Research Article


DOI :10.26561/iutded.369179   IUP :10.26561/iutded.369179    Full Text (PDF)

Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı

Bahtiyar Aslan

Cemil Meriç, 20. yüzyıl Türk edebiyatı ve düşüncesinin önemli simalarından biridir. Deneme türü eserleriyle bir çığır açmış, kendine has üslubuyla son yüzyıl Türk edebiyatına etki etmiştir. Meriç’in eserlerinin önemli yanlarından biri de bireysel ve toplumsal kimlik arayışını dile getirmesidir. Yaşadığı şartlar onu mensubu olduğu milletin kültürünü ve kimliğini sorgulamaya itmiş, bu süreçte bir yandan da kendi bireysel kimliğini oluşturmaya çalışmıştır. Bu arayışta yönünü ilk olarak Batı coğrafyasına ve onun temsil ettiği kültüre çevirmiştir. Ancak okuduğu eserler onu Hindistan’a yöneltmiş, bir süre Hint düşüncesi ve edebiyatı ile ilgilenmiş, yazılar yazmış ve bir eser ortaya koymuştur. Ancak Hint de onun kimlik arayışını bir çözüme kavuşturamamıştır. Sonunda bir bakıma kaçtığı yere, evine, kendi kültürüne dönerek kimlik arayışını sonlandırmıştır. Onun bireysel olarak yaşadığı bu arayış, toplumsal bir öneriyi de içermektedir. Çünkü onun kimlik arayışı toplumdan bağımsız bir arayış değildir. O, bir aydın olarak bu arayışı kendi toplumu adına da yaşamıştır. Dolayısıyla vardığı nokta toplumsal kimlik arayışı için de bir çözüm önerisi niteliği taşımaktadır. Meriç, bu arayış süreci içinde sürekli edebi eserlere göndermelerde bulunmuş, kimlik inşasında onların önemini vurgulamıştır. Bu bakımdan son yüzyıl Türk edebiyatında müstesna bir yere sahiptir. Bu çalışma onun kimlik arayışını, bu arayışın duraklarını ve niteliğini tespit etmeyi amaçlamıştır.

DOI :10.26561/iutded.369179   IUP :10.26561/iutded.369179    Full Text (PDF)

Cemi̇l Meri̇ç’s Search of Personal and Social Identity

Bahtiyar Aslan

Cemil Meriç is one of the important figures of Turkish literature and intellectual life in the 20th century. He made a breakthrough in essay form and influenced Turkish literature with his unique style in late century. One of the important features of his works is mentioning about search of personal and social identity. The circumstances he lived in have pushed him to question the culture and identity of his own nation and while this process was going on, he tried to create his personal identity. In this search of identity, he firstly turned his gaze upon West and its culture. But literary works that he read guided him to India and he had an interest in Indian philosophy and literature, also he has written about those. Yet again, India was not the answer of his search of identity. Finally, he finished his search of identity by coming back to where he escaped from, the home, his own culture. This search of his that he personally lived includes a social suggestion. Because his search of identity isn’t independent or unattached from community. He, as an intellectual, did this search for his own community either. Thereby, his point of arrival carries an attribution of a solutional offer to search of social identity. Meriç has referenced constanty literary works in this phase of search and pointed out the importance of those for building the identity. In this regard, he has an exceptional place in late century Turkish literature. In this article, we tried to determine his search of identity and its’ main points and qualifications.


EXTENDED ABSTRACT


Cemil Meriç, yirminci yüzyılda kaleme aldığı eserlerle Türk edebiyatı ve düşünce hayatında seçkin bir yer edinmiş isimlerden biridir. Meriç, hayatı boyunca kişisel/bireysel kimlik ve toplumsal kimlik sorununun muhatabı olmuş, bir yandan bireysel kimliğini oluştururken, yani “ben kimim?” sorusunun cevaplarını ararken, bir yandan da toplumsal kimliğin oluşumu için yani “biz kimiz?” sorusunun cevaplarını bulmak için adeta savaşmış bir Türk aydınıdır. Cemil Meriç, Dimetokalı bir ailenin çocuğu olarak 1916’da Reyhanlı’da dünyaya gelmiş, o dönemin demografik yapısının bir sonucu olarak dilini bilmediği, kendisine benzemeyen bir toplum içinde yaşamak zorunda kalmıştır. Buna, bölgenin kısa süre de olsa Fransız egemenliği altına girmesi ve bunun sonucu olarak eğitim dilinin Fransızca olmasını da eklersek, çocuk yaşta yabancılığın, yalnızlığın ve öteki olmanın sancılarıyla tanıştığını söylemek kaçınılmaz olacaktır. Esasen eserlerinde de sık sık bu gerçeğe vurgu yapar. Meriç’in kimlik arayışı daha o yaşlarda başlar. Cemil Meriç’in kimlik arayışı tek yönlü değildir. Adeta şartlar bu arayışın iki yönlü olmasını zorunlu kılmaktadır. Bireyin aynı zamanda toplumsal bir varlık oluşu gerçeğini de göz önünde bulundurarak söylemek gerekirse, o bir yandan bireysel kimliğini, bir yandan da toplumsal kimliğini aramak, oluşturmak hatta kurmak mecburiyetini erken yaşlardan itibaren yaşamaya başlamıştır. Meriç’in kimlik arayışı, hayatının neredeyse sonuna kadar devam eden bir süreci işaret eder. Başlarda kültürel birikim ve gençliğin bir sonucu olarak bu arayış içinde sağa sola savrulmuş, el yordamıyla yönünü bulmaya çalışmıştır. Bu arayışın ya da savruluşun ilk durağı Batı olmuştur. Meriç, okuduğu eserlerin de etkisiyle dikkatlerini –tabii Fransızcanın da etkisiyle- önce Batı ve Batı kavramının temsil ettiği değerlere çevirmiştir. Ancak Batı’yı ararken yine Batı’nın içinde Doğu ile karşılaşmış ve böylece öncelikle Hint edebiyatını keşfetmiştir. Xavier de Montepin’i, Alexandre Dumas’yı, Dostoyevski’yi, Victor Hugo’yu, Andre Gide’i, Chateaubriand’ı ve Balzac’ı okuyan yazar, Schopenhauer ile Schelling vasıtasıyla Hint edebiyatına, Vedalar Çağı’na yönelir. Bunun tam anlamı Doğu’yu Batı üzerinden tanımaktır. Meriç’in Doğu’yu Batı üzerinden tanımasının birden fazla anlamı vardır. Bunlardan biri rehbersiz oluşudur. İkincisi yaşadığı toplumun aydınının psikolojik durumudur. Tanzimat’tan beri Türk aydını, Batı’nın aydınlığında(!) gözleri kamaşmış bir haldedir ve ışığın şiddetinden(!) başka hiçbir şeyi görmesi mümkün değildir. Onun Hint edebiyatına büyük bir açlıkla eğilmesinin gerisinde de bütün Türk hatta Doğu’lu aydınların yaşadığı aşağılık psikolojisinden kurtulma sevinci vardır. Hint dünyasını keşfedince adeta bir rahatlama ve bir özgüven duygusuyla buluşmuştur. Artık kendi dünyasına, ait olduğu kıtaya daha bir saygı ve rahatlıkla bakabilecektir. Meriç, uzun yıllar boyunca büyük bir iştah ve hayranlıkla, kimi zamanda kompleksle düşüncesini ve edebiyatını incelediği Avrupa’nın karşısına koyabileceği bir şey bulmuştur. Bir süre Hint edebiyatı ve düşüncesinin etkisinde kalan yazar daha sonra bunun kendi kimlik arayışına bir çözüm olmadığının farkına varacaktır. Cemil Meriç, tıpkı Yahya Kemal ve aynı kaderi paylaşan diğer Türk aydınları gibi “eve dönen adam”dır. Bir Konya seyahati sırasında içinde yaşadığı ama fark etmediği bir dünyanın varlığını keşfeder. Bu sırada ilk defa kendi insanıyla temas eden yazar, bir anlamda milli kimliğin ve kültürün diriltici, yaşatıcı iksiriyle buluşur. Cemil Meriç, sonunda bir bakıma kaçtığı yere, evine, kendi kültürüne dönerek kimlik arayışını sonlandırmıştır. Yazarın bu arayışı ve yaşadığı bir süreç içinde bireysel ve toplumsal önermeler içermesi bakımından son derece önemlidir. Çünkü yazarın yaşadığı arayış süreci, hem bir aydının, hem de bir toplumun kimlik arayışına denk gelmektedir. Bir bakıma Meriç, bu arayış sürecini hem kendi, hem de toplumu adına yaşamıştır. Bu bakımdan geçirdiği süreçler ve vardığı nokta toplumsal kimlik arayışı için de bir çözüm önerisi niteliği taşımaktadır. Cemil Meriç’i edebiyatımız açısından önemli kılan hususlardan biri de bu kimlik arayışı sürecinde belirginleşir. Meriç, bu arayış boyunca sürekli edebi eserlere vurgu yapar, yazılarında sık sık onlara göndermelerde bulunur. Bunun bir anlamı da kimlik inşası ya da arayışı sürecinde edebi eserlerin önemli bir role sahip olmasıdır. Meriç, hemen bütün eserlerinde bu kimlik arayışı ve inşası sürecini konu edinmiştir. Bu süreci anlatırken ve gerçekleri dile getirirken kullandığı üslup, kendi neslini ve sonraki kuşakları çok ciddi bir şekilde etkilemiştir. Meriç, arayışıyla da, üslubuyla da başka kimseye benzemeyen bir düşünür ve edebiyatçıdır. Bu çalışma onun kimlik arayışını, bu arayışın duraklarını ve niteliğini tespit etmeyi amaçlamıştır.


PDF View

References

  • ALKAN, Ahmet Turan, Doğu ve Batı Karşısında Cemil Meriç, İssue 1, Akçağ Publications, Ankara, 1993. google scholar
  • BEYAZYÜZ, Murat, Cemil Meriç’in Psikobiyografisi, İssue 1, Timaş Publications, İstanbul, 2016. google scholar
  • BİLGİN, Nuri, Kimlik İnşası, İssue 1, Aşina Kitaplar, İzmir, 2007. google scholar
  • BİLGİN, Nuri, Sosyal Psikoloji Sözlüğü-Kavramlar, Yaklaşımlar, İssue 2, Bağlam Publications, İstanbul, 2007. google scholar
  • BUDAK, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, İssue 1, Bilim ve Sanat Publications, Ankara, 2000. google scholar
  • CEVİZCİ, Ahmet Felsefe Sözlüğü, İssue 6, Paradigma Publications, İstanbul, 2005. google scholar
  • ÇİĞDEM, Ahmet, ““Türk Batılılaşması”nı Açıklayıcı Bir Kavram: Türk Başkalığı Batılılaşma, Modernite ve Modernizasyon”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, V. 3, Modernleşme ve Batıcılık, İssue 1, İletişim Publications, İstanbul 2007. google scholar
  • GÜVENÇ, Bozkurt, Türk Kimliği, İssue 1, Kültür Bakanlığı Publications, Ankara, 1993. google scholar
  • MARDİN, Şerif, Makaleler 4, Türk Modernleşmesi, (Derleyenler: Mümtazer Türköne/Tuncay Önder), İssue 1, İletişim Publications, İstanbul 1991. google scholar
  • MERİÇ, Cemil, Bu Ülke, İssue 6, İletişim Publications, İstanbul, 1992. google scholar
  • Meriç, Cemil, Jurnal II, İssue 1, İletişim Publications, İstanbul, 1993. google scholar
  • MERİÇ, Cemil, Kırkambar, İssue 1, Ötüken Publications, İstanbul, 1980. google scholar
  • MERİÇ, Cemil, Mağaradakiler, Ötüken Publications, İstanbul, 1980. google scholar
  • MERİÇ, Cemil, Bir Facianın Hikâyesi, İssue 1, Umran Publications, Ankara, 1981. google scholar
  • MERİÇ, Cemil, Umrandan Uygarlığa, İssue 2, Ötüken Publications, İstanbul, 1977 google scholar
  • SHAYEGAN, Daryush, Yaralı Bilinç, (Translated by: Haldun Bayrı), İssue 4, Metis Publications, İstanbul, 2002. google scholar
  • TAŞDELEN, Vefa, “Cemil Meriç’te Yabancılaşma Sorunu”, Hece, Bir Entelektüel Tedirgin-Cemil Meriç, Year 14, Issue 157, January 2010, page 87-95. google scholar
  • TAZEGÜL, Murat: Modernleşme Sürecinde Türkiye, İssue 1, Babil Publications, İstanbul, 2005. google scholar
  • YILDIZ, Süleyman, “Kimlik ve Ulusal Kimlik Kavramlarının Toplumsal Niteliği”, Milli Folklor, Vol 10, Issue 74, page. 9-16. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Aslan, B. (2017). Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı. Journal of Turkish Language and Literature, 57(57), 47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179


AMA

Aslan B. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı. Journal of Turkish Language and Literature. 2017;57(57):47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179


ABNT

Aslan, B. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı. Journal of Turkish Language and Literature, [Publisher Location], v. 57, n. 57, p. 47-64, 2017.


Chicago: Author-Date Style

Aslan, Bahtiyar,. 2017. “Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı.” Journal of Turkish Language and Literature 57, no. 57: 47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179


Chicago: Humanities Style

Aslan, Bahtiyar,. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı.” Journal of Turkish Language and Literature 57, no. 57 (Mar. 2025): 47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179


Harvard: Australian Style

Aslan, B 2017, 'Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı', Journal of Turkish Language and Literature, vol. 57, no. 57, pp. 47-64, viewed 25 Mar. 2025, https://doi.org/10.26561/iutded.369179


Harvard: Author-Date Style

Aslan, B. (2017) ‘Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı’, Journal of Turkish Language and Literature, 57(57), pp. 47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179 (25 Mar. 2025).


MLA

Aslan, Bahtiyar,. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı.” Journal of Turkish Language and Literature, vol. 57, no. 57, 2017, pp. 47-64. [Database Container], https://doi.org/10.26561/iutded.369179


Vancouver

Aslan B. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı. Journal of Turkish Language and Literature [Internet]. 25 Mar. 2025 [cited 25 Mar. 2025];57(57):47-64. Available from: https://doi.org/10.26561/iutded.369179 doi: 10.26561/iutded.369179


ISNAD

Aslan, Bahtiyar. Cemil Meriç’in Kişisel ve Sosyal Kimlik Arayışı”. Journal of Turkish Language and Literature 57/57 (Mar. 2025): 47-64. https://doi.org/10.26561/iutded.369179



TIMELINE


Accepted15.11.2017

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.