Research Article


DOI :10.26650/artsanat.2020.14.0017   IUP :10.26650/artsanat.2020.14.0017    Full Text (PDF)

Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects

Sait Toprak

Naive art is the kind of art that is performed independently of the artistic characteristics of a certain period in art history, art movement and theory. Naive artists, who do not have any vocational education history, work with their inner creative impulses without using any academic painting techniques and having contemporary art inclinations. Naive artists come from various socio-economic backgrounds and have various occupations. They mostly handle subjects such as their childhood memories, ordinary scenes of everyday life in the environment where they grew up, and subjects related to folk art. However, there are examples of fantastic, symbolic, surrealistic, satirical and critical content, as well as historical and social aspects, which also come into prominence in the works of Naive artists, who do not self-censor what they think and feel. The works of Naive artists differ from the works of amateurs and countryside artists who have received art education in terms of their content and execution of shapes. In the same way, folk art that depicts traditional culture cannot be evaluated in the same art category as Naive art. Each element in these paintings, which are created with childish sensitivity, is described in finest details and with attentive insight. Most of the time, Naive artists work without worrying about the rules of art like perspective, dimensions or balance and without making comparison between their own work and other pieces of art in an academic sense during the creation process, since they focus on the story or events to be depicted in their work. The Naive artist tries to introduce new worlds, new phenomena, by discovering new details during the process of production. In this study, some evaluations concerning the historical evolution of Naive art and its reflections on Turkey will be made. Secondly, the works of Namuslu Ali, Osman Görgün, Şefika Güneş, Naci Büyükkırcalı, Abdurrahman Birden, Abdurrahman Polat, Neşet Uçkan, Necmi Kaya and Muharrem Çelik, some of the Naive artists from Urfa who work with a Naive approach bringing local motifs and themes into the forefront, are examined in terms of characteristics of colors, composition, space and subjects.

DOI :10.26650/artsanat.2020.14.0017   IUP :10.26650/artsanat.2020.14.0017    Full Text (PDF)

Urfalı Naif Ressamların Resimlerinin Renk, Kompozisyon, Mekân ve Konu Açısından İncelenmesi

Sait Toprak

Naif resim, sanat tarihinde belli bir dönemin, akımın ve kuramın sanatsal özelliklerinden bağımsız bir şekilde çalışmaların yapıldığı bir türdür. Mesleki bir eğitim geçmişi olmayan naif ressamlar, akademik resim tekniklerine sahip olmadan ve güncel sanatsal eğilimlerden uzak şekilde iç yaratıcı dürtülerine göre çalışırlar. Naif ressamlar, farklı sosyo-ekonomik yapıya ve mesleklere sahip çevrelerden gelirler. Çalışmalarında çoğunlukla çocukluk anılarını, doğup büyüdükleri çevrenin sıradan yaşam sahnelerini ve halk sanatıyla ilişkili konuları ele alırlar. Düşündüklerini ve hissettiklerini sansüre tabi tutmadan aktaran naif ressamların çalışmalarında fantastik, sembolik, gerçeküstücü, yergilerin ve eleştirel içeriklerin yanı sıra tarihsel ve sosyal sorunları irdeleyen yönlerin de ön plana çıktığı görülebilmektedir. Naif ressamların çalışmaları, içerik ve biçim uygulamaları açısından, sanat eğitimi görmüş amatör ve taşralı ressamların üretimlerinden farklıdır. Aynı şekilde geleneksel kültürü oluşturan halk sanatı da naif sanat kategorisinde değerlendirilmez. Çocuksu bir duyarlılıkla yaratılan resimlerde her öge, titiz bir anlayışla en ince ayrıntısına kadar betimlenir. Naif ressamlar, anlatılan hikâye ve olaya odaklandığından çoğu zaman perspektif, ölçü ve denge gibi sanatsal kurallara uyma konusunda kaygı duymadan ve yaratım sürecinde akademik anlamdaki sanat ürünleriyle karşılaştırma yapmadan çalışırlar. Naif ressam, ortaya çıkardığı resimlerin yapım aşamasında yeni detaylar keşfederek yeni olguları, dünyaları anlatmaya çalışır. Bu çalışmada, öncelikli olarak naif resmin tarihsel gelişim sürecine ilişkin bazı değerlendirmeler yapılmış ve Türkiye’deki yansımaları ile birlikte yerel motif ve temaları ön plana çıkaran Urfalı naif ressamlardan Namuslu Ali, Osman Görgün, Şefika Güneş, Naci Büyükkırcalı, Abdurrahman Birden, Abdurrahman Polat, Neşet Uçkan, Necmi Kaya ve Muharrem Çelik’in çalışmaları renk, kompozisyon, mekân ve konu özellikleri bakımından incelenmiştir.


EXTENDED ABSTRACT


Naif resim, sanat tarihinde belli bir dönemin, akımın ve kuramın sanatsal özelliklerinden bağımsız bir şekilde çalışmaların yapıldığı bir resim anlayışıdır. Mesleki bir eğitim geçmişi olmayan naif ressamlar, akademik resim tekniklerine sahip olmadan ve güncel sanatsal eğilimlerden uzak şekilde iç yaratıcı dürtülerine göre çalışırlar. Çalışmalarında çoğunlukla doğup büyüdükleri çevrenin sıradan yaşam sahnelerini ve halk sanatıyla ilişkili konuları ele alırlar. İmgelem dünyalarını doğrudan aktaran naif ressamların çalışmalarında fantastik, sembolik, gerçeküstücü, yergilerin ve eleştirel içeriklerin yanı sıra tarihsel ve sosyal sorunları ele aldıkları görülebilmektedir. Çocuksu bir duyarlılıkla yaratılan resimlerde her biçim, titiz bir anlayışla en ince ayrıntısına kadar resmedilir. Naif ressamlar, anlatılan hikâye ve olaya odaklandığından çoğu zaman perspektif, ölçü ve denge gibi sanatsal kurallara uyma konusunda kaygı duymadan ve yaratım sürecinde akademik anlamdaki sanat ürünleriyle karşılaştırma yapmadan çalışırlar. 

Urfa’daki mahallî ressamlık geleneğinde konuların kurgulanış biçimi ve izleyiciyle kurdukları bağ açısından “Urfalı foto-yorumcu/gerçekçi” tarzda çalışan ressamlardan ayrı olarak ortak bir eğilim gösteren naif ressamların çalışmalarında önemli bir yaratıcılığın olduğu ve naif resmin genel özellikleri açık bir şekilde görülebilir. Urfalı naif ressamlar üretim sürecinde çevreden herhangi bir müdahale ve yardım almadan bireysel olarak, kendi düşsel dünyalarına ve izlenimlerine dayanarak resim yapmaktadırlar. Bu resimlerin teknik yönünden ve evrensel boyutundan söz edilebilir. Ancak bu resimler, konu bakımından yerel aklın ve beğeninin ürünleri olarak ortaya çıkmıştır. Çalışmalarda yoğun bir gerçekçiliğin yanı sıra düşsel unsurların, sözlü halk edebiyatının ve folklorik değerlerin yansımalarını görmek mümkündür. Ressamların olabildiğine saf ve yalın bir anlayışla yaptıkları resimlerin, yaşanmışlığın imgelemdeki izdüşümleri olarak üretildikleri söylenebilir. Bu yönüyle, Urfalı naif ressamların çalışmalarının, sanat piyasasının tüketim ve asimile eden ortamından uzak ve çağdaş/ akademik/entelektüel sanatsal kalıplara başvurulmadan yapılmış Türkiye’deki gerçek naif sanatın önemli örnekleri olduğu ileri sürülebilir. Bu çalışmada, üslup anlayışı ve bakış açısıyla yerel yaşamı ve folklorik temaları resimlerinde önemli bir öge ve imge olarak ele alıp yorumlayan farklı kuşak ve anlayışta resim yapmış ressamlara değinilmiştir. Akademik resim anlayışından ve dış etkenlerden tamamen bağımsız, naif sanat anlayışı doğrultusunda ve bireysel yaklaşımlarla çalışmalar üretmiş olan Urfalı naif ressamlardan Namuslu Ali, Osman Güngör, Şefika Güneş, Naci Büyükkırcalı, Abdurrahman Birden, Abdurrahman Polat, Neşet Uçkan, Necmi Kaya ve Muharrem Çelik’in çalışmaları naif resim ekseninde incelenmeye çalışılmıştır. 

Çalışmaları ve renkli yaşantısından dolayı Urfalı naif ressamlar içinde en ilginç ressam, (asıl işi oto boyacılığı olan) Namuslu Ali lakabıyla bilinen Ali Tökgöz’dür. Bir dönem Urfa’nın birçok iş yerinin tabelasında ve duvarında resimleri bulunan Namuslu Ali’nin ne yazık ki günümüze sadece ahşap plaka üzerine endüstriyel yağlı boya ile yaptığı iki resmi ve Müslüm Parmaksız Evi’nin duvarına yaptığı bir resmi ulaşmıştır. Namuslu Ali, Urfa’nın tarihi yerlerini konu aldığı resimlerini naif bir resimleme anlayışıyla ve olasılıkla hayalden resmederek yapmıştır. Urfalı naif ressamlar içinde değerlendirilen diğer önemli ressam Osman Görgün’dür. Çalışmalarında yoğun olarak horozları ve horoz dövüşlerini konu edinen Görgün’ün, resimlerinin bazı açılardan akademik bir bilinçle yapıldığı hissedilir. Ancak resimler yakından incelendiğinde, resmin imgelenişinde ve biçimlenişinde naif anlayışın egemen olduğu ve zorlama bir boyamanın olmadığı, rahat ve içtenlikle yapıldığı açıkça gözlemlenmektedir. Grubun öne çıkan bir diğer ressamı ise Nine Ressam olarak bilinen Şefika Güneş’tir. Okuma yazması olmayan ve ileri bir yaşında resim yapmaya başlayan Güneş’in çalışmalarında doğduğu, büyüdüğü köy yaşantısının yanı sıra yerel halk edebiyatından geniş ölçüde yararlandığının izlerini görmek mümkündür. Güneş, çevresindeki akademik ve foto-yorumcu ve amatör ressamların resim anlayışına hiç özenmeden, naif karakterini yitirmeden çocukluk anılarına ilişkin pek çok ögeyi, manzarayı koruyabilmiş ve bunları sade bir gerçeklikle resimlerine yansıtabilmiştir. Resimlerindeki abartı, basitlik, yalınlık ve olağanüstülük gibi durumlar gerçeklikten kaçış veya onu yapamamasından değil, daha çok düşsel yanı ve coşkuyu ön plana çıkarmasındandır. İşçi emeklisi olan Naci Büyükkırcalı, resimlerinde Urfa’da günümüzde kaybolmuş el sanatlarının, yıkılmış/yıktırılmış ve tahrip olmuş yapıların, eski Urfa evlerindeki ev ahalisinin günlük yaşam sahnelerini sabırlı ve titiz bir boyama tekniğiyle, kendine özgü üsluplaşmış naif bir dille betimlemektedir. Büyükkırcalı’nın resimlerinin naif ve naif olmamak arasında bir yerde olduğu söylenebilir. Çünkü bazı resimlerinde fırçasını ustalıkla kullanmasının yanı sıra sağlam kompozisyonların, büyük bir dikkatle ve özenle biçimlendirilmiş ve renklendirilmiş bir teknik ile yapıldığı görülür. Ressamlığa şövale tabelacılığı ile başlamış olan Abdurrahman Birden’in resimlerinin önemli bir bölümünde, Urfa’daki günlük yaşam sahnelerine ilişkin tasvirlerin varlığı göze çarpar. Bir zamanlar her bayramda Urfa’nın çeşitli mahallelerinde kurulan tahtadan salıncak ve dönme dolaplar, sokak aralarına kurulan şehriye makineleri, halı örenler, Abdurrahman Birden’in belleğinde yer etmiş ve buna benzer birçok çalışmayı kendine özgü üslubuyla, katışıksız olarak resmetmiştir. Abdurrahman Birden’in naif boyamanın yanı sıra tabelacı titizliğiyle ve ince fırça vuruşlarıyla resimlerini sabırlı bir şekilde yaptığı görülür. Şövale tabelacılığından gelen bir diğer naif ressam ise Abdurrahman Polat’tır. Yıllarca kamyon, römork, okul, resmî kuruluş/daire, kıraathane, hacı duvarı ve dinî mekânları çalışmalarıyla süsleyen Polat; zaman buldukça çocuksu bir coşkunun yanında âdeta bir resim işçiliği ile yaptığı, kırsal yaşamı kendine özgü vurgularla betimlediği resimleriyle Urfa’daki naif resmin konu ve biçim yönünden çeşitlenmesine ve gelişmesine önemli katkı sağlamıştır. Düş gücüyle oluşturulan bu çalışmalarda herhangi bir müdahale veya yönlendirme gözlemlenmemektedir. Aksine, saf ve titiz bir duyarlılıkla yapılmış resimlerdir. Asıl mesleği eczacılık olan ve daha sonra resim yapmaya başlayan Neşet Uçkan’ın sakin ve rahat tarzında güzelleştirmeci ve zorlayıcı bir resimlemenin olmadığı görülmektedir. 1985 yılından bu yana tutarlı bir şekilde pastel boya kullanarak yaptığı Harran resimleriyle Urfalı naif ressamlar arasında konu ve teknik yönünden ayrı bir yerde duran Necmi Kaya, zamanla kendine özgü bir naif resim dili geliştirmiştir. Kaya’nın resimlerinde daha çok Harran’daki geleneksel yaşantının çeşitlemeleri görülmektedir. Bu çeşitlemelerde; onun saf bir içtenlikle Harran manzarasına ilişkin bir dizi tutarlı görsel düşünceler ürettiği izlenebilir. Akademik bir sanat eğitimi almamış olan Muharrem Çelik’in, sıra dışı içerikteki anlatımı ve tarzıyla Urfalı naif ressamlar grubunda kendine özgü bir yeri vardır. İmgelerin betimlenişi açısından naif-dışa vurumcu olarak değerlendirebileceğimiz resimlerde, yoğun olarak çiğ ve pastel renkler kullanılmıştır. Naif bir duyarlılığın yanı sıra mizahın ve yerginin olduğu çalışmalarda ilginçlik ve içtenlik birçok açıdan duyumsanmaktadır. 

Sonuç olarak, Türkiye naif resminde saklı kalmış estetik bir değer olarak değerlendirilebilecek Urfalı naif ressamlar, yaşadıkları çevrenin yaşantısını kişisel, estetik, kurgusal, saf ve titiz bir resim anlayışıyla betimlemişlerdir. Urfalı mahallî ressamlık geleneğinde naif tarzda çalışan ressamlar; naif resmin genel özellikleri çerçevesinde, yerel aklı ve beğeniyi birbirine eklemleyerek, hiçbir sanatsal biçime entegre olmadan, üretim sürecinde çevreden herhangi bir müdahale ve yardım almadan, kendilerine özgü ortak bir konu etrafında bireysel, güçlü, naif bir resim dili oluşturmayı başarmışlardır.

Teknik açıdan Urfalı naif ressamların resimlerine bakıldığında, her ressamın kendi içgüdülerine ve sezgilerine bağlı olarak, yaşamsal deneyiminden ve gerçekliğinden yola çıkarak resimler ürettiği izlenebilmektedir. İncelenen bazı örneklerde, gerçekçi ve detaycı bir resimleme üslubunun ve yumuşak renk geçişlerinin olduğu, bazı örneklerde ise daha yüzeysel ve yalın bir biçimleme anlayışının hâkim olduğu görülebilmektedir. Bireysel sanatsal deneyim ve birikime göre kimi ressamların resimlerini sağlam bir kompozisyon, figür ve perspektif kullanarak yapılandırdığı izlenebilirken kimi örneklerde ise çocuksu bir duyarlılıkla saf, katışıksız bir resimlemenin ön plana çıktığı görülebilmektedir.


PDF View

References

  • Aksoy, Fahir. Naif Sanat ve Türk Naifleri. İstanbul: Ak Yayınları, 1990. google scholar
  • Becker, Howard Saul. Sanat Dünyaları. Translated by Evren Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı, 2003. google scholar
  • Berg, Bruce L. and Howard Lune. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Edited by Hasan Aydın. Konya: Eğitim Yayınevi/Pearson, 2015. google scholar
  • Büyüköztürk, Şener, Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz and Funda Demirel. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2010. google scholar
  • Erdem, Sevim. Modern Sanat. İstanbul: Türkiye Basımevi, 1963. google scholar
  • Erzen, Jale. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. Vol. 2. İstanbul: Yem Yayın, 2008. google scholar
  • Gombrich, Ernst H. Sanatın Öyküsü. Translated by Erol Duman and Ömer Erduman. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1999. google scholar
  • Güneş, Mustafa. “Ressam Nine Şefika”. Accessed 09 December 2018. http://www. haberninova. com/makale/yazar---mustafa gunes/ressam-nine-sefika/60.html. google scholar
  • Library of Universal Knowledge-The Practical Self-Educator. Edited by Franklin J. Meine. Chicago: Consolidated Book Publishers, 1963. google scholar
  • Manukyan, Ayda Şirin. Naif Resmi, Cumhuriyetin Renkleri ve Biçimleri. Edited by Ayla Ödekan. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 1999. google scholar
  • Özsezgin, Kaya. Sanat Üzerine Yazılar. İstanbul: Cumalı Sanat Galerisi Yayınları, 1982. google scholar
  • Read, Herbert. Sanatın Anlamı. Translated by Güner İnal and Nuşin Asgari. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1974. google scholar
  • Saraç, Simge. “Türkiye’de Naive Resim”. M. A. Thesis, Istanbul University, 1988. google scholar
  • Sözen, Metin and Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2007. google scholar
  • T.C. Şanlıurfa Valiliği. Şanlıurfalı Ressamlar. İstanbul: Küre Basım Yayım San. ve Tic. Ltd. Şti., 2001. google scholar
  • Tansuğ, Sezer. Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1990. google scholar
  • Toros, Ani. “Paul Klee.” Adam Sanat Dergisi 65 (1991): 69. google scholar
  • Accessed 08 December 2018. http://all-art.org/art_20th_century/modern_art/Naive%20art1.htm google scholar
  • Accessed 22 January 2019. https://arthive.com/henrirousseau/works/324683~Landscape_with_a_dirigible. google scholar
  • Accessed 07 December 2018. http://asanliurfa.blogspot.com/2013/05/zelo-neden-aglyor-tablosu.html. google scholar
  • Accessed 22 January 2019. http://www.canvasreplicas.com/Rousseau105.htm. google scholar
  • Accessed 21 November 2018. http://www.urfakultur.gov.tr /TR 65525/ ressamlarin fircasindan. google scholar
  • Accessed 07 December 2018. http: //www. urfahizmet.com/yazarlar/kose_yazilari/konuk_yazar/4587. google scholar
  • Accessed 07 December 2018, http://www.urfadabugun.com/haber/111067/.html. “Hayırseverliğin sanatçılıkla birleşiği isim; Neşet Uçkan,” Accessed 07 December 2018. http://gapgundemi. com/haber-hayirseverligin_sanatcilikla_birlesigi_isim_neset_uckan-16561.html. google scholar
  • Accessed 07 December 2018. http://www.supersatforum.com/resim-ve-fotograf-dunyasi/17588-ressam nine.html. google scholar
  • Interviews I: 1: Naci İpek, born on 1930, university graduate, writer in local newspapers. google scholar
  • I: 2: Bekir Bozanoğlu, born on 1938, lawyer, died in 2019 (Archive of Cihat Kürkçüoğlu), 2018. google scholar
  • I: 3: Abdurrahman Polat, born on 1945 in Urfa, founded an advertising and graphics workshop in 1964, graduated from Mersin Teacher’s Training School in 1967, worked as a primary school teacherin elementary schools in Urfa. Polat who painted in Naive style died in 2017. google scholar
  • I: 4: Abdurrahman Birden, born on 1945 in Urfa, gradated from secondary school, he founded an advertising and graphics workshop in 1963 and he started painting around this time. google scholar
  • I: 5: Fuat Teber, born on 1948 in Urfa, retired civil servant. google scholar
  • I: 6: Fehmi Tokgöz, born on 1954 in Urfa, works as a car body repairer. google scholar
  • I: 7: Necmi Kaya, born on 1958 in Urfa, graduated from Urfa Institute of Education in 1979, worked as a primary class teacher in elementary schools in Şanlıurfa. Kaya paints on Urfa in Naive style. google scholar
  • I: 8: Burhan Akar, born on 1963 in Urfa, works as an accountable in Şanlıurfa City’s Directorate of the Culture and Tourism. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Toprak, S. (2020). Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects. Art-Sanat, 0(14), 441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


AMA

Toprak S. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects. Art-Sanat. 2020;0(14):441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


ABNT

Toprak, S. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 14, p. 441-467, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Toprak, Sait,. 2020. “Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects.” Art-Sanat 0, no. 14: 441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


Chicago: Humanities Style

Toprak, Sait,. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects.” Art-Sanat 0, no. 14 (Apr. 2024): 441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


Harvard: Australian Style

Toprak, S 2020, 'Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects', Art-Sanat, vol. 0, no. 14, pp. 441-467, viewed 24 Apr. 2024, https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


Harvard: Author-Date Style

Toprak, S. (2020) ‘Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects’, Art-Sanat, 0(14), pp. 441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017 (24 Apr. 2024).


MLA

Toprak, Sait,. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects.” Art-Sanat, vol. 0, no. 14, 2020, pp. 441-467. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017


Vancouver

Toprak S. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects. Art-Sanat [Internet]. 24 Apr. 2024 [cited 24 Apr. 2024];0(14):441-467. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017 doi: 10.26650/artsanat.2020.14.0017


ISNAD

Toprak, Sait. Examination of Paintings of Naive Artists from Urfa in Terms of Colors, Compositions, Space and Subjects”. Art-Sanat 0/14 (Apr. 2024): 441-467. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0017



TIMELINE


Submitted27.03.2019
Accepted11.07.2020
Published Online31.07.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.