Research Article


DOI :10.26650/artsanat.2020.14.0008   IUP :10.26650/artsanat.2020.14.0008    Full Text (PDF)

Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women

Murat Kalafat

The existence of women as founders/patrons in Turkish Architecture can be dated back to Hun and Göktürk periods. Although this situation shows continuity in the following ages, the most intense period was the Classical age of the Ottoman Empire. These patrons built architectural products that kept their names alive in various regions of the empire. However, it can be observed that the most magnificent monuments built by Harem women were mostly located in Istanbul – especially in Üsküdar. Almost all of the monumental structures in Üsküdar were built by Harem women, especially by the Valide Sultans. These buildings/complexes can be described as prestige structure of the patrons in the context of both organization and monumentality. Aside from the mentioned structures, only three other monumental architectural examples were built by male patrons: Rum Mehmed Pasha Complex, Şemsi Pasha Complex and Selimiye Complex. References to the causes of this situation should be searched under environmental conditions. The analysis of environmental conditions can be possible by determining the characteristics of Üsküdar as a city, and revealing the points where it is different from other regions or cities. Accordingly, the historical, geographical, political and demographic characteristics of the city should be analyzed. Thus, a theory can be established about the reasons for this concentration in Üsküdar.

DOI :10.26650/artsanat.2020.14.0008   IUP :10.26650/artsanat.2020.14.0008    Full Text (PDF)

Üsküdar: Harem Kadınlarının Prestij Sahası

Murat Kalafat

Türk Mimarisi içerisinde kurucu olarak kadınların varlığı Hun ve Göktürk dönemlerine kadar geri götürülebilmektedir. Bu durum ilerleyen dönemlerde süreklilik göstermekle birlikte, en yoğun yaşandığı çağ Osmanlı’nın “Klasik” dönemidir. Bu kurucu/bâni grubu, imparatorluğun çeşitli bölgelerinde isimlerini yaşatan mimarlık ürünleri yaptırmışlardır. Ancak başkent olması nedeniyle en görkemli anıtsal mimari örneklerin bulunduğu İstanbul ve özellikle Üsküdar’da belirli bir yoğunlaşma izlenebilmektedir. Üsküdar’daki geniş organizasyonlu ve anıtsal mimari örneklerin tamamına yakını, Valide Sultanlar başta olmak üzere Harem kadınları tarafından inşa ettirilmiştir. Ayrıca Üsküdar’da bulunan bu yapılar, hem organizasyon hem anıtsallık bağlamında, bânilerinin “prestij yapısı” olarak nitelendirilebilecek uygulamalardır. Bahsedilen yapılar haricinde sadece üç adet anıtsal mimari örnek erkek baniler tarafından inşa edilmiştir: Rum Mehmed Paşa Küliyesi, Şemsi Paşa Külliyesi ve Selimiye Külliyesi. Bu durumun sebeplerini anlamak için başvurulacak referanslar ise çevre koşullarda aranmalıdır. Çevre koşulların değerlendirilmesi, Üsküdar’ın bir kent olarak niteliklerini saptamak ve diğer bölgelere göre farklı olduğu noktaları ortaya koymakla mümkündür. Buna göre şehrin tarihi, coğrafi, siyasi ve demografik özellikleri analiz edilmelidir. Böylelikle Üsküdar’daki bu yoğunlaşmanın sebepleri hakkında bir yaklaşım geliştirilebilecektir.


EXTENDED ABSTRACT


As in many cultures throughout history, people who have economic and political power in Turkish culture have played a founder/patron role in public architecture examples. Public architecture is not only a charity work, but also the public image of the person who put the structures into service to the public. In other words, monuments which bear the name of the patrons provide to the founders/patrons visibility in the region where the structure is located. It is an indisputable fact that men have built more buildings than women in terms of the gender of the founders during the Ottoman period. However, Turkish women took part in architectural activities as founders/patrons too. 

It can be observed that the number of architectural activities of women as patrons increased following the Classical Age, at which point, the economic and political power of the Ottoman Empire was at its peak. Harem women -mothers, wives and daughters of the Ottoman Sultans- were the predominant ones within this founder/ patron group. They built many more structures than other female groups throughout the Empire. Therefore, women of royal dynasty (Harem women) provided their public visibility through architecture, from Istanbul to Anatolia and even to the Arabian Peninsula. It is observed that this situation is far more visible in Üsküdar than the other cities of the Empire, but the Historical Peninsula is in Istanbul. When the monumental structures of Üsküdar are examined, it is also understood that the majority were built by -or dedicated to- women patrons. There are only three monumental architectural examples built by male patrons: Rum Mehmed Pasha Complex, Şemsi Pasha Complex and Selimiye Complex.

Most of the monumental buildings in Üsküdar were built by -or dedicated toGülfem Hatun, Mihrimah Sultan, Nurbanu Sultan, Kösem Sultan, Gülnuş Sultan, Mihrişah Sultan, and Rabia Şermi Sultan. These buildings are monumental and mostly large complexes rather than small-scale units. When the other architectural activities of the founders are examined, it is seen that they prefer Üsküdar to position their monumental or multi programed structures. Also, almost all of the multi programmed and monumental structures of Üsküdar were built by Ottoman Harem women. By revealing the reasons for this situation, it can be possible to give a different perspective to the urban identity of Üsküdar.

In order to establish a theory, the historical, demographic, political and geographical characteristics of Üsküdar should be analyzed. Thus, the identity of the city can be revealed and the abovementioned architectural activities will be understood.

Üsküdar has been an important settlement throughout history since the Byzantine period. When the history of the city is examined it is understood that the strongest definition of Üsküdar’s role on the stage of history is its being the location of headquarter of the rebels-enemies, who intended to take the Byzantine throne.

In 1352, the city was joined to the Ottoman territories by Orhan Gazi. In the Classical Age of the Ottomans, together with Eyüp and Galata, Üsküdar was descibed with the name of “bilad-ı selâse kadılıkları”. This description, which represents the three major towns outside the city, reveals the position of Üsküdar in the capital. The ratio of the city to the Istanbul population at the end of the 19th century was 95671/873565. Although this ratio seems to be small, Üsküdar is second after Beyoğlu in terms of population.

Üsküdar was visited by both the emperors and Harem women in the Byzantine and Ottoman periods, for excursions and hunting. This feature should be considered as revealing the difference of Üsküdar from other regions of Istanbul.

When the books of European travelers who came to Istanbul in 16th-19th centuries by the attraction of Eastern charm are examined, it can be seen that they could not find the mysticism which they were looking for in the European side and that they felt that emotions in Üsküdar. 

The most stressed feature of Üsküdar as a city was holiness. Üsküdar and other Anatolian territories are considered as “Arazi-i Tahire”, because they are not separated from Mecca and Medina by large rivers. The number of tekkes (Islamic monasteries) in the city represents the perception of holiness. Moreover, 83 tombs and 8 cemeteries are important elements that make up the mystical atmosphere of Üsküdar.

The examples built by Harem women in Üsküdar are Gülfem Hatun Complex, Mihrimah Sultan Complex, Atik Valide Complex, Çinili Complex, Yeni Valide Complex, Ayazma Mosque, and Beylerbeyi Mosque. These buildings are emphasized urban images, due to their monumentality and being multi-programmed complexes as well as their positions in the city. 

In this context, due to the abovementioned characteristics, Üsküdar is the secondary prestige area of Istanbul after the Historical Peninsula where Ottoman Sultans and Pashas mostly preferred to locate their architectural monuments. The most important position which can be considered after the Ottoman Sultans and Pashas in terms of politic and economic power is the position of Valide Sultan. The abovementioned examples were built by -or dedicated to- Valide Sultans except for the complexes of Mihrimah Sultan and Gülfem Hatun.

Üsküdar is a secondary version of the prestige area status of the Historical Peninsula. While sultans and pashas -also Harem women- mostly preferred to locate their buildings in the Historical Peninsula, valide sultans and Harem women preferred Üsküdar. This situation shows that there was a hierarchical urban image area in Ottoman capital. Thus, Üsküdar gained the status of being a prestige area which Harem women -especially the valide sultans- put forth their images in the eyes of public.


PDF View

References

  • Altınay, Ahmet Refik. Kadınlar Saltanatı. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000. google scholar
  • Amicis, Edmondo de. İstanbul 1874. Çev. Beynun Akyavaş. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1993. google scholar
  • And, Metin. Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2014. google scholar
  • Anna Komnena. Alexiad: Malazgirt’in Sonrası. Çev. Bilge Umar. İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1996. google scholar
  • Armağan, A. Latif. “XVIII. Yüzyılda Hac Yolu Güzergâhı ve Menziller (=Menazilü’l-Hacc)”. Osmanlı Araştırmaları 20 (2000): 73-118. google scholar
  • Atalar, Münir. “Haremeyn’e Denizden Surre Gönderilmesi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 32/1 (1991): 121-127. google scholar
  • Bağcı, Serpil, Filiz Çağman, Günsel Renda ve Zeren Tanındı. Osmanlı Resim Sanatı. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2012. google scholar
  • Bates, Ülkü. “Women as Patrons of Architecture in Turkey”. Women in the Muslim World. Ed. L. Beck ve N. Keddie. Cambridge MA: Harvard University Press, 1978, 243-260. google scholar
  • Bayrak, M. Orhan. Türkiye Tarihi Yerler Kılavuzu. İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1994. google scholar
  • Bayram, Sadi. “The Ayazma Mosque in Scutari”. Image 37 (1991): 20-23. google scholar
  • Bayram, Sadi ve Adnan Tüzen. “İstanbul Üsküdar Ayazma Cami İnşaat Defteri”. Vakıflar Dergisi 22 (1991): 199-288. google scholar
  • Bölükbaşı, Ayşe Ç. “Erken Osmanlı Devletinde Kadınların Mimari Alandaki Hamiliği 1299-1512”. Sanat Tarihi Yıllığı 19 (2007): 73-90. google scholar
  • Chiscull, Edmund D. Türkiye Gezisi ve İngiltere’ye Dönüş. Çev. Bahattin Orhan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 1993. google scholar
  • Çelebi, M. Elif. “18. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma Dönemi ve Bir 18. Yüzyıl Örneği Üsküdar Ayazma Külliyesi”. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2004. google scholar
  • Çelik, Gülfettin. “19. Yüzyılın İkinci Yarısı Üsküdar Sosyo Ekonomik Yapısında Aziz Mahmud Hüdayî Vakfının Yeri”. Aziz Mahmud Hüdayî Uluslararası Sempozyum Bildirileri (20-22 Mayıs 2005). 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, [t.y.], 519-530. google scholar
  • Çobanoğlu, A. Vefa. “Çinili Külliyesi”. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. 2. İstanbul: Kültür Bakanlığı/Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, 1994, 519-522. google scholar
  • Dalgıç, Gülay ve Esin Benian. “Değişmeyen Mimarileri Değişen Rolleriyle 21. Yüzyılda Üsküdar Külliyelerine Bakış”. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 4 (3-5 Kasım 2006) Bildiriler. 1. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, [2007], 73-88. Dernschwam, Hans. İstanbul ve Anadolu’ya Seyahat Günlüğü. Çev. Yaşar Önen. Mersin: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 1992. google scholar
  • Durukan, Aynur. “Türk Toplumlarında Sanat Koruyucusu ve Kurucu Olarak Kadınlar”. Gelenek, Kimlik, Bireşim: Kültürel Kesişmeler ve Sanat, Günsel Renda’ya Armağan. Ed. Zeynep Yasa Yaman ve Serpil Bağcı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2011, 109-123. google scholar
  • Egli, Hans G. Sinan: An Interpretation. İstanbul: Ege Yayınları, 1997. google scholar
  • Erbay, Mutlu. “Üsküdar Panoramasının Sanatçı Yorumlarıyla İlişkilendirilmesi”. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 5 (1-5 Kasım 2007). 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2008, 89-98. google scholar
  • Evliya Çelebi. Evliya Çelebi Seyahatnamesi. 2 cilt. Haz. Seyit Ali Kahraman ve Yücel Dağlı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. google scholar
  • Gautier, Théophile. Constantinople. Paris: Bibliothéque-Charpentier, 1891. Goodwin, Godfrey. Sinan: Ottoman Architecture and its Values Today. London: Saqi Books, 1993. google scholar
  • Grelot, Josephus. İstanbul Seyahatnamesi. Çev. Maide Selen. İstanbul: Pera Turizm Yayınları, 1998. google scholar
  • Grelot, Guillaume (Josephus). Relation Nouvelle dun Voyage de Constantinople. Paris: En la Boutique de Pierre Rocolet, 1680. Erişim 19 Mart 2020. https://archive.org/details/gri_relationnouv00grel/page/n93/ mode/2up. google scholar
  • Güler, Nuray. “16. Yüzyılda Üsküdar’da Gülfem Hatun Mahallesi (1540-1600)”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2008. google scholar
  • Günay, Reha. Sinan: The Architect and His Works. İstanbul: YEM Yayınevi, 1998. google scholar
  • Güneş, Ahmet. “16. ve 17. Yüzyıllarda Üsküdar’ın Mahalleleri ve Nüfusu”. Üsküdar Sempozyumu 1 (23-25 Mayıs 2003) Bildiriler. 1. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2004, 42-56. google scholar
  • Halaçoğlu, Yusuf. 18. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nun İskân Siyaseti ve Aşiretlerin Yerleştirilmesi. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1988. google scholar
  • Hamsun, Knut ve Hans C. Andersen. İstanbul’da İki İskandinav Seyyah. Çev. B. G. Syvertsen. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. google scholar
  • Haskan, Mehmet Nermi. Yüzyıllar Boyunca Üsküdar 1. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2001. google scholar
  • Ioannes Kinnamos. Historia. Çev. Işın Demirkent. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2001. Ioannes Zonaras. Tarihlerin Özeti. Çev. Bilge Umar. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2008. google scholar
  • İnalcık, Halil. “İstanbul, Türk Devri”. TDV İslâm Ansiklopedisi. 23. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2001, 220-239. google scholar
  • Kalafat, Murat. “Gülnuş Emetullah Sultan’ın Baniliği”. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, 2011. google scholar
  • Karaman, Mahmut. “Üsküdar’ın Türkiye Kimliği: Üsküdar Anadolu”. Üsküdar Sempozyumu 1 (23- 25 Mayıs 2003) Bildiriler. 1. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2004, 213-242. google scholar
  • Koç, Neslihan İlknur. “Üsküdar’ın Dost Işıklarının Divan Şiirine Yansıması”. Üsküdar Sempozyumu 1 (23-25 Mayıs 2003) Bildiriler. 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2004, 265-275. google scholar
  • Koçu, Reşad Ekrem. “Bostancıbaşı Defterleri”. İstanbul Ansiklopedisi. 6. İstanbul: Tan Matbaası, 1963, 2979-2995. google scholar
  • Kuban, Doğan. Osmanlı Mimarisi. İstanbul: YEM, 2007. google scholar
  • Kuran, Aptullah. Mimar Sinan. İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları, 1986. google scholar
  • Kürkçüoğlu, Eren. “Kamusal Alanlarda İmaj Çatışması: Doğal ve Yapay İmaj Olgusu”. Planlama 24-3 (2014), 125-130. google scholar
  • Laurent, J., “Byzance et les Origines du Sultanat de Roum”. Melanges Charles Diehl 1. Paris, 1930, 177-182. Çev. Yaşar Yücel. “Rum (Anadolu) Sultanlığı’nın Menşei ve Bizans”. Belleten 202 (1988), 219-226. google scholar
  • Mikhael Attaleiates. Tarih. Çev. Bilge Umar. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2008. google scholar
  • Mikhael Dukas. Tarih: Anadolu ve Rumeli 1326-1462. Çev. Bilge Umar. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 2004. google scholar
  • Mikhail Psellos. Khronographia. Çev. Işın Demirkent. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1992. google scholar
  • Neave, Dorina L. Eski İstanbul’da Hayat. Çev. O. Öndeş (İstanbul: Tercüman Yayınları, 1978) google scholar
  • Necipoğlu, Gülru. The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire. London: Reaktion Books, 2005. google scholar
  • Necipoğlu, Gülru. Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğunda Mimari Kültür. Çev. Gül Çağalı Güven. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2017. google scholar
  • Neftçi, Aras. “Üsküdar Yeni Valide Camisi’nin Yapım Hikâyesi”. Sanat Tarihi Defterleri (Filiz Özer’e Armağan Özel Sayısı) 13-14. İstanbul: Ege Yayınları, 2010, 139-164. google scholar
  • Nerval, Gerard de. Doğuya Seyahat. Çev. Muharrem Taşçıoğlu. Ankara: T. C. Kültür Bakanlığı, 2002. google scholar
  • Niketas Khoniates. Historia. Çev. Işın Demirkent. İstanbul: Dünya Yayınları, 2004. google scholar
  • Olbak Mazak, Ferda. “Mahpeyker Kösem Valide Sultan ve Çinili Külliyesi”. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 4 (3-5 Kasım 2006) Bildiriler. 1. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2007, 361-376. google scholar
  • Olivier, Antoine. 18. Yüzyılda Türkiye ve İstanbul. İstanbul: Kesit Yayınevi, 2007. Ostrogorsky, Georg. Bizans Devleti Tarihi. Çev. Fikret Işıltan. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1999. google scholar
  • Özer, Sibel. “Seyyahların Kalemiyle 17. Yüzyıldan 19. Yüzyıla Bir Pitoresk Şehir: Üsküdar”. Üsküdar Sempozyumu 5 (1-5 Kasım 2007) Bildiriler. 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2008, 569-590. google scholar
  • Öztürk Kurtaslan, Banu. “Açık Alanlarda Heykel-Çevre İlişkisi ve Tasarımı”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18 (2005), 193-222. google scholar
  • Pardoe, Miss (Julia). Şehirlerin Ecesi İstanbul: Bir Leydinin Gözüyle 19. Yüzyılda Osmanlı Yaşamı. Çev. Banu Büyükkal. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2004. google scholar
  • Piri Reis. Kitab-ı Bahriye. The Walters Art Museum, W658. Erişim 24 Eylül 2018. https://art.thewalters.org/detail/19195 Piri Reis. Kitab-ı Bahriye. google scholar
  • Staatsbibliothek zu Berlin, Diez A fol. 57, Pertsch Türkisch 184. Erişim 17 Mart 2020. https://digital.staatsbibliothek-berlin.de/werkansicht?PPN=PPN731526 201&PH YSID=PHYS_0161&DMDID=DMDLOG_0155 google scholar
  • Sarıcaoğlu, Fikret. “Üsküdar’da Osmanlı Padişahları: Göçler, Binişler ve Selamlıklar (18. Yüzyıl)”. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 5 (1-5 Kasım 2007) Bildiriler. 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2008, 549-568. google scholar
  • Schweigger, Salomon. Sultanlar Kentine Yolculuk 1578-1581. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2004. google scholar
  • Seçkin, Nadide. “Yeni Valide Külliyesi”. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. 7. İstanbul: Kültür Bakanlığı/Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1994, 468-470. google scholar
  • Sevim, Ali. Anadolu Fatihi Kutalmışoglu Süleymanşah. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1990. google scholar
  • Sipahioğlu, Birsel. “Bizans Dönemi’nde Üsküdar”. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 5 (1-5 Kasım 2007) Bildiriler. 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2008, 503-514. google scholar
  • Sözen, Metin. Sinan: Architect of Ages. İstanbul: T.C. Kültür Bakanlığı, 1988. google scholar
  • Tanman, M. Baha. “Tekkeler”. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. 7. İstanbul: Kültür Bakanlığı/ Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1994, 236-239. google scholar
  • Tanman, M. Baha. “Atik Valide Külliyesi”. Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi. 1. İstanbul: Kültür Bakanlığı/Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 1995, 407-412. google scholar
  • Tavernier, Jean-Baptiste. Tavernier Seyahatnamesi. Çev. Teoman Tunçdoğan. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2006. Taylor, Jane. Imperial Istanbul a Travellers Guide. New York: St. Martins Press, 2007. google scholar
  • Theophanes. The Chronicle of Theophanes: An English Translation of Anni Mundi 6095-6305 (A.D. 60q2-813). Haz. Harry Turtledove (Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1982). google scholar
  • Thévenot, Jean. Thévenot Seyahatnamesi. Çev. Ali Berktay. İstanbul: Kitap Yayınları, 2009. google scholar
  • Tournefort, Joseph de. Tournefort Seyahatnamesi. Çev. Ali Berktay. İstanbul: Kitap Yayınları, 2005. google scholar
  • Turan, Osman. Selçuklular Zamanında Türkiye. İstanbul: Turan Neşriyat Yurdu, 1971. google scholar
  • Türkmen, Kerim. “Ölümün Engel Olamadığı İki Hatun Sultan’ın Rekabeti”. Uluslararası Katılımlı XVI. Ortaçağ-Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 18-20 Ekim 2012. 2. cilt. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, 2014, 781-789. google scholar
  • Ubicini, F.H.A. 1855’te Türkiye 1. Çev. Ayda Düz. İstanbul: Tercüman Yayınları, 1977. google scholar
  • Vasiliev, A. A. Bizans İmparatorluğu Tarihi 1. Çev. Arif Müfid Mansel. Ankara: Maarif Vekaleti, 1943. google scholar
  • Villehardouin, G. De ve H. De Valenciennes. 4. Haçlı Seferi Kronikleri. Çev. Ali Berktay. İstanbul: Kitap Matbaacılık, 2008. google scholar
  • Yıldırım, Ali. “Üsküdarlı Divan Şairleri”. Üsküdar Sempozyumu 1 (23-25 Mayıs 2003) Bildiriler. 2. cilt. İstanbul: Üsküdar Belediyesi, 2004, 251-257. Erişim 24 Kasım 2018. https://www.google.com/maps google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Kalafat, M. (2020). Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women. Art-Sanat, 0(14), 185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


AMA

Kalafat M. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women. Art-Sanat. 2020;0(14):185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


ABNT

Kalafat, M. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 14, p. 185-209, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Kalafat, Murat,. 2020. “Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women.” Art-Sanat 0, no. 14: 185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


Chicago: Humanities Style

Kalafat, Murat,. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women.” Art-Sanat 0, no. 14 (Apr. 2024): 185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


Harvard: Australian Style

Kalafat, M 2020, 'Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women', Art-Sanat, vol. 0, no. 14, pp. 185-209, viewed 16 Apr. 2024, https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


Harvard: Author-Date Style

Kalafat, M. (2020) ‘Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women’, Art-Sanat, 0(14), pp. 185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008 (16 Apr. 2024).


MLA

Kalafat, Murat,. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women.” Art-Sanat, vol. 0, no. 14, 2020, pp. 185-209. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008


Vancouver

Kalafat M. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women. Art-Sanat [Internet]. 16 Apr. 2024 [cited 16 Apr. 2024];0(14):185-209. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008 doi: 10.26650/artsanat.2020.14.0008


ISNAD

Kalafat, Murat. Üsküdar: Prestige Area of the Ottoman Court Women”. Art-Sanat 0/14 (Apr. 2024): 185-209. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.14.0008



TIMELINE


Submitted22.03.2019
Accepted11.07.2020
Published Online31.07.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.