Research Article


DOI :10.26650/di.2020.31.2.803260   IUP :10.26650/di.2020.31.2.803260    Full Text (PDF)

A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools

Sümeyra YakarEmine Enise Yakar

Islamic law seeks the harmonious continuation of families and family structure, setting out detailed principles of family life in the main sources of sharī‘a, the Qur‘an and Sunna. That said, the termination of marriage is considered an acceptable solution by Islamic jurists, if the spouses do not fulfil their obligations toward each other due to inharmonious relationship or existing dissention and where there is no hope of reconciliation. This paper seeks to compare the types of divorce within the Ḥanbalī and Ja‘farī schools in order to shed light on the classical period divorce practices and the methodologies of these two schools. Successful divorces are categorised into wājib, mubāh, makrūh, or ḥaram according to their legal validity. In addition to this, divorce practices are also divided into four main types which extend from their implementation and procedural methods; ṭalāq, khulʿ, ṭāliq or tafwīḍ, and tafrīq. The research aims to compare the unilateral divorce right of the man (ṭalāq), woman-initiated divorce (khulʿ), conditional divorce (ṭāliq or tafwīḍ) and judicial termination (tafrīq) by focusing on the opinions of authoritative Ḥanbalī and Ja‘farī scholars. Applying textual comparative methodology and legal perceptual analysis, the study aims to uncover the existent connection between Islamic legal methodologies and different schools when the scholars address any problems and issues related to divorce practice. Although both schools use different methodologies and sources, the similarity of rulings prevail over the differences due to the fact that the marital issues concerning divorce are mainly solved with the main sources (aslī) rather than secondary sources (fer‘ī). This comparative research, therefore, aims to shed lights on the similarities between these schools and to clarify the differences regarding the interpretation of legal sources. At the same time, the paper seeks to identify the convergences and divergences between the divorce practices of the two schools. Comparative analysis of divorce types in Ḥanbalī and Ja‘farī schools intents to offer a broad perspective to explore the contemporary divorce practices in Muslim countries whose citizens are the followers of these schools. Instead of making a general comparison between the Sunnī and Shi‘ī traditions, the research aims to compare the classical Ḥanbalī school which forms the basis of family law in contemporary Saudi jurisprudence with the classical Ja‘farī school which forms the basis of family law in the contemporary Iranian jurisprudence. This comparison brings out the influence of the classical schools upon the modern jurisprudences of Saudi Arabia and Iran.

DOI :10.26650/di.2020.31.2.803260   IUP :10.26650/di.2020.31.2.803260    Full Text (PDF)

Klasik Hanbeli ve Caferi Mezheplerinde Uygulanan Boşanma Türlerinin Karşılaştırmalı Analizi

Sümeyra YakarEmine Enise Yakar

İslam hukuku evlilikle başlayan aile birliğinin kurulmasına ve bu birlikteliğin sürekliliğine önem vererek temel fıkıh kaynakları olan Kur‘an ve Sünnette ayrıntılı hükümler ortaya koymuştur. Eşler arasında çözülemeyecek derecede ortaya çıkan anlaşmazlık ve problemlere bağlı olarak, makul, meşru ve zorunlu durumlarda talak olarak bilinen boşanma şeri bir çözüm yöntemi olarak kabul edilir. Bu çalışma Hanbeli ve Caferi mezheplerinde klasik dönem alim ve fakihlerinin kabul ederek uyguladığı boşanma türlerini uygulamadaki benzerlik ve farklılıkları ön plana çıkararak karşılaştırmalı olarak incelemektedir. Boşanma hukuki geçerliliği bakımından vacip, mubah, mekruh, haram gibi tasniflere tabi tutulmakla birlikte, uygulanış şekli bakımından talak, hul’, taliq/tefwiz ve tefrik/fesh olarak ayrıma tabi tutulmaktadır. Çalışma, erkeğin boşanma hakkı olan talak, kadının boşanma hakkı olan hul’, evlilik sözleşmesindeki şartlara bağlı olarak gerçekleşen boşanma hakkı olan taliq/tefwiz, ve eşlerden birinin mahkemeye başvurması ile hakim tarafından mahkemede gerçekleştirilen boşanma hakkı olan tefrik/fesh boşanmalarını, alanında otorite olarak kabul edilen Hanbeli ve Caferi alimlerin görüşlerini baz alarak uygulama bakımından mukayese etmiştir. Metinsel karşılaştırma metodolojisi ve fıkhi analiz yöntemini kullanan bu çalışma fıkıh alimlerinin boşanma hükümleriyle ilgili problemlerin çözümünde başvurdukları İslam hukuk metodolojileri ve farklı mezhepler arasındaki mevcut bağlantıyı ortaya çıkarmaktadır. Çalışma, Hanbeli ve Caferi mezheplerinin klasik görüşlerine göre, boşanma uygulamaları hakkındaki benzerlik ve farklılıkları açıklamaktadır. Mezhepler arasında metodoloji ve kaynak kullanımı bakımından farklılıklar olsa bile, aile hukuku özellikle de boşanma ile ilgili fıkhi konularda çözümler fer‘i delillerden ziyade fıkhın asli delillerinden (Kur’an ve sünnet) alındığı için, bu iki mezhepteki boşanma uygulamalarında ayrıntılarla ilgili konularda farklılıklar olmasına rağmen benzerlikler daha fazladır. Bu karşılaştırmalı çalışma, farklı olan bu fıkıh mezhepleri arasındaki benzerlikleri göstermekte ve kaynakların yorumlanmasına bağlı olan uygulamadaki farklılıkları netleştirmektedir. Aynı zamanda bu çalışma, klasik dönem Hanbeli ve Caferi mezheplerinde uygulanan boşanma türlerinin karşılaştırmalı analizi, günümüzde bu mezheplerin yaygın olduğu ülkelerdeki aile hukuku ile ilgili hüküm ve uygulamaların anlaşılması için ayrıntılı bir bakış açısı sunmakta ve bu ülkelerdeki boşanma uygulamalarının temelini açıklamaktadır. Bu anlamda, Sunni ve Şii mezhepleri arasında bir karşılaştırma yapmaktan ziyade, Suudi Arabistan devletindeki aile hukukunun temelini oluşturan Hanbeli mezhebi ile İran devletindeki aile hukukunun temelini oluşturan Caferi mezhebinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu yönüyle çalışma, klasik İslam hukuku uygulamalarının, modern dönemdeki Suudi Arabistan ve İran hukuk sistemleri ve sistemde kabul gören içtihatlar üzerindeki etkisini ortaya çıkarır.


PDF View

References

  • Acar, H. İbrahim. “Talāk”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 30/496-500. Ankara: TDV Yayınları, 2010. google scholar
  • Acar, H. İbrahim. “Tefrik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 40/277-279. Ankara: TDV Yayınları, 2021. google scholar
  • Alami, Dawoud el- and Doreen Hinchcliffe. Islamic Marriage and Divorce Laws of the Arab World. London: CIMEL, 1996. google scholar
  • Ali, Kecia. "Marriage in Classical Islamic Jurisprudence: A Survey of Doctrines". In The Islamic Marriage Contract Case Studies in Islamic Family Law. Edited by google scholar
  • Asifa Quraishi and Frank E. Vogel, 11-45. Massachusetts: Harvard University Press, 2008. google scholar
  • Anṣārī, Murtaḍā. Farā’id al-Uṣūl al-. Qom: Bāqirī, 1998. google scholar
  • Atar, Fahrettin. “Muhālea”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 39/399-402. Ankara: TDV Yayınları, 2005. google scholar
  • Awwal, al-Shahīd al- (Al-‘Āmilī, Muhammad ibn Jamāl al-Dīn Makkī). Al-Lum‘a al-Dimashqiyya. Qom: Dār al-Fiqr, 1994. google scholar
  • Aydın, Mehmet Akif. “Liān”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 27/172-173. Ankara: TDV Yayınları, 2003. google scholar
  • Daniel, Elton L. - Ali Akbar Mahdi. Culture and Custom of Iran. Connecticut: Greenwood Press, 2006. google scholar
  • Döndüren, Hamdi. “Īlā”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 22/61-62. Ankara: TDV Yayınları, 2000. google scholar
  • Elgawhary, Tarek. Rewriting Islamic Law; The Opinions of the ‘Ulamā’ Towards Codification of Personal Status Law in Egypt. New Jersey: Gorgia Press, 2019. google scholar
  • English Translation of the Message of the Qur'an. trans. Syed Vickar Ahamed. Illinois: Books of Signs Foundation, 2007. google scholar
  • Günay, Hacı Mehmet. “Nüşūz”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 33/303-304. Ankara: TDV Yayınları, 2007. google scholar
  • Hakīm, Muḥammad Taqī al-. Al-Uṣūl al-‘Āmmati li-Fiqh al-Muqārin. Mu’assasa Āl al-Bayt, 1979. google scholar
  • Ḥillī, Al-Ḥasan ibn Yūsuf Ibn al-Mutakhhār al-. Mukhtalaf al-Shī‘a fī Aḥkām al-Sharī‘a. Qom: I‘timād, 2000. google scholar
  • Ibn Mājah al-Qazwinī, Muhammad ibn Yazeed. Sunan Ibn Mājah. Translated Nasiruddin al-Khattab. Riyadh: Darussalam, 2007. google scholar
  • Ibn Qudāma al-Maqdisī, ‘Abdullah ibn Aḥmad ibn Muḥammad. Al-Kāfī fī Fiqh Ahmad Ibn Ḥanbal. Dār al-Kutub al-‘Ilmiyya, 1994. google scholar
  • Ibn Taymiyya, Ahmad Ibn 'Abd al-Ḥalīm. Majmū‘ al-Fatāwā. Dār al-Wafā’, 2005. google scholar
  • Kamali, Mohammad Hashim. Principles of Islamic Jurisprudence. Cabridge: St Edmundsbury Press, 1991. google scholar
  • Karataş, Mustafa. “Sābit b. Kays b. Semmās”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 35/352. Ankara: TDV Yayınları, 2008. google scholar
  • Khalāf, ‘Abd al-Wahhāb. ‘Ilm Uṣūl al-Fiqh. Qairo: Dār al-Qalem, 1942. google scholar
  • Khiraqī Abū al-Qāsim, ‘Amr ibn al-Husayn al-. Matn al-Khiraqī ‘alā Madhhab Abū ‘Abdallāh Ahmad ibn Ḥanbal al-Shaybānī. Medina: Dār al-Ṣahāba li-Turāth, 1993. google scholar
  • Kulaynī, Muhammad ibn Ya‘qūb al-. Furū’ al-Kāfī. Beirut: Manshūrāt al-Fajr, 2007. google scholar
  • Manṣūr, Ṣāliḥ ibn ‘Abd al-‘Azīz al-. Usūl al-Fiqh wa Ibn Taymiyya. Egypt: Dar al-Nashr, 1985. google scholar
  • Maybadī, Muḥammad Taqī Fāḍil. Sharī‘at, ‘Urf wa ‘Aqlāniyyat. Tehran: Hermes, 2015. google scholar
  • Mir-Hosseini, Ziba. "The Delegated Right to Divorce in Iran and Morocco”. In Talāq-i-Tafwid: The Muslim Woman’s Contractual Access to Divorce. Edited by Lucy Carrol and Harsh Kapoor, 121-134. WLUML, 1996. google scholar
  • Naqvi, Syed Ali Raza. Shia Divorce Law. Lahore: The Ahl al-Bait, 2012. google scholar
  • Nasir, Jamal J. The Status of Women Under Islamic Law and Under Modern Islamic Legislation. London: Graham Trotman, 1990. google scholar
  • Nezhad, M. Zarra. “A Brief History of Money in Islam and Estimating the Value of Dirham and Dīnār”. International Association for Islamic Economics 8/2 (2014): 51-65. google scholar
  • Ṣadr, Muḥammad Bāqir al-. Al-Mu‘ālim al-Jadīda li-Uṣūl. Tehran: Maktaba al-Najāḥ, 1975. google scholar
  • Saljooghi, Mahmud. Naqsh ‘Urf Der Ḥuqūqi Madanī Iran. Tehran: Mizan Legal Foundation, 2014. google scholar
  • Spectorsky, Susan A. Chapters on Marriage and Divorce Responses of Ibn Hanbal and Ibn Rahwayh. Austin: University of Texas Press, 1993. google scholar
  • Ṭabāṭabā’ī, Muḥammad Ḥusayin al-. An Introduction to Shi’i Law: A bibliographical Study. London: Ithaca Press, 1984. google scholar
  • Thānī, al-Shahīd al- (Al-‘Āmilī, Zayn al-Dīn ‘Ali ibn Aḥmad). Al-Rawḍa al-Bahiyya Sharḥ al-Lum‘a al-Dimashqiyya. Qom: Al-Mu’esse al-Ismā‘iliyya, 1999. google scholar
  • Turkī, ‘Abdullah bin ‘Abd al-Muḥsīn al-. Usūl Madhhabī Imām Aḥmad. (Mu’assese al-Risāla, 1990. google scholar
  • Ṭūsī, Abū Ja‘far Muḥammad ibn al-Ḥasan ibn ‘Ali al-. A Concise Description of Islamic Law and Legal Opinions. trans. A. Ezzati. London: Icas Press, 2008. google scholar
  • Ṭūsī, Abū Ja‘far Muḥammad ibn al-Ḥasan ibn ‘Ali al-. Kitāb al-Khilāf. Najaf: Al-Nashr al-Islāmī, 1995. google scholar
  • Ṭūsī, Abū Ja‘far Muḥammad ibn al-Ḥasan ibn ‘Ali al-. Al-Mabsūṭ fī Fiqh al-Imāmiyya. Beirut: Dār al-Kitāb al-Islāmī, 1992. google scholar
  • Yakar, Sümeyra. “The Usage of Custom in the Contemporary Legal System of Saudi Arabia; Divorce on Trial”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (2019): 395-419. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yakar, S., & Yakar, E.E. (2020). A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools. darulfunun ilahiyat, 31(2), 275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


AMA

Yakar S, Yakar E E. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools. darulfunun ilahiyat. 2020;31(2):275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


ABNT

Yakar, S.; Yakar, E.E. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools. darulfunun ilahiyat, [Publisher Location], v. 31, n. 2, p. 275-298, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Yakar, Sümeyra, and Emine Enise Yakar. 2020. “A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools.” darulfunun ilahiyat 31, no. 2: 275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


Chicago: Humanities Style

Yakar, Sümeyra, and Emine Enise Yakar. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools.” darulfunun ilahiyat 31, no. 2 (Apr. 2024): 275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


Harvard: Australian Style

Yakar, S & Yakar, EE 2020, 'A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools', darulfunun ilahiyat, vol. 31, no. 2, pp. 275-298, viewed 26 Apr. 2024, https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


Harvard: Author-Date Style

Yakar, S. and Yakar, E.E. (2020) ‘A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools’, darulfunun ilahiyat, 31(2), pp. 275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260 (26 Apr. 2024).


MLA

Yakar, Sümeyra, and Emine Enise Yakar. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools.” darulfunun ilahiyat, vol. 31, no. 2, 2020, pp. 275-298. [Database Container], https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260


Vancouver

Yakar S, Yakar EE. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools. darulfunun ilahiyat [Internet]. 26 Apr. 2024 [cited 26 Apr. 2024];31(2):275-298. Available from: https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260 doi: 10.26650/di.2020.31.2.803260


ISNAD

Yakar, Sümeyra - Yakar, EmineEnise. A Critical Comparison between the Classical Divorce Types of Ḥanbalī and Ja‘farī Schools”. darulfunun ilahiyat 31/2 (Apr. 2024): 275-298. https://doi.org/10.26650/di.2020.31.2.803260



TIMELINE


Submitted01.10.2020
Accepted02.12.2020
Published Online25.12.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.