Research Article


DOI :10.26650/iukad.2020.0003   IUP :10.26650/iukad.2020.0003    Full Text (PDF)

Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir

Esra Aslan Turan

Violence against women in a society reflect the society’s approach to women. This makes the connection between violence and socially constructed meanings. Against the biological gender theory, which is based on the assumption that gender and its associated role definitions and values are determined by what we are born with, this article adopts a gender approach that argues that our understanding of gender is culturally determined. In this context, it has been accepted that honor, which restricts the lives of women is a superior value created by traditional gender understanding. İn this respect, the relationship between honor and gender understanding with Islam is scrutinized. İt has been observed that the patriarchal culture in which İslam emerged was reflected in Islamic texts and evaluations, especially after the death of the Prophet, the freedom possibilities brought by Islam for women were weakened. In this theoretical framework, interviews were held with women from Diyarbakır, where the power of traditional gender values and change can be seen together; it has been observed that women largely reject the unilateral understanding of honor and the thought that it is based on religion, and some women do not accept this understanding and questioned the relationship between the secondary status of women and the traditional understanding of religion. It has been noticed that the way of relating to religion, being married or single, intimacy with the women’s movement or the level of sensitivity to violence experienced by women are effective in this differentiation.

DOI :10.26650/iukad.2020.0003   IUP :10.26650/iukad.2020.0003    Full Text (PDF)

Diyarbakırlı Kadınlarda Namus, Kadınlık ve Din

Esra Aslan Turan

Bir toplumda kadınlara yönelik sistematik hak ihlalleri ve şiddet, o toplumun kadınlarla ilgili anlayışlarını yansıtmakta, şiddetin, cinsiyetlere toplumsal olarak inşa edilmiş anlamların yüklenmesiyle irtibatını tartışma konusu haline getirmektedir. Cinsiyet ve ona bağlı rol tanımları, beklentiler ve değerlerin, doğuştan getirdiğimiz şeylerle belirlenmiş olduğu kabulüne dayalı biyolojik cinsiyet teorisine karşı bu makalede, cinsiyet anlayışlarımızın kültürel olarak belirlendiğini ve dolayısıyla değişkenliğini savunan toplumsal cinsiyet yaklaşımı benimsenmiştir. Bu bağlamda kadınların bugün şehirlerde de hayatlarını kısıtlayan ve onları ölüme götürebilen namusun, geleneksel toplumsal cinsiyet anlayışıyla var edilen üst bir değer olduğu kabul edilmiştir. Buradan hareketle namus ve ona bağlı cinsiyet anlayışının İslam ile ilişkisi irdelenmiş; namusun İslam’dan çok önceye giden bir geçmişe sahip olmakla beraber onun geldiği sosyo-kültürel ortamda etkin ataerkil cinsiyet kültürünün, İslami metinler ve değerlendirmelere yansıdığı, özellikle Peygamber’in vefatından sonra, İslam’ın kadınlar için getirdiği özgürlük imkânlarının zayıfladığı görülmüştür. Bu teorik çerçevede, geleneksel cinsiyet değerlerinin gücü ve değişimin bir arada gözlenebildiği Diyarbakır’da, birbirinden farklı profilde kadınlarla görüşmeler yapılmış; kadınların büyük oranda tek taraflı namus anlayışını ve bunun dinden beslendiğini reddettikleri, geleneksel cinsiyet ve kadınlık anlayışına karşı çoğunlukla “eleştirel bir kabul” ile yaklaştıkları, az da olsa anlamlı sayıda kadının bu anlayışı kabullenmedikleri ve kadınların ikincil statüsünün geleneksel din anlayışıyla ilişkisini sorguladıkları görülmüştür. Bu farklılaşmada özellikle dinle ilişkilenme biçiminin, evli ya da bekâr olmanın, kadın hareketiyle yakınlık ya da kadınların yaşadığı şiddete duyarlılık biçimlerinin etkili olduğu fark edilmiştir.


PDF View

References

  • Abdo, N. (2006). Namus Cinayetleri, Ataerkillik ve Devlet: İsrail’de Kadın. İçinde S. Mojab ve N. Abdo (Der), Namus Adına Şiddet Kuramsal ve Siyasal Yaklaşımlar (ss. 63-96). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Ahmed, L. (2018). Arap Kültürü ve Kadınların Bedenlerinin Yazılışı. İçinde P. İlkkaracan (Der.), Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik (ss.55-74). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Akkoç, N. (2003). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde Namus Adına İşlenen Cinayetleri Önleme ve Bu Konuda Toplumsal Duyarlılık Geliştirme. İçinde T. google scholar
  • Atalay, İ. Uluğ ve A. Atak (Ed.), Sosyolojik ve Hukuksal Boyutlarıyla Töre ve Namus Cinayetleri Uluslararası Sempozyumu(ss. 86-89). Diyarbakır. google scholar
  • Ali, K. (2015). Cinsel Ahlak ve İslam. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Ali, Z. (2017). Giriş, İçinde Z. Ali (Der), İslami Feminizmler (ss.13-33). İstanbul: İletişim Yayınları. Amado, L., İlkkaracan, P. (2018).Önsöz. İçinde P. İlkkaracan (Der.), Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik (ss.7-9). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Arıkan, G. (1997). Ataerkillik Kavramıyla İlgili Sosyolojik Tartışmalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 14(1-2), 1-24. google scholar
  • Avcı, M. (2003). Türk Hukuk Tarihinde Hukuk Sisteminin Namus Cinayetlerine Yaklaşımı, İçinde T. Atalay, İ. Uluğ ve A. Atak (Ed.), Sosyolojik ve Hukuksal Boyutlarıyla Töre ve Namus Cinayetleri Uluslararası Sempozyumu (ss.16-43). Diyarbakır. google scholar
  • Badran, M. (2017). İslami Feminizm Nedir?, İçinde Z. Ali (Der.), İslami Feminizmler (ss.37-50). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Bağlı, M., Özensel, E. (2011). Türkiye’de Töre ve Namus Cinayetleri. İstanbul: Destek Yayınları. google scholar
  • Barlas, A. (2017). Müslüman Kadınlar ve Baskı: Kur’an’dan Yola Çıkan Özgürlük Okuması, İçinde Z. Ali (Der.), İslami Feminizmler (ss.65-87). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Berktay, F. (2014). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Cihan, A. (2003). Töre ve Namus Cinayetlerine Üniversite Gençliğinin Bakışı ve Toplumdaki İzdüşümü: Dicle Üniversitesi ve Diyarbakır Örnekleri. İçinde T. Atalay, İ. Uluğ ve A. Atak (Ed.), Sosyolojik ve Hukuksal Boyutlarıyla Töre ve Namus Cinayetleri Uluslararası Sempozyumu (ss.50-61). Diyarbakır. google scholar
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Coomaraswamy, R. (2014). Önsöz: Kadına Yönelik Şiddet ve ‘Namus Suçları’, İçinde L. Welchman ve S. Hossain (Ed.), ‘Namus’ Suçlar, Paradigmalar ve Kadına Yönelik Şiddet (ss. 17-20). İstanbul: Bgst Yayınları. google scholar
  • Değirmenci, B. (2017). Feminst Hukukun Ataerkil Hukuka Bakışı. İçinde D. Altun ve H. Toker (Ed.), Toplumsal Cinsiyet Farklı Disiplinlerden Yaklaşımlar (ss. 11-46). Ankara: Nika Yayınevi. google scholar
  • Doğan, R. (2016). “Namus”, “Töre” ve Eril Şiddet Yargıtay Kararları, Toplumsal Cinsiyet Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi. google scholar
  • Ecevitoğlu, P. (2017). Namus, Töre ve İktidar Ankara: Dipnot Yayınları. google scholar
  • Elçik, G. (2016). Beden, İki Nokta Üst Üste, İçinde F. Saygılıgil (Haz.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları(ss. 187-212). Ankara: Dipnot Yayınları. google scholar
  • Ersöz, A. G. (2016). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık. google scholar
  • Gezik, E. (2003). Şeref, Kimlik ve Cinayet. Ankara: Kalan Yayınları. google scholar
  • Gürsoy, E. (2017). Kadına İlişkin Namus Algısının Kadın Sağlığı Üzerine Sınırlayıcı Gücü. İçinde D. Altun ve H. Toker (Ed.), Toplumsal Cinsiyet Farklı Disiplinlerden Yaklaşımlar (ss. 79-106). Ankara: Nika Yayınevi. google scholar
  • Hamzaoğlu, M. ve Konuralp, E. (2019). Türkiye’de Kadına Karşı Şiddetin Sembolik ve Doğrudan Biçimleri: Namus Olgusu ve Namus Cinayetleri. Adli Tıp Bülteni. 24(3). 226-235. google scholar
  • İlkkaracan, P. (2018). Giriş: Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik, İçinde P. İlkkaracan, (Der.), Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik (ss. 11-32). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Kaya, A. (2018). Medreselerde ve İlahiyat Fakültelerinde Din Anlayışları Karşılaştırmalı Sosyolojik Bir Analiz. İstanbul: Beyan Yayınları. google scholar
  • Kaylı, D. Ş. (2017). Kadın Bedeninin Annelikle İmtihanı: Toplumsal Cinsiyet Bakış Açısının Annelik Kurgularıyla İlişkisi. İçinde D. Altun ve H. Toker (Ed.), Toplumsal Cinsiyet Farklı Disiplinlerden Yaklaşımlar (ss. 61-78). Ankara: Nika Yayınevi. google scholar
  • Köysüren, A. Ç. (2013). Kültürel ve Dini Algıda Toplumsal Cinsiyet. Ankara: Sentez Yayınları. google scholar
  • Lamrabet, A. (2017). Özcülüğün Reddi ile Müslüman Düşüncenin Radikal Reformu Arasında. İçinde Z. Ali (Der.), İslami Feminizmler (ss.51-64). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Mernissi, F. (2018a). İslam’da Aktif Kadın Cinselliği Anlayışı. İçinde P. İlkkaracan, (Der.), Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik (ss.33-53). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Mernissi, F. (2018b). Bekaret ve Ataerki, Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. İçinde P. İlkkaracan, (Der.), Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik (ss.99-113). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Mir-Hosseini, Z. (2017). Gerçekleştirilememiş Bir Proje: İran’daki Müslüman Kadınların Eşitlik Arayışı. İçinde Z. Ali (Der.), İslami Feminizmler (ss.101-125). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Mojab, S., Abdo, N. (2006) Giriş. İçinde S. Mojab ve N. Abdo (Der.), Namus Adına Şiddet Kuramsal ve Siyasal Yaklaşımlar (ss.1-13). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Mutluer, N. (2008). Türkiye’de Cinsiyet Hallerinin Sınırları: “Namussallaştırma”. İçinde N. Mutluer (Der.), Cinsiyet Halleri Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları (ss.14-30). İstanbul: Varlık Yayınları. google scholar
  • Pervizat, L. (2006). Namus Adına. İçinde S. Mojab ve N. Abdo (Der.), Namus Adına Şiddet Kuramsal ve Siyasal Yaklaşımlar (ss.143-148). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Pope, N. (2006). Namus Cinayetleri: Ataerkil Denetim Araçları. İçinde S. Mojab ve N. Abdo (Der.), Namus Adına Şiddet Kuramsal ve Siyasal Yaklaşımlar (ss. 107-116). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Reiter, R. R. (2014). Fransa’nın Güneyinde Erkekler ve Kadınlar: Kamusal ve Özel Alanlar. İçinde R. R. Reiter (Haz.), Kadın Antropolojisi (ss. 277-312). Ankara: Dipnot Yayınları. google scholar
  • Saygılıgil, F. (2016). Giriş. F. Saygılıgil (Haz.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları (ss.9-16). Ankara: Dipnot Yayınları. google scholar
  • Sen, P. (2014). ‘Namus Suçları’, Anlam ve Önemi. İçinde L. Welchman ve S. Hossain (Ed.), ‘Namus’ Suçlar, Paradigmalar ve Kadına Yönelik Şiddet (ss. 59-78). İstanbul: Bgst Yayınları. google scholar
  • Sirman, N. (2005). Önsöz. İçinde Germaine Tillion, Harem ve Kuzenler. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Sirman, N. (2006).Akrabalık, Siyaset ve Sevgi: Sömürge Sonrası Koşullarda Namus-Türkiye Örneği. S. Mojab ve N. Abdo (Der.), Namus Adına Şiddet Kuramsal ve Siyasal Yaklaşımlar (ss. 43-61). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Şimşek, S. (1998). Törelerin Aynasında Doğu ile Batı. Bursa: Asa Kitabevi. Tahincioğlu, A.N. Y. (2011). Namusun Halleri. İstanbul: Postiga Yayınları. google scholar
  • Tillion, G. (2005). Harem ve Kuzenler. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Tuksal, H. Ş. (2008). Türkiye’de Müslüman Kadının Değişen Halleri. İçinde N. Mutluer (Der.), Cinsiyet Halleri Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları (ss. 31-43). İstanbul: Varlık Yayınları. google scholar
  • Uluocak, Ş., Gökulu, G., Bilir, O., Karacık, N. E.ve Özbay, D. (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet. Edirne: Paradigma Akademi Yayınları google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Aslan Turan, E. (2020). Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir. Istanbul University Journal of Women’s Studies, 0(20), 51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


AMA

Aslan Turan E. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir. Istanbul University Journal of Women’s Studies. 2020;0(20):51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


ABNT

Aslan Turan, E. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir. Istanbul University Journal of Women’s Studies, [Publisher Location], v. 0, n. 20, p. 51-85, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Aslan Turan, Esra,. 2020. “Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir.” Istanbul University Journal of Women’s Studies 0, no. 20: 51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


Chicago: Humanities Style

Aslan Turan, Esra,. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir.” Istanbul University Journal of Women’s Studies 0, no. 20 (Apr. 2024): 51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


Harvard: Australian Style

Aslan Turan, E 2020, 'Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir', Istanbul University Journal of Women’s Studies, vol. 0, no. 20, pp. 51-85, viewed 24 Apr. 2024, https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


Harvard: Author-Date Style

Aslan Turan, E. (2020) ‘Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir’, Istanbul University Journal of Women’s Studies, 0(20), pp. 51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003 (24 Apr. 2024).


MLA

Aslan Turan, Esra,. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir.” Istanbul University Journal of Women’s Studies, vol. 0, no. 20, 2020, pp. 51-85. [Database Container], https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003


Vancouver

Aslan Turan E. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir. Istanbul University Journal of Women’s Studies [Internet]. 24 Apr. 2024 [cited 24 Apr. 2024];0(20):51-85. Available from: https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003 doi: 10.26650/iukad.2020.0003


ISNAD

Aslan Turan, Esra. Honor, Womanhood, and Religion in Women from Diyarbakir”. Istanbul University Journal of Women’s Studies 0/20 (Apr. 2024): 51-85. https://doi.org/10.26650/iukad.2020.0003



TIMELINE


Submitted06.10.2019
Accepted01.09.2020
Published Online21.12.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.