Research Article


DOI :10.16917/iusosyoloji.331330   IUP :10.16917/iusosyoloji.331330    Full Text (PDF)

Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı

Ateş Uslu

Richard Wagner gerek opera üzerine görüşlerini, gerek sanat, siyaset ve toplum arasındaki ilişkilere dair fikirlerini 1840'lardan itibaren kaleme aldığı makaleler ve kiraplarla sistemli bir şekilde özetlemiştir. Siyaset ve sanat üzerine çalışmalarında kültürel milliyetçilik ile birlikte modernite eleştirisi sürekli olarak işlenen unsurlar arasındadır. Alman ulusunun kültürel açıdan diğer uluslar karşısındaki özgüllüğü ve üstünlüğünü vurgulamış, ulusal kültür unsurlarını keşfetmek için köy yaşamına, ulusal tarihe ve efsanelere dönmenin gereğini ön plana çıkarmıştır. Feuerbach ve Proudhon gibi düşünürlerden etkilenmiş ve 1840'ların sonundan itibaren romantik bir modernite eleştirisi geliştirmiştir. Wagner 1850'lerin ortasından itibaren Schopenhauer etkisiyle kimi görüşlerini değiştirse de modernite eleştirisi yapmaya devam etmiştir, ancak olgun Wagner geleceğe ilişkin bir ütopik bakış açısı ya da iyimse tavır benimsemekten uzaktır; yine aynı dönemde Wagner'in kültürel milliyetçiliğinin ırkçı tonlarının önem kazandığı da gözlemlenir.


DOI :10.16917/iusosyoloji.331330   IUP :10.16917/iusosyoloji.331330    Full Text (PDF)

Richard Wagner's Political Thought: Critique of Modernity and National Art

Ateş Uslu

Richard Wagner wrote systematic accounts of his ideas on opera and on the relationships among art, politics, and society in the articles and books he published from the 1840s onward. He analyzed a variety of topics in his studies on politics and art, including cultural nationalism and critiques of modernity. He put emphasis on the specificity and superiorty of the German nation over other nations, and on the need to recover rural life, national history, and legends in order to create a national art. He was influenced by contemporary thinkers, including Feuerbach and Proudhon, and developed a romantic critique of modernity in the late 1840s and early 1850s. Although he changed some of his ideas under the influence of Schopenhauer, whom he discovered in the mid-1850s, he continued to make ciritiques of modernity. However, in this later writings, Wagner was far from adopting a utopian viewpoint or optimistic attitude towards the future. In this same period, he also developed more racialist aspects into his cultural nationalism.



PDF View

References

    Citations

    Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


    EXPORT



    APA

    Uslu, A. (2017). Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı. İstanbul University Journal of Sociology, 37(1), 13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    AMA

    Uslu A. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı. İstanbul University Journal of Sociology. 2017;37(1):13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    ABNT

    Uslu, A. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı. İstanbul University Journal of Sociology, [Publisher Location], v. 37, n. 1, p. 13-44, 2017.


    Chicago: Author-Date Style

    Uslu, Ateş,. 2017. “Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı.” İstanbul University Journal of Sociology 37, no. 1: 13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    Chicago: Humanities Style

    Uslu, Ateş,. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı.” İstanbul University Journal of Sociology 37, no. 1 (May. 2025): 13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    Harvard: Australian Style

    Uslu, A 2017, 'Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı', İstanbul University Journal of Sociology, vol. 37, no. 1, pp. 13-44, viewed 19 May. 2025, https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    Harvard: Author-Date Style

    Uslu, A. (2017) ‘Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı’, İstanbul University Journal of Sociology, 37(1), pp. 13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330 (19 May. 2025).


    MLA

    Uslu, Ateş,. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı.” İstanbul University Journal of Sociology, vol. 37, no. 1, 2017, pp. 13-44. [Database Container], https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330


    Vancouver

    Uslu A. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı. İstanbul University Journal of Sociology [Internet]. 19 May. 2025 [cited 19 May. 2025];37(1):13-44. Available from: https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330 doi: 10.16917/iusosyoloji.331330


    ISNAD

    Uslu, Ateş. Richard Wagner'in Siyasal Düşünceleri: Modernite Eleştirisi ve Ulusal Sanat Anlayışı”. İstanbul University Journal of Sociology 37/1 (May. 2025): 13-44. https://doi.org/10.16917/iusosyoloji.331330



    TIMELINE


    Submitted13.04.2017
    Accepted04.06.2017
    Published Online28.07.2017

    LICENCE


    Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

    This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


    SHARE



    Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.