Research Article


DOI :10.26650/sty.2020.006   IUP :10.26650/sty.2020.006    Full Text (PDF)

Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo

Muzaffer Karaaslan

Wall paintings, which have been known since the early periods of the Ottoman Empire and have become widespread in its late period, are seen in Anatolia, the Balkans, Caucasus, the Middle East and Istanbul in particular. This art type, performed by artists from different regions with their own unique style, has become an important element of architecture. In this context, two dervish lodges in the Balkans will be examined. The subjects of the study are the wall paintings in the Haji Sheikh Musa Dervish Lodge in Gjakova, Kosovo and the Haji Sheikh Ilyas Dervish Lodge in Rahovec. The subjects and styles of the wall paintings in these two Rifai lodges, which are not far from each other, exhibit strong commonality. In addition, the name of the artist was found in the research and oral history studies conducted in the region. The wall paintings in both dervish lodges will be initially examined on a structural basis. Then, the decorations in the buildings will be compared and the similarities will be highlighted. In addition, an attempt will be made to draw conclusions by comparing the preferred subjects in the wall paintings of these lodges with the existing examples in the Ottoman Empire.

DOI :10.26650/sty.2020.006   IUP :10.26650/sty.2020.006    Full Text (PDF)

Kosova’daki İki Rifai Tekkesi’nden İmgeler

Muzaffer Karaaslan

Osmanlı Devleti’nin erken döneminden itibaren bilinen ve geç döneminde yaygınlaşan duvar resimleri başta İstanbul olmak üzere Anadolu, Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu’da görülmektedir. Farklı coğrafyalardaki sanatçıların kendine özgü üsluplarıyla yaptıkları bu sanat türü mimarinin önemli unsuru haline gelmiştir. Bu bağlamda çalışmada Balkanlar’dan iki tekke incelenecektir. Kosova’nın Yakova kentindeki Hacı Şeyh Musa Tekkesi ve Rahovec’deki Hacı Şeyh İlyas Tekkesi’nin duvar resimleri çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Birbirine çok uzak olmayan bu iki Rifai tekkesindeki duvar resimlerinin konuları ve üslupları ortaklık göstermektedir. Bunun yanı sıra bölgede yapılan araştırmalarda ve sözlü tarih çalışmalarında sanatçı ismine erişilmiştir. Çalışmanın konusunu oluşturan her iki tekkedeki duvar resimleri ilk başta yapı bazında ele alınarak incelenecektir. Ardından yapılardaki bezemeler birbirleriyle karşılaştırılarak benzerlikleri üzerinde durulacaktır. Ayrıca tekkelerdeki duvar resimlerinde tercih edilen konuların Osmanlı Devleti’nde var olan örneklerle karşılaştırarak bir fikir elde edilmeye çalışılacaktır.


PDF View

References

  • Arık, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1976. google scholar
  • Arık, Rüçhan, “Osmanlı Sanatında Duvar Resimleri”, Osmanlı, 11, Yeni Türkiye, Ankara, 1999, s. 423-436. google scholar
  • Atasoy, Nurhan, Derviş Çeyizi Türkiye’de Tarikat Giyim Kuşam Tarihi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2005. google scholar
  • Ayverdi, Ekrem Hakkı, Avrupa’da Osmanlı Eserleri Yugoslavya III, İstanbul Fetih Cemiyeti, İstanbul, 2000. google scholar
  • Bağcı, Serpil, “Erken Osmanlı Kalemişleri Üzerine Bazı Gözlemler”, In Memoriam İ. Metin Akyurt Bahattin Devam Kitabı, editör Nezih Başgelen, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1995, s. 33-40. google scholar
  • Bağcı, Serpil, “Osmanlı Mimarisinde Boyalı Nakışlar”, Osmanlı Uygarlığı 2, ed. Halil İnalcık, Günsel Renda, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2004, s. 737-759. google scholar
  • Clayer, Nathalie, Popovic, Alexander, “Tarikatlarda Resim ve Kitap Sanatı”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler, ed. Ahmet Yaşar Ocak, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2014, s. 301-321. google scholar
  • Çağman, Filiz, Zeren Tanındı, “Tarikatlarda Resim ve Kitap Sanatı”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler, editör Ahmet Yaşar Ocak, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2014, s. 685-732. Çal, Halit, “Şeyh Nasreddin (Nusret) Türbesi”, Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu Bildiriler Kitabı 2-6 Temmuz 1986, Gelişim Matbaası, İstanbul, ss. 427-461. google scholar
  • İbrahimgil, Mehmet Zeki, “Kosova’daki Türk Eserlerinde Duvar Resimlerinden Örnekler”, Eyüpsultan Sempozyumu VII Tebliğler 9-11 Mayıs 2003, Eyüp Belediyesi, İstanbul, 2003, s.322-333. google scholar
  • İbrahimgil, Mehmet Zeki, Neval Konuk, Kosova’da Osmanlı Mimari Eserleri I, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2006. google scholar
  • İbrahimi, Mehmet, Makedonya’da Türk-İslam Mimarisinde Görülen Duvar Resmi Örnekleri, Basılmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 1989. google scholar
  • İnce, Aslıhan, Ankara Milli Kütüphane Yazma Eserler Kolleksiyonundaki Delailü’l Hayrat’larda Yer Alan Mekke Ve Medine Minyatürleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, 2015. google scholar
  • İzeti, Metin, Balkanlar’da Tasavvuf, Gelenek Yayıncılık, İstanbul, 2004. google scholar
  • Karaaslan, Muzaffer, Kosova’da Bulunan Geç Dönem Osmanlı Duvar Resimleri ve Boyalı Nakışlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 2018. google scholar
  • Kuyulu, İnci, “Bademli Kılcızade Mehmet Ağa Cami (Ödemiş/İzmir)”, Vakıflar Dergisi, 24, 1994, ss. 147-158. google scholar
  • Kuyulu, İnci, “Anatolian Wall Paintings and Cultural Tradition” EJOS (Electronical Journal of Oriental Studies), Cilt III, 2000, ss. 1-27. google scholar
  • Küçükaşçı, Mustafa Sabri, Nebi Bozkurt, “Mescid-i Nebevi”, İslam Ansiklopedisi, 29, Ankara, 2004, s. 281-290. google scholar
  • Ocak, Ahmet Yaşar, “Sarı Saltuk ve Saltukname”, Osmanlı Sufiliğine Bakışlar, Timaş Yayınları, İstanbul, 2015, s. 11-22. google scholar
  • Okçuoğlu, Tarkan, 18. ve 19. Yüzyıllarda Osmanlı Duvar Resimlerinde Betimleme Anlayışı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 2000. google scholar
  • Okiç, M. Tayyib, “Sarı Saltuk’a Ait Bir Fetva”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 1952, s. 48-58. google scholar
  • Öğüt, Salim, “Makâmât-ı Erbaa”, İslam Ansiklopedisi, 27, Ankara, 2003 s. 415-417. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Karaaslan, M. (2020). Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo. Journal of Art History, 0(29), 107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


AMA

Karaaslan M. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo. Journal of Art History. 2020;0(29):107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


ABNT

Karaaslan, M. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 29, p. 107-127, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Karaaslan, Muzaffer,. 2020. “Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo.” Journal of Art History 0, no. 29: 107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


Chicago: Humanities Style

Karaaslan, Muzaffer,. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo.” Journal of Art History 0, no. 29 (Mar. 2024): 107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


Harvard: Australian Style

Karaaslan, M 2020, 'Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo', Journal of Art History, vol. 0, no. 29, pp. 107-127, viewed 28 Mar. 2024, https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


Harvard: Author-Date Style

Karaaslan, M. (2020) ‘Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo’, Journal of Art History, 0(29), pp. 107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006 (28 Mar. 2024).


MLA

Karaaslan, Muzaffer,. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo.” Journal of Art History, vol. 0, no. 29, 2020, pp. 107-127. [Database Container], https://doi.org/10.26650/sty.2020.006


Vancouver

Karaaslan M. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo. Journal of Art History [Internet]. 28 Mar. 2024 [cited 28 Mar. 2024];0(29):107-127. Available from: https://doi.org/10.26650/sty.2020.006 doi: 10.26650/sty.2020.006


ISNAD

Karaaslan, Muzaffer. Images from Two Rifai Dervish Lodges (Tekkes) in Kosovo”. Journal of Art History 0/29 (Mar. 2024): 107-127. https://doi.org/10.26650/sty.2020.006



TIMELINE


Submitted14.12.2019
Accepted29.04.2020
Published Online30.06.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.