Research Article


DOI :10.26650/CONS2024-1508043   IUP :10.26650/CONS2024-1508043    Full Text (PDF)

Power Dynamics in Music: Creative Power

Bedirhan BüyükdumanEmine Ceylan Ünal Akbulut

This study, prepared with the assumption that the concept of power, which seems to be exclusively within the domain of political science, is omnipresent, aims to evaluate the elements of the creative power of the composer, considered the first step of the power dynamics within music, the most abstract of the arts. Document analysis was used as the data collection tool, and the data obtained were summarized and interpreted using descriptive analysis. The study, designed with a generating-theory pattern, is limited to the intrinsic power of music and the notions of creative power. First, the intrinsic power of music, which exists due to its significance for powers, is explained to contextualize the importance of music for powers; subsequently, the notion of creative power among the internal power dynamics is elucidated. The conclusion of the article reveals that creative power, attributed a divine status, has the capability to support or undermine political power in matters such as determining or changing culture—due to its ability to influence masses. It is concluded that creative power consolidates and perpetuates its authority by operating a mechanism of consent created through dynamics such as performers, orchestras, conductors, and political power for the manifestation of its power. Additionally, it continuously reminds its dominance and authority by creating the illusion of freedom among its subjects.

DOI :10.26650/CONS2024-1508043   IUP :10.26650/CONS2024-1508043    Full Text (PDF)

Müzikte İktidar Dinamikleri: Yaratıcı İktidar

Bedirhan BüyükdumanEmine Ceylan Ünal Akbulut

Yalnızca siyaset biliminin tekelindeymiş gibi görülen iktidar kavramının her yerde olması varsayımı ile hazırlanmış bu çalışmada, sanatların en soyutu statüsündeki müzik içerisindeki iktidar dinamiklerinin birinci basamağı kabul edilen bestekârın yaratıcı iktidarının unsurlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi kullanılmış, ardından edinilen veriler betimsel analiz ile özetlenip yorumlanmıştır. Kuram oluşturma deseni ile hazırlanmış olan çalışma, müziğin içkin iktidarı ve yaratıcı iktidar nosyonları ile sınırlı tutulmuştur. Akışta ilk olarak müziğin iktidarlar için öneminin anlamlandırılabilmesi sebebiyle müziğin varoluşundan sebep içkin iktidarı; ardından iç iktidar dinamiklerinden yaratıcı iktidar nosyonu açıklanmıştır. Makalenin sonucunda, ilahi bir statü atfedilen yaratıcı iktidarın, kültürün belirlenmesi veya değiştirilmesi gibi konularda – kitleleri etkileme gücü dolayısıyla – politik iktidarı destekleme veya iktidarını çıkmaza sokma gibi yetilere de sahip olduğu; iktidarının tecellisi için müziğin icracı, orkestra, şef ve politik iktidar gibi dinamikleri üzerinden yarattığı rıza mekanizmasını işleterek iktidarını pekiştirdiği ve daim kıldığı; muhataplarında özgürlük yanılgısı oluşturarak erkinin ve iktidarının durmaksızın hatırlatmasını yaptığı sonuçlarına ulaşılmıştır.


EXTENDED ABSTRACT


The concept of power has always been seen as referring to politics, and when power is mentioned, political power usually comes to mind. But in reality, power is everywhere. When we consider Michel Foucault’s paradox that knowledge produces power and power produces knowledge, the ubiquity of power gains even more significance. This study, which aims to investigate the power dynamics inherent in music—an art that is both highly abstract and potent in its influence—proceeds from this hypothesis and includes the composer, who is the creator of music, within its scope. Following document analysis used as the data collection tool, the information obtained is summarized and interpreted using descriptive analysis, one of the qualitative data analysis methods. Before moving on to the element of creative power belonging to the composer, which is one of the internal power dynamics of music, the intrinsic power of music—its inherent authority due to its existence and significance for powers—is explained to contextualize the importance of music for powers. Subsequently, the internal power dynamics and the notion of creative power are discussed. Based on the perspective of ideologues who have studied the philosophy of art and view art and music as tools for class struggle, the importance of art and music for political powers is expressed. In the phenomenon explained with two examples from Turkish music history, the reforms of the II. Mahmud period and the musical revolution of the Republic of Turkey period are discussed to illustrate the importance of music for political powers; in this reciprocal relationship, the significance of the power of music, due to its ability to influence masses, is emphasized. 

At this point, the concept of patronage comes into play, positioning the composer, the creator of music, in an important role. Political powers enhance their own authority by materially and morally supporting composers. The composer, whom we refer to as holding creative power, is sometimes equated with God in some studies and interpreted as a reflection of God’s creativity in others. With this particular attribute, the composer gains respect in the social order and, through the power paradox he creates, manages to control the other elements of music. For example, the times when a performer feels free are only as much as the composer allows.

In this study, which focuses on the notion of power as a phenomenon related to the political economy and sociology of music, the creative power of the composer who produces music is discussed. In addition to the intrinsic power derived from the existence of music, the study addresses the power of the composer, the "creator" of music, and this power is termed creative power. This form of power, due to its ability to influence masses, has the capability to support or undermine political power in matters such as determining or changing culture. When examining the notion of creative power, it is observed that the source of authority is based on artistic creation, and at this point, it is sometimes equated with God in some studies and interpreted as a reflection of God’s creativity in others. Subsequently, it is seen that in order to manifest its power, creative power consolidates and perpetuates its authority by operating a mechanism of consent created through dynamics such as performers, orchestras, conductors, and political power. In both Turkish music and Western music practices, the composer continuously reminds his authority and power by creating the illusion of freedom among his subjects, much like political power does, through the power paradox he creates. Considering this feature, it is concluded that creative power is at the forefront of music; it is the sole instigator of the process that starts and ends with itself, and it perpetually declares that others can only be victorious to the extent that it desires. 


PDF View

References

  • Adorno, T. W. (2018). Müzik Yazıları Bir Seçki (Ş. Öztürk, Çev.). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Akdağ, A. K., & Sağer, T. (2021). Sanatsal Yaratım Süreci ve Bağlama Müziğinde Çalgısal Yaratıların Sınıflandırılması. idil, 78, 232-243. https://doi.org/10.7816/idil-10-78-06 google scholar
  • Alimdar, S. (2016). Osmanlı’da Batı Müziği. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Aracı, E. (2023). Donizetti Paşa Osmanlı Sarayının İtalyan Maestrosu (4. bs). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Attali, J. (2014). Gürültüden Müziğe (2. bs). Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Ayas, G. (2006). Mûsiki İnkılâbı’nın Sosyolojisi: Klasik Türk Müziği Geleneğinde Süreklilik ve Değişim. Doğu Kitabevi. google scholar
  • Bacon, F. (1884). The Works of Francis Bacon (B. Montagu, Ed.; C. 1). Worthington Publishing. google scholar
  • Baloğlu, B. Ş. (2021). Efsane ve Realite Arasında Bir Portre Tanburî Cemil Bey. Dergâh Yayınları. google scholar
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz (7. bs). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Benjamin, W. (2015). Teknik Olarak Yeniden-Üretilebilirlik Çağında Sanat Yapıtı (G. Sarı, Çev.). Zeplin Kitap. google scholar
  • Benlioğlu, S. (2019). Saray ve Mûsikî—III. Selim ve II. Mahmud Dönemlerinde Mûsikînin Himayesi. Dergâh Yayınları. google scholar
  • Boran, İ., & Şenürkmez, K. Y. (2018). Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği (2. bs). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Büyükduman, B., & Turgay, N. Ö. (2020). Türk Makam Müziğinin Batılılaşma Sürecine Genel Bir Bakış: Ankara Radyosu Örneği. idil, 68, 645-655. https://doi.org/10.7816/idil-09-68-05 google scholar
  • Canetti, E. (2010). Kitle ve İktidar. Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu (M. A. Kılıçbay, Çev.; 6. bs). İmge Kitabevi. google scholar
  • Foucault, M. (2007). Cinselliğin Tarihi (H. U. Tanrıöver, Çev.; 2. bs). Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Foucault, M. (2012). İktidarın Gözü (I. Ergüden & O. Akınbay, Çev.; 3. bs). Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Foucault, M. (2014a). Özne ve İktidar (I. Ergüden & O. Akınbay, Çev.; 4. bs). Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Foucault, M. (2014b). Özne ve İktidar (I. Ergüden & O. Akınbay, Çev.; 4. bs). Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Güler, Z. (1990). Sanat ve Sanatsal Yaratma. Kurgu Dergisi, 8, 308-316. google scholar
  • Işıktaş, B. (2016). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Geçiş Sürecinde Modernleşme, Bireyselleşme ve Virtüözite İlişkisi: Şerif Muhiddin Targan [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • İktidar. (t.y.). İçinde Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. Geliş tarihi 12 Mayıs 2024, gönderen https://sozluk.gov.tr/ Kaçar, G. Y. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (2), 215-228. Koç, T. (2022). İslâm Estetiği (11. bs). İslam Araştırmaları Merkezi. google scholar
  • Marx, K., & Engels, F. (2009). Yazın ve Sanat Üzerine (M. İ. Erdost, Ed.; 2. bs). Sol Yayınları. google scholar
  • May, R. (2021). Yaratma Cesareti (A. Oysal, Çev.). Metis Yayınları. google scholar
  • Mohseni, S. (2016). Mevlana’nın Nazarında Ölüm (T. Uğurlu, Çev.). Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5(1), 92-101. https://doi.org/10.7596/taksad.v5i1.508 google scholar
  • Nietzsche, F. (2010). Güç İstenci (N. Epçeli, Çev.). Say Yayınları. google scholar
  • Nurcan, O., & Canbey, E. G. (2016). Geleneksellik-Çağdaşlık İkileminde Cumhuriyetin “Milli Musiki” Politikası ve Türk Besteciler. İçinde F. Kutluk (Ed.), İllüzyon: Cumhuriyet’in Klasik Müzik Serüveni (ss. 75-109). h2o Yayıncılık. google scholar
  • Öngören, R. (2004). Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi (C. 29, ss. 441-448). Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi. google scholar
  • Özel, C. (2016). 1980’lerden Günümüze İslamcı Müziğin Sosyolojik Analizi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 57(1), 145-174. https://doi.org/10.1501/Ilhfak_0000001448 google scholar
  • Özgür, M. E. (2023). İktisadi Düşüncede Kültür ve Sanat. İçinde S. H. Akdede (Ed.), Kültür-Sanat ve Sermaye-İktidar (ss. 13-46). Alfa Yayınları. google scholar
  • Öztuna, Y. (2006). Türk Mûsikîsi Akademik Klasik Türk San’at Mûsikîsi’nin Ansiklopedik Sözlüğü (C. 1). Orient Yayınlan. google scholar
  • Platon. (2010). Devlet (S. Eyüboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.; 20. bs). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Rank, O. (2022). Sanat ve Sanatçı (O. Düz, Çev.). Albaraka Yayınları. google scholar
  • Russell, B. (2017). İktidar (2. bs). Cem Yayınevi. google scholar
  • Say, A. (1997). Müzik Tarihi (3. bs). Müzik Ansiklopedisi Yayınları. google scholar
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi (C. 1). Remzi Kitabevi. google scholar
  • Süreya, C. (2013). Sevda Sözleri (48. bs). Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Tanpınar, A. H. (2019). Yaşadığım Gibi (9. bs). Dergâh Yayınları. google scholar
  • Tatar, B. (2009). Müzikte Anlam Sorunu. İslâm Araştırmaları Dergisi, 22, 59-70. google scholar
  • Tatar, B., & Aydın, S. (2017). Müzik ve İktidar İlişkisi: Kuramsal ve Tarihsel Bir Analiz. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 43, 5-30. google scholar
  • Tekin, M. B. (2014). Yaratıcılık, Kişilik ve Sanatsal Yaratma Üzerine. Erciyes Sanat, 1, 20-30 google scholar
  • Ülgen, G. O. (2020). Platon’da Müziğin Politik Konumu. Felsefi Düşün - Akademik Felsefe Dergisi, 15, 249-277. google scholar
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. bs). Seçkin Yayıncılık. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Büyükduman, B., & Ünal Akbulut, E.C. (2024). Power Dynamics in Music: Creative Power. Conservatorium, 11(2), 280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


AMA

Büyükduman B, Ünal Akbulut E C. Power Dynamics in Music: Creative Power. Conservatorium. 2024;11(2):280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


ABNT

Büyükduman, B.; Ünal Akbulut, E.C. Power Dynamics in Music: Creative Power. Conservatorium, [Publisher Location], v. 11, n. 2, p. 280-289, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Büyükduman, Bedirhan, and Emine Ceylan Ünal Akbulut. 2024. “Power Dynamics in Music: Creative Power.” Conservatorium 11, no. 2: 280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


Chicago: Humanities Style

Büyükduman, Bedirhan, and Emine Ceylan Ünal Akbulut. Power Dynamics in Music: Creative Power.” Conservatorium 11, no. 2 (Jul. 2025): 280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


Harvard: Australian Style

Büyükduman, B & Ünal Akbulut, EC 2024, 'Power Dynamics in Music: Creative Power', Conservatorium, vol. 11, no. 2, pp. 280-289, viewed 16 Jul. 2025, https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


Harvard: Author-Date Style

Büyükduman, B. and Ünal Akbulut, E.C. (2024) ‘Power Dynamics in Music: Creative Power’, Conservatorium, 11(2), pp. 280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043 (16 Jul. 2025).


MLA

Büyükduman, Bedirhan, and Emine Ceylan Ünal Akbulut. Power Dynamics in Music: Creative Power.” Conservatorium, vol. 11, no. 2, 2024, pp. 280-289. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043


Vancouver

Büyükduman B, Ünal Akbulut EC. Power Dynamics in Music: Creative Power. Conservatorium [Internet]. 16 Jul. 2025 [cited 16 Jul. 2025];11(2):280-289. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043 doi: 10.26650/CONS2024-1508043


ISNAD

Büyükduman, Bedirhan - Ünal Akbulut, EmineCeylan. Power Dynamics in Music: Creative Power”. Conservatorium 11/2 (Jul. 2025): 280-289. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1508043



TIMELINE


Submitted01.07.2024
Accepted24.07.2024
Published Online29.07.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.