Research Article


DOI :10.26650/experimed.2021.927825   IUP :10.26650/experimed.2021.927825    Full Text (PDF)

Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri

Berfin UysalSultan Kavuncuoğlu

Amaç: Bu çalışmada, 1000 gram ve altında doğan ve 3-5 yaşına gelmiş çocukların, Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflaması (ICF-CY) sisteminde belirlenen alanlarda sorunla karşılaşma oranları araştırılarak ve hizmet ihtiyaçlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Elli sekiz çocuğa okul öncesi dönemde fizik muayene ve ayrıntılı nörolojik inceleme yapıldı. Bu çocuklar perinatal ve sosyodemografik özellikler yönünden irdelenerek tüm çocuklara Vineland Uyum ve Davranış Ölçeği uygulanmıştır. Sonuçlar ICF-CY modeline uyarlanmıştır. Bulgular: Olgularımızın iletişim işlevselliğinde %20,6’sının, günlük yaşam becerilerine katılımında %12,1’inin, sosyalleşme işlevselliğinde %19’unun, hareket işlevselliğinde ise %29,3’ünün ciddi düzeyde sorun yaşadıkları saptanmıştır. Sadece 3 olguda ciddi düzeyde yaşla uyumlu olmayan davranış sorunu tanımlanmıştır. Hareket işlevselliğinin; öz bakım işlevselliğini, ev yaşamı etkinliklerine katılımı, sosyalleşme işlevselliğini, oyun ve boş zaman etkinliklerine katılımı, öğrenme ve problem çözme işlevselliğini anlamlı olarak etkilediği belirlenmiştir. Olgularımızın %22,4’ünün (13 olgu) yüksek seviyede özel eğitim desteğine ihtiyacı olduğu belirlenmiştir. Tartışma: Günümüzde yaşama şansları oldukça yüksek olan aşırı düşük doğum ağırlıklı prematürelerin işlevsellik, etkinlik, yaşama katılım ve hizmet ihtiyaçlarının saptanabilmesi için uzun dönem izlemleri çok önemlidir ve mutlaka ergenlik dönemine kadar devam ettirilmelidir.

DOI :10.26650/experimed.2021.927825   IUP :10.26650/experimed.2021.927825    Full Text (PDF)

Problem Rates and Service Requirements of Extremely Low Birth Weight Preschoolers in Areas Designated in the World Health Organization International Classification of Functioning in Children and Adolescents (ICF-CY) System

Berfin UysalSultan Kavuncuoğlu

Objective: Our aim was to determine the problem rates and service requirements according to the World Health Organization International Classification of Functioning in Children and Adolescents (ICF-CY) system defining specified areas such as body structures, functionality, activity, participation in life and environmental factors in premature children born weighing <1000 g and aged 3 to 5 years during the research process. Material and Method: The physical and neurological examination results and perinatal and sociodemographic characteristics were examined for 58 preschoolers who had been born prematurely and they were evaluated in terms of communication, socialization, movement, and daily living skills using the Vineland Adaptation and Behavior Scale. The results were adapted to the ICF-CY model. Results: The proportions of functionality problems of our cases were found to be 20.6% for communication, 12.1% for participation in daily life skills, 19% for socialization and 29.3% for movement. Severe behavioral problems incompatible with age were identified in only 3 cases. Movement functionality was determined to significantly affect self-care functionality, participation in home life activities, socialization functionality, participation in games and leisure activities, and learning and problem solving functionality. It was determined that 22.4% of our cases (13 cases) needed a high level of special education support. Conclusion: Long-term follow-up is very important in determining the functionality, efficiency, participation in life, and service needs of extremely low birth weight premature babies whose survival rates are gradually increasing and should be continued with a multidisciplinary approach until adolescence.


PDF View

References

  • 1 . Chung EH, Chou J, Brown KA. Neurodevelopmental outcomes of preterm infants: a recent literature review. Transl Pediatr 2020; 9 (Suppl 1): 3-8. google scholar
  • 2 . World Health Organization: International Classification of Functio-ning, Disability and Health, Geneva, WHO, 2001. google scholar
  • 3 . Sparrow SS, Cicchetti DV, Balla DA. Vineland adaptive behavior scales 2nd ed. AGS Publishing; Circle Pines, MN: 2005. google scholar
  • 4 . Rosenbaum P, Saiga S, Szatmari P, Hoult L. Vineland adaptive behavi-or scales as a summary of functional outcome of extremely low-birth weight children. Dev Med Child Neurol 1995; 37: 577-86. [CrossRef] google scholar
  • 5 . De Battista AM, Huffman LC, Cooper B, Alkon A, Kennedy CM, We-iss SJ. Adaptive Behavior Trajectories in Children Born Prematu-rely: The infuence of biologic and social risk factors over the first few years of life. Ann Pediatr Child Health 2016; 4(2): 1101. google scholar
  • 6 . Pascal A, Govaert P, Oostra A, Naulaers G, Ortibus E, Van Den Broe-ck C. Neurodevelopmental outcome in very preterm and very-low birthweight infants born over the past decade: a meta-analytic review. Dev Med Child Neurol 2018; 60: 342-55. [CrossRef] google scholar
  • 7 The Scottish low birthweight study: II Language attainment, cog-nitive status, and behavioural problems Arch Dis Child 1992; 67: 682-6 [CrossRef] google scholar
  • 8 Sajaniemi N, Hakamies-Blomqvistb N, Katainenc S, Wendta L Ear-ly cognitive and behavioral predictors of later performance: a fol-low-up study of ELBW children from ages 2 to 4 Early Child Res Q 2001; 16: 343-61 [CrossRef] google scholar
  • 9 Vohr BR, Msall ME Neuropsychological and functional outcomes of very low birth weight infants Seminars in perinatology 1997; 21: 202-20 [CrossRef] google scholar
  • 10 Chen PS, Jeng SF, Tsou KI Developmental function of ver-y-low-birth-weight infants and full-term infants in early childho-od J Formos Med Assoc 2004; 103: 23-31 google scholar
  • 11 Sullivan MC, Msall ME Functional performance of preterm child-ren at age 4 J Pediatr Nurs 2007; 22: 297-309 [CrossRef] google scholar
  • 12 Short EJ, Klein NK, Lewis BA, Fulton S, Eisengart S, Kercsmar C, et al Cognitive and academic consequences of bronchopulmonary dysplasia and very low birth weight: 8-year-old outcomes Pediat-rics 2003; 112: e359 google scholar
  • 13 Voorman JM, Dallmeijer AJ, Van Eck M, Schuengel C, Becher JG Social functioning and communication in children with cerebral palsy: association with disease characteristics and personal and environmental factors Dev Med Child Neurol 2010; 52: 441-7 [CrossRef] google scholar
  • 14 Hack M, Friedman H, Fanaroff AA Outcomes of extremely low birth weight infants between 1982-1988 N Eng J Med 1989; 321: 1642-7 [CrossRef] google scholar
  • 15 Msall ME, Rogers BT, Buck GM, Mallen S, Catanzaro NL, Duffy LC Functional status of extremely preterm infants at kindergarten entry Dev Med Child Neurol 1993; 35: 312-20 [CrossRef] google scholar
  • 16 Moore GP, Lemyre B, Barrowman N, Daboval T Neurodevelopmen-tal outcomes at 4 to 8 years of children born at 22 to 25 weeks' gestational age: a meta-analysis JAMA Pediatr 2013; 167: 967-74 [CrossRef] google scholar
  • 17 Palta M, Sadek-Badawi M, Evans M, Weinstein MR, McGuinnes G Functional assessment of a multicenter very low-birth-weight co-hort at age 5 years Newborn Lung Project Arch Pediatr Adolesc Med 2000; 154: 23-30 google scholar
  • 18 Dieterich SE, Hebert HM, Landry SH, Swank PR, Smith KE Maternal and child characteristics that influence the growth of daily living skills from infancy to school age in preterm and term children Ear-ly Education and Development 2004; 15: 283-304 [CrossRef] google scholar
  • 19 Delmas O, Garcia P, Bernard V, Fabre M, Vialet R, Boubred F, et al Neurodevelopmental outcome at 3 years of age of infants born at less than 26 weeks Arch Pediatr 2016; 23: 927-34 [CrossRef] google scholar
  • 20 Grunau RE, Whitfield MF, Fay TB Psychosocial and academic cha-racteristics of extremely low birth weight (<800 g) adolescents who are free of major impairment compared with term-born control subjects Pediatrics 2004; 114: 725-32 [CrossRef] google scholar
  • 21 Hamilton BE, Minino AM, Martin JA, Kochanek KD, Strobino DM, Guyer B Annual summary of vital statistics: 2005 Pediatrics 2007; 119: 345-60 google scholar
  • 22 Marlow N, Wolke D, Bracewell MA, Samara M, for the EPICure Study Group Neurologic and developmental disability at six years of age after extremely preterm birth New Eng J Med 2005; 352: 9-19 [CrossRef] google scholar
  • 23 Johnson EO, Breslau N Increased risk of learning disabilities in low birth weight boys at age 11 years 2000; 47: 490-500 google scholar
  • 24 Vohr BR, Wright LL, Dusick AM, Mele l, Verter J, Steichen JJ, et al Neurodevelopmental and functional outcomes of extremely low birth weight infants in the national institute of child health and human development neonatal research network, 1993-1994 Pe-diatrics 2000; 105: 1216-26 [CrossRef] google scholar
  • 25 Bhutta AT, Cleves MA, Casey PH, Cradock MM, Anand KJS Cogni-tive and behavioral outcomes of school-aged children who were born preterm: a metaanalysis Jama 2002; 288: 728-37 [CrossRef] google scholar
  • 26 Cheong, JLY, Burnett AC, Treyvaud K, Spittle AJ Early environment and long-term outcomes of preterm infants J Neural Transm 2020; 127: 1-8 [CrossRef] google scholar
  • 27 Hollebrandse NL, Spittle AJ, Burnett AC, Anderson PJ, Roberts G, Doyle LW, et al School-age outcomes following intraventricular haemorrhage in infants born extremely preterm Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2021; 106: 4-8 [CrossRef] google scholar
  • 28 Hack M, Schluchter M, Cartar L, Rahman M, Cuttler L, Borawski E Growth of very low birth weight infants to age 20 years Pediatrics 2003; 37: 668-73 [CrossRef] google scholar
  • 29 Davidovitch M, Kuint J, Lerner-Geva L, Zaslavsky-Paltiel I,Rotem RS, Chodick G, et al Postnatal steroid therapy is associated with autism spectrum disorder in children and adolescents of very low birth weight infants Pediatr Res 2020; 87: 1045-51 [CrossRef] google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Uysal, B., & Kavuncuoğlu, S. (2021). Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri. Experimed, 11(2), 102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


AMA

Uysal B, Kavuncuoğlu S. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri. Experimed. 2021;11(2):102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


ABNT

Uysal, B.; Kavuncuoğlu, S. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri. Experimed, [Publisher Location], v. 11, n. 2, p. 102-112, 2021.


Chicago: Author-Date Style

Uysal, Berfin, and Sultan Kavuncuoğlu. 2021. “Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri.” Experimed 11, no. 2: 102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


Chicago: Humanities Style

Uysal, Berfin, and Sultan Kavuncuoğlu. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri.” Experimed 11, no. 2 (Sep. 2021): 102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


Harvard: Australian Style

Uysal, B & Kavuncuoğlu, S 2021, 'Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri', Experimed, vol. 11, no. 2, pp. 102-112, viewed 24 Sep. 2021, https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


Harvard: Author-Date Style

Uysal, B. and Kavuncuoğlu, S. (2021) ‘Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri’, Experimed, 11(2), pp. 102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825 (24 Sep. 2021).


MLA

Uysal, Berfin, and Sultan Kavuncuoğlu. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri.” Experimed, vol. 11, no. 2, 2021, pp. 102-112. [Database Container], https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825


Vancouver

Uysal B, Kavuncuoğlu S. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri. Experimed [Internet]. 24 Sep. 2021 [cited 24 Sep. 2021];11(2):102-112. Available from: https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825 doi: 10.26650/experimed.2021.927825


ISNAD

Uysal, Berfin - Kavuncuoğlu, Sultan. Aşırı Düşük Doğum Ağırlıklı Prematüre Çocukların Okul Öncesi Dönemde Dünya Sağlık Örgütü Çocuk ve Ergenlerde Uluslararası İşlevsellik Sınıflamasında Belirlenen Alanlarda Sorun Yaşama Oranları ve Hizmet Gereksinimleri”. Experimed 11/2 (Sep. 2021): 102-112. https://doi.org/10.26650/experimed.2021.927825



TIMELINE


Submitted26.04.2021
Accepted08.07.2021
Published Online25.08.2021

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.