Review Article


DOI :10.26650/hfaa.2024.1471155   IUP :10.26650/hfaa.2024.1471155    Full Text (PDF)

A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry

Hüseyin TaşçıBüşra SezginMelike Kazar

This study examines the impact of emotional intelligence on conflict management skills within the aviation sector through a literature review. It emphasizes the effects of emotional intelligence on conflict management skills on communication, leadership, and teamwork. The dynamic structure of the aviation industry, technological developments, and interpersonal interactions further highlight the importance of emotional intelligence skills and conflict management. Emotional intelligence involves recognizing one’s own emotions, understanding others’, and succeeding in social relationships. Individuals with high emotional intelligence can regulate their emotions effectively and navigate social interactions adeptly. Emotional intelligence skills can be improved. Considering that the conflicts arising in the aviation sector are critical in terms of safety and business continuity, the effects of emotional intelligence in this sector are of great importance. It also creates the need to develop strategies for enhancing emotional intelligence in the aviation industry. This research includes forward-looking suggestions. The examination focuses on how conflicts can be resolved using emotional intelligence skills and the impact of this solution on sector performance. We expect this study to provide guidelines for improving conflict management practices in the aviation industry and to contribute to understanding the role of emotional intelligence in this field.

DOI :10.26650/hfaa.2024.1471155   IUP :10.26650/hfaa.2024.1471155    Full Text (PDF)

Havacılık Sektöründe Duygusal Zekanın Çatışma Yönetimine Etkisine İlişkin Bir Derleme

Hüseyin TaşçıBüşra SezginMelike Kazar

Bu çalışmada, duygusal zekânın çatışma yönetim becerilerine etkisi havacılık sektörü özelinde incelenmiş, bu kapsamda alan yazına yönelik bir literatür taraması yapılmıştır. Yapılan literatür taraması sonucunda duygusal zekânın iletişim, liderlik ve takım çalışması gibi alanlarda çatışma yönetim becerilerine olan etkilerini vurgulamaktadır. Havacılık sektörünün dinamik yapısı, teknolojik gelişmeler ve insanlar arası etkileşimler duygusal zeka becerileri ve çatışma yönetiminin önemini daha da ortaya koymaktadır. Duygusal zekâ, bireyin kendi duygularını fark etme, başkalarının duygularını anlama ve sosyal ilişkilerde başarı sağlama becerilerini içerir. Yüksek duygusal zekaya sahip kişiler, başkalarının ve kendilerinin duygularını iyi tanıyan, duygularını kontrol edebilen, farklı duyguları ayırt edebilen ve sosyal etkileşimlerde etkili olan bireylerdir. Duygusal zeka becerileri geliştirilebilir. Havacılık sektöründe ortaya çıkan çatışmaların, emniyet ve iş sürekliliği açısından kritik olduğu göz önüne alındığında, duygusal zekânın bu sektördeki etkileri büyük önem taşımaktadır. Bu durum, havacılık sektöründe duygusal zeka gelişimine yönelik stratejiler oluşturulması ihtiyacını doğurmaktadır. Araştırma, bu konuda ileriye dönük öneriler içermektedir. Duygusal zekâ becerileri kullanılarak yaşanan çatışmaların nasıl çözülebileceği ve bu çözümün sektör performansına olan etkisi incelenmektedir. Bu çalışmanın, havacılık sektöründe çatışma yönetimi pratiğini geliştirmeye yönelik yönergeler sağlaması ve duygusal zekânın bu alandaki rolünü anlamada katkıda bulunması beklenmektedir


EXTENDED ABSTRACT


In today's business world, individuals' emotional intelligence skills have become a critical factor on the path to success in various industries. These skills contain significant elements that impact individual performance, particularly in emotional understanding, interaction, and management. The rapid changes occurring in the aviation industry today, along with technological advancements and the effects of global competition, have further emphasized the importance of interaction and collaboration among individuals. However, the conflicts that arise in this dynamic environment have also brought critical importance to the industry in terms of success and safety. Effective management of conflicts among aviation professionals can directly affect factors such as business continuity, safety standards, and passenger satisfaction. The main objective of this review is to understand the impact of emotional intelligence skills on conflict management in the aviation industry, to conduct an in-depth examination of the types of conflicts in the aviation industry, to identify the role of emotional intelligence and aviation professionals in conflict management, and to develop recommendations for conflict management practice. 

Intelligence is one of the topics that psychologists find challenging to agree on. Emotional intelligence is a form of intelligence that includes people's emotional awareness, emotional expression, emotional understanding, and emotional management skills. Emotional intelligence skills can be developed in various ways. Since conflicts can have different causes and characteristics, there are various types of conflicts. Communication conflict refers to problematic situations arising through communication between individuals or groups. Interest conflict refers to a situation where an individual or group is divided between multiple different goals or objectives rather than focusing on a single one (Ergül, 2012). Power conflict is a complex and multifaceted process that arises from the imbalance of power among individuals, groups, or organizations. Role conflict refers to a situation in which an individual continuously experiences conflict among different roles. Value conflict means a conflict or incompatibility of different values among individuals. Rights conflict is a type of conflict underlying disagreements between two or more parties.

Conflict management, used as an expression for the resolution of these conflicts, is a process that aims to effectively resolve disagreements or conflicts that arise within an organization or between individuals. There is an important relationship between emotional intelligence and conflict management. An individual with emotional intelligence can recognize their emotional states, try to understand their causes, and thus identify the real issues underlying the conflicts. Emotional intelligence and communication are two interrelated concepts. Individuals with well-developed emotional intelligence can use their communication skills more effectively. There is a significant relationship between emotional intelligence and leadership, and a leader's emotional intelligence enables them to exhibit effective leadership skills. Emotional intelligence is of great importance in social relationships and teamwork. Individuals with emotional intelligence in a team understand the emotional needs of other members and support them. Conflicts can affect many different areas in the aviation industry. For example, conflicts may arise concerning passenger dissatisfaction, disagreements among personnel, competition among airlines, and issues related to ownership and management (Atalay, 2019). The aviation world is a rapidly growing and developing field, so it occasionally witnesses various conflicts of interest and disagreements. These include competition among companies, conflicts between company management and employees, airport capacity issues, and international disputes over airspace. Examples of conflict management from real companies such as Southwest Airlines, Turkish Airlines, United Airlines, Emirates Airlines, Delta Airlines, British Airways, and Lufthansa are provided. Many methods and approaches can be used to resolve conflicts in the aviation industry. These include communication, adherence to standards, education, technology, and collaboration. In conclusion, considering the critical importance of conflicts in the aviation industry, especially in terms of safety and business continuity, effectively utilizing emotional intelligence skills can enhance success in the industry. These findings play a guiding role in strengthening conflict management practices in the aviation industry and understanding the effects of emotional intelligence in this field. 

This study also offers the following recommendations.

- Emotional intelligence training programs should be organized for aviation professionals. These programs should focus on strengthening basic skills such as emotional awareness, empathy, and stress management.

- Strategies should be developed to identify and prevent frequently encountered types of conflicts in the aviation industry.

- Professionals in leadership positions should participate in leadership programs focused on developing emotional intelligence and effective communication skills.

- Training programs should be organized for the specialization of mediators in conflict resolution in the aviation industry.

- Measurement and assessment tools should be used to determine the emotional intelligence levels of aviation professionals.

- Aviation companies should establish clear protocols to be followed in conflict situations. 


PDF View

References

  • Acaray, A., Günsel, A., ve Yaşar, S.(2019). Duygusal zekâ ile takım rolleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ege Academic Review, 19(2), 189-203. google scholar
  • Akkirman, A. D.(1998). Etkin çatışma yönetimi ve müdahale stratejileri. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-11. google scholar
  • Altındal, H.(2010). Çatışma yönetimi ve Denizli Belediyesi’nde bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi. google scholar
  • Arslan, A. H. (2019). Havacılıkta kriz yönetimi: Southwest havayolları örneği. Journal of Aviation Research, 1(1), 42-56. google scholar
  • Atalay, D.(2019). Havacılık eğitim kurum ve kuruluşlarında liderler için bir çatışma yönetim önerisi. The Journal of Academic Social Sci-ence, 20(20), 163-174. google scholar
  • Avcı, Ö. (2019). Duygusal zeka ve iletişim. Beta Yayınevi. google scholar
  • Avcı, Ö. (2019). Duygusal zekâ ve iletişim. Beta Yayınevi. google scholar
  • Aysel, L.(2006). Liderlik ve duygusal zekâ. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli. google scholar
  • Bar-On, R. (1997). The emotional quotient ınventory (EQ-i): a test of emotional intelligence. Multi-Health Systems. google scholar
  • Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(Supl.), 13-25. google scholar
  • Basım, H. N., Erkenekli, M., ve Şeşen, H. (2010). Birey davranışındaki kontrol odağının rol çatışması ve rol belirsizliği algısı ile ilişkisi: Kamu sektöründe bir araştırma. Amme İdaresi Dergisi, 43(1), 145-165. google scholar
  • Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage. google scholar
  • Betül, Aksu. ve Odabaş, M. S.(2021). Havacılık sektöründe stres Yönetimi ve çözüm önerileri. Black Sea Journal of Public and Social Science, 4(2), 99-103. google scholar
  • Çakar, U., ve Arbak, Y.(2004). Modern Yaklaşımlar işığında değişen duYgu zekâ ilişkisi ve duYgusal zekâ . Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3). google scholar
  • ÇaYcı, A. E., & ÇaYcı, B.(2017). Dijital iletişim çağında teknolojinin açığa çıkardıkları: gözetim ve mahremiYet. google scholar
  • Çifci, E. G., & Gönen, E.(2011). SosYal hizmet uYgulamalarinda etik karar verme süreci. Toplum ve Sosyal Hizmet, 22(2), 149-160. google scholar
  • Çolak, M.D.M.(2008). Örgütlerde çatışmanın Yönetiminde gücün kullanımı ve bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 304-332. google scholar
  • Çubukcu, M. (2023). HavaYolları işletmelerinde misYon, vizYon beYanları ve değer ifadelerinin içerik analizi. International Journal of Management Academy, 6(3). google scholar
  • Delice, M., ve GünbeYi, M.(2013). DuYgusal zekâ ve liderlik ilişkisinin incelenmesi: Polis teşkilatı örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 209-239. google scholar
  • Demir, İ.(2017). Çatışma ve çatışmaYa Yaklaşım Yöntemlerinin teorik çerçevesi. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 5(1),1-53. google scholar
  • DiYaroğlu, B. N. (2011). Kriz iletişiminde medYa Yönetimi ve 2009 Türk Hava Yolları krizi ve 2001 Amerikan HavaYolları Krizi karşılaştırılmalı incelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi, İstanbul. google scholar
  • Doğan, A., Demir, R., ve Türkmen, E (2016). Rol belirsizliğinin, rol çatışmasının ve sosYal desteğin tükenmişliğe etkisi: devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışan akademik personelin tükenmişlik düzeYlerinin karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(1). google scholar
  • Doğan, S., & Şahin, F.(2007). DuYgusal zekâ: tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 231-252. google scholar
  • Doğan, S., & Şahin, F.(2007). DuYgusal zekâ: tarihsel gelişimi ve örgütler için önemine kavramsal bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 231-252. google scholar
  • Druskat, V. U., & Wolff, S. B. (2001). Building the emotional intelligence of groups. Harvard Business Review, 79(3), 80-90. google scholar
  • EraY, T. E.(2017). Rol çatışması, rol belirsizliği ve iş tatmini arasındaki ilişkiler: iletişim fakültesi dekanları üzerine bir uYgulama. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (27), 201-213. google scholar
  • Erdağ, T., ve Yaslioglu, M.(2020). Tecrübeli ve sinYor kabin görevlileri kapsamında kabin ekibi çatışma Yöntemleri: bir havaYolunda kali-tatif araştırma. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 35-58. google scholar
  • Ergeç, M., ve AYkan, E. (2023). Lider-üYe etkileşimi ve algılanan iş Yükünün çalışan performansına etkisi: Havacılık Sektöründe Bir Araştırma. Journal of Aviation Research, 5(2), 155-171. google scholar
  • Ergül, A. (2012). Çalışma Yaşamında stresin bireYsel performans üzerindeki etkileri: Eğitim ve sağlık çalışanlarına Yönelik bir araştırma. google scholar
  • Yüksek Lisanas Tezi. Balıkesir Üniversitesi SosYal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Eröz, S. S. (2011). DuYgusal zekâ ve iletişim arasindaki ilişki: bir uYgulama. Doktora Tezi. Bursa Uludağ Universitesi, Bursa. google scholar
  • ErsoY, E., & Köşger, F. (2016). Empati: Tanimi ve Önemi/empathY: Definition and its importance. Osmangazi Tıp Dergisi, 38(2), 9-17. google scholar
  • ErYilmaz, A.(2009). Başa çıkma stratejilerinin kişilik özellikleriYle ergen öznel iYi oluşu arasındaki aracı rolü. google scholar
  • Fernandez, C., & Pitt, M. (2013). Stress management and conflict resolution in aviation: An overview of the current practices. Journal of Aviation Management and Education, 3(1), 1-13. google scholar
  • Füsun, Acar(2002). DuYgusal zekâ ve liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(12), 53-68. google scholar
  • Gençoğlu, N. (2012). Ekip çalışmasında çatışma Yönetimi ve havaYolu işletmeciliğinde kabin ekipleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. google scholar
  • Gençoğlu, N. (2012). Ekip çalışmasında çatışma Yönetimi ve havaYolu işletmeciliğinde kabin ekipleri üzerine bir araştırma. Yüksek LisansTezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul. google scholar
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: whY it can matter more than IQ. Bantam Books. google scholar
  • Goleman, D. (1998). DuYgusal zeka. İstanbul: Varlık. google scholar
  • Goleman, D. (1998). What makes a leader? Harvard Business Review, 76(6), 93-102. google scholar
  • Goleman, Daniel. (1996). DuYgusal zeka neden IQ’dan daha önemlidir?. İstanbul: Varlık YaYınları. google scholar
  • Gündoğan, A. O. (2002). Çoğulculuk ve değer bunalımı. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8). https://wam.ae/tr/details/1395302769342 ET.: 19.04.2024). google scholar
  • https://www.indYturk.com/node/628851/Ya%C5%9Fam/american-airlines-pilotlar%C4%B1-greve-evet-dedi ET.: 19.04.2024). google scholar
  • İşmen, A. E.(2001). DuYgusal zekâ ve problem çözme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(13), 111-124. google scholar
  • Johnson, D. R., & Johnson, F. P. (2015). Enhancing pilot and cabin crew communication: A studY on conflict management strategies. Journal of Aviation Psychology and Applied Human Factors, 5(2), 45-53. google scholar
  • Jordan, P. J., & Troth, A. C. (2004). Managing emotions during team problem solving: Emotional intelligence and conflict resolution. Human Performance, 17(2), 195-218. google scholar
  • Jordan, Peter J. & Troth, Ashlea C. (2004). Managing emotions during team problem solving: emotional ıntelligence and conflict reso-lution. Human Performance, 17(2), 195-218. google scholar
  • Kamışoğlu, İ. (2013). SosYal medYada kişilerarası iletişim çatışmaları (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (TurkeY). google scholar
  • Karcioğlu, F., Gövez, E., ve KahYa, C.(2011). Yöneticilerin İletişim Tarzı ve Kullandıkları Çatışma Yönetim Stili Arasındaki İlişki. Journal of Graduate School of Social Sciences, 15(1). google scholar
  • Karcıoğlu, F., ve KahYa, C. (2011). Lider-üYe etkileşimi ve çatışma Yönetim stili ilişkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 337-352. google scholar
  • Karen, W.Y.N.N. (2021). Değer çatışmasının kökenleri: bebekler aYnı fikirde olmamaYı kabul etmez. Mütefekkir, 8(16), 275-281. google scholar
  • KaYnak, İ. (2021). İş stresinin örgüt içi çatışmaYa etkisi: sivil havacılık çalışanları üzerine bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 647-658. google scholar
  • Kirel, Ç. (1997). Örgütsel çatışma ve güç ilişkisi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 477-492. google scholar
  • Kılıç, S., Doğan, S., ve Demiral, Ö.(2007). Kurumların başarısında duYgusal zekânın rolü ve önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(1), 209-230. google scholar
  • Klein, G. A. (2017). Sources of power: How people make decisions. MIT press. google scholar
  • Koçak, D., Kerse, G., ve Yücel, İ. (2019). Çalışanlar aşırı iş Yükleri nedeniYle aileleri ile çatışma Yaşarlar mı? havacılık sektöründe bir inceleme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 374-389. google scholar
  • KoçYiğit, M. (2016). Etkili iletişim ve duYgusal zekâ. Eğitim YaYınevi. google scholar
  • KuYurtar, E. (2006). Haklar. Liberal Düşünce Dergisi, (34), 5-17. google scholar
  • Lee, Fen-Ming. (2003). Conflict management stYles and emotional ıntelligence of facultY and staff at a selected college in southern Taiwan. YaYınlanmamış Doktora Tezi, The UniversitY of South Dakota, South Dakota. google scholar
  • Madak, S. S., & Genel, Z. (2022). HavaYolu taşımacılığı sektöründe kriz ve paYdaş iletişimi: Türk Hava Yolları örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (40), 196-214. google scholar
  • Mavnacıoğlu, K. (2021). Kriz iletişimi bağlamında united airlines overbooking krizinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 28(3), 489-510. google scholar
  • MaYer, J. D., & SaloveY, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and PersonalitY, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/ DUGG-P24E-52WK-6CDG google scholar
  • Muharrem, A. K. S. U., & Turhan, F. (2012). Yeni tehditler, güvenliğin genişleme boYutları ve insani güvenlik. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4(2), 69-80. google scholar
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: theorY and practice (8th ed.). Sage Publications. google scholar
  • Northouse, P. G. (2018). Leadership: theorY and practice (8th ed.). Sage Publications. google scholar
  • OktaY, F. (2016). Çatışma Yönetimi ile örgütsel destek arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep UniversitY Journal of Social Sciences, 15(4). google scholar
  • Özcihan, T. (2015). OrganizasYonlarda stratejik duYgusal zekâ kullanımı makYavelizm ilişkisi ve çatışma Yönetimine Yansıması: tasarım mühendisliğinde bir araştırma (Doctoral dissertation, Anadolu UniversitY (TurkeY). google scholar
  • Özdemir, A. Y., ve Özdemir, A.(2007). DuYgusal zekâ ve çatişma Yönetimi stratejileri arasindaki ilişkilerin incelenmesi: üniversitede çal-işan akademik ve idaripersonel üzerine uYgulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 393-410. google scholar
  • Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J., & Majeski, S. A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to universitY. Personality and Individual Differences, 36(1), 163-172. google scholar
  • Pişkin, M. (1989). Empati, KaYgi Ye Çatişma Eğilimi Arasindaki İlişki. Ankara UniversitY Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(2), 775-784. google scholar
  • Şahin, Y. (2013). Çatışma kuramları ve kimlik temelli çatışmalar: Teorik bir giriş. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 1(1). google scholar
  • SaloveY, P., & MaYer, J. D. (1990). Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. google scholar
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. google scholar
  • Şendur, F. E.(2006). Örgütsel çatışma ve çatışma Yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi. SosYal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Şenel, L.(2023). Hak ve özgürlüklerin çatışması. Kırklareli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 1(2), 347-379. google scholar
  • Seval, H.(2006). Çatışmanın etkileri ve Yönetimi. Manas Üniversitesi SosYal Bilimler Dergisi, 8(15), 245-254. google scholar
  • Sibel, S. Ü.(2013). Örgütlerde duYgusal zekâ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(29), 213-242. google scholar
  • Smith, J. A., & Clark, R. (2010). SafetY culture and conflict management in the aviation industrY: Advancing the understanding of effective strategies. Journal of Conflict Resolution in Aviation, 7(4), 34-49. google scholar
  • Somuncuoğlu, D.(2005). DuYgusal zekâ Yeterliliklerinin kuramsal çerçevesi ve eğitimdeki rolü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 269-293. google scholar
  • SvYantek, Daniel. & Rahim, Afzalur. (2002). Links between emotional ıntelligence and behavior in organizations: findings from empirical studies. The International Journal of Organizational Analysis, (10)4, 299-301. google scholar
  • Tjosvold, D., Hui, C., & Sun, H. (2004). Can the Chinese discuss conflicts openlY? Management and Organization Review, 1(2), 225-251. google scholar
  • Tuğrul, C.(1999). DuYgusal zekâ. Klinik PsikiYatri, 1, 12-20. google scholar
  • Tümer, A.(1998). Evli çiftlerde gözlenebilen çatışma odakları ve iletişim sorunları. Yüksek Lisans Tezi. google scholar
  • Turan, S., & Aktan, D.(2008). Okul haYatında var olan ve olması düşünülen sosYal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259. google scholar
  • Türnüklü, A.(2007). Liselerde öğrenci çatışmaları, nedenleri, çözüm stratejileri ve taktikleri. Kuram ve UYgulamada Eğitim Yönetimi, 49(49), 129-166. google scholar
  • Utguoğlu, A.(2002). Örgütlerde Gruplararası Çatışma ve Çatışma ve Güç İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi. Eskişehir. google scholar
  • Uzuntaş, A.(2013). Etkili iletişim: anlatabilmek ve anlaYabilmek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 11-30. google scholar
  • Yelkikalan, N.(2006). 21. YüzYılda girişimcinin Yeni özelliği: DuYgusal zekâ. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi. google scholar
  • Yıldırım, B. N.(2012). Liderlik özellikleri ve liderlik tarzlarının duYgusal zekâ perspektifinden incelenmesi Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi, SosYal Bilimler Enstitüsü). google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Taşçı, H., Sezgin, B., & Kazar, M. (2024). A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry. Human Factors in Aviation and Aerospace, 1(1), 71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


AMA

Taşçı H, Sezgin B, Kazar M. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry. Human Factors in Aviation and Aerospace. 2024;1(1):71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


ABNT

Taşçı, H.; Sezgin, B.; Kazar, M. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry. Human Factors in Aviation and Aerospace, [Publisher Location], v. 1, n. 1, p. 71-92, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Taşçı, Hüseyin, and Büşra Sezgin and Melike Kazar. 2024. “A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry.” Human Factors in Aviation and Aerospace 1, no. 1: 71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


Chicago: Humanities Style

Taşçı, Hüseyin, and Büşra Sezgin and Melike Kazar. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry.” Human Factors in Aviation and Aerospace 1, no. 1 (Jul. 2024): 71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


Harvard: Australian Style

Taşçı, H & Sezgin, B & Kazar, M 2024, 'A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry', Human Factors in Aviation and Aerospace, vol. 1, no. 1, pp. 71-92, viewed 25 Jul. 2024, https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


Harvard: Author-Date Style

Taşçı, H. and Sezgin, B. and Kazar, M. (2024) ‘A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry’, Human Factors in Aviation and Aerospace, 1(1), pp. 71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155 (25 Jul. 2024).


MLA

Taşçı, Hüseyin, and Büşra Sezgin and Melike Kazar. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry.” Human Factors in Aviation and Aerospace, vol. 1, no. 1, 2024, pp. 71-92. [Database Container], https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155


Vancouver

Taşçı H, Sezgin B, Kazar M. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry. Human Factors in Aviation and Aerospace [Internet]. 25 Jul. 2024 [cited 25 Jul. 2024];1(1):71-92. Available from: https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155 doi: 10.26650/hfaa.2024.1471155


ISNAD

Taşçı, Hüseyin - Sezgin, Büşra - Kazar, Melike. A Review regarding the Effect of Emotional Intelligence on Conflict Management in the Aviation Industry”. Human Factors in Aviation and Aerospace 1/1 (Jul. 2024): 71-92. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1471155



TIMELINE


Submitted08.04.2024
Accepted20.05.2024
Published Online14.06.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.