Research Article


DOI :10.26650/di.2025.36.2.1677101   IUP :10.26650/di.2025.36.2.1677101    Full Text (PDF)

Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology

Hamit Er

The articles published in Ilahiyat Faculty Journal between 1925 and 1933 have been classified according to subject headings and analysed accordingly. The aim of this study is to identify intellectual orientations in the field of theology during the early Republican period and to reveal the distribution of these orientations within the journal’s content. Based on document analysis, one of the qualitative research methods, the study uses 131 articles published across 25 issues of the journal as its data source. The articles were categorised under eight main headings according to their content and evaluated through a descriptive analysis model. The findings indicate a particular emphasis on the fields of Kalam (Islamic Theology), Islamic Philosophy, and the History of Islamic Sects, whereas core Islamic sciences such as Tafsir (Qur’anic Exegesis), Hadith, and Fiqh (Islamic Jurisprudence) received comparatively less attention. The inclusion of both original and translated works reflects an intellectual engagement with the Western thought of the period. Additionally, interdisciplinary diversity is evident in the presence of articles related to Biography, Art, History of Religions, and Sociology. Considering these findings, it can be concluded that the Ilahiyat Faculty Journal served as a pioneering publication reflecting the religious thought structure of its time from a multifaceted perspective.

DOI :10.26650/di.2025.36.2.1677101   IUP :10.26650/di.2025.36.2.1677101    Full Text (PDF)

İstanbul Dârülfünunu İlâhiyat Fakültesi Mecmuası’ndaki Makalelerin Konu Bazlı Değerlendirilmesi

Hamit Er

1925-1933 yılları arasında yayımlanan İlâhiyat Fakültesi Mecmuası’ndaki makaleler konu başlıklarına göre sınıflandırılarak incelenmiştir. Çalışmanın amacı, erken Cumhuriyet döneminde ilahiyat alanındaki düşünsel yönelimleri tespit etmek ve bu yönelimlerin dergideki konu dağılımını ortaya koymaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizine dayalı olarak yürütülen incelemede, mecmuanın yayımlanan 25 sayısında yer alan toplam 131 makale veri kaynağını oluşturmuştur. İçeriklerine göre sekiz ana başlık altında sınıflandırılan makaleler, betimsel analiz modeliyle değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre mecmuada özellikle Kelâm, İslâm Felsefesi ve Mezhepler Tarihi alanlarına yoğunluk verildiği; buna karşın Tefsir, Hadis ve Fıkıh gibi Temel İslâm ilimlerine daha az yer ayrıldığı görülmüştür. Telif ve çeviri metinlerin birlikte yayımlanması, dönemin Batı düşüncesiyle entelektüel temas kurma çabasını ortaya koymaktadır. Ayrıca Biyografi, Sanat, Dinler Tarihi ve Sosyoloji gibi alanlarda disiplinler arası bir çeşitlilik dikkat çekmektedir. Elde edilen bulgular ışığında, İlâhiyat Fakültesi Mecmuası’nın döneminin dinî düşünce yapısını çok yönlü bir bakış açısıyla yansıtan öncü bir yayın organı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.


EXTENDED ABSTRACT


The early years of the Turkish Republic marked a significant period of transformation in education, intellectual life, and religious thought. Educational institutions were restructured, scholarly activities adopted new orientations, and the Islamic sciences underwent a process of modernisation. This transformation was not limited to institutional frameworks; it extended to the language of scholarship, methodological approaches, and academic priorities, all reshaped by the evolving sociopolitical context. Understanding how Islamic thought adapted to these changes requires a close examination of the era’s academic publications, foremost among them, the Journal of the Faculty of Theology.

Established in 1924 following the closure of the Dârü’l-Hilâfeti’l-‘Aliyye Madrasah under the Law on the Unification of Education (Tevhid-i Tedrisat), the Darulfunun Faculty of Theology launched the Journal of the Faculty of Theology in 1925 to reflect its academic activities. The journal, published until February 1933, became one of the most influential platforms in the field of theology during the early Republican period. Although initially intended to publish four issues annually, deviations occurred starting in the fifth year. The first 10 issues appeared in Arabic script, while subsequent ones were printed in Latin script. Over 25 issues, the journal produced 3129 pages. While the overall format remained stable, symbolic design changes were introduced with the shift to the Latin letter.

The journal maintained a balanced and objective stance, deliberately distancing itself from the political debates of its time. Religious, historical, philosophical, and social issues were discussed with scholarly rigour and in an indirect tone. Its contributors included prominent figures such as Mehmed Ali Aynî, Izmirli Ismail Hakkı, Mehmed Şerefeddin Yaltkaya, Yusuf Ziya Yörükân, Mehmed Emin Erişirgil, and Mehmed Şemseddin Günaltay, some of whom would later serve at the Faculty of Theology in Ankara, continuing the academic legacy initiated in Istanbul.

The journal’s content focused predominantly on Islamic Philosophy, History of Islamic Sects, Kalam (Islamic Theology), Islamic History, History of Religions, and Art History. In contrast, classical Shar’î s sciences such as Tafsir, Hadith, and Fiqh received comparatively less attention. Notably, only one article was dedicated to Hadith. Among its most remarkable contributions is Izmirli Ismail Hakkı’s fourteen-part series “Philosophical Currents in Islam”, which systematically explores the development of Islamic philosophy from Salafism to Bâtinîsm.

Articles by Mehmed Şerefeddin Yaltkaya on Bâtinî thought and Islamic sects significantly contributed to both Kalam and sectarian studies, while Yusuf Ziya Yörükân’s ethnographic work on Anatolian Alevis and Tahtacı communities offered early examples of socio-anthropological analysis. The inclusion of translated texts from Western thinkers such as Durkheim, Dumézil, Frazer, and Lévy-Bruhl further highlighted the journal’s engagement with global intellectual currents and distinguished it from other faculty journals of the Darulfunun.

Articles in philosophy emphasised the relationship between Islamic and Greek thought, while also addressing the sciences-religion dialogue. Translations under “Ancient Philosophy” and “Anthropology-Ethnography” echoed the early anthropological approaches of Lévy-Bruhl, aiming to understand the so-called primitive mentalities. The sociology section, drawing on thinkers like Durkheim and Dumézil, contributed to discussions on secular education, morality, and the societal role of religion.

Writings on the History of Islamic Sects explored both the transmission of doctrinal knowledge and the reinterpretation of sectarian boundaries. Yaltkaya’s consistent emphasis in this area hints at an ideological positioning in the journal’s editorial stance. The History of Religions section moved beyond Islam-centred narratives to offer comparative insights, tracing universal religious patterns through themes like sacrifice, the flood myth, and Shamanism.

Essays on Turkish-Islamic art challenged Western assumptions of Islamic art’s dependency on external influences, instead advocating for an indigenous and original aesthetic. Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu’s contributions stood out for their sociological as well as aesthetic depth. In the biography section, the writings of Izmirli, Ismail Hakkı, and Yaltkaya combined intellectual historiography with detailed personal accounts, serving as tools for tracing continuity in thought.

Studies under the headings of Bibliography and Miscellaneous Topics enriched the scholarly landscape with bibliographic references and thematic overviews, and by introducing classical texts, contributed to the preservation and transmission of intellectual heritage.

With the 1933 University Reform and the closure of Istanbul Darulfunun, the Faculty of Theology was excluded from the newly established Istanbul University, leading to the discontinuation of the journal. This was perceived as a significant academic loss. Nevertheless, the Journal of the Faculty of Theology remains a foundational publication that laid the groundwork for modern theological discourse in Turkey.

This study classifies and analyses 131 articles published between 1925 and 1933 under eight thematic categories. Employing qualitative methods, particularly document and content analysis, it considers article titles, author profiles, key concepts, and subject matter. A descriptive analysis model was used to identify key intellectual trends, reference patterns, and the structure of the discussion. The distinction between the original and translated texts further reveals the intellectual orientations of the period.

Ultimately, the findings demonstrate that the Journal of the Faculty of Theology was more than an academic platform; it represented a dynamic school of thought that engaged with the ideological and intellectual climate of its time through an interdisciplinary lens. It also provides valuable insight into early Republican academic publishing. Future studies could explore how the author’s intellectual and political stances influenced their writings, conduct comparative analyses with other faculty journals, and examine the journal’s impact on the public readership. Archive-based sociological research could deepen our understanding of its role in shaping Turkey’s modern theological and academic legacy.

In this respect, the Journal of the Faculty of Theology not only reflects the scholarly inclinations of a particular era but also offers a rare window into the intellectual strategies employed to reconcile religious heritage with modern academic paradigms. Its content reveals a deliberate effort to construct a rational and historically grounded discourse on religion that would be compatible with the cultural and ideological shifts of the early Republican context. Thus, the journal served as a mediator between traditional Islamic sciences and the newly emerging disciplines within the modern university structure. 

The study also underscores the importance of re-evaluating early Republican theological scholarship through a multi-layered analytical framework. Further interdisciplinary research could incorporate approaches from intellectual history, political theology, and media studies to better understand the journal’s role in shaping both elite and popular perceptions of religion. Moreover, exploring the biographies and academic trajectories of the journal’s contributors in connection with institutional changes and state policies could illuminate the evolving nature of theological authority in modern Turkey. As such, the Journal of the Faculty of Theology remains an indispensable source for those seeking to trace the genealogies of religious thought and academic publishing in the foundational decades of the Republic.


PDF View

References

  • Aynî, Mehmed Ali. “Altıncı Beynelmilel Felsefe Kongresi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/7 (1928), 89-106. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “İlim ile Din Arasındaki Münâzara”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 142-150. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “İslâmî Bibliyografya (Fransızca İslâm Alemi 1928’den Çeviri)”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/22 (1932), 1-13. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “İsmail Hakkı’ya Dâir Bir Tetkik Hülâsası”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/9 (1928), 109-131. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “Karmatlara Dâir Yazılmış Eserler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/11 (1929), 103-109. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “Nefs Kelimesinin Manaları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/14 (1930), 46-52. google scholar
  • Aynî, Mehmed Ali. “Türk Mantıkçıları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/10 (1928), 49-64. google scholar
  • Baltacıoğlu, Ismayıl Hakkı. “Mimaride Kübizm ve Türk An’anesi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/11 (1929), 110-131. google scholar
  • Baltacıoğlu, Ismayıl Hakkı. “Resimde Kübizm ve Türk An’anesi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/19 (1931), 33-48. google scholar
  • Baltacıoğlu, Ismayıl Hakkı. “Türk San’atlarının Tetkikine Medhal”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 136-157. google scholar
  • Baykara, Abdülbâki. “İbn Seb’în”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/10 (1928), 65-86. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Kitabiyât”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/9 (1928), 193-194. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Sâmî Dinlerde Kurbanın Mahiyeti ve Faaliyeti”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/8 (1928), 28-49. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Sâmî Dinlerde Kurbanın Mahiyeti ve Faaliyeti”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/9 (1928), 34-61. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Sâmî Dinlerde Kurbanın Mahiyeti ve Faaliyeti”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/11 (1929), 81-102. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Sâmî Dinlerde Kurbanın Mahiyeti ve Faaliyeti”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/17 (1930), 57-71. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Tûfan Hikayaleri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/23 (1932), 53-64. google scholar
  • Budda, Hilmi Ömer. “Tûfan Hikayaleri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/24 (1932), 33-45. google scholar
  • Burslan, Kıvamuddin. “Ebu’l-Hasan el Eş’arî’nin Bâbu’l-Ebvâb Ahalisine Yazdığı Mektup”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/7 (1928), 154-176. google scholar
  • Burslan, Kıvamuddin. “Ebu’l-Hasan el Eş’arî’nin Bâbu’l-Ebvâb Ahalisine Yazdığı (Eş’arî Mezhebinin Esaslarını ve Sünnîlerin İtikâtlarını Hâvî) Mektup”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/8 (1928), 50-108. google scholar
  • Burslan, Kıvamuddin. “İmam Ahmed b. Hambel’in Bir Eseri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/5-6 (1927), 278-327. google scholar
  • Dumezil, Georges. “Fransa Hükümeti ve Elli Seneden Beri İlâhiyat”. Çev. Hilmi Ömer Budda. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/5-6 (1927), 173-186. google scholar
  • Dumezil, Georges. “Hindu-Avrupâî Âlemde Totemciliğin Peszende Şekilleri”. Çev. Mehmed İzzet Mete. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 117-135. google scholar
  • Durkheim, Emile. “Laik Ahlak, Laik Terbiye”. Çev. Necmettin Sadık Sadak. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 247-272. google scholar
  • Er,Hamit. İstanbul Darülfünunu İlâhiyat Fakültesi Mecmuası-Hoca ve Yazarları, İstanbul. İslam Medeniyeti Vakfı Yayınları, 1993. google scholar
  • Erişirgil, Mehmed Emin. “Muâsır Feylesoflara Göre İlim ve Din”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 166-182. google scholar
  • Eymen, Fuâd Seyyid. “Fâtımîler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. google scholar
  • Fığlalı, Ethem Ruhi. Günümüz İslam Mezhepleri. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı yayınları, 2011. google scholar
  • Frazer, James George. “Aile ve Semiyyenin Menşe’leri”. Çev. Mehmed İzzet Mete. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 1-38. google scholar
  • Frazer, James George. “Aile ve Semiyyenin Menşe’leri”. Çev. Mehmed İzzet Mete. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 5-35. google scholar
  • Frazer, James George. “Aile ve Semiyyenin Menşe’leri”. Çev. Mehmed İzzet Mete. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 52-111. google scholar
  • Frazer, James George. “Aile ve Semiyyenin Menşe’leri”. Çev. Mehmed İzzet Mete. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 211-246. google scholar
  • Günaltay, Mehmed Şemsettin. “Felsefe-i Kadîme İslâm Âlemine Ne Şekilde ve Hangi Tarikle Girdi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 183-220. google scholar
  • Günaltay, Mehmed Şemsettin. “Kable’l-İslâm Araplar ve Tedeyyünleri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 112-176. google scholar
  • Günaltay, Mehmed Şemsettin. “Kable’l-İslâm Araplarda İçtimaî Aile”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 74-104. google scholar
  • Günaltay, Mehmed Şemsettin. “Mütekellimîn ve Atom Nazariyesi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 58-116. google scholar
  • Halid, Halil. “Akvâm-ı İslâmiye Etnografyasına Medhal”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 235-262. google scholar
  • Halid, Halil. “Beşerin İptidâi Tahdîsi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/8 (1928), 151-171. google scholar
  • Halid, Halil. “Hacer Devirleri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/9 (1928), 62-71. google scholar
  • Halid, Halil. “İsmailîler, Ağa Han, Hint Müslümanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/14 (1930), 53-60. google scholar
  • Hizmetli, Sabri. “Karmatîler”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. google scholar
  • Ünver, Metin - Sarıkaya, Hüseyin. Üç Devir Bir Fakülte Türkiye’nin İlk İlahiyat Fakültesinin Tarihi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2022. google scholar
  • İhsanoğlu, Ekmeleddin. “Dârülfünun” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “Dürzî Mezhebi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 36-99. İzmirli, İsmail Hakkı. “Dürzî Mezhebi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 177-234. İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/12 (1929), 21-40. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/13 (1929), 18-3. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/14 (1930), 28-45. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/15 (1930), 22-44. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/16 (1930), 20-45. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/17 (1930), 10-24. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/18 (1931), 68-80. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/19 (1931), 17-32. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/20 (1931), 43-56. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/21 (1931), 17-35. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/22 (1932), 27-50. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/23 (1932), 20-38. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/24 (1932), 1-17. google scholar
  • İzmirli, İsmail Hakkı. “İslâm’da Felsefe Cereyanları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 6/25 (1933), 56-64. google scholar
  • Leroux, Emmanuel. “Fransız Lisanıyla Konuşulan memleketlerde 1914’ten 1925’e Kadar Din Felsefesi”. Çev. Mustafa Şekip Tunç. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/5-6 (1927), 57-77. google scholar
  • Nöldecke, Theodore. “Ebu’l-Ferec ve Moğollar”. Çev. Halil Halid. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/10 (1928), 1-16. google scholar
  • Öz, Mustafa. “Dürzîlik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. google scholar
  • Paşa, Yakup Artin. “Türk Hilâli’nin Aslı”. Çev. Halil Halid. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 36-51. google scholar
  • Ribot, Theodore. “His Dini”. Çev. Mustafa Şekip Tunç. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 120-140. google scholar
  • Ribot, Theodore. “Mistik Muhayyile”. Çev. Mustafa Şekip Tunç. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/17 (1930), 1-9. google scholar
  • Ricwey, William. “Türk Hilâli’nin Aslı”. Çev. Halil Halid. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 158-182. google scholar
  • Selçuk, Nureddin Avni. “İran Tarih-i Edebiyatı Namındaki Eser Hakkında”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/7 (1928), 137-153. google scholar
  • Semenow, Aleksandr Aleksandrovich. “Küçük Asya Yezîdîlerinin Şeytana Tapmaları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/20 (1931), 17-42. google scholar
  • Semenow, Aleksandr Aleksandrovich. “Pamir İsmailîleri Akâidlerine Dair”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/7 (1928), 81-88. google scholar
  • Taşğın, Ahmet. “Yezîdiyye”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. google scholar
  • Thomas, Arnold. “Acem Resmi”, çev. Hilmi Ömer Budda. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/18 (1931), 16-67. google scholar
  • Thomas, Arnold. “İslâm Dünyasında Resmin Menşe’leri”, çev. Hilmi Ömer Budda. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/16 (1930), 1-19. google scholar
  • Tunç, Cihad. “Cumhuriyetin 50. Yılında Kelâm İlmi Sahasındaki Çalışmalar”. 50. Yıl. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi yayınları, 1973. google scholar
  • Ugan, Zâkir Kâdiri. “Dinî ve Gayri Dinî Rivayetler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 132-210. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Bâtınîlik Tarihi (Yezîdîler Makalesine Ek)”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/8 (1928), 1-27. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Ebu’l Berekât el-Bağdâdî”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/17 (1930), 25-41. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Ebu’l Berekât el-Bağdâdî”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/18 (1931), 1-15. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Fatımîler ve Hasan Sabbah”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 1-44. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Gazzâlî’nin Te’vil Hakkında Basılmamış Bir Eseri”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/16 (1930), 46-58. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “İbn Tomart”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/10 (1928), 34-48. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “İslâm’da İlk Felsefî Hareketler ve Dinî Mezhepler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/12 (1929), 1-20. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “İslâm’da İlk Felsefî Hareketler ve Dinî Mezhepler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/13 (1929), 1-17. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “İslâm’da İlk Felsefî Hareketler ve Dinî Mezhepler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/14 (1930), 1-27. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kaderiye Yahut Mutezîle”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/15 (1930), 1-21. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Karâmita ve Sinan-Reşîdü’d-Din”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/7 (1928), 26-80. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kelâm Savaşları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/24 (1932), 18-32. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kitabu’l-Mu’teber”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/19 (1931), 1-16. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kitabu’l-Mu’teber”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/20 (1931), 1-16. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kitabu’l-Mu’teber”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/21 (1931), 1-16. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Kitabu’l-Mu’teber”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/22 (1932), 14-26. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Mutezîle ve Hüsn-Kubh”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/2 (1926), 100-116. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Nâsır-ı Hüsrev”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/5-6 (1927), 1-21. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Sencer ve Gaazâlî”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 39-57. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Tanrı Bu Varlığı Ne İçin Yarattı”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 6/25 (1933), 40-55. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Türk Dünyasını Alâkadar Eden Arapça İki Mühim Kitap”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/16 (1930), 59-61. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Yezîdîler”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 36-51. google scholar
  • Yaltkaya, Mehmed Şerefeddin. “Yezîdîler (İlave)”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/4 (1926), 273-275. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Anadolu Alevîleri ve Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/8 (1928), 109-150. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “İhvân-ı Safâ”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (1925), 183-192. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “İslâm Menâbiinde Şamanlık”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/21 (1931), 36-58. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Orta Asya Türk Boyları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/22 (1932), 51-64. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Orta Asya Türk Boyları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/23 (1932), 39-52. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Orta Asya Türk Boyları ve Bunların Dinî ve Coğrafî Varlıkları”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/24 (1932), 46-64. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Şehristânî”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 2/5-6 (1927), 187-277. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Şehristânî Devrinde Vaziyet ve Muhit İlmi”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/3 (1926), 263-314. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/12 (1929), 61-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 3/13 (1929), 55-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/14 (1929), 73-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/15 (1930), 66-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 4/17 (1930), 72-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/20 (1931), 57-80. google scholar
  • Yörükan, Yusuf Ziya. “Tahtacılar: Dinî ve Sırrî Hayat”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 5/19 (1931), 66-80. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Er, H. (2025). Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology. darulfunun ilahiyat, 36(1), 43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


AMA

Er H. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology. darulfunun ilahiyat. 2025;36(1):43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


ABNT

Er, H. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology. darulfunun ilahiyat, [Publisher Location], v. 36, n. 1, p. 43-74, 2025.


Chicago: Author-Date Style

Er, Hamit,. 2025. “Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology.” darulfunun ilahiyat 36, no. 1: 43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


Chicago: Humanities Style

Er, Hamit,. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology.” darulfunun ilahiyat 36, no. 1 (Jul. 2025): 43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


Harvard: Australian Style

Er, H 2025, 'Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology', darulfunun ilahiyat, vol. 36, no. 1, pp. 43-74, viewed 12 Jul. 2025, https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


Harvard: Author-Date Style

Er, H. (2025) ‘Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology’, darulfunun ilahiyat, 36(1), pp. 43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101 (12 Jul. 2025).


MLA

Er, Hamit,. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology.” darulfunun ilahiyat, vol. 36, no. 1, 2025, pp. 43-74. [Database Container], https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101


Vancouver

Er H. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology. darulfunun ilahiyat [Internet]. 12 Jul. 2025 [cited 12 Jul. 2025];36(1):43-74. Available from: https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101 doi: 10.26650/di.2025.36.2.1677101


ISNAD

Er, Hamit. Subject-Based Evaluation of Articles in the Journal of Istanbul Darulfununu Faculty of Theology”. darulfunun ilahiyat 36/1 (Jul. 2025): 43-74. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1677101



TIMELINE


Submitted15.04.2025
Accepted23.06.2025
Published Online01.07.2025

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.