Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/artsanat.2021.15.0001   IUP :10.26650/artsanat.2021.15.0001    Tam Metin (PDF)

Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi

Ayşe Aydın

Muğla Karabağlar Mahallesi Yurtlar Mevkii’ndeki Keyfoturağı Camisi kare planlıdır. Caminin harim duvarlarındaki Ashâb-ı Kehf isimlerinden alınan Kehfoturağı adı zamanla Keyfoturağı’na dönüşmüştür. Kitabesine göre 1870 yılında inşa edilen cami 2005 yılında onarılmıştır. Harim üst pencere aralarında yer alan duvar resimleri kare, enine dörtgen ve dikdörtgen panolar şeklinde düzenlenmiştir. Bu panoların içinde Hz. Muhammed, torunları, dört halife ile Ashâb-ı Kehf isimlerinin yazılı olduğu madalyonlar vardır. Bu madalyonlar Barok-Rokoko üslubunda perde motifi, volüt, C ve S kıvrımlarıyla ve akant yapraklarıyla süslenmiştir. Dikdörtgen formlu panolardan ikisinin içinde hurma ağaçları, kare formlu iki panoda birer yelkenli gemi, bir panoda ise hurma ve selvi ağaçlarıyla birlikte cami tasviri yer alır. Yazılı madalyonların yanı sıra panolardan birinde yazılar kartuşlar içine yerleştirilmiştir. Zamanla bazı panoların yok olduğu, yapılan onarımlarda bazı motiflerin badana altında kaldığı, bazı motiflerin de üzerinden tekrar geçildiği ve ekler yapıldığı görülmektedir. Süsleme programındaki motiflere renkler kullanılarak ışık-gölge ile hacim verilmiş, Batı etkili resim kurallarına göre perspektif denemelerinde bulunulmuştur. Keyfoturağı Camisi’nin duvar resimleri hem seçilen konuları ve motifleriyle hem de bunların teknik ve üslup özellikleriyle Batılılaşma döneminin genel özelliklerini yansıtmaktadır. Muğla’daki sayılı duvar resimlerine sahip camilerden biri olan Keyfoturağı Camisi’nde yanlış onarımların izlerini ortadan kaldırmak amacıyla bilinçli bir çalışma yapılmalıdır.

DOI :10.26650/artsanat.2021.15.0001   IUP :10.26650/artsanat.2021.15.0001    Tam Metin (PDF)

A New Example to Art of the Depiction of the Westernization Era: Muğla Keyfoturağı Mosque

Ayşe Aydın

Keyfoturağı Mosque is located in the Muğla Karabağlar Quarter, Yurtlar, and has a square plan. The name Kehfoturağı which comes from the names of the companions of the cave (Ashab al-Kahf) was written on the sanctuary wall of the mosque and has been transformed into Keyfoturağı in the course of time. The mosque was built in 1870 according to the inscription and was restored in 2005. The mural paintings located between the upper sanctuary windows are designed as square, transverse tetragon and rectangle panels. Inside these panels there are medallions inscribed with the names of the Prophet Muhammad, his grandsons, four caliphs and Ashab al-Kahf. These medallions are decorated with Baroque-Rococo style drapery, volute, acanthus, and C and S curved leaves. Two rectangular formed panels have date palms, two square formed panels have a sailboat on each, and one panelhas the depiction of the mosque surrounded by date palms and cypress trees. Besides the inscribed medallions, the inscriptions are placed within cartouches on one of the panels. It is apparent that some of the panels have vanished in the course of time, some motifs have been covered by whitewash during restorations, and some motifs have been retraced and appended. By using colour and chiaroscuro, volume is enhanced on the motifs of the decoration program and perspective trials have been made due to the western influenced drawing orders. The mural paintings of Keyfoturağı Mosque reflect the general characteristics of the Westernization era both by their themes and motifs, and by their technical and characteristic features. A deliberate study should be carried out in order to remove the traces of misguided restoration in Keyfoturağı Mosque which is a rare mosque having mural paintings in Muğla.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Keyfoturağı Mosque is located in the Muğla Karabağlar Quarter, in the district of Yurtlar. It is assumed that the square planned mosque was named after the names of Ashab al-Kahf inscribed on the sanctuary walls. Over the course of time the name KehfoturağI has changed slightly both in sound and spelling and become Keyfoturağı

The mosque, constructed by Kadızade in 1287 A.H./1870 A.D. according to its inscription over the gateway door, was restored in 2005 when its roofing was also renewed.

On the sanctuary walls of the mosque, between the upper windows, there are depictions inside panels. Some of the panels have completely disappeared and some seem to have been covered by whitewash. Although the surviving panels and their depictions were originally stencilled, most of them were retraced with oil paint and some sections are appended during restorations. The panels between the sanctuary windows are in three forms: square-like tetragon, transverse tetragon and rectangle. All the panel frames have an S curved border. Transverse tetragon panels have a common scheme. Each panel is divided into two equal sections with a column in the middle. The columns have plinths, spiral bodies and Corinthian type capitals. The lower halves of the oval formed medallions inside the panels are decorated with Baroque drapery motifs. The decoration program of the upper halves of the medallions is divided into two main groups. On the first main group there is a large acanthus motif on the top point of the medallion. There are two subgroups of this group. On the first subgroup there are burgeons among C and S curved winding branches growing both ways from the acanthus (West wall Panel 3, East wall Panels 2-3, South wall Panel 4, North wall Panel 3.5-8). On the second subgroup, on both sides of the acanthus, there are semicircle formed motifs filled with round shapes and burgeons among C and S curved winding branches (East wall panel 3, South wall Panels 4-5). On the second main group there are burgeons among C and S curved winding branches growing both ways from a crown-like motif consisting of volutes on the top point of the medallion (Dexter medallion on West wall Panel 2 and South wall Panel 3). Inside the medallions, the names of the Prophet Muhammad, his grandsons, four caliphs and Ashab al-Kahf are inscribed.

The placing of mural paintings between the sanctuary walls is a characteristic that can be seen in diverse areas of Asia Minor, besides Keyfoturağı Mosque, especially in mosques in Denizli, Aydın, Manisa and Izmir dated to the 18th and 19th centuries. In some mosques mural paintings have been included in square or transverse tetragon formed panels. This characteristic seen in the Keyfoturağı Mosque has also been applied in some mosques in the Marmara, Central Asia Minor, and Aegean regions. Besides Keyfoturağı Mosque, the equal division of transverse tetragon panels into two by columns can be seen in some mosques of the same era in Istanbul and in the Aegean region. Floral, geometrical motifs and edifice depictions were included in the panels together or separately. As in the Keyfoturağı Mosque, oval or round medallions were sometimes included in the panels. Floral decorations or edifice depictions were sometimes included in the medallions. But more commonly, the names of the Prophet Muhammad, his grandsons, four caliphs and various religious inscriptions were included in these medallions. On the frames of the inscribed medallions Western decorative elements have been used, and stylized flowers and leaves have been applied with the vigorous C and S curves of the Baroque-Rococo insight. Such characteristic medallions which can be observed in mosques in the Balkans and diverse areas of Asia Minor are also observed in most of the mosques in Aydın, Manisa and especially in Denizli in the Aegean region where Keyfoturağı Mosque is located. On the panel depicting a mosque and on two rectangular panels in the Keyfoturağı Mosque, the date palm and cypress trees have similar iconographies. Date palms and cypress trees which are identified with the tree of life are frequently used as the symbol of life, immortality, eternity and heaven. Date palms and cypress trees are depicted separately or together and sometimes with the edifices on examples of miniature and handicrafts, especially on gravestones; and in the Westernization era, on mosques and tombs. In addition to floral and geometrical motifs on the decoration repertoire of mural paintings of Keyfoturağı Mosque, there is a two-minaret monumental mosque depiction on the south wall and a sailboat depiction on both ends of the north wall of the women’s court. Mosques and sailboat depictions, both solitary or within a landscape, can be observed in many places in Asia Minor, especially in Westernization era mosques or in civil architectural structures in Izmir, Aydın, Manisa and Denizli. Mural paintings, the first examples of which appeared in Turkish art in capital city Istanbul and extended to Asia Minor in the 19th century with the effect of miniature tradition, have started to be made in Western drawing insight and technique in Baroque, Rococo and Imperial style which were developed in Europe on the 18th century. On Westernization era mural paintings, fewer colours have been used, lightness-darkness degrees have precisely been applied and chirascuro effect has been reflected due to the effect of miniature and application features. Yellow, blue, brown and green colours have been used and chiaroscuro effect has been created by the shades of the same colour in order to bring volume on the panels and the depictions inside these panels which were placed between upper sanctuary walls of Keyfoturağı Mosque. On the frames of the medallions inside the panels, Western decoration elements including volutes, draperies, acanthus leaves, stylized flowers and leaves have been designed and applied with the vigorous C and S curves of the Baroque-Rococo insight. On the panel on the south wall, which is depicted with a mosque, two cypress trees placed among mosque domes, the placement of minarets bordering the mosque sideward and the placement of date palms next to the mosque by considering their dimensions are perspective trials. On the panels decorated with date palm, scaling the dimensions by considering the distance is also an evidence for the pursuit of perspective. On the sailboat depictions at North wall, the set up of the topsail and the motion of flags by the wind are also aimed to give a depth to the drawing. Sailboat depictions are Western attributed drawings of impressionistic insight. 

Most of the builders and craftsmen working in the Aegean coastal region of Asia Minor in the 18th and 19th centuries were of Greek origin. The design of the decorations on the upper and lower halves of the medallions, and the use of colours on the mural paintings of the sanctuary walls of Keyfoturağı Mosque can also be observed on the mural paintings of churches in Muğla and in the surrounding area from the same era. Therefore, it is possible that local or non-Muslim builders who have a grasp of the church decoration styles of the era may have worked on the sanctuary decoration program. 

Unfortunately, as a result of restoration made on the sanctuary of the mosque most of the decoration compositions of the medallions inside the panels have been deformed. Some depictions have been covered by whitewash. Retracing the motifs with different colours and appending them are malpractices which occurredon some drawings of the era. It is necessary that the whitewash and the appending should be removed and that the original view of the drawings should be revealed. In this way the mural paintings of Keyfoturağı Mosque, one of the significant representatives of the Westernization era in the Aegean region, may be handed down to the next generations in their original style.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Acar, Türkan. “Tabhaneli Camilerin Tipolojisi Üzerine Bir Deneme.” Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 28 (2013): 303-326. google scholar
  • Acun, Hakkı. Osmanlı İmparatorluğu Saat Kuleleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2011. google scholar
  • Akça, Bayram. Sosyal ve Siyasal Ekonomik Yönüyle Muğla (1923-1960). Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi, 2002. google scholar
  • Aksel, Malik. Türklerde Dini Resimler. İstanbul, Kapı Yayınları, 2010. google scholar
  • Algaç, Şeyda. “Uşak-Banaz-Yeşilyurt (Holuz) Köyü Camii ve Kalemişi Bezemeleri.” Art-Sanat Dergisi 13 (2020): 1-26. google scholar
  • Arık, Rüçhan. Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1976. google scholar
  • Aydın, Ayşe. “Muğla’daki Osmanlı Dönemi Kiliseleri.” Muğla Değerleri Sempozyumu. Muğla: Muğla Üniversitesi Basım Evi, 2013, 17-24. google scholar
  • Aydın, Ayşe. Osmanlı Dönemi Isparta ve Burdur Kiliseleri. Ankara: Gece Kitaplığı, 2017. google scholar
  • Azizsoy, Anar. “Batılılaşma Devri Tasvir Sanatının Azerbaycan Cami Mimarisinde Görülen Duvar Resimlerinden Örnekler.” Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29 (2015): 157-183. google scholar
  • Bağcı, Serpil. “Simply Sufi.” Cornucopia 48 (2012): 92-95. google scholar
  • Bayraktar, Mehmet Sami. Gümüşhacıköy Özdarendeliler Konağı. İstanbul: Kriter Yayınları, 2018. google scholar
  • Beydiz, M. Gürbüz. “Osmanlı Minyatür ve Ağaç Sanatında Nuh’un Gemisi İkonografisi.” II. Turgut Reis ve Türk Denizcilik Tarihi Uluslararası Sempozyumu 1-4 Kasım 2013. Haz. Tarık Eray Çakır ve Cezmi Çoban. Muğla: Bodrum Belediyesi Kültür ve Sanat Yayınları, 2015, 264-277. google scholar
  • Bilgi, Hülya. Ateşin Oyunu. İstanbul: Sadberk Hanım Müzesi ve Ömer M. Koç Koleksiyonlarından İznik Çini ve Seramikleri, 2009. google scholar
  • Bozer, Rüstem. “Kula-Emre Köyünde Resimli Bir Cami.” Türkiyemiz 53 (1987): 15-22. google scholar
  • Bozkurt, Nebi. “Hurma.” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1998, 391-393. google scholar
  • Can, Birol, Özgür Gülbudak ve Burak Muhammet Gökler. “Fusayfisȃ” İslam Mimarisinde Mozaik.” Art-Sanat Dergisi 7 (2017): 71-121. google scholar
  • Cantay, Tanju. “Alem (Mimari) Maddesi.” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1989, 354–356. google scholar
  • Cömertler Aktuğ, Erbil ve Kadir Pektaş. “Geç Dönem Kalem “İşi Süslemeli Bir Eser: Aydın Kuyucak Kayran Köyü Camii.” Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 2 (2016): 9-25. google scholar
  • Çağlıtütüncügil, Ersel. “Eski Mordoğan (İzmir) Köyü Camii Süslemeleri.” SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 (2012): 139-162. google scholar
  • Çakmak, Şakir, “Boğaziçi Kasabası Eski Cami Baklan/Denizli.” 9. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi (23-27 Eylül 1991). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1995, 529-540. google scholar
  • Çakmak, Şakir. Muğla Cami ve Mescitleri. Muğla: Muğla Belediyesi Kültür Yayınları, 2013. google scholar
  • Çakmak, Şakir. “Denizli-Çivril Menteş Köyü Camisi.” Uluslararası XVIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri 22-25 Ekim 2014. Aydın: Efeler Belediyesi Kültür Yayınları, 2017, 169-178. google scholar
  • Çal, Halit. “Şeyh Nasreddin (Nusret) Türbesi.” Türk Tarihinde ve Kültüründe Tokat Sempozyumu Bildirileri 2- 6 Temmuz 1986. Haz. S. Hayri Bolay, Mustafa Yazıcıoğlu, Bahaeddin Yediyıldız ve Mehmet Özdemir. Tokat: Tokat Valiliği Şeyhülislâm İbn Kemal Araştırma Merkezi 1987, 427- 462. google scholar
  • Çalışır, Deniz. “Osmanlı Görsel Kültüründe Meyve Teması: Geleneksel Natürmort Resimleri Bağlamında Bir Değerlendirme.” Turkish Studies 3/5 (2008): 65-86. google scholar
  • Çelik, Esra ve İnci Kuyulu Ersoy. “Kocaeli Yapılarında Bulunan Resimli Bezemelerden Örnekler.” Gazi Akçakoca Sempozyumu Bildirileri 2-4 Mayıs 2014. Ed. Haluk Selvi ve M. Bilal Çelik, Kocaeli: Kocaeli Büyükşehir Belediyesi 2016, 1651-1665. google scholar
  • Çetin, Onur. “Osmanlı Mezar Taşlarında Bitkisel Motifler Etrafında Gelişen Kültür ve İnanç Dünyası: Eyüp Örneği.” Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR) 6 (36) (2019): 1189-1197. Çevrimli, Nilgün. “Denizli ve Çevresinde Yer Alan Bazı Câmilerin Yapı Elemanlarının Değerlendirmesi.” Vakıflar Dergisi 47 (2017): 106-204. google scholar
  • Çoruhlu, Tülin ve Murat Alkan. “Sakarya İli Geleneksel Türk Mimarisinde Duvar Resimleri ve Boyalı Nakışlar.” XX. Uluslararası Ortaçağ Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu 02-05 Kasım 2016 Bildiri Kitabı. 2. cilt. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları 2017, 877-909. google scholar
  • Çulpan, Cevdet. Antik Devirlerden Zamanımıza Kadar İlahiyat, Edebiyat, Tıp ve Sanat Tarihlerinde Serviler II. İstanbul: İsmail Akgün Matbaası, 1961. google scholar
  • Daş, Ertan. “Bozdoğan Mezar Taşları.” Sanat Tarihi Dergisi XIX (2010): 109-127. google scholar
  • Değirmenci, Tülün. “Popular Imagery in the Late Ottoman Periphery: The Wall Paintings in Village Mosques of Denizli.” The Medieval History Journal 22, 2 (2019): 367-401. google scholar
  • Değirmenci Tural, Tülün. “‘Geleneğin Yeniden İcadı’: Bulanıklaşan Sınırlarda Bir Köy Camisinin Tasvirleri.” Milli Folklor 16 (2020): 118-135. google scholar
  • Demirarslan, Deniz. “19. Yüzyıl Osmanlı Dini Mimarisi Dekorasyonunda Duvar Resmi Sanatı: Balkanlardan Kalkandelen Alaca Camii Örneği.” Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 1 (2016): 151-182. google scholar
  • Demirarslan, Deniz. “19. yüzyıl Türk Sivil Mimarisinde Duvar Resmi Estetiği ve İstanbul Teması.” Mimarlık ve Yaşam Dergisi 1/1 (2016): 105-125. google scholar
  • Dişli, Gülşen ve Nurcan İnci Fırat. “Makedonya’nın Manastır, Ohri ve Üsküp Şehirlerindeki Osmanlı Dönemi Dini Yapılarında Taş Alemler.” Megaron 11/3 (2016): 318-332. google scholar
  • Ecesoy, Yasemin. “Gaziantep Duvar Resimlerinde İki Halk Sanatçısı: Bekir ve Şemsi.” Mediterranean Journal of Humanities IV/1(2014): 159-169. google scholar
  • Erçin Koçer, Serap. “Salihli/ Damatlı Köyü Eski Cami’nin Kalem İşi Bezemeleri (Manisa).” Turkish Studies 14/6 (2019): 3211-3226. google scholar
  • Erdem, Mevlüt ve Ahmet Demir. “Metinsel-Aşkınlık Bakımından Ashâb-ı Kehf'in Türk Dili ve Edebiyatına Yansımaları.” Milli Folklor 16/121 (2019): 16-29. google scholar
  • Ergun, Pervin. Türk Kültüründe Ağaç. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayımları, 2004. google scholar
  • Ersoy, Ayla. “Eyüp’deki Mezartaşlarında Servi Ağacı Kültü.” Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla Eyüp Sultan Sempozyumu V: Tebliğler Bildirileri 11-13 Mayıs 2001. İstanbul: Eyüp Belediyesi Kültür ve Turizm Müdürlüğü 2001, 90-95. google scholar
  • Eryılmaz, Halil İbrahim ve Şenay Özgür Yıldız. “Manı̇sa, Demı̇rcı̇’de Duvar Resı̇mlı̇ İki Camı̇: Kışlak Eskı̇ Camı̇i ve Ahatlar Camı̇i.” Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2020): 67-107. google scholar
  • Gökmen, Ertan. “XVIII. Yüzyılda Muğla’da Dini ve Sosyal Yapılar.” Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi Enstitüsü Dergisi 28 (2012): 74-113. google scholar
  • Gurulkan, Kemal ve Mehmet Kudret Kirişçioğlu. Osmanlı Arşiv Belgelerinde Muğla. Muğla: Muğla Belediyesi Kültür Yayınları, 2011. google scholar
  • Gültekin, R. Eser. “Türklerde Bereket Sembolü Olarak Kullanılan Meyve Motifleri ve Bunların Mimaride Değerlendirilmesi.” Turkish Studies 3/5 (2008): 9-31. google scholar
  • Gürbıyık, Cengiz. “Demirci Küpeler Köyü Camii Duvar Resimleri.” Art-Sanat Dergisi 13 (2020): 143-167. google scholar
  • İltar, Gazanfer. “Tekke Köyü Hacı Abdullah Halife Camisi Duvar Resimleri.” Vakıflar Dergisi 42 (2014): 69-80. google scholar
  • Karaaslan, Muzaffer. “Osmanlı Duvar Resimlerine Balkanlar’dan Bir Örnek: Hadım Camii.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 36/2 (2019): 353-369. google scholar
  • Karataş, İ. Ethem. “Muğla'nın Üç Camisinde Ashâb-ı Kehf Sembolleri”. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/3 (2019): 469-492. google scholar
  • Katrancı Kasalı, Başak. “Sinirli Köyü Cami Duvar Resimleri.” Sanat Tarihi Dergisi 28/2 (2019): 595-615. google scholar
  • Kılıç, Serkan. “Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii.” Cedrus 7 (2019): 695-703. google scholar
  • Koçyiğit Tepe, Fazilet. “Zamana Yenik Düşen Bir Esere Görgü Tanığı Olmak: Amasya Kaleköy Camii.” Karadeniz Araştırmaları 53 (2017): 153-166. google scholar
  • Kuban, Doğan. “Klasik Dönemde Mimari Bezeme.” Osmanlı Mimarisi. İstanbul: Yem Yayınlar, 2016, 441-450. google scholar
  • Kuban, Doğan. Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi, 1954. google scholar
  • Kuşoğlu, Mehmet Zeki. Osmanlı Medeniyetinde 33 Kadim Sanat. İstanbul: Kaynak Yayınları, 2010. google scholar
  • Kuyulu, İnci. “Geç Dönem Anadolu Tasvir Sanatında Yeni Bir Örnek: Soma-Damgacı Camii.” Sanat Tarihi Dergisi 4 (1988): 67-78. google scholar
  • Kuyulu Ersoy, İnci. “İzmir ve Yerel Levanten Kültürünün Duvar ve Tavan Resimlerine Yansıması.” Prof. Dr. Selçuk Mülayim Armağanı Sanat Tarihi Araştırmaları. Ed. Aziz Doğanay. İstanbul: Lale Yayıncılık, 2015, 59-81. google scholar
  • Küçükbatur, Hamit. “Altunizâde Külliyesi.” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1989, 546-547. google scholar
  • Laquer, Hans Peter. Baki İstanbul’da Osmanlı Mezarlıkları ve Mezar Taşları. Çev. Selahattin Dilidüzgün. Haz. Ayşen Anadol. İstanbul: Türk Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1997. google scholar
  • Neumeier, Emily ve I. Cemil Schick. “Hat Sanatında Sefine İstifleri ve Nuh’un Gemisi”. Nuh Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali. İstanbul: Kitabevi Yayınları, 2013, 221-232. google scholar
  • Ödekan, Ayla. “Mimarlık Tarihi (1600-1908).” Türkiye Tarihi 3 / Osmanlı Devleti 1600-1908. 2. cilt. İstanbul: Cem Yayınları, 1988, 346-435. google scholar
  • Öney, Gönül. “Anadolu Selçuklu Sanatında Hayat Ağacı Motifi.” Belleten XXXII/125 (1968): 25-36. google scholar
  • Öney, Gönül, Türk Devri Çanakkale Seramikleri. Ankara: Çanakkale Seramik Fabrikaları A.Ş. Yayını, 1971. google scholar
  • Öney, Gönül. “Çanakkale Seramikleri.” Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. İstanbul: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007, 365- 375. google scholar
  • Örcün Barışta, H. İstanbul Çeşmeleri-Bereketzade Çeşmesi. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1989. google scholar
  • Örcün Barışta, H. İstanbul Çeşmeleri-Ortaköy Damat İbrahim Paşa Çeşmesi, Hacı Mehmet Ağa Çeşmesi, Taksim Maksemindeki I. Mahmut Çeşmesi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1992. google scholar
  • Öz, Cüneyt. “Kültürel Süreklilik Bağlamında Antikçağdan Günümüze Kutsal Ağaç veya Hayat Ağacı.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/56 (2018): 213-223. google scholar
  • Özbek, Yıldıray. “Kapadokya’da Osmanlı Dönemi Duvar Resimlerinde Kent Tasvirleri.” MJH IV/1 (2014): 215-230. google scholar
  • Özgen, Mutlu. “Tokat Latifoğlu Konağı.” Vakıflar Dergisi 10 (2007): 485-502. google scholar
  • Özgür Yıldız, Şenay ve Halil İbrahim Eryılmaz. “Manisa, Demirci Merkez Hacı Mehmed Ağa Camii Duvar Resimleri.” Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 51 (2020): 7-36. google scholar
  • Pektaş, Kadir. “Denizli Çevresi Türk Dönemi Eserleri.” Denizli Tanrıların Kutsadığı Vadi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2011, 167-230. google scholar
  • Renda, Günsel. Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı: 1700-1850. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 1977. google scholar
  • Salbacak, Salih. “İstanbul’da Batılılaşma Etkisindeki Osmanlı Yazlık Saraylarının İç Mekân İncelemesi: Küçüksu Kasrı.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 13 (71) (2020): 458-465. google scholar
  • Sümer, Faruk. Eshabü’l-Kehf (Yedi Uyurlar). İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, 1989. google scholar
  • Şahin, M. Kemal. “Amasya Hamamözü-Çay Köyü Gümüşhacıköy Köseler Köyünde Bilinmeyen İki Cami.” XII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri 15-17 Ekim 2008. İstanbul: Pamukkale Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Yayınları 2010, 73-92. google scholar
  • Tali, Şerife. “Kırşehir/Mucur’daki Hüseyin Ağa Camii ile Emine Hanım Camii’nin Kalemişleri.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi: Prof. Dr. Hamza Gündoğdu Armağanı 6/25 (2013): 504-528. google scholar
  • Tali, Şerife. “Giresun Yağlıdere Tekke Köyü Cami Kalem İşi Bezemeleri.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/31 (2014): 489-497. google scholar
  • Tekkök Karaöz, Binnur. “Çanakkale Seramikleri; 17. Yüzyıl Sonundan 21. Yüzyıla.” Çanakkale Araştırmaları Türk Yıllığı 16 (25) (2018): 19-35. google scholar
  • Top, Mehmet ve Gülcan Özbek. “Osmanlı Batılılaşma Dönemine Ait Ödemiş’te Bulunan Duvar Resimli İki Camii.” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 46 (2019): 227-260. google scholar
  • Topaloğlu, Bekir. “Ağaç-İslam’da Ağaç.” Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1988, 457-459. google scholar
  • Tunçel, Gül. Batı Anadolu Bölgesinde Cami Tasvirli Mezar Taşları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1989. google scholar
  • Turan, Hayrunnissa. “Kudüs ve Yafa'daki Bazı Örnekler Işığında Osmanlı Tılsımları.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/55 (2018): 422-439. google scholar
  • Uz Taşkesen, Ayşe Nermin. "Amasya II. Beyazıt Camisi Şadırvanı Duvar Resimlerinin Restorasyonu ve İkonografik Çözümlemesi." Vakıflar Dergisi 35 (2011): 177-190. google scholar
  • Uzun, Tolga. “Sivas Yıldızeli Şeyh Halil Türbesi Duvar Resimleri.” History Studies 11/5 (2019), 1839-1853. google scholar
  • Ülkü, Osman. “Osmanlı Mimarı̇sinde Manzara Resimlerı̇ Süslemeciliği Bağlamında Koçarlı-Cı̇ncı̇n Köyü Cihanoğlu Hacı Abdülazı̇z Efendı̇ Camı̇i Duvar Süslemelerı̇nin Değerlendı̇rilmesı̇.” Sanat Tarihi Dergisi 25 (2016): 277-293. google scholar
  • Yıldırım, Savaş. “Amasya Gümüşhacıköy Türbelerindeki Kalem İşi Süslemeler.” Art-Sanat Dergisi 5/10 (2018): 293-327. Erişim 10 Ocak 2021. http://www.muglagazetesi.com.tr/muglada-ashab-i-kehf-izleri-ortaya-cikarildi google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Aydın, A. (2021). Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi. Art-Sanat, 0(15), 1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


AMA

Aydın A. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi. Art-Sanat. 2021;0(15):1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


ABNT

Aydın, A. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 15, p. 1-34, 2021.


Chicago: Author-Date Style

Aydın, Ayşe,. 2021. “Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi.” Art-Sanat 0, no. 15: 1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


Chicago: Humanities Style

Aydın, Ayşe,. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi.” Art-Sanat 0, no. 15 (Sep. 2021): 1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


Harvard: Australian Style

Aydın, A 2021, 'Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi', Art-Sanat, vol. 0, no. 15, pp. 1-34, viewed 24 Sep. 2021, https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


Harvard: Author-Date Style

Aydın, A. (2021) ‘Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi’, Art-Sanat, 0(15), pp. 1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001 (24 Sep. 2021).


MLA

Aydın, Ayşe,. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi.” Art-Sanat, vol. 0, no. 15, 2021, pp. 1-34. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001


Vancouver

Aydın A. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi. Art-Sanat [Internet]. 24 Sep. 2021 [cited 24 Sep. 2021];0(15):1-34. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001 doi: 10.26650/artsanat.2021.15.0001


ISNAD

Aydın, Ayşe. Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi”. Art-Sanat 0/15 (Sep. 2021): 1-34. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim14.10.2020
Kabul20.01.2021
Çevrimiçi Yayınlanma05.02.2021

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.