Article


Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation

Kübra Ayık

Numerous studies demonstrated the importance of archives as cultural institutions for states, societies and individuals. Construction of archives, preservation of archival content, management of archives and presenting the content for target group constitute major interests of those studies. This study investigates how an archive institution presents its content to its target group through web and social media applications. In this context, this study aims to discuss how web sites and social media accounts are benefited as distant access and communication media and tools in public relation activities. Because the Women’s Library and Information Centre Foundation uses web site, Facebook, Twitter, and Instagram social media tools regularly and frequently, it was chosen as sample of the study. Web pages and social media accounts of the Centre was analyzed according to criteria developed by previous studies in public relations field. Data collected in the dates of May 2019 for Web site content analysis and social media post analysis, and November 2019 for accessibility analysis. Document analysis method was used to address research aims. Data demonstrated that the centre benefits its web site in satisfactory level yet with a low accessibility level for disabled individuals. Furthermore, data demonstrated that the centre was found weak in use of social media tools in public relations activities. In digital age, it is impossible to think use and benefit public relations activities without digital tools and media. As such, archive institutions are expected to use and benefit web pages and social media tools to extend their reach and accessibility.

ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ

Kübra Ayık

Bugüne kadar yapılan birçok çalışma arşivlerin devletler, toplumlar ve bireyler için önemini ortaya koymuştur. Arşiv kurumunun inşası, içeriğinin korunması, yönetimi veya içeriğinin hedef kitleye ulaştırılması bu çalışmaların önemli bir kısmını oluşturur. Bu çalışmada arşiv kurumlarının içeriğinin hedef kitleye ve içinde bulunduğu toplumun üyelerine web ve sosyal medya aracılığıyla nasıl ulaştırılabileceği ele alınmıştır. Bu bağlamda, uzaktan erişim ve iletişim aracı olan web sayfaları ve sosyal medya araçlarının arşivlerin halkla ilişkiler faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceği tartışılmıştır. Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu kurum; web sayfası, Facebook, Twitter ve Instagram üzerinden halkla ilişkiler çalışmalarında diğer arşiv kurumlarına nazaran daha düzenli paylaşımlarda bulunduğundan dolayı tercih edilmiştir. Çalışmanın Web sayfası içerikleri ve sosyal medya paylaşımlarını oluşturan verileri Mayıs 2019 tarihinde; web erişilebilirlik analizini sağlayan veriler ise Kasım 2019 tarihinde toplanmıştır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak kodlama cetvellerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda bu kütüphane ve vakfın web sayfasını verimli kullandığı görülmüştür. Fakat sosyal medya araçlarını etkin kullanmadığı ve bilgi merkezinin web sayfasının engelli kullanıcılar için yeterli erişilebilirlik kolaylığını sunmadığı görülmüştür. Dijital çağda arşiv kurumlarının ulaşılabilirliğini artıracak web sayfaları ve sosyal medya araçlarını etkin kullanmak, kurumların halkla ilişkiler çalışmalarında önemli yöntemler olarak görünmektedir.


PDF View

References

  • Ataman, B. K. (2006). Arşivler ve halkla ilişkiler. B. B. Bayraktar (Ed.), Bilgi yönetimi akademik yaklaşımlar (s. 205-233 ) içinde. İstanbul: Beta Yayınları. google scholar
  • Conway, V., Brown, J., Hollier, S. ve Nicholl, C. (2012). Website accessibility: A comparative analysis of Australian national and state/ territory library websites. The Australian Library Journal, 61 (3), 170-188. google scholar
  • Crymble, A. (2010). An analysis of Twitter And Facebook use by the archival community. Archivaria, 70, 125-151. google scholar
  • Çakır, H. ve Topçu, H. (2015). Bir iletişim dili olarak İnternet. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 71-96. google scholar
  • Delmas, B. (1991). Arşivler. Nihal Somer (Çev.). Ankara: Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Daire Başkanlığı. google scholar
  • Deperlioğlu, Ö ve Köse, U. (2010, Şubat). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansında sunulan bildiri. Erişim adresi: https://ab.org.tr/ab10/kitap/AB10-guncel.pdf google scholar
  • Sosyal medya pazarlama nedir? (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/sosyal-medya-pazarlama/ google scholar
  • Dünyada İnternet kullanımı ve sosyal medya istatistikleri. (2019). Erişim adresi: https://dijilopedi.com/2019-internet-kullanimi-ve-sosyal-medyaistatistikleri/ google scholar
  • Fidan, M. (2008). Halkla ilişkiler aracı olarak İnternet ve markaya katkısı. Selçuk İletişim, 5 (3), 153-160. google scholar
  • Finch, E. F. (1994). Advocating archives: An introduction to public relations for archivists. Scarecrow Press. google scholar
  • Ramiro, G., José, M., Jorge, P., Carlos, P., Tânia, R., ve Branco, F. (2015). Access web barometer- a web accessibility evaluation and analysis platform. Internet 2015 - The Seventh International Conference on Evolving Internet. IARIA, Malta. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/281626045_AccessWeb_Baro meter_-_A_Web_Accessibility_Evaluation_and_Analysis_Platform google scholar
  • Halk. (2019). Türk Dil Kurumu Sözlükleri içinde. Erişim adresi: http:// sözlük gov.tr/ google scholar
  • Keskin, İ. (2014). Arşivlerin eğitim ve kültür hizmetleri. İstanbul. Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları. KÜBRA AYIK 60 Kocabaş, İ. (2016). Halkla ilişkiler aracı olarak sosyal medya: Arçelik ve Bosch markalarının kurumsal Facebook ve Twitter hesapları üzerine bir inceleme. Selçuk İletişim, 9 (2), 69-91. google scholar
  • Kurban, S. ve Yalım, V. (2013). Belediyelerde halkla ilişkiler uygulamalarında bir tanıma yöntemi olarak “Mavi Masa”nın kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 2 (3), 58-72. google scholar
  • Kurulgan, M. (2013). Bilgi teknolojilerinin kütüphane/bilgi-belge merkezlerine etkisi: Toplumsal, yapısal, yönetsel ve işlevsel açılardan bir inceleme. Türk Kütüphaneciliği, 27 (3), 472-495. google scholar
  • Kurulgan, M., ve Bayram, F. (2006). Üniversite kütüphaneleri web sitelerinin biçim ve içerik analizi: Türkiye’deki uygulamaya ilişkin bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 20 (2), 141-172. google scholar
  • Lukenbill, W. B. (2003). Social marketing for archives: the Austin History Center experience. The Acquisitions Librarian, 14 (28), 161-173. google scholar
  • Mccausland, S. (2011). A future without mediation? Online access, Archivists, and the future of archival research. Australian Academic ve Research Libraries, 42 (4), 309-319. google scholar
  • Merriam, S. B., ve Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. google scholar
  • John Wiley & Sons Morkoç, D. K., ve Doğan, M. (2014). Üniversite “web” sitelerinin tanıtım amaçlı kullanımı: üniversitelerin turizm bölümleri üzerine bir araştırma. Journal of Higher Education and Science/ Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4 (1), 56-66. google scholar
  • Patton, M. Q. (2002 ). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. google scholar
  • Powemapper.com. (2019). Erişim adresi: https://www.powermapper.com/ google scholar
  • Prasad, M. R., Manjula, B. ve Bapuji, V. (2013). A novel overview and evolution of World Wide Web: Comparison from Web 1.0 to Web 3.0. International Journal of Computer Science And Technology, 4 (1), 349-354. google scholar
  • Rocha, T., Bessa, M., Gonçalves, R., Peres, E. ve Magalhães, L. (2012). Web accessibility and digital businesses: the potential economic value of portuguese people with disability. Procedia Computer Science, 14, 56-64. google scholar
  • Sağlık, Ö. (2017). Milli arşiv kurumlarının eğitim ve kültür hizmetleri faaliyetlerinin tanıtılmasında sosyal medyanın yeri: İngiltere ve Türkiye karşılaştırması. Bilgi ve Belge Araştırmaları, (6), 1-22. google scholar
  • Tam, L., ve Kim, J. N. (2019). Social media analytics: How they support company public relations. Journal of Business Strategy, 40 (1), 28-34. google scholar
  • Tarhan, A. (2007). Halkla ilişkilerde tanıma ve tanıtma aracı olarak İnternet: Belediyelerin web sayfaları üzerine bir analiz. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4 (4), 75-95. google scholar
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 92-115. google scholar
  • Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. google scholar
  • Zolkepli, I. A., Hasno, H., & Kamarulzaman, Y. (2015, Temmuz). Technologypush and need-pull of online social network citizen engagement on ınstagram crowdsourcing. In ECSM2015-Proceedings of the 2nd European Conference on Social Media 2015: ECSM 2015 (p. 468). Academic Conferences Limited. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/f5bf/db2808e5dcedd4118b700671008 822c8592f.pdf?_ga=2.125197514.1932141150.1577294046- 1462115498.1573075828 google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Ayık, K. (2019). Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation. The Journal of Information and Documentation Studies, 0(12), 33-61. https://doi.org/null


AMA

Ayık K. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation. The Journal of Information and Documentation Studies. 2019;0(12):33-61. https://doi.org/null


ABNT

Ayık, K. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation. The Journal of Information and Documentation Studies, [Publisher Location], v. 0, n. 12, p. 33-61, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Ayık, Kübra,. 2019. “Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation.” The Journal of Information and Documentation Studies 0, no. 12: 33-61. https://doi.org/null


Chicago: Humanities Style

Ayık, Kübra,. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation.” The Journal of Information and Documentation Studies 0, no. 12 (May. 2024): 33-61. https://doi.org/null


Harvard: Australian Style

Ayık, K 2019, 'Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation', The Journal of Information and Documentation Studies, vol. 0, no. 12, pp. 33-61, viewed 19 May. 2024, https://doi.org/null


Harvard: Author-Date Style

Ayık, K. (2019) ‘Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation’, The Journal of Information and Documentation Studies, 0(12), pp. 33-61. https://doi.org/null (19 May. 2024).


MLA

Ayık, Kübra,. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation.” The Journal of Information and Documentation Studies, vol. 0, no. 12, 2019, pp. 33-61. [Database Container], https://doi.org/null


Vancouver

Ayık K. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation. The Journal of Information and Documentation Studies [Internet]. 19 May. 2024 [cited 19 May. 2024];0(12):33-61. Available from: https://doi.org/null doi: null


ISNAD

Ayık, Kübra. Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation”. The Journal of Information and Documentation Studies 0/12 (May. 2024): 33-61. https://doi.org/null



TIMELINE


Published Online29.12.2019

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.