Use of Web Pages and Social Media Tools in Promotional Marketing Activities of Archives: The Case of The Women’s Library and Information Centre Foundation
Kübra AyıkNumerous studies demonstrated the importance of archives as cultural institutions for states, societies and individuals. Construction of archives, preservation of archival content, management of archives and presenting the content for target group constitute major interests of those studies. This study investigates how an archive institution presents its content to its target group through web and social media applications. In this context, this study aims to discuss how web sites and social media accounts are benefited as distant access and communication media and tools in public relation activities. Because the Women’s Library and Information Centre Foundation uses web site, Facebook, Twitter, and Instagram social media tools regularly and frequently, it was chosen as sample of the study. Web pages and social media accounts of the Centre was analyzed according to criteria developed by previous studies in public relations field. Data collected in the dates of May 2019 for Web site content analysis and social media post analysis, and November 2019 for accessibility analysis. Document analysis method was used to address research aims. Data demonstrated that the centre benefits its web site in satisfactory level yet with a low accessibility level for disabled individuals. Furthermore, data demonstrated that the centre was found weak in use of social media tools in public relations activities. In digital age, it is impossible to think use and benefit public relations activities without digital tools and media. As such, archive institutions are expected to use and benefit web pages and social media tools to extend their reach and accessibility.
ARŞİVLERİN TANITIMSAL PAZARLAMA ÇALIŞMALARINDA WEB VE SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ KULLANILMASI: KADIN ESERLERİ KÜTÜPHANESİ VE BİLGİ MERKEZİ VAKFI ÖRNEĞİ
Kübra AyıkBugüne kadar yapılan birçok çalışma arşivlerin devletler, toplumlar ve bireyler için önemini ortaya koymuştur. Arşiv kurumunun inşası, içeriğinin korunması, yönetimi veya içeriğinin hedef kitleye ulaştırılması bu çalışmaların önemli bir kısmını oluşturur. Bu çalışmada arşiv kurumlarının içeriğinin hedef kitleye ve içinde bulunduğu toplumun üyelerine web ve sosyal medya aracılığıyla nasıl ulaştırılabileceği ele alınmıştır. Bu bağlamda, uzaktan erişim ve iletişim aracı olan web sayfaları ve sosyal medya araçlarının arşivlerin halkla ilişkiler faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceği tartışılmıştır. Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu kurum; web sayfası, Facebook, Twitter ve Instagram üzerinden halkla ilişkiler çalışmalarında diğer arşiv kurumlarına nazaran daha düzenli paylaşımlarda bulunduğundan dolayı tercih edilmiştir. Çalışmanın Web sayfası içerikleri ve sosyal medya paylaşımlarını oluşturan verileri Mayıs 2019 tarihinde; web erişilebilirlik analizini sağlayan veriler ise Kasım 2019 tarihinde toplanmıştır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak kodlama cetvellerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda bu kütüphane ve vakfın web sayfasını verimli kullandığı görülmüştür. Fakat sosyal medya araçlarını etkin kullanmadığı ve bilgi merkezinin web sayfasının engelli kullanıcılar için yeterli erişilebilirlik kolaylığını sunmadığı görülmüştür. Dijital çağda arşiv kurumlarının ulaşılabilirliğini artıracak web sayfaları ve sosyal medya araçlarını etkin kullanmak, kurumların halkla ilişkiler çalışmalarında önemli yöntemler olarak görünmektedir.