Research Article


DOI :10.26650/di.2025.36.2.1667921   IUP :10.26650/di.2025.36.2.1667921    Full Text (PDF)

Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler

Ayşe Mahinur Tezcan

Tanzimat ile birlikte modernleşme yolunda atılan adımlar hız kazanmaya başlamıştır. Batı tarzı bilimsel eğitim verme gayesiyle 1863 tarihinde Darülfünun’un açılmasıyla eğitimde modernleşme hareketi başlamış ve toplumda çeşitli yankılar uyandırmıştır. Halka açık konferanslarla faaliyetlerine başlayan Darülfünun çeşitli sebeplerle üç kere kapanmış ve son olarak Darülfünun-u Şahane ismiyle 1900 yılında kurulmuş ve 1933 Üniversite Reformu’yla İstanbul Üniversitesi’ne dönüşene kadar varlığını sürdürmüştür. Darülfünun bir eğitim kurumu olmasının ötesinde modernleşme ve Batılılaşma sürecinde hem Osmanlı hem de erken Cumhuriyet döneminde toplumsal yapı üzerinde önemli etkileri olan bir kurum olmuştur. Bu çalışmada Osmanlı ve erken Cumhuriyet Darülfünunlarının toplumsal yapı üzerindeki etkileri analiz edilecektir. Osmanlı döneminde Darülfünun batıcı ve modernleşmeci olması dolayısıyla, erken Cumhuriyet döneminde ise batı ve modernleşme karşıtı olması dolayısıyla eleştiriler almıştır. Batı tarzında eğitim alacak gençler aracılığıyla Osmanlı Devleti’nin ilerlemesinin amaçlandığı Darülfünun’un varlığı, kuruluş döneminde medrese eğitimi alan kişiler ve medrese hocalarının eleştirilerine maruz kalmış ve toplumda ikiliğin ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Darülfünun sadece gençlerin modern bilimi öğrenmeleri değil aynı zamanda siyasetten uzak durmaları amacı da gütmüştür. Darülfünun’un toplumsal yapıya olan etkilerinden bir diğeri de kadınların yükseköğretimde öğrenim almalarına vesile olmasıdır. Bu durum, kadının toplumsal yapıdaki yerinin yeniden şekillenmesinde etkili olmuştur. Erken Cumhuriyet döneminde ise Darülfünun Osmanlı mirası olması sebebiyle Batı standartlarında bir üniversite olarak kabul edilmemiştir. 1933 Üniversite Reformu’yla üniversite hocalarının üçte ikisi tasfiye edilmiş, Darülfünun, laik ve modern bir toplum oluşturma önünde engel olarak görülmüştür. 

DOI :10.26650/di.2025.36.2.1667921   IUP :10.26650/di.2025.36.2.1667921    Full Text (PDF)

Darülfünun from the Ottoman to the Early Republican Period: Changes in Education and Social Structure

Ayşe Mahinur Tezcan

With the Tanzimat, the steps towards modernisation began to gain momentum. The establishment of Darülfünun in 1863, aimed at providing Western-style scientific education, marked the beginning of the modernisation movement in education and triggered various reactions in society. Darülfünun, which initially started its activities with public lectures, was closed three times for various reasons and was finally reopened in 1900 under the name “Darülfünun-u Şahane.” It continued to exist until it was transformed into Istanbul University following the 1933 University Reform. Beyond being an educational institution, Darülfünun had a significant impact on the social structure during both the Ottoman and early Republican periods, playing a crucial role in the modernisation and Westernisation process. This study will analyse the effects of Darülfünun in the Ottoman and early Republican eras on the social structure. In the Ottoman period, Darülfünun was criticised for being Westernising and modernising, while in the early Republican period, it faced criticism for being anti-Western and resistant to modernisation. The existence of Darülfünun, which sought to advance the Ottoman Empire through young people educated in the Western style, provoked criticism from madrasa educated individuals and teachers, leading to the emergence of a dichotomy in society. Darülfünun’s goal was not only to educate young people in modern science but also to keep them away from politics. One of the significant impacts of Darülfünun on the social structure was the participation of women in higher education.


EXTENDED ABSTRACT


With the Tanzimat, the steps towards modernisation began to gain momentum. The establishment of Darülfünun in 1863, aimed at providing Western-style scientific education, marked the beginning of the modernisation movement in education and triggered various reactions in society. Darülfünun is an institution that had significant effects on the social structure in both the Ottoman and early Republican periods during the modernisation and Westernisation process. It has been understood that the success of the modernisation efforts made in the 18th century to eliminate the weakness in the military field depended on the changes that needed to be made in other areas. The modernisation movement that started with the Tanzimat gave birth to new organisations in the bureaucracy and therefore new civil servant cadres. The need to establish Darülfünun arose due to reasons such as the inability of military schools to meet this cadre need, the inadequacy of the old-fashioned master-apprentice method, and the costs of sending students abroad and importing technology and technicians from abroad.

In this study, the effects of Darülfünun in the Ottoman and Early Republican periods on the social structure will be examined. Although the names of the Ottoman and Republican Period Darülfünun are the same and are a continuation of each other, there are differences in the way they are perceived due to the changes in the social structure and regime. While the modernisation activities carried out in the Ottoman period were carried out in the form of transferring Western culture, the modernisation activities carried out with the revolutions made in the Republican period tried to bring about cultural change. For this reason, the way in which Darülfünun was perceived within the system differed according to the period.

During the Ottoman period, the Darülfünun caused a conflict between traditional and modern institutions. It also helped to increase the visibility of women in social life and raise their level of education. The modernisations and westernizations ideas that became widespread during the Tanzimat and Constitutional Monarchy periods caused significant changes and transformations in social life.

While it was a reform carried out to save the homeland, it was also the planner and constructor of salvation. Darülfünun contributed to the maturation of the westernising  mindset brought about by the Tanzimat period by nurturing social issues such as social equality, freedom and women’s rights.

During the Ottoman period, Darülfünun had various effects on the social structure. First, as an institution outside the traditional educational institutions that were already present in the social structure, it contributed to the emergence of the dichotomy of madrasah-school students. Since its establishment, Darülfünun has been a part of the efforts to eliminate the difficult conditions that the Ottoman state was in and the steps taken to save the homeland. Ottoman society was introduced to scientific knowledge with Darülfünun, and since its first opening, the physics, chemistry, natural sciences and history courses have attracted great interest from the public. However, concerns that the experiments conducted in the courses or some statements contradicted religious beliefs and values led to reactions. These concerns became the focus of critical views towards Darülfünun, and during the Ottoman period, Darülfünun attracted the reactions of the ulema and the public influenced by them by claiming that it was outside the traditional structure. It contributed to the emergence of the dichotomy of madrasah-school students in society. It stood out as an institution outside the traditional educational institutions that were already present in the social structure. The fact that students who will be accepted to Darülfünun are required to come from modern educational institutions and therefore those who are educated in madrasahs are not accepted and that the teachers who will teach in Darülfünun are carefully selected to be people who have received education abroad or foreign teachers clearly reveals the duality. The fact that the courses and textbooks given in Darülfünun and madrasahs are different has revealed the existence of people with opposing worldviews and deepened the distinction between those who are educated in Darülfünun and those who are educated in madrasahs. A period of being stuck between a mindset that supports Westernisation and a mindset that is committed to traditional values has occurred.

One of the effects of Darülfünun on social life is that it has contributed to the increase in the visibility of women. Before the establishment of Darülfünun, the new ideas that were widespread and accepted during the Tanzimat and Constitutional periods, the various rights granted to women caused the demand for higher education to mature and subsequently, İnas Darülfünun was established. The aim of those who demanded the establishment of İnas Darülfünun was actually similar to the aim of establishing Darülfünun, which was to save the homeland. Since it was believed that saving the country could not be achieved without women and that mothers were the ones who raised the new generation who would serve in the salvation of the country, women’s education began to be considered important. Another effect seen in social life was that women who received education in modern educational institutions started to take part in working life. With the increase in the schooling rate, taking part in state positions could spread to a wider social base. 

During the Ottoman period, Darülfünun was criticised for being outside of traditions and was considered too modern and westernising, while the Darülfünun of the early Republican period was criticised for being against modernisation and not supporting the revolutions. The fact that the same institution receives criticism in opposite directions is, of course, directly related to the change in the regime type and the change in the perspective on modernisation and westernisation. What is striking is the difference in the source of the criticism directed at the two different periods. While the reaction to Darülfünun in the Ottoman period came from the people and the ulema, it came directly from the statecraft in the Republican period.

In the early Republican period, the ideology of creating national consciousness and national identity caused the severing of ties with institutions and individuals who opposed or did not support the revolutions. Unlike the westernisation and modernisation movements in the Ottoman period, the transformation of social life was targeted in the Republican period.


PDF View

References

  • Acun, Fatma. “Osmanlı’nın Torunları Cumhuriyet’in Çocukları: Osmanlıdan Cumhuriyet’e Değişme ve Süreklilik”. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy 15 (2007): 39-64. google scholar
  • Afşar, Selda Taşdemir. “Gönüllülük Olgusunu Sosyolojik Teorilerle Anlama Denemesi”. Gençlik Araştırmaları Dergisi, sy 7 (2019): 27-49. google scholar
  • Ahmad, Feroz. Modern Türkiye’nin Oluşumu. Çeviren Yavuz Alogan. İstanbul: Sarmal, 1995. google scholar
  • Akıncı, Abdulvahap. “Darülfünundan İstanbul Üniversitesine Resmî İdeolojinin Yükseköğretime Etkisi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi 18, sy 1 (2023): 66-86. google scholar
  • Arıburnu, Kemal. Milli Mücadelede İstanbul Mitingleri. Ankara: Yeni Desen Matbaası, 1975. google scholar
  • Aynî, Mehmet Ali. Darülfünun Tarihi. İstanbul: Kitabevi, 2007. google scholar
  • Baskın, Bahar. “II. Meşrutiyet’te Kadın Eğitimine Yönelik Bir Girişim: İnas Darülfünunu”. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, sy 38 (2008): 89-123. google scholar
  • Berkes, Niyazı. Türkiye’de Çağdaşlaşma. 33. bs. İstanbul: YKY, 2021. google scholar
  • Bostancı, Kahraman. “Servet-i Fünun Duyarlılığını Yansıtan Bir Mecmua: Âşiyân ve Dizini”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları 2, sy 4 (2010): 199-229. google scholar
  • Bozaslan, B. Mehmet, ve Emel Çokoğullar. “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Modern Eğitimin İnşası: Devletin Kurtarılmasından Devletin Kurulmasına”. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17, sy 3 (2015): 309-29. google scholar
  • Bulut, Yücel. “Türkiye’nin çağdaş tarihine ilişkin bazı gözlemler”. Dîvan İlmi Araştırmalar Dergisi 19, sy 2 (2005): 1-34. google scholar
  • C.H.F. “C.H.F Nizamnamesi ve Programı”. Ankara: TBMM Matbaası, 1931. google scholar
  • Çaha, Ömer. Sivil Kadın: Türkiye’de Sivil Toplum ve Kadın. Çeviren Ertan Özensel. Ankara: Vadi, 1996. google scholar
  • Çakır, Serpil. Osmanlı Kadın Hareketi. 3. İstanbul: Metis Yayınları, 2011. google scholar
  • Çaycı, Abdurrahman. “Atatürk, Bilim ve Üniversite”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 4, sy 10 (1987): 61-70. google scholar
  • Davis, Fanny. Osmanlı Hanımı. Çeviren Bahar Tırnakcı. Yapı Kredi Yayınları, 2006. google scholar
  • Demirtaş, Aydın. Darülfünundan Üniversiteye Öğretim Üyeleri (1900-1946). Büyüyenay, 2019. google scholar
  • Denk, Cemil. Tarihte ve Atatürk Döneminde Kadın. Ankara: Tanı, 2008. google scholar
  • Doğramacı, Emel. Türkiye’de Kadının Dünü ve Bugünü. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1989. google scholar
  • Doğramacıoğlu, Hüseyin. “Şemsettin Sami’nin Kaleminden Kadınlar”. Asia Minor Studies 6, sy 12 (2018): 221-39. google scholar
  • Dölen, Emre. Osmanlı Döneminde Darülfünun 1863-1922 Türkiye Üniversite Tarihi 1. İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2010. google scholar
  • ———. Türkiye Üniversite Tarihi-3 Darülfünun’dan Üniversiteye Geçiş Tasfiye ve Yeni Kadrolar. İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2010. google scholar
  • Erdoğan, Aynur. Osmanlı’da Yurt Dışı Eğitim ve Modernleşme. Büyüyenay, 2016. google scholar
  • Göktürk, Işılay. “Cumhuriyet’in 100. Yılında Sürdürülebilir Kültürel Miras Yönetimi ve Tarihsel Perspektifle Ankara Etnografya Müzesi”. Kent Akademisi, 27 Ekim 2023. https://doi.org/10.35674/ kent.1353406. google scholar
  • Göz, Mert Mahir. “Milli Mücadele Döneminde Darülfünun” 6 (2023). google scholar
  • Günay, Durmuş. Türkiye’nin Üniversite Sorunu Trajik Bir Yolculuk. Büyüyenay, 2019. google scholar
  • Güven, İsmail. “Tanzimattan Cumhuriyete Kadın Eğitimi Düşüncesinin Gelişimi (Osmanlı Düşünürlerinin Kadın Eğitimine Bakışları)”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) 34, sy 1 (10 Eylül 2001): 61-70. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000049. google scholar
  • Hirch, Ernst E. Anılarım: Kayzer Dönemi Weimar Cumhuriyet Atatürk Ülkesi. Çeviren Fatma Suphi. Ankara: Tübitak, 2005. google scholar
  • İhsanoğlu, Ekmeleddin. Darülfünun: Osmanlı’da Kültürel Modernleşmenin Odağı. C. 2. İstanbul: IRCICA, 2010. google scholar
  • ———. Darülfünun: Osmanlı’da Kültürel Modernleşmenin Odağı I. C. 1. İstanbul: IRCICA, 2010. google scholar
  • İnalcık, Halil. Devlet-i’Aliyye: Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar IV. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2020. google scholar
  • Kaçar, Mustafa. “Osmanlı İmparatorluğu’nda Askeri Teknik Eğitimde Modernleşme Çalışmaları ve Mühendishanelerin Kuruluşu (1808’e Kadar)”. Osmanli Bilimi Arastirmalari (Studies in Ottoman Science), sy 2 (1998): 69-137. google scholar
  • Karpat, Kemal. İslamın Siyasallaşması: Osmanlı Devleti’nin Son Döneminde Kimlik, Devlet, İnanç ve Cemaatin Yeniden Yapılandırılması. Çeviren Şiar Yalçın. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2001. google scholar
  • Kıranlar, Safiye. “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Sosyal Yardım ve Kurumları”. İçinde Büyük İstanbul Tarihi, 4:444-67. İstanbul: İBB Kültür AŞ, 2016. https://istanbultarihi.ist/133-tanzimattan-cumhuriyete-sosyal-yardim-ve-kurumlari. google scholar
  • Koçak, Ülkü. “Tanzimat Dönemi Kadın Hareketlerinin Eğitime Etkisi”. EKEV Akademi Dergisi, sy 82 (2020): 487-500. google scholar
  • Köse, Murtaza. “Osmanlı Son Dönem Hukukçularından Seydişehirli Mahmut Esad’ın Hayatı, Eserleri google scholar
  • ve İlmi Kişiliği”. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy 2 (2003): 207-17. google scholar
  • Kurnaz, Şefika. Osmanlı Kadınının Yükselişi (1908-1918). İstanbul: Ötüken, 2013. https://www. kitapyurdu.com/kitap/osmanli-kadininin-yukselisi-19081918/305981.html. google scholar
  • Lewis, Bernard. Modern Türkiye’nin Doğuşu. Çeviren Babür Turna. Arkadaş Yayınları, 2014. google scholar
  • Namal, Yücel, ve Tunay Karakök. “Atatürk ve Üniversite Reformu (1933)”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1, sy 1 (2011): 27-35. https://doi.org/10.5961/jhes.2011.003. google scholar
  • Oktar, Tiğinçe. Osmanlı Toplumunda Kadının Çalışma Yaşamı Osmanlı Kadınları Çalıştırma Cemiyet-i İslamiyesi. Bilim Teknik Yayınevi, 1998. google scholar
  • Oktar, Tiğinçe, ve Mehtap Özdeğer. “Osmanlı’da Tanzimat’tan II. Meşrutiyet’e Müslüman Kadın Gedikleri”, 2008. google scholar
  • Öklem, Necdet. Atatürk Döneminde Darülfünün Reformu. İzmir: Ege Üniversitesi, 1973. google scholar
  • Özkul, Ahmet Sait, ve Hatice Baysal. “Son Dönem Osmanlı Kadın Yükseköğretiminde Girişimcilik Kodları: Dârülmuallimât, İnas Dârülfünûnu ve Ticâret Mekteb-i Âlîsi”. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy 41 (2018): 1-20. google scholar
  • Samur, Mustafa, ve Adnan Sofuoğlu. “Türk Milli Basını Ekseninde Darülfünun’un Kapatılması Meselesi”. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 06 Nisan 2022. https://doi.org/10.46955/ankuayd.1072241. google scholar
  • Söğütlü, İlyas. “Darülfünundan Üniversiteye: Cumhuriyet Türkiyesi’nde İlk Üniversite Reformu (1933)”. Liberal Düşünce, sy 34 (2006): 121-28. google scholar
  • Süslü, Rıdvan. “Dârulfünûn’dan 1933 Üniversite Reformuna: Alman Bilim Adamlarının Göçü ve Uluslararası Akademik Etkileşim”. Akademik Tarih ve Dusunce Dergisi, 24 Ağustos 2024, 11. https://doi.org/10.46868/atdd.2024.765. google scholar
  • Şentürk, M. Hüdai. “Dârülmaârif”. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi, 8:548-49. İstanbul: TDV, 1993. https://islamansiklopedisi.org.tr/darulmaarif. google scholar
  • Şimşek, Muhittin. Tartışmaların Odağındaki Kurum Üniversite (Darülfünundan Günümüze). İstanbul: Alfa Yayınları, 2019. google scholar
  • T.C. Resmi Gazete. “İstanbul darülfünununun ilgasına ve Maarif vekâletince yeni bir Üniversite kurulmasına dair kanun”, sy 2252 (31 Mayıs 1933). google scholar
  • Türkoğlu, Özgür. “Darülfünun’dan İstanbul Üniversitesine Osmanlı’da İlk Üniversitenin Tarihçesi”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 12, sy 3 (30 Eylül 2023): 1745-67. https://doi. org/10.15869/itobiad.1317183. google scholar
  • Uyar, Çağhan, ve Esen Ertuğrul. “Türkiye’de Kadınların Yükseköğrenim Hakkını Elde Etmesi: Darülfünun’da Kadın ve İnas Darülfünunu”. ESOGÜ Tarih Dergisi 3, sy 1 (2020): 66-92. google scholar
  • Zürcher, Erik Jan. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. Çeviren Yasemin Gönen. İletişim Yayınları, 2015. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Tezcan, A.M. (2019). Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler. darulfunun ilahiyat, 0(0), -. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


AMA

Tezcan A M. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler. darulfunun ilahiyat. 2019;0(0):-. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


ABNT

Tezcan, A.M. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler. darulfunun ilahiyat, [Publisher Location], v. 0, n. 0, p. -, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Tezcan, Ayşe Mahinur,. 2019. “Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler.” darulfunun ilahiyat 0, no. 0: -. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


Chicago: Humanities Style

Tezcan, Ayşe Mahinur,. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler.” darulfunun ilahiyat 0, no. 0 (Jun. 2025): -. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


Harvard: Australian Style

Tezcan, AM 2019, 'Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler', darulfunun ilahiyat, vol. 0, no. 0, pp. -, viewed 26 Jun. 2025, https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


Harvard: Author-Date Style

Tezcan, A.M. (2019) ‘Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler’, darulfunun ilahiyat, 0(0), pp. -. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921 (26 Jun. 2025).


MLA

Tezcan, Ayşe Mahinur,. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler.” darulfunun ilahiyat, vol. 0, no. 0, 2019, pp. -. [Database Container], https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921


Vancouver

Tezcan AM. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler. darulfunun ilahiyat [Internet]. 26 Jun. 2025 [cited 26 Jun. 2025];0(0):-. Available from: https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921 doi: 10.26650/di.2025.36.2.1667921


ISNAD

Tezcan, AyşeMahinur. Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e Darülfünun: Eğitim ve Toplumsal Yapıdaki Değişimler”. darulfunun ilahiyat 0/0 (Jun. 2025): -. https://doi.org/10.26650/di.2025.36.2.1667921



TIMELINE


Submitted29.03.2025
Accepted13.05.2025
Published Online23.06.2025

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.