Article


DOI :10.16917/sd.91871   IUP :10.16917/sd.91871    Full Text (PDF)

WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE

Bilen Işıktaş

The Ottoman Empire, which was losing its competitive power against the West, initiated a process of modernization with the 19th century. This process turned toward the West, responding to the increasingly superior West by trying to become like it. While this modernization process was initially restricted to the military, with time, it also impacted social life and the different branches of art. This Westernization process, which was rather soft during the Ottoman period, turned serious during the Republican Era. Turkish music, considered to have an Ottoman past with oriental elements, was banned. Classical Western music and polyphonic methods in local music were imposed on the population through a series of prohibitions. However, the state’s attempt to define cultural practices, and music easily accessible for these practices, led to an orientation towards Egyptian music, the closest to the people’s customs, through available public channels. In the long run, Egyptian music had permanent impact, which it affected through radio and cinema, on Turkish society’s musical habits. 

DOI :10.16917/sd.91871   IUP :10.16917/sd.91871    Full Text (PDF)

GEÇ OSMANLI'DAN ERKEN CUMHURİYET'E TÜRK MÜZİĞİNDE BATILILAŞMA VE TOPLUMSAL BİR ALTERNATİF ARAYIŞI: MISIR MÜZİĞİ

Bilen Işıktaş

Batı Avrupa karşısında gücünü yitirmeye başlayan Osmanlı Devleti, 18. yüzyılla beraber bir yenileşme hareketi içerisine girmiştir. Bu yenileşme hareketi, üstünleşen Avrupa'ya, onun gibi olarak cevap verme amacı taşıdığı için yönü Batı'ya dönüktür. Başlangıçta sadece askeri alanda başlayan yenilenme süreci, zamanla toplumsal yaşama yansımış ve sanat dalları da bu durumdan oldukça etkilenmiştir. Ancak Osmanlı döneminde daha yumuşak bir zeminde ilerleyen Batılılaşma, Cumhuriyet'in ilanıyla beraber keskinleşmiştir. Osmanlı geçmişini ve “Doğulu” unsurları barındırdığı iddia edilen Türk müziğinin yasaklanıp, klasik Batı müziğinin ve yerel müzikte çok sesli tekniğin kullanımı bir dizi yasakla halka kabul ettirilmek istenmiştir. Ancak kültürel alışkanlıkların ve bu alışkanlıklar içinde halkın en kolay ulaşabildiği müziğin, devlet politikaları ile belirlenmesi bir süre sonra halkın bulduğu açık kanallardan kendi alışkanlıklarına en yakın müziğe, Mısır müziğine yönelmesini beraberinde getirmiştir. Mısır müziği, radyo ve sinema aracılığı ile nüfuz ettiği Türkiye toplumunun uzun vadede müzik dinleme alışkanları üzerinde kalıcı etkiler yaratacaktır.


PDF View

References

  • Aksoy, B. (2008). Geçmişin musiki mirasına bakışlar. İstanbul: Pan Kitabevi. google scholar
  • Ayas, G. (2014). Musiki İnkılabının sosyolojisi: Klasik Türk müziği geleneğinde süreklilik ve google scholar
  • değişim. İstanbul: Doğu Kitabevi. google scholar
  • Balkılıç, Ö. (2009). Cumhuriyet halk ve müzik, Türkiye''de müzik reformu 1922-1952. Ankara: Tan Kitabevi. google scholar
  • Behar, C. (1985). Ziya Gökalp ve Türk musikisi. M. Belge (Ed.), Tanzimat tan Cumhuriyet'e Türkiye Ansiklopedisi içinde (Cilt 5, s. 1225—1227). Istanbul: Iletişim Yayınları. google scholar
  • Belge, M. (2007). Batılılaşma: Türkiye ve Rusya. T. Bora & M. Gültekingil (Ed.), Modern google scholar
  • Türkiye'de siyasi düşünce-modernleşme ve Batıcılık içinde (4. basım, Cilt 3., s. 43—67). google scholar
  • Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Bohlman, P. V. (2002). World music: 4 very short introduction. New York, NY: Oxford google scholar
  • University Press. google scholar
  • Cantek, L. (2008). Cumhuriyet'in buluğ çağı, gündelik yaşama dair tartışmalar (1942-1950). google scholar
  • Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Danielson, V. (2008). Mısır'ın sesi: Ümmü Gülsüm, Arap şarkısı ve 20. yüzyılda Mısır toplumu (N. Doğrusöz & C. Unver, Çev.). Istanbul: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Deren, 5S. (2007). Kültürel batılılaşma. T. Bora & M. Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye''de google scholar
  • siyasi düşünce-modernleşme ve Batıcılık içinde (4. basım, Cilt 3., s. 382-427). Istanbul: Iletişim Yayınları. google scholar
  • Deringil, S. (1994). 19. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğunda resmi müzik. Defter, 22, 33—35. Durgun, Ş. (2005). Devletçi gelenek ve müzik. Ankara: Alter Yayınları. google scholar
  • Eisenstadt, 5. N. (2014). Modernleşme, başkaldırı ve değişim (2. basım, U. Coşkun, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. google scholar
  • Ergur, A. (2002). Türkiye'nin kapitalistleşme sürecinde Türk musikisinde Tampere sistem ve Zeki Müren. A. Yaraman (Ed.), Biyografya 3: Zeki Müren içinde (s. 119—132). Istanbul: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Ergur, A. (2009). Müzikli aklın defteri. İstanbul: Pan Yayıncılık. google scholar
  • Erol, A. (2002). Bir dönemin popüler ikonu olarak Zeki Müren. A. Yaraman (Ed.), Biyografya 3: Zeki Müren içinde (s. 43—98). Istanbul: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Fabian, J. (1983). Time and the other, how anihropology makes its object. New York, NY: Columbia Üniversity Press. google scholar
  • Giddens, A. (2012). Modernliğin sonuçları (5. basım, E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gökalp, Z. (1969). Türkçülüğün esasları (7. basım). İstanbul: Varlık Yayınları. google scholar
  • Göle, N. (2007). Batı dışı modernlik: Kavram üzerine. T. Bora & M. Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye'de siyasi düşünce-modernleşme ve Batıcılık içinde (4. basım, Cilt 3., s. 56—66). Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Hamadeh, S. (2010). Şehr-i Sefa 18. yüzyılda İstanbul (İ. Güzel, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Işıktaş, B. (2015). Avrupa'da devrimler çağında toplumsal değişim, kültür ve müzik yaşamına dair notlar. Beykent Universitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 6—31. google scholar
  • Işıktaş, B. (2016). “Müsiki İnkılâbı”nı Osmanlı-Türk modemleşmesinin kültürel ve siyasi mirası olarak yorumlamak. Rast Müzikoloji Dergisi, IV(1), 1111—1126. google scholar
  • Kahraman, H. B. (2007). Bir zihniyet, kurum ve kimlik kurucusu olarak Batılılaşma.T. Bora & google scholar
  • M. Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye'de siyasi düşünce-modernleşme ve Batıcılık içinde (4. basım, Cilt 3., s. 125—141). Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Küçükkaplan, U. (2013). Arabesk: Toplumsal ve müzikal bir analiz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Kütükçü, T. (2012). Radyoculuk geleneğimiz ve Türk musikisi. İstanbul: Ötüken Neşriyat. google scholar
  • Loo, H.V.D., & Reijen, W. V. (2014). Modernleşmenin paradoksları (K. Canatan, Çev.). Istanbul: Insan Yayınları. google scholar
  • Mardin, Ş. (1983). Batıcılık. M. Belge (Ed.), Cumhuriyet dönemi Türkiye ansiklopedisi içind (Cilt 1, s. 245—250). Istanbul: Hetişim Yayınları. google scholar
  • Mardin, Ş. (1986). Türk siyasal hayatının gelişimi (E. Kalaycıoğlu & A. Y. Sarıbay, Ed.). Istanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. google scholar
  • Oransay, G. (1988). Cumhuriyetin ilk elli yılında Türk sanat musikimiz. M. Belge (Ed.), Cumhuriyet dönemi Türkiye ansiklopedisi içinde (Cilt 6, s. 1496—1509). Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Oransay, G.(1988). Çoksesli musiki, M. Belge (Ed.), Cumhuriyet dönemi Türkiye ansiklopedisi içinde (Cilt 6, s. 1517—1530). Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Özbek, M. (2012). Popüler kültür ve Orhan Gencebay arabeski (10. basım). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Özdemir, S. (2009). Popülerleşme sürecinde Türk müziği ve bu süreçte bir bestekâr Sadettin google scholar
  • Kaynak (Doktora tezi, Istanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Istanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir. google scholar
  • Özön, N. (1962). Türk sineması tarihi dünden bugüne, 1896—1 960. İstanbul: Artist Yayınları. google scholar
  • Öztuna, Y. (1969). Türk musikisi ansiklopedisi (Cilt 1 ve 2). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. google scholar
  • Öztürk, O. M. (2009, Eylül). Türkiye'de müzik olgusunun 'müzik' olarak anlaşılmasında ve eğitim alanındaki ön yargıların aşılmasında bütüncül yaklaşım gerekliliği üzerine tespit ve öneriler. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu'nda sunulan bildiri, Samsun, OMU. google scholar
  • Özyıldırım, M. (2013). Arap ve Türk musikisinin XX. yüzyıl birlikteliği. İstanbul: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Özyıldırım, M. (2014). Mısır filmlerinin Türk sineması ve Türkler üzerinde etkileri. M. S5. Yıldırım (Ed.), Uluslararası Türk-Arap Müşterek Değerler ve Kültürel Etkileşim Sempozyumu Bildiriler Kitabı ıçınde (s. 286—305). Amman: Yunus Emre Enstitüsü. google scholar
  • Paçacı, G. (1994). Kuruluşunun 77. yılında Dar-ül Elhan ve Türk musikisinin gelişimi. Tarih ve Toplum, 121, 48—55. google scholar
  • Paçacı, G. (2002, Nisan). Osmanlı musıki taliminden Cumhuriyetin müzik terbiyesine. Toplumsal Tarih, 100, 10—19. google scholar
  • Platon (Eflatun). Devlet (S. Eyuboğlu & M. A. Cimcoz, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları google scholar
  • Sarup, M. (2010). Post yapısalcılık ve modernizm: Eleştirel bir giriş (A. Güçlü, Çev.). İstanbul: Kırk Gece Yayınları. google scholar
  • Stokes, M. (1998). Türkiye'de Arabesk olayı (H. Eryılmaz, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Stokes, M. (2012). Aşk Cumhuriyeti Türk popüler müziğinde kültürel mahrem (H. Doğrul, Çev.). Istanbul: Koç Universitesi Yayınları. google scholar
  • Tekeli, İ. (2009). Türkiye'de siyasal düşüncenin gelişimi konusunda bir üst anlatı, modernizm, modernite ve Türkiye'nin kent planlama tarihi. Istanbul: Tarıh Vakfı Yurt Yayınları. google scholar
  • Tunaya, T.Z. (1960). Türkiye'nin siyasi hayatında Batılılaşma hareketleri. İstanbul: Yenigün Matbaası. google scholar
  • Tura, Y. (1988). Cumhuriyet döneminde Türk musikisi. M. Belge (Ed.), Cumhuriyet dönemi Türkiye ansiklopedisi içınde (Cilt 6, s. 1510—15 16). Istanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Tura, Y. (1988). Türk müsıkisinin mes'eleleri. İstanbul: Pan Yayıncılık. google scholar
  • Turan, N. S., & Komsuoğlu, A. (2007). From empire to the republic: The Western music traditlon and the perceptlion of opera. Journal of Turcologia, 3, 5—30. google scholar
  • Turan, N. S. (2004). 19. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu'nda Batılılaşma ve müzik. Bilgi ve Bellek, 1, 87—104. google scholar
  • Turan, N. S. (2010). Türkiye'de popüler müziğin üretiminde Mısır etkisi. Andante, 50, 48—49, Üstel, E. (1993). Musiki inkılâbı ve aydınlar. Tarih ve Toplum, 113, 38—47. google scholar
  • Üstel, F. (1999). 1920'li ve 30”lu yıllarda “Milli Musiki” ve “Musiki İnkılâbı. G. Paçacı (Ed.), Cumhuriyet'in sesleri ıçınde (s. 40—49). Istanbul: Tarıh Vakfı Yurt Yayınları. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Işıktaş, B. (2016). WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE. İstanbul University Journal of Sociology, 36(1), 273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871


AMA

Işıktaş B. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE. İstanbul University Journal of Sociology. 2016;36(1):273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871


ABNT

Işıktaş, B. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE. İstanbul University Journal of Sociology, [Publisher Location], v. 36, n. 1, p. 273-298, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Işıktaş, Bilen,. 2016. “WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE.” İstanbul University Journal of Sociology 36, no. 1: 273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871


Chicago: Humanities Style

Işıktaş, Bilen,. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE.” İstanbul University Journal of Sociology 36, no. 1 (May. 2025): 273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871


Harvard: Australian Style

Işıktaş, B 2016, 'WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE', İstanbul University Journal of Sociology, vol. 36, no. 1, pp. 273-298, viewed 3 May. 2025, https://doi.org/10.16917/sd.91871


Harvard: Author-Date Style

Işıktaş, B. (2016) ‘WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE’, İstanbul University Journal of Sociology, 36(1), pp. 273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871 (3 May. 2025).


MLA

Işıktaş, Bilen,. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE.” İstanbul University Journal of Sociology, vol. 36, no. 1, 2016, pp. 273-298. [Database Container], https://doi.org/10.16917/sd.91871


Vancouver

Işıktaş B. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE. İstanbul University Journal of Sociology [Internet]. 3 May. 2025 [cited 3 May. 2025];36(1):273-298. Available from: https://doi.org/10.16917/sd.91871 doi: 10.16917/sd.91871


ISNAD

Işıktaş, Bilen. WESTERNIZATION IN TURKISH MUSIC FROM THE OTTOMAN EMPİRE TO THE REPUBLICAN ERA: EGEYPTIAN MUSİC AS ALTERNATIVE”. İstanbul University Journal of Sociology 36/1 (May. 2025): 273-298. https://doi.org/10.16917/sd.91871



TIMELINE


Submitted18.12.2015
Accepted10.06.2016
Published Online30.08.2016

SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.