Research Article


DOI :10.26650/iuturkiyat.1516134   IUP :10.26650/iuturkiyat.1516134    Full Text (PDF)

Giants in Azerbaijani Folktales

Tuğba Bayrakdarlar

Folktales are a type of narrative that mirrors the imagination, emotions, thoughts and beliefs of societies, has a connection with mythological periods and elements in terms of origin, and conveys the transformation and self realization process of individuals with heroes. Motifs leave deep traces on the reader-listener. Azerbaijani folktales, which have a rich corpus in the folktale tradition of the Turkic World, are important materials that preserve and transmit mythological motifs. In these folk products, which are treasures in this respect, giants occupy a large place in mythological motifs. In this study, the giant motif in 47 folktales selected from the five-volume Azerbaijan Nağılları was examined and analyzed in terms of physical, spatial characteristics, functions and end. As a result of the evaluation, it was seen that the giant motif in Azerbaijani folktales is used in accordance with its positive and negative meanings in Turkish and world mythologies and symbolized as one of the most common chaotic beings. According to the information obtained, the effects of the good- and bad-natured giants on the hero with their ordinary and extraordinary features were also interpreted. Thus, the widespread depiction of the giant in the collective memory of the Azerbaijani Turks was revealed.

DOI :10.26650/iuturkiyat.1516134   IUP :10.26650/iuturkiyat.1516134    Full Text (PDF)

Azerbaycan Masallarında Devler

Tuğba Bayrakdarlar

Masallar toplumların hayal dünyalarına, duygu, düşünce ve inanç sistemlerine ayna tutan, köken itibarıyla mitolojik dönemlerle ve unsurlarla bağlantısı bulunan, bireyin dönüşümü ve kendini gerçekleştirme sürecini kahramanlar aracılığıyla aktaran anlatı türüdür. Kendisini meydana getiren ve her biri çeşitli anlamlara sahip olan motifler sayesinde okur-dinleyici üzerinde derin izler bırakmaktadır. Türk dünyası masal geleneği içerisinde zengin bir kül liyatı bulunan Azerbaycan masalları, bünyesinde mitolojik motifleri koruyup yaşatan ve günümüze aktaran önemli malzemelerdir. Bu yönüyle hazine niteliğindeki söz konusu halk ürünlerinde mitolojik motiflerin içerisinde devler geniş yer kaplamaktadır. Bu çalışmada Azerbaycan Nağılları adlı beş ciltlik eserden seçilen 47 masal üzerinde dev motifi metinler içerisindeki fiziksel, mekânsal özellikleri, işlevleri ve kahramanın erginlenmesindeki rolü ve sonu açısından ele alınıp çözümlenmiştir. Değerlendirme neticesinde Azerbaycan masallarında dev motifinin Türk ve dünya mitolojilerindeki olumlu ve olumsuz anlam karşılıklarına uygun tasvirde kullanıldığı ve kaotik varlıkların en yaygınlarından biri olarak kurgulanıp sembolleştirildiği görülmüştür. Elde edilen bilgilere göre iyi huylu ve kötü huylu olmak üzere iki şekilde örnekleri bulunan devlerin sahip olduğu olağan ve olağanüstü özellikleriyle kahraman üzerindeki tesirleri de yorumlanmıştır. Böylelikle Azerbaycan Türklerinin toplum hafızasındaki yaygın dev tasviri metinler üzerinden ortaya konmuştur.

Keywords: MitolojiMasalMotifDevAzerbaycan

EXTENDED ABSTRACT


Folktales, which mirror the imagination, emotions, thoughts and beliefs of societies, are linked to mythological periods and elements in terms of origin and are a type of narrative that conveys the transformation and self realization process of the individual through their heroes. Although the place of folktales in daily life has shrunk when the conditions of the past and today’s age are re-compared, it is always suitable for attracting attention and conducting various researches with the rich materials it offers for those who work on the genre and are interested in the genre. In this respect, folktales leave deep traces on readers and listeners through their motifs, each of which has various meanings. Azerbaijani folktales, which have a rich corpus within the folktale tradition of the Turkic world, are important products that preserve mythological motifs and transfer them to the present day. In these folk products, giants, one of the chaotic beings in mythological motifs, are commonly used as testing tools for the hero’s journey, and sometimes as the greatest helper. It is a common motif necessary for the protagonist to face his fears in the process of self-realization. In this study, the giant motif in 47 folktale texts selected from the five-volume work titled Azerbaijan Nağılları was analyzed in terms of its physical, spatial characteristics, functions, and role in the hero’s maturation and its end. There are many observations about the physical, mental, spatial and characteristic features and endings of giants. In Azerbaijani folktales, giants are physically seen in two forms: single-headed and multi headed (three, seven). Conceived as a form between a dragon and a human being, giants are generally large, strong, minaret-sized, spear-horned, long-eared, long-nailed, elephant-toothed, broad-nosed, long-tailed, hairy, and ugly. Their skin colors are white, yellow, and black. Mentally, contrary to their appearance, they have a very low intelligence and can be easily deceived by the hero. In terms of character, giants are divided into two groups: benign and malignant. In folktales, good-natured giants stand by the protagonist and play a positive role in shaping his journey. Malignant giants, on the other hand, are the most challenging and terrifying beings the hero encounters in his trials. The hero who defeats this giant matures and completes the developmental process. In addition to these giants in Azerbaijani folktales, it has been determined that there are giants that exhibit conditional good-naturedness and bad-naturedness. When the extraordinary features of the giants are evaluated, a great deal of material is encountered. Among these, it is common to hide the life of giants in an object or body outside. In the examined examples, it was observed that the life of the giants was usually hidden in glass bottles, pigeons, owls, or white fish. Other extraordinary features of giants are their ability to utilize the power of the talisman, their guardianship of talismanic places, and their ability to be used in various ways such as changing shape and disguise with the power of talisman. In addition, the folktales also show that giants marry humans, have established and settled orders similar to humans, have family and kinship ties, and have various characteristics similar to humans. In this regard, giants are considered the closest extraordinary beings to the human species. When the spatial characteristics of giants are evaluated, places such as caves, wells, and mountains, which are symbols of birth and rebirth, are common in Turkish culture. In addition to these, it occurs in various places: vineyards, forests, castles, cities of giants, the underworld, the sky, and the water’s edge, roadside, ruins, and talismanic chambers. It is observed that giants are used as guards in these places and that they appear in places where the protagonist is afraid to enter and where his transformation will occur. These beings, who play an important role in the narratives, are finally brought to an end by the hero. The hero defeats the giants by using physical force or iron tools, such as swords, maces, daggers, and arrows, which are known for their cleansing properties in Turkish culture. Giants can also be defeated with the help of a talismanic object and by killing the object or animal that harbors the external spirit. In Azerbaijani folktales, giants are treated in accordance with their meaning equivalents in Turkish and world mythologies and are one of the most widely used mythical beings. It is possible to say that giants are widely used as a symbol that plays an active role in the hero’s coming out of darkness into light, ending the chaos he is in and restoring order for himself and his surroundings, sometimes as a dark figure and sometimes as a light figure.


PDF View

References

  • Ahundov, Ehliman. Azerbaycan Nağılları. 3. cilt. Bakı: Şerg-Gerb, 2005. google scholar
  • Ahundov, Ehliman. Azerbaycan Nağılları. 4. cilt. Bakı: Şerg-Gerb, 2005. google scholar
  • “Aladdinin Sihirli Lambası Masalı.” erişim 24 Mart 2024. https://www.birmasal.com/alaaddinin-sihirli-lambas-masali/. google scholar
  • Aslan, Zeynep. “Karaçay-Malkar Masallarında Dış Ruh Motifi”. 3. Genç Akademisyenler Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde, 483-493. Ankara: Epamat Basım Yayın, 2016. google scholar
  • Bahadur, Yeliz. “Türk Dünyası Masallarında İyi Huylu Devler ve Fonksiyonları”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, 14 (2019): 121-134. erişim 2 Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uygur/issue/50967/631035. google scholar
  • Bakırcı, Nedim. “Türk Masallarında Olağanüstü Dağlar”, TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 3/5 (2023): 1-21. erişim 20 Mayıs 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.10417105. google scholar
  • Balkaya, Adem. “Halk Anlatılarında Kuyunun İşlevselliği Üzerine Bir Okuma”, Millî Folklor, 102 (2014): 53-64. erişim 20 Mayıs 2024. https:// www.millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=102&Sayfa=50. google scholar
  • Barmanbay, Afina. “‘Ah Vah’ ve ‘Ohhay ile Ehmed’ İsimli Azerbaycan Masalları Üzerine Bir İnceleme”. I. Bilsel Uluslararası Aspendos Bilimsel Araştırmalar Kongresi- Kongre Kitabı içinde, editör İlyas Erpay, 197-208, Ankara: Astana Yayınları, 2024. https://bilselkongreleri.com/kongre-kitaplari. google scholar
  • Bars, Mehmet Emin. “Türk Destanlarında Mağara Kültü Üzerine Bir Değerlendirme”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10/52 (2017): 76-82. erişim 20 Mayıs 2024. https://doi.org/10.17719/jisr.2017.1873. google scholar
  • Bayat, Fuzuli. Türk Mitolojik Sistemi 2. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2007. google scholar
  • Bekki, Salahaddin. “Türk Halk Anlatılarında Ölüm Ruhu Motifi”, Millî Folklor, 62 (2004): 53-66. erişim 2 Haziran 2024. https://www.millif olklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=66&Sayfa=30. google scholar
  • Beydili, Celal. Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük. çeviren Eren Ercan. Ankara: Yurt-Kitap-Yayın, 2004. google scholar
  • Boratav, Pertev Naili. Türk Mitolojisi. İstanbul: BilgeSu Yayıncılık, 2012. google scholar
  • Campbell, Joseph. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. çeviren Sabri Gürses. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2010. google scholar
  • Çelebi, Merve ve Sevda Önal Kılıç. “Türk Halk Anlatılarından Ahmedî’nin İskendernâme’sine Dev Motifi”, Culture and Civilization, 1/4 (2023): 12-22. erişim 2 Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/culture/issue/76874/1233952. google scholar
  • Çetindağ, Gülda. “Türk Kültüründe Mağara Motifi”. 38. ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildiriler Kitabı I içinde, editörler Zeki Dilek, Mustafa Akbulut, Zeki Cemil Arda, Zeynep Bağlan Özer, Reşide Gürses, 443-455. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 2008. google scholar
  • Çetinkaya, Gülnaz. “Türk Masallarında Korkunun Sembolik Kodları”, International Journal of Language Academy, 5/8 (2017): 407-419. erişim 2 Haziran 2024. https//doi.org/10.18033/ijla.3828. google scholar
  • Çoruhlu, Yaşar. Türk Mitolojisinin Ana Hatları. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2002. google scholar
  • Dilek, İbrahim. Türk Mitoloji Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021. google scholar
  • Donuk, Abdulkadir. “Eski Türklerde Saç Şekilleri Hakkında”. Saç Kitabı içinde, editör Emine Gürsoy Naskali, 3-11. İstanbul: Kitabevi, 2004. google scholar
  • Durbilmez, Bayram ve Şule Gümüş. “Kırgızistan’da Kara İyeler ve Devlerle İlgili İnanışlar: Kırgız-Türk Destanlarından Örneklerle”, Millî Folklor, 17/133 (2022): 58-70. erişim 2 Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/millifolklor/issue/71375/826775. google scholar
  • Duymaz, Ali. “Türk Folklorunda Dış Ruh Tasarımı”, Bilig, 45 (2008): 1-22. google scholar
  • Ercilasun, Ahmet Bican, ed. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü 1. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991. google scholar
  • Ergun, Pervin. “Altay Destanlarında ve Anadolu Türk Masallarında Tastarakay-Keloğlan”, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 18 (2004): 37-45. erişim 2 Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tdded/issue/12704/154585. google scholar
  • Ergun, Pervin. Türk Kültüründe Ağaç. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi BaşkanlığıYayınları, 2004. google scholar
  • Ergun, Pervin. “Altay Destanlarında ve Anadolu Türk Masallarında Tatarakay-Keloğlan”, Millî Folklor, 68 (2005): 78-84. erişim 2 Haziran 2024. https://www.millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=68&Sayfa=74. google scholar
  • Ergun, Pervin. “Türk Kültüründe Ruhlar ve Orman Kültü”, Millî Folklor, 87 (2010): 113-121. erişim 20 Mayıs 2024. https://www.acarindex. com/milli-folklor-dergisi/turk-kulturunde-ruhlar-ve-orman-kultu-110135. google scholar
  • Eyüboğlu, İ. Zeki. Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınlar, 1988. google scholar
  • Frazer, James G. Altın Dal Dinin ve Folklorun Kökleri. 2. cilt. çeviren Mehmet H. Doğan. İstanbul: Payel Yayınları, 1992. google scholar
  • Hançerlioğlu, Orhan. Dünya İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000. google scholar
  • İnayet, Alimcan. Türk Dünyası Efsane ve Masallarında Bir Dev Tipi Yalmavuz/Celmoğuz. İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2010. google scholar
  • İnayet, Alimcan. “Epik Kahramanların Devlere Has Özellikleri Üzerine”, Millî Folklor, 52 (2001): 68-71. erişim 2 Haziran 2024. https://www.millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=52&Sayfa=65. google scholar
  • Jung, Carl Gustav. Dört Arketip. çeviren Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Metis Yayınları, 2005. google scholar
  • Qafarlı, Ramazan. Azǝrbaycan Türklǝrinin Mifologiyası. Bakı: Ağrıdağ Nǝşriyyatı, 2004. google scholar
  • Karakurt, Deniz. Türk Mitoloji Ansiklopedisi Açıklamalı-Resimli Türk Söylence Sözlüğü. Türkiye: e-kitap, 2012. Pdf. google scholar
  • Korkmaz, Esat. Eski Türk İnançları ve Şamanizim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2003. google scholar
  • Mackenzie, Donald A. Çin ve Japon Mitolojisi. çeviren Koray Akten. Ankara: İmge Kitabevi, 1996. google scholar
  • Ögel, Bahaeddin. Türk Mitolojisi. 1. cilt. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1993. google scholar
  • Ögel, Bahaeddin. Türk Mitolojisi. 2. cilt. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1995. google scholar
  • Özdemir, Serdar Deniz. “Türk Halk Anlatılarında Dev Motifi”. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, 2019. Ulusal Tez Merkezi (555927). google scholar
  • Özdemir, Serdar Deniz. Türk Halk Anlatılarında Devler. Çanakkale: Paradigma Akademi, 2022. google scholar
  • Özünel Ölçer, Evrim. Masal Mekânında Kadın Olmak. Ankara: Geleneksel Yayınları, 2017. google scholar
  • Sarpkaya, Seçkin. Türklerin Şeytani Masalları. Ankara: Karakum, 2021. google scholar
  • Sever, Mustafa. “Masallarda Dış Can (Canın Beden Dışında Saklanması)”, Millî Folklor, 60 (2003): 161-164. erişim 2 Haziran 2024. https:// www.millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=60&Sayfa=157. google scholar
  • Seyidov, Nüreddin. Azerbaycan Nağılları. 5. cilt. Bakı: Şerg-Gerb, 2005. google scholar
  • Şahbaz, Mehibe. “İslamiyet Öncesi Türklerde Saç Kültürü”, Journal of History School, 46 (2020): 1490-1507. erişim 20 Mayıs 2024. https// doi.org/10.29228/joh.41834. google scholar
  • Şahin, Özlem. “Türk Destanlarındaki Devlerin Genel Özellikleri ve Türk Mitolojisi İle İlgileri”, Yenisey, 1 (2020): 11-24. erişim 2 Haziran 2024. https//doi.org/10.29228/yenisey.47694. google scholar
  • Tehmasib, Memmedhüseyn. Azerbaycan Nağılları. 2. cilt. Bakı: Şerg-Gerb, 2005. google scholar
  • Türkan, Kadriye. “Türk Dünyası Masallarında Su Kültü”, Millî Folklor, 93 (2012): 135-148. google scholar
  • Türkeş, G. Umay. “Türk Masallarında Geleneksel ve Efsanevî Yaratıklar”, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2/3-4 (2009): 84-115. erişim 2 google scholar
  • Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mahder/issue/36158/406500. google scholar
  • Uraz, Murat. Türk Mitolojisi. İstanbul: Düşünen Adam Yayınları, 1994. google scholar
  • Yalçınkaya, Fatoş. “Uygur Sihir Masallarındaki Olağanüstü Düşmanların Mitik Kökeni”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, 13 (2019): 44-56. erişim 2 Haziran 2024. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uygur/issue/46541/571022. google scholar
  • Yıldız, Naciye. “Türk Destanlarında Kötü Huylu Devler”, Millî Folklor, 87 (2010): 41-50. erişim 2 Haziran 2024. https://millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=87&Sayfa=38. google scholar
  • Yılmaz, Bora. “Türk Halk Anlatılarında Devler ve Devlerin Mitolojik Ana İle İlişkisi”, SOBİDER-Sosyal Bilimler Dergisi, 60 (2022): 163-171. erişim 2 Haziran 2024. https//doi.org/10.29228/SOBIDER.64490. google scholar
  • Yücel, Ayşe. “Masallarda Dev ve Yaratılış Destanındaki Benzerlikleri”, Millî Folklor, 39 (1998): 38-45. erişim 2 Haziran 2024. https://www.millifolklordergisi.com/PdfViewer.aspx?Sayi=39&Sayfa=37. google scholar
  • Zeynallı, Henefi. Azerbaycan Nağılları. 1. cilt. Bakı: Şerg-Gerb, 2005. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Bayrakdarlar, T. (2025). Giants in Azerbaijani Folktales. Journal of Turkology, 35(1), 323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


AMA

Bayrakdarlar T. Giants in Azerbaijani Folktales. Journal of Turkology. 2025;35(1):323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


ABNT

Bayrakdarlar, T. Giants in Azerbaijani Folktales. Journal of Turkology, [Publisher Location], v. 35, n. 1, p. 323-356, 2025.


Chicago: Author-Date Style

Bayrakdarlar, Tuğba,. 2025. “Giants in Azerbaijani Folktales.” Journal of Turkology 35, no. 1: 323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


Chicago: Humanities Style

Bayrakdarlar, Tuğba,. Giants in Azerbaijani Folktales.” Journal of Turkology 35, no. 1 (Jun. 2025): 323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


Harvard: Australian Style

Bayrakdarlar, T 2025, 'Giants in Azerbaijani Folktales', Journal of Turkology, vol. 35, no. 1, pp. 323-356, viewed 26 Jun. 2025, https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


Harvard: Author-Date Style

Bayrakdarlar, T. (2025) ‘Giants in Azerbaijani Folktales’, Journal of Turkology, 35(1), pp. 323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134 (26 Jun. 2025).


MLA

Bayrakdarlar, Tuğba,. Giants in Azerbaijani Folktales.” Journal of Turkology, vol. 35, no. 1, 2025, pp. 323-356. [Database Container], https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134


Vancouver

Bayrakdarlar T. Giants in Azerbaijani Folktales. Journal of Turkology [Internet]. 26 Jun. 2025 [cited 26 Jun. 2025];35(1):323-356. Available from: https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134 doi: 10.26650/iuturkiyat.1516134


ISNAD

Bayrakdarlar, Tuğba. Giants in Azerbaijani Folktales”. Journal of Turkology 35/1 (Jun. 2025): 323-356. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.1516134



TIMELINE


Submitted14.07.2024
Accepted01.01.2025
Published Online15.04.2025

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.