Research Article


DOI :10.26650/sty.2025.1595431   IUP :10.26650/sty.2025.1595431    Full Text (PDF)

Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak

Muhammet Erşed Tokat

Güroymak district is an important town of Islamic art with its especially tombstones. Three tombs with a different plan than the Karanday Aka Tomb located in the district centre were considered in the study in order to be evaluated within the discipline of art history. The Şeyhan Tomb with a foundation record from the first half of the 13th century, the Kanireş Tomb with an inscription dated 1470 and the Mışkan Tomb without any record were examined and the comparison of those with similar structures in Muş and Siirt. The rectangular plan of the structures and the repetition of the mihrab niche arrangement in the interior spaces also in the structures of Muş and Siirt revealed the existence of a regional style. It is understood that the Şeyhan Tomb was probably built with a zawiya in Şeyhan Village, which was dedicated to Sheikh Ali Mirce by Nureddin Kutlumuş, one of the local administrators under the Ayyubid rule, and the Kanireş Tomb, with its inscription dated 1470, was built by Emir Hüseyin bin Emir Shah Ali, who was appointed to the region during the period when the Akkoyunlu rule was established. It has been emphasised that the Mişkan Tomb cannot be dated to a period earlier than the 17th century due to its plan and material characteristics; it is probably a structure built in the 19th century Ottoman period. In this study, three structures within the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman religious architecture in Güroymak district.

DOI :10.26650/sty.2025.1595431   IUP :10.26650/sty.2025.1595431    Full Text (PDF)

Güroymak’ta Eyyubi, Akkoyunlu ve Osmanlı Dönemlerinden Üç Türbe

Muhammet Erşed Tokat

Güroymak ilçesi barındırdığı eserler ve özellikle mezar taşlarıyla İslam sanatının önemli bir beldesi niteliğindedir. İlçe merkezinde konumlanan Karanday Aka Kümbetinden farklı bir planlamaya sahip olan üç türbe, sanat tarihi disiplini içerisinde değerlendirilmek amacıyla çalışma dahilinde ele alınmıştır. 13. yüzyılın ilk yarısına ait bir vakfiye kaydına sahip Şeyhan Türbesi ile 1470 tarihli bir kitabesi bulunan Kanireş Türbesi ve herhangi bir kitabe ya da vakfiye kaydı bulunmayan Mışkan Türbesinin mimari özellikleri ve tarihsel süreçleri bağlamında ele alınarak incelenmesi ve bu üç eserin Muş ve Siirt’teki benzer nitelikte yapılarla karşılaştırılması çalışmanın temel amaçlarındandır. Yapıların sahip olduğu dikdörtgen planlama ve iç mekandaki mihrap nişi düzenlemesinin Muş ve Siirt’teki yapılarda tekrarlanması bölgesel bir üslubun varlığını ortaya koymuştur. Şeyhan Türbesi’nin, Eyyubi hakimiyeti altındaki yerel yöneticilerden Nureddin Kutlumuş’un Şeyh Ali Mirce’ye vakfettiği Şeyhan Köyü’nde muhtemelen bir zaviye içerisinde, 1470 tarihli kitabesiyle Kanireş Türbesi’nin ise Akkoyunlu hakimiyetinin tesis edildiği bir dönemde bölgeye atanan Emir Hüseyin bin Emir Şah Ali tarafından inşa ettirildiği anlaşılmıştır. Mışkan Türbesi’nin plan ve malzeme özellikleri itibarıyla 17. yüzyıldan daha önceki bir döneme tarihlenemeyeceği; muhtemelen 19. Yüzyıl Osmanlı döneminde oluşturulmuş bir yapı olduğu üzerinde durulmuştur. Bu çalışmayla Güroymak ilçesindeki Eyyubi, Akkoyunlu ve Osmanlı dini mimarisi içerisindeki üç yapı, mimari özellikleri itibarıyla sanat tarihi disiplini içerisinde incelenmiştir.


EXTENDED ABSTRACT


The district of Guroymak, which is located in the area known as Çukur Plain and forms a part of the wide plain between the cities of Bitlis and Muş, is an important town of Islamic art with its works and especially gravestones. In addition to the Karanday Aka Tomb, which is located in the district centre and dates back to the last quarter of the 13th century, three tombs that are understood to have a different architectural plan were evaluated within the scope of this study in order to be evaluated within the discipline of art history. In this study, three structures in the Güroymak district that can be evaluated within the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman religious architecture were examined within the discipline of art history in terms of their architectural features.

The Şeyhan Tomb, which has a foundation record from the first half of the 13th century, the Kanireş Tomb, which has an inscription dated 1470 and the Mışkan Tomb, which does not have any inscription or foundation record, were examined in the context of their architectural features and historical processes, and these three were compared with similar structures in Muş and Siirt. The rectangular plan of the structures and the repetition of the mihrab niche arrangement in the interior spaces in Muş and Siirt reveal the existence of a regional style. The Hacı Ali Tomb in Çatbaşı in Muş; the Sheikh Selman Tomb in Çalıdüzü and Şeyh Hüseyin and Murad Han Tombs in Beykent in Kurtalan-Siirt; Şeyh Ali Tomb in Çevrimtepe and another tomb in Adakale in Baykan-Siirt have similarities with the Guroymak tombs.

Among the structures, the earliest one is probably a unit of a zawiya in Şeyhan Village, which was dedicated to Şeyh Ali Mirce by Nureddin Kutlumuş, one of the local amirs during the Ayyubid rule in the 13th century. On the other hand, the foundation record of Şeyhan Tomb reveals the Ayyubid domination in the region at the time of Mongols raids even if there is such a thought that Nureddin Kutlumuş is a Dilmaçoglu Prince. Although they have not survived to the present day, structures in the endowed village by Nureddin Kutlumuş prove the existence of an zawiya of Sheikh Ali Mirce for whom the foundation was established. 

The Kanireş Tomb with its inscription dated 1470 was built by Emir Hüseyin bin Emir Şah Ali, who was appointed to the region during the period when the Aq Qoyunlu rule was established. Because of this study, the reason for the conflicts between the Pazuki Tribe and the Bitlis Emirate in the 15th and 16th centuries has been better understood, especially based on the Kanireş Tomb inscription. Indeed, there was no evidence that the Pazuki forces were very close to the city of Bitlis before. Again, although there is not enough information about Emir Hüseyin and his father Emir Şah Ali in the inscription, the fact that they are recorded very briefly in the Şerefname suggests that they did not have any administrative qualifications. However, the expressions "Emiru'l Kebir" and "Emiru'l Azam" (both meaning great emir) in the inscription reveal that they were people who held important positions under the Aq Qoyunlu rule. Although it has a similar plan and construction technique with Şeyhan Tomb shows that the tomb in Mişkan Village cannot be dated to a period earlier than the 17th century, it was probably a structure built in the 19th-century. 

As a result, it was understood that this rectangular plan with a mihrab niche on one side, reminiscent of the 15thcentury masjids in Bitlis and the 17th-century and later tombs in Muş and Siirt, was included in a different group from the other polygonal tombs in the region. It is essential that these three works, which are understood to belong to the emirs who ruled the region during the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman periods and the institutions they endowed, and whose historical background and architectural features are explained in detail within the discipline of art history, should be considered among the cultural assets that need to be protected and should be protected in this sense.


PDF View

References

  • Altunay, Emine. “1540 (H.947) Tarihli Tapu Tahrir Defterine Göre Bitlis Sancağı.” Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 1994. google scholar
  • Anonim. “Viaggio Dvn Mercante Che Fv Nella Persia.” Delle Navigationi et Viaggi II içinde Ed. Giovanni Battista Ramusio, Venetia, 1559, 78-91. google scholar
  • Arık, M. Oluş. Bitlis Yapılarında Selçuklu Rönesansı. Ankara: Güven Matbaası, 1971. google scholar
  • Bar Hebraeus. The Chronicle of Gregory Abu’l-Faraj I. Çeviren Sir Ernest A. Wallis Budge, Amsterdam: ApaAPhilo Press, 1976. google scholar
  • Bilgin, Ali Rıza ve Süreyya Eroğlu Bilgin. “Anadolu Türk Mimarisinde Taşçı İşaretleri: Genel Bir Literatür Değerlendirmesi,” Sanat Tarihi Dergisi 33/1 (2024), 171 – 261. google scholar
  • Boran, Ali, Abdülhamit Tüfekçioğlu, İrfan Yıldız ve Zekai Erdal. Kurtalan’daki Selçuklu ve Osmanlı Dönemi Eserleri. Ankara: Siirt Valiliği Yayını, 2009. google scholar
  • Boran, Ali. Baykan’daki Osmanlı Dönemi Eserleri. Ankara: Siirt Valiliği Yayını, 2009. google scholar
  • Çetintaş, Özgür. “Kurgan ve Çadır Mimarisinden Güroymak Karanday Ağa (Kalender Baba) Kümbetine.” Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/2 (2020), 217-224. google scholar
  • De Morgan, Jacques. The History of The Armenian People. Çeviren Ernest F. Barry, Boston: Hairenick Associates Inc, 1965. google scholar
  • Demir, Ahmet. Ahlat Eyyubileri Tarihi. İstanbul: Nûbihar Yayınları, 2019. google scholar
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. Kur’an-ı Kerim Meali. Hazırlayan Halil Altuntaş ve Muzaffer Şahin, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2011. google scholar
  • El Münşi, İbnu’l Emir İbrahim. Nuzhetu’n-Nazir ve Rahatu’l-Hatir. Editör Yusuf Baluken, İstanbul: Nubihar Yayınları, 2019. google scholar
  • Eser, Mithat. “Selçuklular Döneminde Muş ve Çevresi.” Turkish Studies 9/1 (2014), 185A207. google scholar
  • Grousset, Rene. Başlangıcından 1071’e Ermenilerin Tarihi. Çeviren Sosi Dolanoğlu, İstanbul: Aras Yayınları, 2006. google scholar
  • Güner, Ahmet. “Melik,” TDV İslam Ansiklopedisi. 29: 51A53. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2004. google scholar
  • İbn Bibi. El-Evamirü’l-Ala’iye Fi’l-Umuri’l-Ala’iye (Selçukname). Hazırlayan Mürsel Öztürk, I. Cilt, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1996. google scholar
  • İbnü’l Esir. İslam Tarihi El-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi. Çeviren M. Beşir Eryarsoy, Cilt II, İstanbul: Bahar Yayınları, 1991. google scholar
  • İbnü’l Esir. İslam Tarihi El-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi. Çeviren Abdülkerim Özaydın, Cilt IX, İstanbul: Bahar Yayınları, 1991. google scholar
  • İbnü’l Esir. İslam Tarihi El-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi. Çeviren Abdülkerim Özaydın, Cilt XII, İstanbul: Bahar Yayınları, 1991. google scholar
  • İbnü’l Ezrak. Meyyafarikin ve Amid Tarihi (Artuklular Kısmı), Çeviren Ahmet Savran, Erzurum: Atatürk Üniversitesi FenAEdebiyat Fakültesi, 1992. google scholar
  • Karamağaralı, Beyhan. Ahlat Mezar Taşları. Ankara: Selçuklu Tarih ve Medeniyeti Enstitüsü, 1972. google scholar
  • Kılıç, Orhan. “730 Numaralı Van, ‘Adilcevaz, Muş ve Bitlis Livaları Tımar İcmal Defteri (I. Ahmed Dönemi),” Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, 1989. google scholar
  • Önkal, Hakkı. Anadolu Selçuklu Türbeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2015. google scholar
  • Öztürk, Şahabettin. “Bitlis Merkez Şemsiyye Mescidi.” VII. Uluslararası Van Gölü Havzası Sempozyumu, 4-7 Ekim 2011 Bitlis, Editör Oktay Belli ve Vedat Evren Belli, Bursa: Bitlis Eren Üniversitesi Yayını, 2013, 164-170. google scholar
  • Öztürker Demir, Hazal Ceylan ve Tokat, Muhammet Erşed. “Orta Çağ’dan Cumhuriyet Dönemine Kadar Bitlis İli 2022 Yılı Yüzey Araştırması Sonuçları.” 39. Araştırma Sonuçları Toplantısı Cilt 2, Ed. Erol Evcin içinde 285A301. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2024. google scholar
  • Öztürker Demir, Hazal Ceylan, “Bitlis – Tarihi Kermate Yolu Üzerinde İnşa Edilmiş İki Stratejik Yapı: Kefender Kalesi ve Hanı.” Sosyal ve Beşeri Bilimlerde Uluslararası Teori, Araştırma ve Derlemeler, Editör Hakan Altıntaş, Mustafa Mete ve Neslihan Bolat Bozaslan, Cilt 2 içinde 256-273, Ankara: Serüven Yayınları, 2023 google scholar
  • Öztürker Demir, Hazal Ceylan. “Bitlis’te Az Bilinen Bir Anıtsal Mimari Örneği: Yumurtatepe (Papşin) Kilisesi.” The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 12/4 (2022), 1010-1025. google scholar
  • Öztürker Demir, Hazal Ceylan. “Yeni Tespitler Işığında Bitlis’te Kiliseden Camiye Dönüştürülen İki Yapı Örneği: Kireçtaşı Köyü Cami ve Arıdağ Köyü Cami.” Gaziantep University Journal of Social Sciences 22/3 (2023), 786-801. google scholar
  • P’arpec’i, Ghazar. History of Armenians V. Çeviren Robert Bedrosian, New York: Sources of The Armenian Tradition, 1985. google scholar
  • Pektaş, Kadir ve Gülsen Baş. “Bitlis Güroymak ve Tatvan İlçelerinde Ortaçağ ve Sonrası 2001 Yılı İncelemeleri.” 20. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 1. Cilt, Ankara: Kültür Bakanlığı Dösimm Basımevi, 2003, 53-66. google scholar
  • Pektaş, Kadir. “Bitlis ve Çevresinde Ortaçağ ve Sonrası İncelemeleri (1999).” 18. Araştırma Sonuçları Toplantısı, 1. Cilt, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, 2001, 1-16. google scholar
  • Sanjian, Avedis K. Colophons of Armenian Manuscripts, 1301 – 1480. Massachusetts: Harvard University Press, 1969. google scholar
  • Sümer, Faruk. “Ağa.” TDV İslam Ansiklopedisi. 1:451A452, İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1988. google scholar
  • Sümer, Faruk. Safevi Devleti’nin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü. Ankara: Güven Matbaası, 1976. google scholar
  • Şen, Korkmaz. “Hz. Ömer’in Yadigârı Muş Ulu Camii ve Hacı Ali Evliya (Abdulvahab Gazi) Hz. Türbesi.” Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 65 (2020), 487-516. google scholar
  • Şen, Korkmaz. “Bitlis Kalesi’nde Bulunan Sinan Bey (Kale) Hamamı ve Rölöve Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme,” Erdem 80 (2021): 161-196. google scholar
  • Şeref Han, Şerefname Kürt Tarihi. Çev. M. Emin Bozarslan, İstanbul: Ant Yayınları, 1971. google scholar
  • Şerif, Aptürrahim. Ahlat Kitabeleri. İstanbul: Hamit Matbaası, 1932. google scholar
  • Tekin, Rahmi. Vakıf Kayıtları Ekseninde Bitlis’in Kültür Mirası. Ankara: Hece Yayınları, 2021. google scholar
  • Tihrani, Ebu BekrAi. Kitab-ı Diyarbekriyye, Çeviren Mürsel Öztürk, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2014. google scholar
  • Tokat, Muhammet Erşed. “17. Yüzyılda Bitlis Kent Dokusu.” Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, 2024. google scholar
  • TOKAT, Muhammet Erşed. “Matrakçı Nasuh’un Bitlis Minyatüründe Kentin Mimari Dokusu,” Sanat Yazıları 51 (2024): 549-565. google scholar
  • Tuncer, Orhan Cezmi. “13. Yüzyıla Ait Üç Kümbet.” Sanat Tarihi Yıllığı 6 (1976), 89A124. google scholar
  • Tuncer, Orhan Cezmi. “Diyarbakır-Bitlis Kervan Yolu ve Üzerindeki Hanlarımız,” Vakıflar Dergisi XXV (1995): 9-34. google scholar
  • Turan, Osman. Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi. İstanbul: Ötüken Yayınları, 2022 google scholar
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı. Osmanlı Tarihi. Cilt 2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2019. google scholar
  • Woods, John E. 300 Yıllık Türk İmparatorluğu Akkoyunlular. Çeviren Sibel Özbudun, İstanbul: Milliyet Yayınları, 1993. google scholar
  • Xosro, Nasır. Sefername. Çeviren Erkan Çardakçı, İstanbul: Avesta Yayınları, 2016. google scholar
  • Yelen, Resul, “Selçuklu Çağı Anadolu Mimarisinde Malzeme ve Teknik (Doğu ve Güneydoğu Anadolu).” Doktora Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 2019. google scholar
  • Yılmaz, Ahmet. “413 Numaralı Mufassal Tapu Tahrir Defterine Göre Bitlis Sancağı (1555-1556).” Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2010. google scholar
  • Yılmaz, Bilal. “Muş Vakıfları.” Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, 2009. google scholar
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA). Evkaf Vakıflar (EV.VKF.) 14/18, 19 Kanun-i Evvel 1292 (31 Aralık 1876) google scholar
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA). Hariciye Nezareti Tercüme Odası (HR.TO.) 583A1, 5 Zilhicce 1292 (2 Ocak 1876). google scholar
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA). ŞuraAyı Devlet (ŞD.) 426A32.2, 1 KanunAi Sani 1322 (14 Ocak 1907) google scholar
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA). Tapu Tahrir (T.T.) 413, Tarihsiz. google scholar
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA). Tapu Tahrir (T.T.) 730, 29 Zilhicce 1025 (7 Ocak 1617). google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Tokat, M.E. (2025). Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak. Journal of Art History, 0(34), 407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


AMA

Tokat M E. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak. Journal of Art History. 2025;0(34):407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


ABNT

Tokat, M.E. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 34, p. 407-430, 2025.


Chicago: Author-Date Style

Tokat, Muhammet Erşed,. 2025. “Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak.” Journal of Art History 0, no. 34: 407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


Chicago: Humanities Style

Tokat, Muhammet Erşed,. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak.” Journal of Art History 0, no. 34 (Aug. 2025): 407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


Harvard: Australian Style

Tokat, ME 2025, 'Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak', Journal of Art History, vol. 0, no. 34, pp. 407-430, viewed 16 Aug. 2025, https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


Harvard: Author-Date Style

Tokat, M.E. (2025) ‘Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak’, Journal of Art History, 0(34), pp. 407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431 (16 Aug. 2025).


MLA

Tokat, Muhammet Erşed,. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak.” Journal of Art History, vol. 0, no. 34, 2025, pp. 407-430. [Database Container], https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431


Vancouver

Tokat ME. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak. Journal of Art History [Internet]. 16 Aug. 2025 [cited 16 Aug. 2025];0(34):407-430. Available from: https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431 doi: 10.26650/sty.2025.1595431


ISNAD

Tokat, MuhammetErşed. Three Tombs from the Ayyubid, Aq Qoyunlu and Ottoman Periods in Güroymak”. Journal of Art History 0/34 (Aug. 2025): 407-430. https://doi.org/10.26650/sty.2025.1595431



TIMELINE


Submitted03.12.2024
Accepted18.06.2025
Published Online30.06.2025

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.