Article


AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS

Mürüvet Harman

The Bektashi order has a concentrated world of symbols compared to other orders. It is even known that the belief of the order is transferred through symbols to the person who entering the road. For this reason, all object which belongs to the order is loaded with multi-layered and covert meanings. One of these is cerags, which is an integral part of rituals, referring to many concepts such as light, creation and enlightenment. The most emphasized in the publications about cerags are kirkbudaks which are dated the second half of the 18th century and the 19th century and are described as candelabrum. In the mentioned studies, the information about the place, shapes, dimensions, decoration characteristics and styles of the kirkbudaks in the belief of order are presented. However, their intense meanings have not been studied in detail. In this study, it has been attempted to create a reading about the multi-layered symbolism of the kirkbudaks. First of all, this has been focused on the decoration elements instead of the style or the periods in which they were produced. Symbols of bird, lion, hand, dragon, crown, flower which appear on the kirkbudaks were investigated one by one and especially their place in Bektashi faith was examined. In addition, one, twelve and forty numerical values were evaluated in the same way. It was examined why kirkbudaks are located in Kırklar Square and Balım Sultan Tomb, and in which ceremonies they are used. Finally, kirkbudaks were reviewed with a holistic perspective. As a result of the study, it is understood that the kirkbudaks, which are in the late Ottoman order works, should not be considered only as a religious furniture. Again, the kirkbudaks are not just an illumination tool; it was found that they reflect the Bektashi faith directly in the context of their appearance, decoration elements, places and rituals.

KIRKBUDAK ŞAMDANLAR İLE İLGİLİ BİR DENEME

Mürüvet Harman

Bektaşî tarikatı diğer tarikatlara nazaran yoğun bir semboller dünyasına sahiptir. Hatta tarikat inancının yola giren kişiye semboller üzerinden aktarıldığı bilinmektedir. Bu nedenle tarikata ait her türlü eşya çok katmanlı ve örtülü anlamlarla yüklüdür. Bunlardan biri de nûr, yaratılış, aydınlanma gibi birçok kavrama gönderme yapan veritüellerin ayrılmaz bir parçası olan çerağlardır.Çerağlarla ilgili yayınlarda üzerine en çok durulanları, 18. yüzyılın ikinci yarısı ile 19. yüzyıla tarihlendirilen ve şamdan olarak nitelenen kırkbudaklardır. Söz konusu çalışmalarda kırkbudakların tarikat inancındaki yeri, şekilleri, boyutları, bezeme özellikleri, üslupları hakkında geniş bilgiler sunulmuştur. Ancak bunların barındırdığı yoğun manalar detaylı bir biçimde incelenmemiştir. Bu çalışmada kırkbudakların çok katmanlı sembolizmi ile ilgili bir okumaya yapılmaya çalışılmıştır. Öncelikle üslubu veya üretildikleri dönemler yerine üzerlerinde yer alan bezeme öğelerine odaklanılmıştır. Kırkbudakların üzerinde yer alan kuş, aslan, el, ejder, taç, çiçek gibi unsurların her biri tek tek incelenmiş ve bunların özellikle Bektaşî inancındaki yerine bakılmıştır. Yine kırkbudaklardaki bir, on iki, kırk gibi sayısal değerler aynı doğrultuda değerlendirilmiştir. Kırklar Meydanı ve Balım Sultan Türbesi’nde bulunan kırkbudakların neden bu mekânlarda yer aldığı ve hangi âyinlerde kullanıldıkları da irdelenmiştir. Son olarak kırkbudaklar bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda geç devir Osmanlı tarikat eserleri içerisinde yer alan kırkbudakların sadece bir tarikat eşyası olarak değerlendirilmemesi gerektiği anlaşılmıştır. Yine kırkbudakların sadece bir aydınlatma aracı olmadığı; görünümleri, bezeme öğeleri, kullanıldıkları yer ve ritüeller bağlamında aslında Bektaşî inancını doğrudan yansıttıkları ortaya çıkmıştır. 


PDF View

References

  • Ağırdemir, Erdoğan, “Bektaşilikte Tâc Çeşitleri ve Anlamları”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 60, 2011, s. 365-378. google scholar
  • Akın, Günkut, “Merdivenköy Bektaşi Tekkesi’ndeki Dünya Ağacı”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, 4,1989, s. 68-74. google scholar
  • Aksel, Malik, Türklerde Dini Resimler, Kapı Yayınları, İstanbul, 2010. google scholar
  • Alkan, Erdoğan, Sayılar ve Hayvan Simgeleriyle Alevi Mitolojisi, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2005. google scholar
  • Altıer Semiha, “Bektaşi İkonografisi Üzerine Bir Deneme: Hacı Bektaş Veli Müzesi’ndeki Figürlü Keşkül-ü Fukaralar”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 2008, s. 101-116. google scholar
  • Arslan, Seher, “Türklerde Ağaç Kültü ve “Hayat Ağacı”, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1/1, 2014, s. 59-71. google scholar
  • Atalay, Besim, Bektaşilik ve Edebiyatı, Ant Yayınları, İstanbul, 1991. google scholar
  • Atasoy, Nurhan, Derviş Çeyizi Türkiye’de Tarikat Giyim Kuşam Tarihi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2005. google scholar
  • Ayhan, Gökben, Demet Göçer, “Hacıbektaş Veli Müzesi’ndeki Sancak Alemleri”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 79, 2016, s.171-195. google scholar
  • Bahadır, İbrahim, “Alevilikte Erkân Farklılıkları”, Uluslararası Anadolu İnançları Kongresi Bildirileri, Ervak Yayınları, Ankara, 2000, s. 89-112. google scholar
  • Birge, John Kingsley, Bektaşilik Tarihi, çev: Reha Çamuroğlu, Ant Yayınları, İstanbul, 1991. google scholar
  • Blair, Sheila S., Islamic Calligraphy, Edinburgh University Press, Edinburgh, 2006. google scholar
  • Büyükünal, Zeynep, Mevlânâ’nın Tasavvuf Felsefesinde Sembolizm, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Tezi, Konya, 2014. google scholar
  • Coşar, Mehvibe, “Alevi-Bektaşi Kültüründe Sayılara Yüklenen Terim Değeri”, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 60, 2011, s. 113- 128. google scholar
  • Çağman, Filiz, Zeren Tanındı, “Tarikatlarda Resim ve Kitap Sanatı”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler Kaynaklar-Doktrin-Ayin ve ErkânTarikatlar Edebiyat-Mimari-Güzel Sanatlar-Modernizm, haz. Ahmet Yaşar Ocak, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2005, s. 505-529. google scholar
  • Çevrimli, Nilgün, “Değişik İşlevli Bir Grup Madeni Eser Örnekleri Üzerinde Görülen Ejder Figürleri Hakkında Bir Değerlendirme”, Vakıflar Degisi, 37, 2012, s. 193-222. google scholar
  • Çift, Salih, “Bir Ressamın Kaleminden Mısır’daki Son Bektâşî ve Tekkesi”, Keşkül, 22, 2012, s. 86-95. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Harman, M. (2019). AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS. Journal of Art History, 0(28), 55-80. https://doi.org/null


AMA

Harman M. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS. Journal of Art History. 2019;0(28):55-80. https://doi.org/null


ABNT

Harman, M. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 28, p. 55-80, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Harman, Mürüvet,. 2019. “AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS.” Journal of Art History 0, no. 28: 55-80. https://doi.org/null


Chicago: Humanities Style

Harman, Mürüvet,. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS.” Journal of Art History 0, no. 28 (May. 2024): 55-80. https://doi.org/null


Harvard: Australian Style

Harman, M 2019, 'AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS', Journal of Art History, vol. 0, no. 28, pp. 55-80, viewed 17 May. 2024, https://doi.org/null


Harvard: Author-Date Style

Harman, M. (2019) ‘AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS’, Journal of Art History, 0(28), pp. 55-80. https://doi.org/null (17 May. 2024).


MLA

Harman, Mürüvet,. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS.” Journal of Art History, vol. 0, no. 28, 2019, pp. 55-80. [Database Container], https://doi.org/null


Vancouver

Harman M. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS. Journal of Art History [Internet]. 17 May. 2024 [cited 17 May. 2024];0(28):55-80. Available from: https://doi.org/null doi: null


ISNAD

Harman, Mürüvet. AN ESSAY ABOUT “KIRKBUDAK” CANDELABRUMS”. Journal of Art History 0/28 (May. 2024): 55-80. https://doi.org/null



TIMELINE


Published Online30.06.2019

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.