Research Article


DOI :10.26650/sty.2020.013   IUP :10.26650/sty.2020.013    Full Text (PDF)

Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums

Sahure Yariş

Tombstones are at the top of the most damaged works in the development process of cities. These works either disappear over time or are fallen into ruins due to indifference. In this study; a total of 39 tombstones in the Malatya Archeology and Ethnography Museums were evaluated by documenting with regards to art history. The stones, chronologically introduced, are divided into two main groups in terms of form as square and rectangular sectioned. Decoration programs were reviewed in detail. During the introduction of the motifs, the iconographic development of the motif was primarily emphasized. These works, with their aesthetic appearances, involving the deceased’s identification, family, occupation, title, names, nicknames, causes of death, diseases, wishes from the Almighty, requests from the people, and significant information on beliefs, were reviewed individually and a general evaluation was conducted. The study states where the tombstones, whose place in Turkish-Islamic art was emphasized, were brought from to the museums. These works are crucial in terms of cultural and artistic diversity both in the period of their production and also by means of representing the regional belonging.

DOI :10.26650/sty.2020.013   IUP :10.26650/sty.2020.013    Full Text (PDF)

Malatya Arkeoloji ve Etnoğrafya Müzelerinde Bulunan Türk- İslam Dönemi Mezar Taşları

Sahure Yariş

Mezar taşları, kentlerin gelişim sürecinde en çok zarar gören eserlerin başında yer almaktadır. Bu eserler zamanla ya kaybolup gitmekte ya da ilgisizlik nedeniyle tahrip olmaktadır. Çalışmada; Malatya Arkeoloji ve Etnoğrafya Müzeleri’nde bulunan toplam 39 adet mezar taşı, sanat tarihi açısından belgelenerek değerlendirilmiştir. Kronolojik olarak tanıtılan taşlar, form bakımından kare ve dikdörtgen kesitli olarak iki ana gruba ayrılmaktadır. Süsleme programları ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Motifler tanıtılırken önce motifin ikonografik gelişimi üzerinde durulmuştur. Estetik görünümleri ile mezarda yatanın kimliğini, sülâlesini, mesleğini unvanını, kullanılan isimleri, lakapları, ölüm sebeplerini, hastalıkları, yaratandan ve insanlardan istenilen isteklerini anlatması ve inanışlarla ilgili önemli bilgilerin yer aldığı bu eserler, ayrı ayrı ele alınıp genel bir değerlendirme yapılmıştır. Türk – İslam sanatı içerisindeki yeri üzerine durulmuş olan mezar taşlarının müzelere nereden getirildiği belirtilmiştir. Bu eserler; kültürel, sanatsal çeşitliliği bakımından hem yapıldıkları dönem içerisinde hem de bulundukları bölgenin aidiyetini temsil etmesi açısından son derece önemli eserlerdir.


PDF View

References

  • Arseven, Celal Esad, “Palmet”, Sanat Ansiklopedisi, C. IV, İstanbul, 1994, s. 1587. google scholar
  • Arseven, Celal Esat, Türk Sanat Tarihi, MEB Yayınları İstanbul, 1954. google scholar
  • Aslan, Aslı Sağıroğlu, Kayseri Zamantı Irmağı Çevresindeki Bezemeli Mezar Taşları, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, Kayseri, 2005. google scholar
  • Atasoy, Sümer, İstanbul Arkeoloji Müzelerindeki Bronz Kandiller Katalogu, İstanbul, 1972. google scholar
  • Bacque, Jean- Louis, “Osmanlı Mezarlıklarının İncelenmesi: Yöntemler ve Geleceğe Dönük Düşünceler”, İslam Dünyasında Mezarlıklar ve Defin Gelenekleri I, Ankara, 1996, s. 135-158. google scholar
  • Baş, Gülsen, “Mardin’de Türk Dönemine Ait Bilinmeyen Bir Mezar ve Mezar Taşları”, Bilig, S.61, Ankara, 2012, s. 31-46. google scholar
  • Başaran, Cevat, “Anadolu Roma Çağı Lotus-Palmet Örgesinde Tip Gelişimi”, Türk Arkeoloji Dergisi, S. 28, Ankara, 1989, s. 53-72. google scholar
  • Belli, Oktay, “Türkler’de Taş Heykeller ve Balballar”, Türkler Ansiklopedisi, C.3, Ankara, 2002, s. 910-914. google scholar
  • Biçici, H. Kâmil, “İznik Müzesindeki Kandil ve Şamdan Motifli Mezar Taşları”, Turkish Studies, C.7, S.3, Ankara, 2012, s. 637-661. google scholar
  • Biçici, H. Kamil, “Tire Müzesi’nde Bulunan Süslemeli Mezar Taşlarından Bazı Örnekler (XVIII-XX. yy.)”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.50, Ankara, 2009, s.109-150. google scholar
  • Bozkur, Nebi t, “Mezarlık” mad., TDV İslam Ansiklopedisi, C. 29, 2004, s.519-522. google scholar
  • Çal, Halit, “İstanbul Eyüp’teki Erkek Mezar Taşlarında Başlıklar”, Tarihi, Kültürü ve Sanatıyla III. Eyüpsultan Sempozyumu Tebliğler (28-30 Mayıs), İstanbul, 2000, s. 206-255. google scholar
  • Çal, Halit, “Malatya Kırklar Mezarlığındaki Mezar- Mezar Taşı Tipleri”, Milli Folklor Dergisi, S. 115, 2017, s. 63-78. Daş, Ertan – Çakmak, Şakir, Karşıyaka’nın Taş Çiçekleri, Yetişkin Kültür Yayımlar, İzmir, 2013. google scholar
  • Daş, Ertan, “Mezar Taşlarında Svastika ve Çarkıfelek Sembollerinin Kökeni ve Anlamı”, I. Uluslararası Türk- İslam Mezar Taşıları Kongresi, Aydın, 2018, s. 199-206. google scholar
  • Daş, Ertan, İzmire’de Taş Çiçekler (Kemeraltı Hazirelerindeki Mezar Taşları), İzmir Büyükşehir Belediyesi Kent Kitaplığı, İzmir, 2012. google scholar
  • Derman, Uğur, “Mezar Kitabelerinde Yazı Sanatımız”, Turing Otomobil Kurumu Belleteni, S.49\328, İstanbul, 1975, s.36-47. google scholar
  • Erker, Selahattin, "Kitabelerde (Ebcet) Hesabının Rolü", Vakıflar Dergisi, C.3, Ankara, 1996, s.17-26. google scholar
  • Ertaş, Zafer, “Antalya Bölgesi Bir Grup Mezar Taşı Üzerindeki Yorumlar”, Sanat Tarihi Yıllığı, S.12, İstanbul, 1983, s.21-34. google scholar
  • Eyice, Semavi, “XVIII. Yüzyılda Türk Sanatı ve Türk Mimarisinde Avrupa Neo Klasik Üslubu”, Sanat Tarihi Yıllığı, S.9-10, İstanbul, 1981, s. 163-190. google scholar
  • Gültekin, R. Eser, “Türklerde Bereket Sembolü Olarak Kullanılan Meyve Motifleri ve Mimaride Değerlendirilmesi”, Turkish Studies, C.3, S.5, Ankara, 2008, s.9-31. google scholar
  • Gündoğdu, Hamza, “İkonografik Açıdan Türk Sanatında Rûmî ve Palmetler”, Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar, Ankara, 1993, s. 199-201. google scholar
  • Haseki, Metin, Plastik Açıdan Türk Mezar Taşları, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayınları, İstanbul, 1984. google scholar
  • İşli, H. Necdet, Osmanlı Serpuşları, İstanbul, Avrupa Kültür Başkenti, Ebru Maatbacılık, İstanbul, 2009. google scholar
  • Kalfazade, Selda – Ertuğrul, Özkan, “Kandil ve Kandilin Motif Olarak Anadolu Türk Sanatındaki Kullanımı Üzerine”, Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S.5, İstanbul, 1989, s. 23-34. google scholar
  • Karamağaralı, Beyhan, Ahlat Mezartaşları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1992. Karkmaz, Esat, Eski Türk İnançları ve Şamanizm Terimleri Sözlüğü, Anahtar Kitaplar Yayınları, İstanbul, 2003. google scholar
  • Kırzıoğlu, M. Fahrettin, “Khazarlar’ın Kazak ve Borçalı Boylarından Oluşan Karapapaklar’da İnsan Heykelli Kabirtaşları Yapma Geleneği”, İslam Dünyasında Mezarlıklar ve Defin Gelenekleri, C.1, Ankara, 1996, s. 285-298. google scholar
  • Kurtişoğlu, Gülay Apa, “Sadelikten Gösterişe Edirne Osmanlı Dönemi Mezar Taşları”, Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, C.8, S. 16, Edirne, 2018, s. 32-56. google scholar
  • Kuru, Alev Çakmakoğlu, "Orta Asya Türk Sanatında Palmet ve Lale Motiflerinin Değerlendirilmesi Hakkında Bir Deneme", Belleten, C.61, 1997, s. 4-37. google scholar
  • Kutlu, Hüseyin, Kaybolan Medeniyetimiz Hekimoğlu Ali Paşa Camii Haziresi‘ndeki Tarihi Mezar Taşları, Biksad Yayınevi, İstanbul, 2005. google scholar
  • Laqueur, Hans Peter, "Osmanlı Mezar Taşlarının Süslemesinde Bitkisel Motifler", Suud Kemal Yetkin’e Armağan, Hacettepe Üniversitesi Armağan Dizisi:1, Ankara, 1984, s. 263-273. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yariş, S. (2020). Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums. Journal of Art History, 0(29), 307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


AMA

Yariş S. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums. Journal of Art History. 2020;0(29):307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


ABNT

Yariş, S. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 29, p. 307-369, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Yariş, Sahure,. 2020. “Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums.” Journal of Art History 0, no. 29: 307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


Chicago: Humanities Style

Yariş, Sahure,. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums.” Journal of Art History 0, no. 29 (Aug. 2025): 307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


Harvard: Australian Style

Yariş, S 2020, 'Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums', Journal of Art History, vol. 0, no. 29, pp. 307-369, viewed 14 Aug. 2025, https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


Harvard: Author-Date Style

Yariş, S. (2020) ‘Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums’, Journal of Art History, 0(29), pp. 307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013 (14 Aug. 2025).


MLA

Yariş, Sahure,. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums.” Journal of Art History, vol. 0, no. 29, 2020, pp. 307-369. [Database Container], https://doi.org/10.26650/sty.2020.013


Vancouver

Yariş S. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums. Journal of Art History [Internet]. 14 Aug. 2025 [cited 14 Aug. 2025];0(29):307-369. Available from: https://doi.org/10.26650/sty.2020.013 doi: 10.26650/sty.2020.013


ISNAD

Yariş, Sahure. Turkish-Islamic Period Tombstones in Malatya Archeology and Ethnography Museums”. Journal of Art History 0/29 (Aug. 2025): 307-369. https://doi.org/10.26650/sty.2020.013



TIMELINE


Submitted25.11.2019
Accepted12.05.2020
Published Online30.06.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.