Article


THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB

Ayşe Denknalbant Çobanoğlu

Due to a workshop on the history of Niksar, during the visit we carried out in 2012 a green glazed brick tombstone in Melik Danişmend Gazi Tomb has been taken our attention. The tombstone is important in that it is made from terracotta, unprecedented, and that it is confronted as the only example identified from this material (according to existing literature review). The purpose of this study is to introduce the technical, form and ornamentation characteristics of the tombstone to the literature. The upper part of the rectangular form is arranged with six round slices and the middle slice is estimated to have ended in a slight pointed manner. On the surface of the brick, which is understood to be the green glaze from the remaining traces, there are freestanding ornaments with mold printing technique. There is no inscription and no date on the tombstone. It is difficult to tell a definite thing about the date of the tombstone, for which we can not identify the comparison material from its type. However, it may be possible that we compare the examples with similar features as the form features, albeit the materials are different. Especially when we look at other tombstones in the regions of Niksar, Tokat and Sivas, it is possible to find similar forms, generally dated to the XIV. and XV. centuries. Given the similarity of the use of sliced forms and rosettes on stone tombstones, it can be argued that the glazed brick tombstone can be dated to the fourteenth and fifteenth centuries. 

NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TÜRBESİ HAZİRESİ’NDE TESPİT EDİLEN SIRLI TUĞLA ŞAHİDE

Ayşe Denknalbant Çobanoğlu

Niksar tarihi ile ilgili bir çalıştay dolayısıyla, 2012 senesinde gerçekleştirdiğimiz ziyaret sırasında, Melik Danişmend Gazi Türbesi’nin haziresinde yeşil sırlı tuğla bir şahide dikkatimizi çekmiştir. Şahide, daha önce bir benzeri görülmemiş şekilde, pişmiş topraktan imal edilerek sırlanmış olması bakımından ve (mevcut literatür incelemesine göre) bu malzemeden tespit edilmiş tek örnek olarak karşımıza çıkması açısından önem arz etmektedir. Çalışmadaki amaç, şahidenin teknik, biçim ve süsleme özelliklerinin tanıtılarak literatüre geçirilmesidir. Dikdörtgen biçimdeki şahidenin üst kısmı altı adet yuvarlak dilimle düzenlenmiş olup ortadaki dilim biraz kırık olmakla birlikte hafif sivri bir şekilde sonlandığı tahmin edilmektedir. Kalan izlerinden yeşil sırlı olduğu anlaşılan tuğla şahidenin yüzeyinde, kalıp baskı tekniğiyle serbest şekilde yapılmış süslemeler yer almaktadır. Şahide üzerinde kitabe ve tarih bulunmamaktadır. Burada tanıtılan yeşil sırlı tuğla şahidenin tarihlendirilmesinde, imal edildiği malzemeyle benzer karşılaştırma malzemesi tespit edemediğimiz için kesin bir şey söylemek zordur. Ancak söz konusu şahideyi, malzemeleri farklı olmakla birlikte, biçim özellikleri olarak benzer şahidelerle karşılaştırmamız mümkün olabilir. Özellikle Niksar, Tokat ve Sivas bölgesindeki diğer örneklere baktığımızda, genel olarak XIV. ve XV. yüzyıla tarihlenen benzer biçimdeki şahidelere rastlamak mümkündür. Taş şahidelerdeki dilimli biçimin ve rozetlerin kullanımının benzerliği dikkate alındığında sırlı tuğla şahidenin XIV. - XV. yüzyıllara tarihlendirilebileceği ileri sürülebilir.  


PDF View

References

  • Aksulu, Behiye Işık, Fetihten Osmanlı Dönemi’ne Kadar Tokat Şehri Anıtları, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara, 1994. google scholar
  • Akyüz, Abdurrahman – Yunis Kahraman – Selahaddin Adıgüzel – Güven Yetişkin – Ekrem Anaç – Saliha İçen – Ömer Işıdan – Yahya Teksarı, Tokat ve İlçeleri Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Envanteri, Tokat, 2010. google scholar
  • Arık, Oluş “Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Dini ve Kamusal Yapılarında Çini”, Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Selçuklu ve Beylikler Çağı Çinileri, İstanbul, 2007, s.37-189. google scholar
  • Aytaç, İsmail, “Türkiye Müzelerindeki Selçuklu-Artuklu Dönemi (12-13.YY.) Süslemeli Sırsız Seramikleri”, Mehmet Önder’e Armağan, Ankara, 1996,s.223-249. google scholar
  • Başkan, Seyfi, Karamanoğulları Dönemi Konya Mezar Taşları, Ankara,1996. google scholar
  • Bulut, Lale, “Samsat Kazısı Buluntuları”, Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, C.2, Ankara, 2006, s.173-197. google scholar
  • Cantay, Tanju, Danişmentli Mimari Eserleri, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk ve İslam Sanatı Kürsüsü Mezuniyet Tezi, İstanbul, 1976. google scholar
  • Çal, Halit, Niksar’da Türk Eserleri, Ankara, 1989. google scholar
  • Çal, Halit, “Melik Dânişmend Gâzi Türbesi”, Türk Etnografya Dergisi, XIX, Ankara, 1991, s.41-51. google scholar
  • Demircan, Zeynep, Orta Anadolu’daki İlhanlı Dönemi Mimari Eserleri, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Türk ve İslam Sanatları Programı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2003. google scholar
  • Demircan, Zeynep, “Nûreddin b. Sentimur Türbesi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.33, İstanbul, 2007, s.257-258. google scholar
  • Doğan, Nermin Şaman – Turgay Yazar, “Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimari Süslemesinde Küre, Küre ve Koni Kesiti/Kabara, Rozet”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 19, Ankara, 2013, s.221-244. google scholar
  • Erdmann, Kurt – Hanna Erdmann, Das Anatolische Karavansaray des 13. Jahrhunderts, Baubeschreibung-Die Ornamente II-III, Berlin, 1976. google scholar
  • Ersoy, Murat, Anadolu Türk Mimarlığı’nda Danişmendli Dönemi, Erciyes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri, 2007. google scholar
  • Fındık, Nurşen Özkul, “Kalıp Baskı-Oyma Tekniğinde Bezemeli Sırlı Seramik Üretimi”,Sanat Tarihi Dergisi, XXII / 2, İzmir, 2013, s.61-75. google scholar
  • Fındık, Nurşen Özkul, Hasankeyf Seramikleri (2004-2006), Ankara, 2008. google scholar
  • Gündoğdu, Hamza – Ahmet Ali Bayhan – Murat Aktemur – İshak Umut Kukaracı, Tarihi Yaşatan İl Tokat, Ankara, 2006. google scholar
  • Gürhan, Sevinç Gök, Akşehir Taş Medrese Müzesi’ndeki Türk Dönemi Seramikleri (2000-2001 Anıt Meydan’da Yapılan Kurtarma Kazısı Seramikleri), Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, İzmir, 2007. google scholar
  • Gürhan, Sevinç Gök, Bir Seramik Definesinin Öyküsü Saruhanoğlu Beyliği’nin Mirası Manisa Gülgün Hamamı Seramikleri, Manisa, 2011. google scholar
  • Gürlevik, Sebiha, Sivas Mezar Kitabeleri Üzerine Bir İnceleme, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yeniçağ Tarihi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Sivas, 2008. google scholar
  • Ilıcalı, Haluk, Anadolu Türk Sanatında Danişmendi Eserlerinin Yeri ve Önemi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, 1999. google scholar
  • Karamağaralı, Beyhan, Ahlat Mezar Taşları, Ankara, 1992. google scholar
  • Karamağaralı, Beyhan – Turgay Yazar, “Ani Kazısı Buluntuları”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul, 2007, s.123-131. google scholar
  • Öney, Gönül, “Anadolu’da Selçuk Geleneğinde Kuşlu, Çift Başlı, Kartallı, Şahinli ve Arslanlı Mezar Taşları”, Vakıflar Dergisi, VIII, Ankara, 1969, s.283-291. google scholar
  • Özaydın, Abdülkerim, “Danişmendliler”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.8, Ankara, 1993, s.469-474. google scholar
  • Öztürk, Nazif, “Vakıflar Arşiv Kayıtlarına Göre Niksar Vakıfları”, Vakıflar Dergisi, XXII, Ankara, 1991, s.45-68. google scholar
  • Tanman, M. Baha, “Danişmendliler-Mimari”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C.8, Ankara, 1993, s.474-477. google scholar
  • Tunçel, Gül, “XII-XIV. Yüzyıl Artuklu Kabartma Desenli Sırsız Seramikleri”, Türkler, C.8, Ankara, 2002, s.114-125. google scholar
  • Tunçel, Gül, “Sırsız Seramik Sanatı”, Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, C.2, Ankara, 2006, s.525-531. google scholar
  • Ünver, A.Süheyl, “XIV.üncü Asırda Anadolu’da Selçukluların An’anesine Bağlı Mezar Taşları Üzerine”, Vakıflar Dergisi, XII, Ankara, 1978, s.15-26. google scholar
  • Yazar, Turgay – Cafer Kelkit – Hüseyin Şahin, “Niksar Melik Gazi Mezarlığı”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Danişmendliler Sempozyumu (12-13 Kasım 2015) Tokat Bildiriler, Tokat, 2016, s.491-512. google scholar
  • Yetkin, Şerare, Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul, 1972. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Denknalbant Çobanoğlu, A. (2018). THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB. Journal of Art History, 0(27), 63-80. https://doi.org/null


AMA

Denknalbant Çobanoğlu A. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB. Journal of Art History. 2018;0(27):63-80. https://doi.org/null


ABNT

Denknalbant Çobanoğlu, A. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 27, p. 63-80, 2018.


Chicago: Author-Date Style

Denknalbant Çobanoğlu, Ayşe,. 2018. “THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB.” Journal of Art History 0, no. 27: 63-80. https://doi.org/null


Chicago: Humanities Style

Denknalbant Çobanoğlu, Ayşe,. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB.” Journal of Art History 0, no. 27 (May. 2024): 63-80. https://doi.org/null


Harvard: Australian Style

Denknalbant Çobanoğlu, A 2018, 'THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB', Journal of Art History, vol. 0, no. 27, pp. 63-80, viewed 19 May. 2024, https://doi.org/null


Harvard: Author-Date Style

Denknalbant Çobanoğlu, A. (2018) ‘THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB’, Journal of Art History, 0(27), pp. 63-80. https://doi.org/null (19 May. 2024).


MLA

Denknalbant Çobanoğlu, Ayşe,. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB.” Journal of Art History, vol. 0, no. 27, 2018, pp. 63-80. [Database Container], https://doi.org/null


Vancouver

Denknalbant Çobanoğlu A. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB. Journal of Art History [Internet]. 19 May. 2024 [cited 19 May. 2024];0(27):63-80. Available from: https://doi.org/null doi: null


ISNAD

Denknalbant Çobanoğlu, Ayşe. THE GLAZED BRICK TOMBSTONE SITUATED IN THE GRAVEYARD OF NİKSAR MELİK DANİŞMEND GAZİ TOMB”. Journal of Art History 0/27 (May. 2024): 63-80. https://doi.org/null



TIMELINE


Published Online30.06.2018

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.