Review


DOI :https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259   IUP :https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259    Full Text (PDF)

COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES

Haluk Şengün

Healthcare communication studies, which were conceptualized after interactions and transactions concerning healthcare issues among individuals were joined and practiced by communication theories, have gained momentum and become a popular application area in recent years. The most distinct application of healthcare communication, which represents the interface between people and healthcare and is applied on many levels, is to inform individuals and masses on healthcare, raise awareness, encourage correct/healthy behavior and ensure their sustainability, thus, improve general health. In the strict sense, healthcare communication is verbal exchange between doctor and patient. In broad terms, it is described as the active research area that focuses on interdisciplinary and multidimensional human interaction’s part in healthcare and healthcare services. The healthcare communication concept is shaped within the framework of managing human health as a whole and supporting it in social life. This expanded the study area of healthcare communication from only medical aspect and added Bio-psychosocial Healthcare Approach, making it to evolve into preventive approach and resulted in healthcare services communication becoming a multidisciplinary area. Healthcare Communication programs were developed, a wide range of methods were created that are compatible for the said target audience and with special cases. Major ones may be named as Media Literacy, Media Advocacy, Public Relations, Entertainment Based Education, Educating Individuals and Groups, Developing Partnership and Social Marketing. Aim of this compilation is for healthcare professionals to utilize healthcare communication more effectively in order to discuss guiding suggestions within prospects of up-to-date literature in their relationships between patients, health individuals or families. That is why the studies are aimed to be a tool for healthcare communication to potentially steer individuals towards correct behaviors and improve living quality by informing, motivating and raising awareness.

DOI :https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259   IUP :https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259    Full Text (PDF)

SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM YÖNETİMİ

Haluk Şengün

Bireyler arasında sağlıkla ilgili olarak oluşan etkileşim ve işlemlere, iletişim kuramlarının eklenmesi ve uygulanmasıyla kavramsallaşan sağlık iletişimi çalışmaları son yıllarda giderek ivme kazanmış ve popüler bir uygulama alanı olmuştur. İnsan ve sağlık arasındaki ara yüzü temsil eden ve çok farklı düzeylerde uygulanan sağlık iletişiminin en belirgin uygulaması, bireyleri ve toplulukları sağlık konusunda bilgilendirmek, farkındalığı yükseltmek ve doğru/sağlıklı davranışlara teşvik edip, devamlılığını sağlayarak sağlık sonuçlarını olumlu yönde etkilemektir. Dar anlamda doktor ile hasta arasında söz alışverişini tanımlayan sağlık iletişimi, geniş anlamda disiplinler arası ve çok boyutlu insan etkileşiminin sağlıktaki rolü ve sağlık hizmetleri ile ilgilenen aktif araştırma alanı olarak tanımlanmıştır. Sağlık iletişimi kavramının bugün kazandığı anlam, tümüyle insan sağlığının yönetilmesi ve sosyal yaşam içerisinde desteklenmesi anlayışı çerçevesinde şekillenmektedir. Böylece sağlık iletişiminin çalışma alanı sadece tıbbi eksene dayalı olmaktan çıkarıp Biyo-Psiko-Sosyal Sağlık Yaklaşımına kaydırılarak önleyici yaklaşıma evrilerek multidisipliner bir alan haline gelmiştir. Bu doğrultuda Sağlık İletişim programları oluşturulmuş, uygulamada söz konusu hedef kitle ve özel şartlara uyumlu programlar dizayn edilerek geniş bir yelpazeye yayılmış yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemler Medya Okuryazarlığı, Medyada Savunuculuk, Halkla ilişkiler, Eğlenceye Dayalı Eğitim, Birey ve Grupların Eğitimi, Ortaklık Geliştirme ve Sosyal Pazarlama olarak sıralanabilmektedir. Bu derlemede amaç, sağlık hizmeti sürecinde yer alan sağlık profesyonellerinin sağlık iletişimini etkili kullanarak hasta/sağlıklı bireyler ya da aileleri ile kurduğu ilişkilerde rehber olabilecek önerileri güncel literatür doğrultusunda tartışmaktır. Bu nedenle sağlık iletişiminin, bireyi sağlık konularında bilgilendiren, motive eden ve bilinçlendirerek doğru davranışlara yönelten ve hayat kalitesini yükselten potansiyel bir araç olarak görülmesi hedeflenmektedir.


PDF View

References

  • Rogers E. M. The field of health communication today. American Behavioral Scientist 1994;38:208- 11 google scholar
  • Tabak R., Sağlık iletişimi. Literatür Yayıncılıkİstanbul 2006:34-2. google scholar
  • Schiavo R. Health communication, from theory to practice. USA, Jossey Bass 2007:36-5 google scholar
  • Ratzan SC. Preface. Journal of Health Communication 1998:3 google scholar
  • Lupton D. Toward the Development of Critical Health Communication Praxis. Health Communication 1998:55-9 google scholar
  • Erbaydar T. Halk sağlığı açısından sağlık iletişimi. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 2003;25(4): 45-7 google scholar
  • Thomas K. Health Communication 2006:41-9 google scholar
  • http://www.cancer.gov/cancertopics/cancer library /pinkbook/page3;(21.11.2015) google scholar
  • Ergül H. Etkili bir sağlık iletişimi: Azerbaycan’da Bir Saha Araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;28(2):166-8. google scholar
  • Çınarlı İ., Sağlık iletişimi ve medya. Nobel Yayın Dağıtım 1. Baskı 2008:3,54-8,61-2. google scholar
  • Kejanlıoğlu D. Türkiye’de medyanın dönüşümü ve medya okuryazarlığı zemini. I.Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı İstanbul 2005:13-23 google scholar
  • Somunoğlu S, vd. Sağlık sektöründe halkla ilişkiler ve iletişim uygulamalarına genel bir bakış. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi 2013;4(1): 28-39 google scholar
  • Michael J. vd. Entertainment-educationand social change: An analysis of parasocial interaction, social learning, collective efficacyand paradoxial communication. Health Communication Volume V, Sage Publication 2010:70-74 google scholar
  • Kihtir A. Sağlık çalışanları için etkili iletişim: hekim-hasta iletişiminde temel noktalar. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Platformu, 2011;18:24-30 google scholar
  • Northouse, P. G. Health communication strategies for health professionals 1998;38(2):207-9 google scholar
  • Öztürk, Ş. Sağlık sektöründe insan odaklı ilişkilerin değişimi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Platformu 2009;8:40-5 google scholar
  • Karsavuran S. Kaya S. Akturan S. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2011;14(2):210-2 google scholar
  • Wise,K. Oppurtunitties for public relations research in public health. Public Relation Review 2001; 27:34-45 google scholar
  • Lazar, J. İletişim bilimi. Çev. Cengiz Anık. Vadi Yayınları Ankara 2001: 23-38 google scholar
  • Ratzan, SC. Preface. Journal of Health Communication 1998;3:4-6 google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Şengün, H. (2016). COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES. Journal of Istanbul Faculty of Medicine, 79(1), 38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


AMA

Şengün H. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES. Journal of Istanbul Faculty of Medicine. 2016;79(1):38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


ABNT

Şengün, H. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES. Journal of Istanbul Faculty of Medicine, [Publisher Location], v. 79, n. 1, p. 38-42, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Şengün, Haluk,. 2016. “COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES.” Journal of Istanbul Faculty of Medicine 79, no. 1: 38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


Chicago: Humanities Style

Şengün, Haluk,. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES.” Journal of Istanbul Faculty of Medicine 79, no. 1 (May. 2025): 38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


Harvard: Australian Style

Şengün, H 2016, 'COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES', Journal of Istanbul Faculty of Medicine, vol. 79, no. 1, pp. 38-42, viewed 22 May. 2025, https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


Harvard: Author-Date Style

Şengün, H. (2016) ‘COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES’, Journal of Istanbul Faculty of Medicine, 79(1), pp. 38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259 (22 May. 2025).


MLA

Şengün, Haluk,. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES.” Journal of Istanbul Faculty of Medicine, vol. 79, no. 1, 2016, pp. 38-42. [Database Container], https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


Vancouver

Şengün H. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES. Journal of Istanbul Faculty of Medicine [Internet]. 22 May. 2025 [cited 22 May. 2025];79(1):38-42. Available from: https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259 doi: https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259


ISNAD

Şengün, Haluk. COMMUNICATION MANAGEMENT IN HEALTCARE SERVICES”. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 79/1 (May. 2025): 38-42. https://doi.org/https://doi.org/10.18017/iuitfd.40259



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.