PLUTARCO ELÍAS CALLES VE MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN REFORM ÇALIŞMALARI ARASINDAKİ KOŞUTLUKLAR
Merve UstaPlutarco Elías Calles, whose period is known as “el Maximato” and who is nicknamed as “Big Chief of the Revolution”, and Mustafa Kemal Atatürk have a lot in common in terms of the revolutions they fulfilled for their countries. During theirsovereignties, both leaders managed a series of renovations that made their countries relatively more prosperous. The periods that they ruled almost overlap and share a lot.
Among others, education is an area in which both countries had quite similar reforms. In those years in Turkey for example, Mustafa Kemal Atatürk held “the law of unification of education” gathering all educational institutions under a single roof, closing small and big dervish lodges and so on. In a similar way, Calles opened a lot of libraries and education centers and presented equal opportunities for students of both sexes. Actually this single renovation in both countries led to other important developments.
The aim of this study is to assert the similarities and results of those novelties mainly. In this regard, this study handles how those revolutions were welcome in both countries and how effective they were on their countries future.
PLUTARCO ELÍAS CALLES VE MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN REFORM ÇALIŞMALARI ARASINDAKİ KOŞUTLUKLAR
Merve UstaDönemi “el Maximato” olarak adlandırılan “devrimin büyük şefi” lakaplı Plutarco Elías Calles ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün yapmış oldukları reform çalışmalarının arasında öne çıkan birçok benzer yönler bulunmaktadır. Bu iki büyük devlet adamı da kendi dönemlerinde, kendi ülkelerinde bir dizi yenileşme çalışmaları yapmış ve bunlarda oldukça başarılı olarak ülkelerini ileri görece bir refah düzeyine ulaştırmayı başarmışlardır. Hemen hemen aynı döneme denk gelen bu reform çalışmaları birçok yönden birbirine benzer özellikler taşımaktadır.
Bu çalışmanın amacı, iki liderin kendi ülkelerinde gerçekleştirmiş oldukları reform olarak niteleyebileceğimiz bu çalışmaların benzeşen yönlerini,sonuçlarını, heriki ülkede de nasıl algılandığı, nasılsonuçlandığı ve yine her iki ülkede ne gibi etkileri olduğunu geniş bir şekilde ortaya koymaktır.