Research Article


DOI :10.26650/mecmua.2021.79.3.3521   IUP :10.26650/mecmua.2021.79.3.3521    Full Text (PDF)

Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights

Gülfer Meriç

The Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights, published in the Official Gazette on March 8, 2019, gives the impression that only the rights of rail passengers are regulated. However, it in fact quite comprehensively regulates the obligations of both rail passengers and railway train operators in addition to the operators’ liability and rail passengers’ rights. This study contains discussions first of the scope of application of the Bylaw and its relation with the other legislation in force, especially the Rumeli Railways Operating Regulation, which is in force since the period of the Ottoman Empire, and the provisions of the Turkish Commercial Code regarding transportation law is discussed. In this context, the need to adopt a law that explicitly repeals Rumeli Railways Operating Regulation is emphasized. The obligations of the railway train operator and the liability arising from these obligations are also examined. Within the scope of a railway train operator’s responsibility, the conditions regarding the operator’s liability are addressed including liability arising from passenger death and injury, release from liability and principles of limitation of liability, and liability for damage or loss of baggage or goods. All these principles stipulated by the Bylaw are compared with national and international regulations on carriage of passengers and goods.

DOI :10.26650/mecmua.2021.79.3.3521   IUP :10.26650/mecmua.2021.79.3.3521    Full Text (PDF)

Demiryolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik’in Uygulama Alanı ve Yönetmelik Uyarınca Demiryolu Tren İşletmecisinin Sorumluluğu

Gülfer Meriç

8 Mart 2019 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Demiryolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmelik, adı sebebiyle yalnızca demiryolu ile seyahat eden yolcuların haklarını düzenlediği izlenimi yaratmaktadır. Ancak yolcu haklarının yanı sıra yolcuların ve demiryolu tren işletmecisinin yükümlülükleri ile demiryolu tren işletmecisinin sorumluluğunu düzenleyen oldukça kapsamlı bir düzenlemedir. Bu çalışmada Yönetmelik’in hangi haller bakımından uygulama alanı bulacağı ve yürürlükte olan diğer mevzuatla, özellikle Osmanlı İmparatorluğu döneminden beri yürürlükte bulunan Rumeli Demiryolları İşletme Nizamnamesi ve Türk Ticaret Kanunu’nun Taşıma Hukukuna ilişkin hükümleri ile ilişkisi ele alınmıştır. Yargıtay’ın 1872 tarihli Nizamname’yi uygulamadığı, yerine TTK hükümlerini uyguladığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda Nizamname’yi açıkça yürürlükten kaldıran bir kanunun kabul edilmesi ihtiyacı vurgulanmıştır. Ardından demiryolu tren işletmecisinin yükümlülükleri ve bu çerçevede ortaya çıkan sorumluluğu incelenmiştir. Demiryolu tren işletmecisinin sorumluluğu kapsamında demiryolu tren işletmecisinin yolcunun ölümü ve yaralanmasından doğan sorumluluğuna ilişkin şartlar, bu sorumluluktan kurtulma halleri ve sorumluluğun sınırlandırılması esasları ile bagaj ve eşyanın hasara ya da zıyaa uğramasından sorumluluk ve bu sorumluluktan kurtulmaya ilişkin haller değerlendirilmiştir. Yönetmelik ile öngörülen tüm bu esaslar, yolcu ve eşya taşımaya ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemeler ile karşılaştırılmıştır. İsmi itibariyle yolcu taşımalarını düzenlemek üzere öngörülmüş olan bu Yönetmelik ile demiryolu ile eşya taşımasının düzenlenmesinin yanı sıra demiryolu işletmecisinin sorumluluğu, sorumluluğunun sınırı, ödeyeceği tazminat ve zorunlu sigorta gibi önemli hususların da düzenlendiği tespit edilmiştir. Tüm bu incelemeler ışığında demiryolu ile seyahat eden yolcuların haklarının ayrı bir yönetmelik ile demiryolu tren işletmecilerinin hakları, yükümlülükleri ve sorumluluklarının ise ayrı bir kanun ile düzenlenmesinin daha yerinde olacağı sonucuna varılmıştır.


EXTENDED ABSTRACT


Turkey’s Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights aims to regulate the rights and obligations of passengers traveling by rail before, during, and after accidents and incidents that affect them and the obligations and liability of railway train operators. First it is necessary to determine the scope of application of the Bylaw. Turkey is party to international conventions regarding railways, and if a case bears foreign elements, the relevant international convention applies exclusively. This Bylaw also applies in cases where there is no foreign element as well as where the applicable law is Turkish law.

Rumeli Railways Operating Regulation dated May 18, 1872, is already in force in Turkey; this regulation was adopted during the Ottoman Empire and is still in effect today because no legal provision has abolished it to date. However, the fourth book of the Turkish Commercial Code (TCC) regulates transport law, and TCC art. 852 stipulates that special provisions for rail carriage are reserved. Accordingly, these special regulations regarding railway transportation apply first. However, because the provisions of the Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights and the Rumeli Railways Operating Regulation are more specific than the provisions of the TCC, the Rumeli Regulation applies first, and if there is a legal gap, the TCC provisions under “Transportation Works” then apply.

According to the rail passenger transport contract, the most basic obligation of the railway train operator is to safely deliver passengers and baggage to their destinations; the Bylaw regulates the liability for the breach of this obligation. According to Article 19 of the Bylaw, the operator is liable for accidents that cause death or any bodily harm to passengers during boarding or getting off the train or while on the train. The operator is also held liable for loss of or damage to baggage and goods during transport, on the train, at the station, or outside the station while under its custody and supervision. A train operator can be relieved of liability in cases when damage occurs due to force majeure, the fault of the complainant, or the fault of a third party. Train operators must also deliver passengers to their destinations on time and are held liable for cancellations, delays and missing connections.

The Bylaw regulates other obligations of the railway train operator. Paragraph 5 of Article 19 states that the railway train operator is liable for the general health conditions of the train; this includes providing clean food, water, and toilets. Additionally, the operator must keep passengers informed of any changes in travel status as well as protecting all personal data regarding passengers, baggage, and the goods.

The principle of freedom of contract applies in our law; therefore, the parties to the contract of carriage are free to determine contractual matters. However, the passenger is the more protected party in a contract of carriage. For this reason, the last paragraph of Bylaw Article 5 stipulates that passengers’ rights cannot be restricted or abolished by the contract.

Another important point to consider in relation to the Bylaw is that the courts appoint experts to investigate the causes of accidents in compensation lawsuits, and most of the train accidents is caused by the “operational fault” of the rail carriers. However, the Bylaw does not acknowledge any concept of operational fault. The fact that legislators did not address such an important issue, currently the subject of such controversy in the judiciary, reveals the inadequacy of the provisions of the Bylaw.

As noted earlier, the Bylaw regulates important issues related to the liability of the railway train operator, limitation of liability, compensation to be paid and compulsory insurance. Such important matters should be regulated by laws, not by bylaws. The reason is that pursuant to Article 48 of the Turkish Constitution, everyone has the freedom to contract in any field they wish freedom to make contracts is one of the fundamental rights and freedoms stipulated by the Constitution. According to Article 13 of the Constitution, fundamental rights and freedoms can only be restricted by law. In one example conflict, the Bylaw mandates that rail operators carry insurance, but compulsory insurance limits the freedom of contract, therefore it shall only be provided by law. This means that the Bylaw violates the Constitution. Considering this and the reasons, it would have been more appropriate for these provisions to be regulated not under a bylaw but within the framework of a law regulating rail transport. 


PDF View

References

  • Adıgüzel B, Karayoluyla Yapılan Taşımalarda Taşıyıcının Zıya ve Hasardan Doğan Sorumluluğu, (2. Baskı, Adalet Yayınevi 2012) google scholar
  • Adıgüzel B, Taşıma Hukuku, (2018, Adalet Yayınevi) google scholar
  • Adıgüzel B, ‘Yeni Türk Ticaret Kanunu’nda Fiili Taşıyıcı Kavramı ve Fiili Taşıyıcının Sorumluluğu’, (2013) İÜHFM C. LXXI, S. 2, 3-20 google scholar
  • Akıncı Z, Karayolu ile Milletlerarası Eşya Taşımacılığı ve CMR, (Seçkin Yayıncılık, 1999) google scholar
  • Akipek J G, Akıntürk T, Ateş D, Eşya Hukuku, (2. Baskı, Beta 2018) google scholar
  • Arkan S, ‘Demiryolu İşletmesinin Eşya Taşımalarından Doğan Sorumluluğu’, Sorumluluk ve Sigorta Hukuku Bakımından II. Taşımacılık Sempozyumu-Bildiriler - Tartışmalar, (Sigorta Hukuku Türk Derneği 1985). google scholar
  • Arkan S, Demiryoluyla Yapılan Uluslararası Eşya Taşımaları (Olgaç Matbaası 1987) google scholar
  • Arkan S, Karada Yapılan Eşya Taşımalarında Taşıyıcının Sorumluluğu, (Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü Yayınları 1982) google scholar
  • Aydın A, CMR’ye göre Taşıyıcının Zıya, Hasar ve Gecikmeden Doğan Sorumluluğu, (2. Bası, Arıkan 2006) google scholar
  • Baysal B, Haksız Fiil Hukuku (On İki Levha Yayıncılık 2019) google scholar
  • Birinci-Uzun T, Uluslararası Hava Taşımalarında Taşıyıcının Sorumluluğu, (2. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2015) google scholar
  • Bolca T, Deniz Taşımacılığında Taşıyanın Sorumluluktan Kurtulduğu Haller, ( Seçkin Yayıncılık 2018) google scholar
  • Bozkurt-Bozabalı B, Havayoluyla Yolcu Taşıma Sözleşmelerinde Taşıyanın Ölüm ve Cismani Zarardan Doğan Hukuki Sorumluluğu, (Seçkin Yayıncılık 2013) google scholar
  • Çelik A Ç, Karayoluyla Yolcu Taşıma, (2. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2019) google scholar
  • Damar D, Wilful Misconduct in International Transport Law, (Springer 2011) google scholar
  • Doğanay İ, ‘Türk Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Karada Eşya Taşınması’, (1970) BATİDER C. V, S. 3, 452 google scholar
  • Ekşi N, Demiryoluyla Uluslararası Eşya Taşıma (CIM 1999) (Beta 2020) google scholar
  • Ercoşkun-Şenol K, Sözleşmenin İçeriğini Belirleme Özgürlüğü ve Bunun Genel Sınırı: TBK m. 27, İÜHFM, C. LXXIV, S. 2, 2016, 709-737 google scholar
  • Erdem E, CMR Konvansiyonu ve 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanuna Göre Karayolu Taşıma Hukuku, (Bilge, 2013) google scholar
  • Eren F, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, (Yetkin 2018) google scholar
  • Eren F, Sorumluluk Hukuku Açısından Uygun İlliyet Bağı Teorisi, (Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları 1975) google scholar
  • Eriş G, Açıklamalı-Gerekçeli-İçtihatlı Türk Ticaret Kanununa Göre Taşıma Hukuku, (2015 Seçkin Yayıncılık) google scholar
  • Erman H, Eşya Hukuku Dersleri, (Gözden Geçirilmiş 8. Basım, Der 2018) google scholar
  • Erol A, Türk Sorumluluk Hukukuna Göre Demiryolu İşletenin Sözleşme Dışı Sorumluluğu, (2019 Yetkin Yayınları) google scholar
  • Ertaş Ş, Eşya Hukuku, (14. Baskı, Barış Fakülteler, 2018) google scholar
  • Gençtürk M, Uluslararası Eşya Taşıma Hukuku: Genel Kavramlar, Gecikmeden Doğan Sorumluluk (Vedat Kitapçılık 2006) google scholar
  • Gölcüklü İ, Hava Hukuku, (On İki Levha Yayıncılık 2018) google scholar
  • Gözler K, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, (Ekin 2018) google scholar
  • Kapani, Kamu Hürriyetleri, (Yetkin 2013) google scholar
  • Karan H, Karayolunda Uluslararası Eşya Taşıma Sözleşmesi Hakkında Konvansiyon, CMR Şerhi, (Turhan, 2011) google scholar
  • Karan H, ‘TBMM Adalet Komisyonu’nun Taşıma Hukukuna Katmayı Başardığı İki Temel Sorun: Taşıma İşleri Komisyonculuğu Sözleşmesi ile Ulusal Demiryolu Taşıma Sözleşmesine Uygulanacak Hukuk’, Ticaret Hukuku ve Yargıtay Kararları Sempozyumu XXVI, (2013 Bankacılık Enstitüsü Yayınları) google scholar
  • Karayazı E, Uluslararası Kara, Hava Ve Deniz Yoluyla Eşya Taşımalarında Bildirim Külfeti, (2018 İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) google scholar
  • Kaya A, Taşıyıcının Gecikmeden Doğan Sorumluluğu, (1987 İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) google scholar
  • Kaya A, ‘Taşıyıcının Kara Yolu ile Eşya Taşımasına İlişkin Uluslararası Sözleşme’de (CMR) Öngörülen Sorumluluğun Esasları II’, (1998) İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 56, S. 1-4 google scholar
  • Kırman A, Havayolu İle Yapılan Uluslararası Taşımalarda Taşıyıcının Sorumluluğu, (Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü Yayınları 1990) google scholar
  • Nomer H N, Ergüne M S, Eşya Hukuku, (Gözden Geçirilmiş 7. Bası, On İki Levha, 2019) google scholar
  • Oğuzman M K, Öz T, Borçlar Hukuku Genel Hükümler I, (Vedat Kitapçılık 2018) google scholar
  • Oğuzman M K, Seliçi Ö, Oktay-Özdemir S, Eşya Hukuku, (Mevzuata Uyarlanmış 2. Baskı, Filiz 2019) google scholar
  • Oğuzman M K, Barlas N, Medeni Hukuk, (Vedat Kitapçılık 2018) google scholar
  • Okay S, Deniz Ticareti Hukuku I, (3. Baskı, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları 1970) google scholar
  • Omağ M K, ‘Türk Hukukunda Mecburi Sigortalara ve Sorunlarına Genel Bir Bakış’ Zorunlu Sigortalar Paneli: Tebliğler - Tartışmalar, (Sigorta Hukuku Türk Derneği Yayını, 1993) 7-38. google scholar
  • Özdemir T, Uluslararası Eşya Taşıma Hukuku (Zıya ve/ veya Hasar Sorumluluğu), (Vedat Kitapçılık, 2006) google scholar
  • Serozan R, Eşya Hukuku I, (Genişletilmiş 3. Bası, Filiz, 2014) google scholar
  • Sirmen L, Eşya Hukuku, (Gözden Geçirilmiş 7. Baskı, Yetkin 2019) google scholar
  • Sözer B, ‘Havayolu ile Yapılan Milletlerarası Taşımalarda Yolcunun Ölümü veya Yaralanması Sonucundan Doğan Zararlardan Taşıyanın Sorumluluğu’, (1978) BATİDER C. IX, S. 3 google scholar
  • Sözer B, ‘Havayolu ile Yapılan Uluslararası Taşımalarda Taşıyanın Sorumluluğunu Düzenleyen Varşova/La Haye Sisteminin Tadiline İlişkin 1999 Montreal Sözleşmesi’, (2001) BATİDER, C. XXI, S. 1 google scholar
  • Sözer B, Türk Hukukunda ve Uluslararası Hukukta Hava Yolu ile Yük Taşıma Sözleşmesi, (2. Bası, Vedat Kitapçılık 2009) google scholar
  • Şanlı C, ‘Uluslararası Kara ve Demiryolu Taşıma Sözleşmelerine Uygulanacak Hukuk’, (1989) Milletlerarası Hukuk ve Milletlerarası Özel Hukuk Bülteni, C. 9, Sa. 1, 47-53. google scholar
  • Tandoğan H, Türk Mes’uliyet Hukuku (Akdi ve Akit Dışı Mes’uliyet) (Vedat Kitapçılık 2010) google scholar
  • Tekinay S S, Akman S, Burcuoğlu H, Altop A, Tekinay Eşya Hukuku, Cilt I, (5. Bası, Filiz, 1989) google scholar
  • Topaloğlu M, ‘Karayoluyla Uluslararası Eşya Taşımalarından (CMR) Doğan Hukuki Sorumluluk’, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Sorumluluk ve Tazminat Hukuku Sempozyumu, 28-29 Mayıs 2009, (Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi 2009) 393-408. google scholar
  • Uslu M, CMR Hükümleri Çerçevesinde Taşıyıcının Gecikmeden Doğan Sorumluluğu, (Seçkin, 2010) google scholar
  • Ülgen H, Hava Taşıma Sözleşmesi (Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü Yayınları 1987) google scholar
  • Ülgener M F, Taşıyanın Sorumsuzluk Halleri, (Der Yayınları, 1991) google scholar
  • Ünal M, Başpınar V, Şekli Eşya Hukuku, Giriş, Zilyetlik, Tapu Sicili, (Güncellenmiş ve Genişletilmiş 10. Baskı, Savaş 2018) google scholar
  • Ünan S, Türk Ticaret Kanunu Şerhi Cilt II, (On İki Levha Yayıncılık 2016) google scholar
  • Yavaş A, Kara Yolunda Konteyner ile Yapılan Yük Taşımasında Kayıp veya Hasardan Doğan Sorumluluk, (On İki Levha Yayıncılık 2016) google scholar
  • Yavuz C, Acar F, Özen B, Türk Borçlar Hukuku: Özel Hükümler, (9. Baskı, Beta 2014) google scholar
  • Yeşilova E, Taşıyıcının CMR Hükümlerine Göre Yardımcı Şahıslarının ve Müteakip Taşıyıcıların Eylemlerinden Doğan Sorumluluğu (CMR madde 3,34 vd.), (Yetkin Yayınları 2004) google scholar
  • Yetiş-Şamlı K, Uluslararası Kara, Hava Ve Deniz Yoluyla Eşya Taşımalarında Taşıyıcının / Taşıyanın Sınırlı Sorumluluktan Yararlanma Hakkının Kaybı, (On İki Levha Yayıncılık 2008) google scholar
  • 6.7.1965 tarihli E. 1965/16, K. 1965/041 sayılı AYM Kararı. google scholar
  • 3.5.1966 tarihli E. 1966/4, K. 1966/25 sayılı AYM Kararı. google scholar
  • 3.6.1976 tarihli, E. 1976/31, K. 1976/30 sayılı AYM Kararı. google scholar
  • 5.02.1967 tarihli, E. 966/T-311, K. 114 sayılı HGK Kararı (BATİDER, C. 4, S. 3., 1968, 566.) google scholar
  • HGK 21.01.1992, E. 1991/11-583 K. 1992/6-8823 google scholar
  • Yargıtay 4. HD. 2002/10635 E. 2003/94 K. (Çelik 551) google scholar
  • Yargıtay 11 HD. 13.11.1980 tarihli, 4423/5256 sayılı kararı google scholar
  • Yargıtay 11 HD, 09.06.1995 tarihli ve 1995/4830 sayılı kararı. google scholar
  • Yargıtay 11. HD. 06.01.2014-E.17564/K.65. google scholar
  • Yargıtay 11. HD. 16.05.2013, E. 6498/K.10122. google scholar
  • Yargıtay 19. HD. 17.05.1993 tarihli ve 1993/3814 sayılı kararı google scholar
  • Yargıtay 11. HD. 3.7.1986, 3634-4162 google scholar
  • Yargıtay 11. HD. 24.12.1996, 8552-9094 google scholar
  • Yargıtay 4. HD. 15.12.1987, 7632-9205 google scholar
  • Yargıtay 11. HD. 04.07.2005, E.10813, K. 7129 google scholar
  • https://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/WC-HP_EN.pdf google scholar
  • https://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/Mtl99_EN.pdf google scholar
  • http://www.tcddtasimacilik.gov.tr/sayfa/yolcunun-el-klavuzu/#el-bagajlari google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Meriç, G. (2021). Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights. Istanbul Law Review, 79(3), 837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


AMA

Meriç G. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights. Istanbul Law Review. 2021;79(3):837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


ABNT

Meriç, G. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights. Istanbul Law Review, [Publisher Location], v. 79, n. 3, p. 837-879, 2021.


Chicago: Author-Date Style

Meriç, Gülfer,. 2021. “Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights.” Istanbul Law Review 79, no. 3: 837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


Chicago: Humanities Style

Meriç, Gülfer,. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights.” Istanbul Law Review 79, no. 3 (May. 2024): 837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


Harvard: Australian Style

Meriç, G 2021, 'Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights', Istanbul Law Review, vol. 79, no. 3, pp. 837-879, viewed 18 May. 2024, https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


Harvard: Author-Date Style

Meriç, G. (2021) ‘Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights’, Istanbul Law Review, 79(3), pp. 837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521 (18 May. 2024).


MLA

Meriç, Gülfer,. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights.” Istanbul Law Review, vol. 79, no. 3, 2021, pp. 837-879. [Database Container], https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


Vancouver

Meriç G. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights. Istanbul Law Review [Internet]. 18 May. 2024 [cited 18 May. 2024];79(3):837-879. Available from: https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521 doi: 10.26650/mecmua.2021.79.3.3521


ISNAD

Meriç, Gülfer. Scope of Application and Railway Operators’ Liability Pursuant to Bylaw Regarding Rail Passengers’ Rights”. Istanbul Law Review 79/3 (May. 2024): 837-879. https://doi.org/10.26650/mecmua.2021.79.3.3521



TIMELINE


Submitted04.11.2020
Accepted25.06.2021
Published Online21.09.2021

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.