Research Article


DOI :10.26650/ppil.2020.40.2.0055   IUP :10.26650/ppil.2020.40.2.0055    Full Text (PDF)

Judicial Ethics

Ejder Yılmaz

Ethics are a key ingredient in any social contract. Society is either civil or barbarous depending upon the presence of ethics in individual, commercial, and social spheres. While moral rules express the law in force; ethical rules, on the other hand, express the ideal law (lex ferenda).The concept of professional ethics is increasingly relevant, profound, and popular in today’s judiciary structure. In this context, ethics are closely related to judicature within the framework of “making decisions in accordance with justice.” As in other professions, judges are obliged to fulfill their duties within the framework of certain ethical principles. Various national and international regulations have been established regarding such principles. The two key precepts of judicial ethics are the “principle of independence,” where the judge is not influenced by external pressures, and the “principle of impartiality (neutrality),” where the judge does not succumb to personal inclinations and biases. These principles form the basis of a person’s right to a fair trial. Beyond these two fundamental ethical principles, judges must conduct their duties in accordance with the principle of good faith and within the framework of other rules and legal procedures. For example, judges should conduct legal proceedings in accordance with the universal rules of equality. Their decisions should not be affected by race, color, gender, national origin, or socio-economic status of the parties involved in the case. Accomplishing this ideal depends on the quality of the election system, appointing judges with high values including knowledge, intelligence, experience, affection, and respect for all people and nature. These qualities constitute the core requirements of the judge’s profession, defining competency in the role. This article was written for the purpose of clarifying and evaluating the importance of judicial ethics and fairness in Turkish courts.

DOI :10.26650/ppil.2020.40.2.0055   IUP :10.26650/ppil.2020.40.2.0055    Full Text (PDF)

Yargı Etiği

Ejder Yılmaz

Etik, insanın gerek bireysel yaşamında gerek toplumsal yaşam bakımından uyması gereken önemli kavramlardan birisidir. Ahlâk kavramı ile ilişkisi konusunda genellikle kabul edildiği üzere ahlâk kuralları, “olan”ı; etik kuralları ise, “olması gereken”i anlatır. Etik kavramı, günümüzde “meslek etiği” şeklinde giderek canlanan, tartışılan ve derinleşen bir konu haline gelmiştir. Bu bağlamda etik, “adalete uygun karar verme” işlevi çerçevesinde, hâkimlik mesleğiyle de yakından ilgilidir. Diğer mesleklerde olduğu gibi hâkimlerin de görevlerini belli etik ilkeler çerçevesinde yerine getirmesi zorunludur. Etik ilkelerin neler olduğu veya olması gerektiği konusunda, millî ve milletlerarası çeşitli düzenlemeler yapılmıştır ve bu hususta yeni yeni gelişmeler yaşanmaktadır. Yargı etiğinin temel ilkelerinin başında, hâkimin dışardan gelecek etki ve baskılar altıda kalmamasını ifade eden “bağımsızlık ilkesi” ile doğrudan doğruya hâkimin bizzat kendisinden/içinden gelen kişisel eğilimlere yenilmemesi anlamına gelen “tarafsızlık ilkesi” gelir. Anılan ilkeler, adil yargılanma hakkının da gereklerindendir. Bu iki temel etik ilkenin yanı sıra hâkimin görevini, bireylerin mahkemeye ve aslında yargı işlevini yerine getiren Devlet’e karşı duydukları güven duygusunu zedelemeyecek şekilde, kanunların gösterdiği esas ve usuller çerçevesinde, doğru bir biçimde, dürüstlük kurallarına da uyarak yerine getirmesi şarttır. Hâkim, yargılamayı davanın tarafları ve davadaki diğer ilgililer arasında ırk, renk, cinsiyet, ulusal köken, sosyal ve ekonomik statü gibi hususları tümüyle göz ardı ederek evrensel eşitlik kurallarına göre yürütmelidir. Bütün bunların gerçekleştirilebilmesi; bilgi, akıl, deneyim, insana ve doğaya sevgi/saygı duygularıyla bezenmiş olma gibi yüksek değerlere sahip olan ve özetle hâkimlik mesleğinin gerektirdiği ehil ve liyakatli kimselerin hâkim olarak seçilmesine bağlı hususlardır. Elinizdeki makale, mahkemelerin verdikleri kararların adaletli olmasının asgari araçlarından olan yargı etiği kurallarının önemi ve bu konuda Türkiye’de kabul edilen yeni yargı etiği kuralları hakkında bilgi verilmesi ve bunların değerlendirilmesi amacıyla kaleme alınmıştır.


EXTENDED ABSTRACT


In Turkey, as much as anywhere else in the world, the rules of professional ethics provide a legal and commercial framework for operating a wide range of services. The Turkish Medical Association has published the rules of conduct for medical professionals based on the ethical standards of the Hippocratic Oath. Legal professionals abide by the ethical code published by the Union of Turkish Bar Associations. Accountants comply with the ethical rules adopted by the Union of Chambers of Certified Public Accountants and Sworn-In Certified Public Accountants of Turkey. Construction professionals follow the “Professional Rules of Conduct” regulations as members of the Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects. Even travel agencies must abide by “Professional Rules of Travel Agencies” as members of their governing body.

Public officials, too, must comply with specific ethical legislation recommended by the Organization for Economic Co-operation and Development. The “Public Officers Ethics Board developed certain ethical principles for public officials. Exceptions to these principles are provided for certain public officials, such as university officials and members of the judiciary. The Council of Higher Education has its own particular ethics regulations titled, “Higher Education Institutions Ethical Behavior Principles.” 

Judicial ethics dictate how judicial services should be conducted with a purpose and in a fair manner. Therefore, judicial ethics need to be evaluated with the concept of justice. Although “justice” is ambiguously defined by philosophers, it is an inevitable and certain result or decision that emerges within the framework of the courts.

In my opinion, the purpose of a trial is “to make a decision in accordance with justice.” A fair decision is one that resolves the concrete dispute brought before the court in a way that conscientiously and legally satisfy the parties. The court’s resolution restores social peace and reflects material reality. Ideally, decisions should be made simply, inexpensively, and quickly. Justice enables people to come together and live in harmony. Judicial ethics have always had a prominent role in human history from regulating the sale of property, goods, and services; to settling disputes regarding compensation and overseeing the maintenance of human rights. They lay the foundation of the state (iustitia est fundamentum regnorum) and form the basis for our own legal history.

Article 1792 of the Ottoman Code of Civil Law (Mecelle-i Ahkam-ı Adliye) was enacted 150 years ago (1868–1876), during the Ottoman reign. It was a fundamental code, defining the role of the judge and expressing the basic principles of judicial ethics. It advocated that a judge should be “wise, understanding, accurate, reliable, respected, and resilien” according to the rules of Mecelle. Even when the Mecelle was abolished and new laws were established in the Republican period, this judicial code of ethics continued to be practiced in the Turkish judicial system.

The Bangalore Principles of Judicial Conduct, adopted without modification by the United Nations (number 315) on 06.27.2006, stem from the principles of Mecelle. Specifically, it is a detailed annotation of Mecelle’s relevant provisions. The Turkish Board of Judges and Prosecutors recently conducted studies on judicial ethics and published their findings in the Official Gazette of 03.14.2019. The summary entitled, “Declaration of Turkish Judicial Ethics,” referred to Article 1792 of Mecelle which bears resemblance to The Bangalore Principles of Judicial Conduct. Furthermore, three judicial codes accepted by the Turkish Supreme Court are in accordance with the Bangalore Principles of Judicial Conduct and the original Mecelle doctrine. They are the “Supreme Court Judicial Ethics Principles,” the “Supreme Court Prosecutors’ Ethical Conduct Principles,” and the “Supreme Court Staff Ethical Conduct Principles.” Clearly, the ethical principles codified within the Mecelle continue to influence judicial policy today


PDF View

References

  • “Ethic”, Webster’s Third New International Dictionary of The English Language (Unabridged, 1993). google scholar
  • “Yargıtay Etik, Şeffaflık ve Güven Projesi” Etik İlkeler Çalıştayı, 12-16 Mayıs 2017 Antalya (Yargıtay yayını, basım yeri ve tarihi yok). google scholar
  • Adugit Y, ‘İntikam: Adaletin Estetiği’ (2007)1 Sanat ve Tasarım 11,32. google scholar
  • Akcan R, Hâkimin Vasıfları (Babil 2013). google scholar
  • Akın İ and Akın T, Yargı Etiği (2nd edn, Ankara Barosu Başkanlığı 2014). google scholar
  • Akta A, ‘Komüniteryan Etik’ (2002) 6(1-4) Atatürk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 3,16. google scholar
  • Aslan N, İslâm Hukukunda Yargılama Etiği ve İlkeleri (2nd edn, Karahan 2014). google scholar
  • Ateşoğlu G, ‘Etik Hukuk İlişkisinde Adalet ve Özgürlük’ (2019)2 HFSA Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi google scholar
  • Avcı M, Mecelle’ye Göre Hâkimlik Etiği (Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu -International Symposium On Judicial Ethics 2017). google scholar
  • Aydemir Y, Edebiyat Aynasında Yargı Etiği (Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu -International Symposium On Judicial Ethics 2017). google scholar
  • Aydın İ and Saldırım M, Yargıtay Cumhuriyet Savcıları Etik Davranış İlkeleri Eğitimi Kolaylaştırıcı El Kitabı (2019). google scholar
  • Aydın İ and Saldırım M, Yargıtay Personeli Etik Davranış İlkeleri Eğitimi Kolaylaştırıcı El Kitabı (2019). google scholar
  • Aydın İ and Saldırım M, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri Eğitimi Katılımcı El Kitabı (2019). google scholar
  • Aydın İ and Saldırım M, Yargıtay Yargı Etiği İlkeleri Eğitimi Kolaylaştırıcı El Kitabı (2019). google scholar
  • Bağdemir A, ‘“Adalet Mülkün Temelidir” Özdeyişi Üzerine’ (2009)3 Turkish Studies for Languages Literature and History of Turkish or Turkic 283,296. google scholar
  • Cevizci A, Etik – Ahlak Felsefesi (2nd edn, Say 2014). google scholar
  • Çetiner S, Yargı Etiği (Yargı Erki ve Değerler) (2nd edn, Seçkin 2016). google scholar
  • Ekici KM, Meslek Etiği (3rd edn, Savaş 2013). google scholar
  • Erem F, Meslek Kuralları Şerh (TBB Yayınları 1977). google scholar
  • Ethik, Wahrig Deutshes Wörterbuch (1997). google scholar
  • Felman F, Etik Nedir (Ferit Burak Aydar tr, 2nd edn, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi 2013). google scholar
  • Gönül Balkır Z, ‘Adalet Estetiği’ (2014) 72(1) İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 61,72. google scholar
  • Gönül Balkır Z, ‘Hukuk ve Adalet Estetiği Üzerine Bir Deneme’ (2012) 23 HSFA Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi 44,60. google scholar
  • Heller A, Bir Ahlak Kuramı (Abdullah Yılmaz, Koray Tütüncü, Ertürk Demirel trs, 1st edn, Ayrıntı Yayınları 2006). google scholar
  • İnceoğlu S, Âdil Yargılanma Hakkı ve Yargı Etiği (Şen Matbaası 2007). google scholar
  • İnceoğlu S, Devlette Etikten Etik Devlete: Yargıda Etik (TÜSİAD Yayınları 2012). google scholar
  • İnceoğlu S, Yargı Bağımsızlığı ve Yargıya Güven Ekseninde Yargıcın Davranış İlkeleri (Beta 2008). google scholar
  • Jandarma Genel Komutanlığı, Jandarma Etiği, Meslek Ahlâkı (Jandarma Okullar Komutanlığı 2001). google scholar
  • Kant I, Ethica Etik Üzerine Dersler (Oğuz Özüğül tr, 2nd edn, Pencere Yayınları 2007). google scholar
  • Kılınç A, Osmanlı Devleti’nde Hâkimlerin Uyması Gereken Etik İlkeleri: Hâkimin Adabı (Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu -International Symposium On Judicial Ethics 2017). google scholar
  • Kolçak M, Meslek Etiği, (4th edn, Ekin Basım 2016). google scholar
  • Kuçuradi I, Etik (Türkiye Felsefe Kurumu 2015). google scholar
  • MacIntyre A, Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla Ethik’in Kısa Tarihi (Hakkı Hünler, Solmaz Zelyüt Hünler trs, 1st edn, Paradigma 2001). google scholar
  • Muğla Üniversitesi “Felsefe Günleri” 9-12 Ekim 2003 “Adalet” Sempozyumu Bildirileri 225,234. google scholar
  • Ökçesiz H, Adli Yargıda Yolsuzluk Araştırması (İstanbul Barosu Yayınları 2001). google scholar
  • Özlem D, Ahlak Felsefesi (2nd edn, Notos 2014). google scholar
  • Robert LP, Ethique:Grand Format, Dictionaire de la Langue Française (1993). google scholar
  • Tuncay AC, Hukuksal Etik (Legal Ethics) Ders Notları (2nd edn, Beta 2015). google scholar
  • Ulutaş A and Atabey ÖS, Ulusal ve Uluslararası Boyutlarıyla Yargı Etiği, Ulusal Düzenlemeler Uluslararası Düzenleme ve İlkeler Yargı Kararları (On İki Levha 2011). google scholar
  • UNODC United Nations Office on Drugs and Crime, Commentary on the Bengalore Principles of Judicial Conduct (basım yeri ve tarihi yok) google scholar
  • Yargıtay Etik, Şeffaflık ve Güven Projesi Açılış Sempozyumu, 13-14 Nisan 2017 Antalya (Yargıtay yayını, basım yeri ve tarihi yok). google scholar
  • Yıldırım G and Kadıoğlu S, ‘Etik ve Tıp Etiği Temel Kavramlar’ (2007) 29(2) Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 75,84. google scholar
  • Yıldırımer Ş, ‘İslâm Hukukunda Yargıç Etiği’ (2012) VII Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi 33,50. google scholar
  • Yılmaz E, Adalet “İnsana Yakışan Anlayış” (Savaş 2020). google scholar
  • Yılmaz E, Medeni Usul Hukukunda Islah (5th edn, Yetkin 2014). google scholar
  • Yüksel C, Devlette Etik, Dünyada ve Türkiyede Kamu Yönetiminde Etik, Yasal Altyapı ve Uluslararası Uygulamalar (Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi 2010). google scholar
  • ‘Hekimlik Meslek Etiği Kuralları’ < https://www.ttb.org.tr/>. google scholar
  • ‘Meslek Kuralları’ < https://www.barobirlik.org.tr> google scholar
  • TÜRMOB Web Sitesi <https://turmob.org.tr/>) google scholar
  • TMMOB Web Sitesi <https://turmob.org.tr/>. google scholar
  • TÜRSAB Web Sitesi < https://www.tursab.org.tr> google scholar
  • Kamu Görevlileri Etik Kurumu Web Sitesi < https://etik.gov.tr> google scholar
  • Hâkimler ve Savcılar Kurulu Web Sitesi < https://www.hsk.gov.tr>. google scholar
  • Yargıtay Web Sitesi <https://www.yargitay.gov.tr/> google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yılmaz, E. (2020). Judicial Ethics. Public and Private International Law Bulletin, 40(2), 1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


AMA

Yılmaz E. Judicial Ethics. Public and Private International Law Bulletin. 2020;40(2):1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


ABNT

Yılmaz, E. Judicial Ethics. Public and Private International Law Bulletin, [Publisher Location], v. 40, n. 2, p. 1293-1311, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Yılmaz, Ejder,. 2020. “Judicial Ethics.” Public and Private International Law Bulletin 40, no. 2: 1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


Chicago: Humanities Style

Yılmaz, Ejder,. Judicial Ethics.” Public and Private International Law Bulletin 40, no. 2 (May. 2024): 1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


Harvard: Australian Style

Yılmaz, E 2020, 'Judicial Ethics', Public and Private International Law Bulletin, vol. 40, no. 2, pp. 1293-1311, viewed 18 May. 2024, https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


Harvard: Author-Date Style

Yılmaz, E. (2020) ‘Judicial Ethics’, Public and Private International Law Bulletin, 40(2), pp. 1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055 (18 May. 2024).


MLA

Yılmaz, Ejder,. Judicial Ethics.” Public and Private International Law Bulletin, vol. 40, no. 2, 2020, pp. 1293-1311. [Database Container], https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055


Vancouver

Yılmaz E. Judicial Ethics. Public and Private International Law Bulletin [Internet]. 18 May. 2024 [cited 18 May. 2024];40(2):1293-1311. Available from: https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055 doi: 10.26650/ppil.2020.40.2.0055


ISNAD

Yılmaz, Ejder. Judicial Ethics”. Public and Private International Law Bulletin 40/2 (May. 2024): 1293-1311. https://doi.org/10.26650/ppil.2020.40.2.0055



TIMELINE


Submitted08.09.2020
Accepted10.10.2020
Published Online17.12.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.