Research Article


DOI :10.26650/TUDED2023-1309575   IUP :10.26650/TUDED2023-1309575    Full Text (PDF)

Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin

Şerif Eskin

On the basis of the assumption that literary texts are directly related to the historical and social contexts in which they are produced, this study discusses the idea of sovereignty through “Horoz” (The Rooster) and “Dünyanın Nizamı” (Order of the World) by Ömer Seyfettin. In this respect, firstly, the main arguments for this idea, theorized by Jean Bodin and problematized by Thomas Hobbes (particularly in Leviathan), will be examined. Furthermore, the roles played by intra-community relations, ambivalent relations of society with the state and the ruler, and human nature in constructing the idea of sovereignty, will be evaluated. Then, the origin, function, character, and historical evolution of the images of rooster and dragon derived from this idea in these short stories will be elaborated. The direction of this evolution, particularly from a divine to a secular character, will be followed through examples in Turco-Islamic art and literature. In addition, philosophical views on establishing the ideal social order, which are centered on sovereignty, will be presented in conjunction with the idea of nizam-ı âlem (world order), one of the defining concepts of Ottoman political history. Lastly, the earthly time and history that irrupt the realm of symbolic discourse in Ömer Seyfettin’s short stories will be analyzed within the framework of these concepts, and the intersections of literary, philosophical, and political categories will be interpreted.

DOI :10.26650/TUDED2023-1309575   IUP :10.26650/TUDED2023-1309575    Full Text (PDF)

Dünyanın Nizamı: Ömer Seyfettin’in Son Dönem Öykülerinde Egemenlik Fikri

Şerif Eskin

Edebî metinlerin, içinde üretildikleri tarihsel ve toplumsal bağlamla doğrudan alâkalı olduğu varsayımından hareket eden bu çalışmada Ömer Seyfettin’in “Horoz” ve “Dünyanın Nizamı” adlı öyküleri aracılığıyla siyaset felsefesinin ana başlıklarından olan egemenlik (hâkimiyet) fikri tartışılacaktır. Öncelikli olarak, Jean Bodin’in kuramlaştırdığı ve Thomas Hobbes’un özellikle Leviathan’da bir mesele olarak gündeme getirdiği bu fikrin temel argümanları irdelenecektir. Toplum içi ilişkilerin, toplumun devlet ve hükümdarla kurduğu ikircikli bağın ve insan doğasının, egemenlik fikrinin teşekkülünde oynadığı inşa edici rol değerlendirilecektir. Daha sonra Ömer Seyfettin’in söz konusu öykülerinde bu kavramla ilintili horoz ve ejderha imgelerinin kaynağı, işlevi, mahiyeti ve tarihsel süreçteki dönüşümü ayrıntılandırılacaktır. Bu dönüşümün özellikle ilahi olandan dünyevi olana doğru seyreden yönü Türk-İslam sanatı ve edebiyatındaki başlıca örnekler üzerinden takip edilecektir. Ayrıca, egemenlik fikrini merkezine alan, ideal toplum düzenini kurmaya ilişkin felsefi görüşler, Osmanlı siyasi tarihinin belirleyici kavramlarından olan nizâm-ı âlemle birlikte sunulacaktır. Ömer Seyfettin’in öykülerindeki simgesel söylem alanını istila eden dünya zamanı ve tarihi, bu kavramlar çerçevesinde analiz edilerek edebî, felsefi ve siyasal kategorilerin kesişim bölgeleri açımlanacaktır. Netice olarak makale, bir taraftan egemenlik fikri ile ona dair meşruiyet söyleminin edebî alanda nasıl kurgulandığını resmetmeyi, diğer taraftan da yaratıcı muhayyilenin söz konusu süreçte nasıl işlediğini ve bu işleyişin siyasal olanın üretimindeki rolünü açığa çıkarmayı amaçlamaktadır.


EXTENDED ABSTRACT


On the basis of the assumption that literary texts are directly related to the historical and social contexts in which they are produced, this study discusses the idea of sovereignty through “Horoz” (The Rooster) and “Dünyanın Nizamı” (Order of the World) by Ömer Seyfettin. In this respect, firstly, the main arguments for this idea, theorized by Jean Bodin and problematized by Thomas Hobbes (particularly in Leviathan), will be examined. Furthermore, the roles played by intra-community relations, ambivalent relations of society with the state and the ruler, and human nature in constructing the idea of sovereignty, will be evaluated. Then, the origin, function, character, and historical evolution of the images of rooster and dragon derived from this idea in these short stories will be elaborated. The direction of this evolution, particularly from a divine to a secular character, will be followed through examples in Turco-Islamic art and literature. In addition, philosophical views on establishing the ideal social order, which are centered on sovereignty, will be presented in conjunction with the idea of nizam-ı âlem (world order), one of the defining concepts of Ottoman political history. Lastly, the earthly time and history that irrupt the realm of symbolic discourse in Ömer Seyfettin’s short stories will be analyzed within the framework of these concepts, and the intersections of literary, philosophical, and political categories will be interpreted.

In this context, although the study depicts how the idea of sovereignty and the discourse of legitimacy related to it are constructed in the symbolic sphere, on the other hand, how the creative imagination functions in the process in question and the role of this functioning in the production of the political are tried to be concretized. Furthermore, apart from the current reductionist patterns, it simultaneously pointed out the possibilities of interpretation that literary texts can potentially offer when one goes beyond the disciplinary boundaries. Thus, based on inferences, this study argues that the most distinctive feature of the symbolic discourse in the short stories of Ömer Seyfettin is that it is both intertwined with the earthly time and history of the world, and is in contact with the cultural memory of the geography, as well as with the neighbouring cultures. All historical meanings of the motifs and images in the short stories in question clearly implicate this aspect. This fact indicates to the necessity of seeking for more comprehensive methodological approaches beyond reductionist interpretive templates in Ottoman–Turkish literary studies.

One of the key outcomes of this study is that a historical continuity, instead of a rupture, became evident despite a number of transformations in the contents of images and conceptual frameworks. Even though the idea of sovereignty has been transformed in the historical process, the symbolic and conceptual frameworks are seemingly preserved. However, this continuity does not imply a steady situation, but a dialogical, dynamic transformation, all of which implicates the existence of a background which goes beyond, also encompasses the categories such as “literary” and “political”. On the other side, the function of literary discourse in the political subject’s search for self-expression was also proved throughout the analysis. In fact, the main power of literary language is its ability to represent the imaginary and the conceptual in synchronization.

Last but not least, from the perspective of history of political thought and conceptual history, another most significant conclusions of this study is that the symbolic universe and discourse in Ömer Seyfettin’s texts analyzed support the argument that the concept of world order (nizâm-ı âlem) cannot be reduced to “unity of the state” or “political order”, and that it has a much broader meaning set, which refers to the “civilized world” where people build a social order by coming together and well-organizing, in a sense close to Ibn Khaldun’s 'umran. It was also seen that the concept (nizam-ı âlem) is not static and ahistorical, as implied in some commentaries, but rather dynamic and included in the historical time. Hence, in some prominent texts of Turkish literature of the Republican period, the order (nizam) will continue to appear in political-theological contexts. From this point of view, it does not seem possible to confine the history of this concept to the Ottoman Empire.


PDF View

References

  • Ağaoğulları, M. A. (2015). Jean Bodin: Egemenlikle Donatılan Devlet. Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.). Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi içinde (s. 401-414). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Ağaoğulları, M. A., Akal, C. B. ve Köker, L. (1994). Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı. Ankara: İmge Kitabevi. google scholar
  • Akar, M. (1980). Türk Edebiyatında Manzum Mi’racnâmeler. (Doktora Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Argunşah, H. (2020). Ömer Seyfettin’in Hikâyelerinde Savaşın Kadın Yüzleri: “Bomba”. Hülya Argunşah, Abdullah Şengül ve Murat Gür (Ed.). Sonsuza Uzanan Ses: Ömer Seyfettin içinde (s. 643-660). İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Aslan, N. (2016). Hz. Ali Cenknameleri Bağlamında Bir Eser. Milli Folklor (111), 208-219. google scholar
  • Bilge Savcı, E. (2022). Düstûrnâme-i Enverî ile Dede Korkut Türkistan/Türkmen Sahra/Günbet Yazmasında Yer Alan Ejder Motifinin İşlevi Üzerine. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 15(39), 708-725. google scholar
  • Ceylan, Ö. (2021). Kuşlar Dîvânı: Osmanlı Şiir Kuşları. İstanbul: Kapı Yayınları. google scholar
  • Cohen, M. (2020). Platon’dan Mao’ya Siyaset Felsefesi. (Hamdi Bravo, Çev.) Ankara: Fol Yayınevi. google scholar
  • Çağman, F. (1989). Ahmed Mûsâ. TDV İslâm Ansiklopedisi II. İstanbul: TDV. google scholar
  • Çaldak, S. (1999). Nergisi’nin Horosnamesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (13), 243-250. google scholar
  • Çetin, İ. (1997). Türk Edebiyatında Hz. Alî Cenknâmeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. google scholar
  • Çoruhlu, Y. (2000). Türk Mitolojisinin Anahatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. google scholar
  • Demirhan, A. (2019). Kuruluş Sarmalından Kurtulmak: Osmanlı ve Hâkimiyet Telakkileri. İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Dore, G. (1974). The Dore Bible Illustrations. New York: Dover Publications. google scholar
  • Ergül, E. (2016). Jean Bodin’in Devlet Teorisi Üzerindeki Osmanlı Etkisi. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi XX(1), 303-346. google scholar
  • Ertap, Ö. (1996). Divan Şiirinde Hayvan Motifi. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Esin, E. (2001). Türk Kozmolojisine Giriş. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. google scholar
  • Eskin, Ş. (2014). Zaman ve Hafızanın Kıyısında: Tanpınar’ın Edebiyat, Estetik ve Düşünce Dünyasında Bergson Felsefesi. İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Gölpınarlı, A. (1983). Mesnevî Tercemesi ve Şerhi III-IV. İstanbul: İnkılap Kitabevi. google scholar
  • Gölpınarlı, A. (2006). Yunus Emre - Hayatı ve Bütün Şiirleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Görgün, T. (2020). Osmanlı Düşüncesi. İstanbul: Tirekitap. google scholar
  • Görkem, B. (2019). Âşık Seyrânî’nin ‘Kuşlar Destanı’ Üzerine Ayrıntılı Bir İnceleme. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 5(12), 1082-1109. google scholar
  • Gruber, C. (2008). The Timurid Book of Ascension’ (Mi'röjnâma): A Study of Text andImage in aPan-Asian Context. Valence: Patrimonio. google scholar
  • Gündoğdu, T. (2021). Azmîzâde Hâletî Divanı’nda Tabiat Unsurları. (Yüksek Lisans Tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Güzel, A. ve Tatçı, M. (1990). Destân-ı Ejderha ve Hz. Ali’ye Atfedilen Bir Eser: Emsâl-i Hz. Ali. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(1), 67-89. google scholar
  • Hobbes, T. (2018). Elementa Philosophica De Cive - Yurttaşlık Felsefesinin Temelleri. (Cihan Deniz Zarakolu, Çev.). İstanbul: Belge Yayınları. google scholar
  • Hobbes, T. (2021). Leviathan. (Semih Lim, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • İnalcık, H. (1959). Osmanlılar’da Saltanat Veraseti Usulü ve Türk Hâkimiyet Telâkkisiyle İlgisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 14(1), 69-94. google scholar
  • Kafadar, C. (2009). Osmanlı Siyasal Düşüncesinin Kaynakları Üzerine Gözlemler. Mehmet Ö. Alkan (Ed.). google scholar
  • Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce I içinde (s. 23-28). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Kardeş, M. E. (2018). Adalet Kılıcı ve Savaş Kılıcı: Thomas Hobbes’un Politik Okulunda ‘Savaş Hali’ ve ‘İç Savaş’. Kutadgubilig Felsefe - Bilim Araştırmaları (38), 93-112. google scholar
  • Kardeş, M. E. (2021). Thomas Hobbes Rasyonalitesinin Gerilimleri: Aşkınlık, Yasa ve Hakikat. M. Ertan google scholar
  • Kardeş (Ed.). Çağımız ve Thomas Hobbes içinde (s. 77-107). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları. google scholar
  • Keskintaş, O. (2017). Adalet, Ahlâk ve Nizam: Osmanlı Siyasetnameleri. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • King James Bible - Online. Çevrimiçi: https://www.kingjamesbibleonline.org/ (Erişim: 2 Eylül 2022.) google scholar
  • Kitab-ı Mukaddes: Eski ve Yeni Ahit (2012). İstanbul: Kitab-ı Mukaddes Şirketi. google scholar
  • Konutgan, B., Kınran, L., Özbek, İ. ve Yıldırım., M. (2016). Kutsal Kitap Sözlüğü. İstanbul: Kitab-ı Mukaddes Şirketi. google scholar
  • Kozan, A. ve Bilgili, R. (2013). Hz. Ali’nin Menkıbevî Hayatına Dair Bir Destân: Dâstân-ı Ejderhâ ve İslâmî Dönem Anadolu Türk Kültürüne Yansımaları. Turkish Studies 8(5), 465-490. google scholar
  • Kramer, S. N. (1999). SümerMitolojisi. (Hamide Koyukan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. google scholar
  • Löwenthal, L. (2020). Edebiyat, Popüler Kültür ve Toplum. (Beybin Kejanlıoğlu, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Macherey, P. (2018). Science, Philosophy, Literature. (Serene Richards, İngilizceye çev.) Crisis & Critique 5(1). 261-269. google scholar
  • Malcolm, N. (2016). Positive Views of Islam and of Ottoman Rule in the Sixteenth Century: The Case of Jean Bodin. Anna Contadini & Claire Norton (Eds.). in The Renaissance and the Ottoman World (p. 197-217). New York: Routledge. google scholar
  • Mattei, J.-L. (2004). Hz. Ali Cenknâmeleri. İstanbul: Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Murdoch, I. (1985). Felsefe ve Edebiyat. (Uygur Kocabaşoğlu, Çev.) Yeni Düşün Adamları içinde (s. 317344). Bryan Magee (Ed.). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları. google scholar
  • Nizamü’l-Mülk. (2009). Siyasetnâme. (Mehmet Taha Ayar, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Ocak, A. Y. (2002). Alevî ve Bektaşî İnançlarının İslâm Öncesi Temelleri. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Onur, S. (2019). Ejderha Destanı’nın Yeni Bir Neşri. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi 16(4) 687-723. google scholar
  • Ömer Seyfettin (2020). Hikâyeler II. (Hülya Argunşah, Haz.). İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Ördek, Ş. Ş. (2022). Fâ’iz’in İstanbul Şehrengizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi (7), 127-149. google scholar
  • Polat, N. H. (2007). Ömer Seyfeddin. TDV İslâm Ansiklopedisi 34. İstanbul: TDV. google scholar
  • Russell, B. (2004). Batı Felsefesi Tarihi III. (Muammer Sencer, Çev.) İstanbul: Say Yayınları. google scholar
  • Schmitt, C. (2005). Siyasi İlahiyat. (Emre Zeybekoğlu, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Schmitt, C. (2011). Hobbes ve Descartes’ta Bir Mekanizma Olarak Devlet. (Emre Zeybekoğlu, Çev.). Milletlerarası Hukuk ve Milletlerarası Özel Hukuk Bülteni 23(1-2), 969-980. google scholar
  • Schmitt, C. (2020). Hamlet ya da Hekuba: Zamanın Oyuna Baskını. (Cana Bostan, Çev.). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları. google scholar
  • Strauss, L. (2018). Tabii Hak ve Tarih. (Ozan Erözden, Çev.). Devlet Kuramı içinde (s. 269-320). Cemal Bâli Akal (Ed.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Sürelli, B. (2017). Orta Doğu’nun Edebi Hafızası: Toplumsal Bellek ve Osmanlı Edebiyatı’nın Komşu Kültürlerle İlişkisi. Sanatta Hafızanın Biçimleri. Meryem Babacan Bursalı (Ed.). İstanbul: Küre Yayıncılık. google scholar
  • Şentürk, A. A. (2016). Osmanlı Şiiri Kılavuzu I. İstanbul: OSEDAM. google scholar
  • Tanpınar, A. H. (2012). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. (Abdullah Uçman, Haz.). İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Taşkent, A. (2022). Tasavvuf ve Felsefe Literatüründe Miraç ve Miraçtan İlham Alan Anlatılar. Osmanlı Kültür Ortamında Miraç ve Yolculuk Durakları: Edebiyatta, Müzikte ve Resimli Elyazmalarında Miraç ve İslamın Üç Kutsal Şehri I içinde (s. 171-179). Ayşe Taşkent ve Nicole Kançal-Ferrari (Ed.). İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Tietze, A. (2002.) Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lugatı I. İstanbul: Simurg Yayınları. google scholar
  • Tottoli, R. (1999). At Cock-Crow: Some Muslim Traditions About the Rooster. Der Islam 76(1), 139-147. google scholar
  • Turan, M. (2014.) Ahmedî Divanında Kuşlar. Asos Journal (7), s. 23-37. google scholar
  • Türk, H. B. (2018). Çoban ve Kral: Siyasetnamelerde İdeal Yönetici İmgesi. İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Uluscu, G. (2013). Eski Anadolu Türkçesiyle Yazılmış Miraçname. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Wellek, R. ve Warren, A. (2016). Edebiyat Teorisi. (Ömer Faruk Huyugüzel, Çev.) İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Yazar, T. ve Dündar, A. (2000). Türk-İslam Sanatında Horoz İkonografisi. KÖK Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi II(1), 213-235. google scholar
  • Yıldırım, S. (2020). “Efsaneden Tarihe, Tarihten Edebi Esere: Başını Vermeyen Şehit”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum 9(25), 75-98. google scholar
  • Yılmaz, H. (2018). Caliphate Redefined: the Mystical Turn in Ottoman Political Thought. Princeton: Princeton University Press. google scholar
  • Yüksel, F. M. (2022). Uydurma Hadisler ve Mitolojik Anlatılar. Amasya İlahiyat Dergisi (18), 219-253. google scholar
  • Zabcı, F. (2015). Thomas Hobbes: Devlet ya da “Ölümlü Tanrı”ya Övgü. Sokrates’ten Jakobenlere Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi içinde (s. 427-455). Mehmet Ali Ağaoğulları (Ed.). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Eskin, Ş. (2023). Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin. Journal of Turkish Language and Literature, 63(2), 287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


AMA

Eskin Ş. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin. Journal of Turkish Language and Literature. 2023;63(2):287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


ABNT

Eskin, Ş. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin. Journal of Turkish Language and Literature, [Publisher Location], v. 63, n. 2, p. 287-315, 2023.


Chicago: Author-Date Style

Eskin, Şerif,. 2023. “Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin.” Journal of Turkish Language and Literature 63, no. 2: 287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


Chicago: Humanities Style

Eskin, Şerif,. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin.” Journal of Turkish Language and Literature 63, no. 2 (May. 2024): 287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


Harvard: Australian Style

Eskin, Ş 2023, 'Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin', Journal of Turkish Language and Literature, vol. 63, no. 2, pp. 287-315, viewed 3 May. 2024, https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


Harvard: Author-Date Style

Eskin, Ş. (2023) ‘Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin’, Journal of Turkish Language and Literature, 63(2), pp. 287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575 (3 May. 2024).


MLA

Eskin, Şerif,. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin.” Journal of Turkish Language and Literature, vol. 63, no. 2, 2023, pp. 287-315. [Database Container], https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575


Vancouver

Eskin Ş. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin. Journal of Turkish Language and Literature [Internet]. 3 May. 2024 [cited 3 May. 2024];63(2):287-315. Available from: https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575 doi: 10.26650/TUDED2023-1309575


ISNAD

Eskin, Şerif. Order of the World: The Idea of Sovereignty in the Late Stories of Ömer Seyfettin”. Journal of Turkish Language and Literature 63/2 (May. 2024): 287-315. https://doi.org/10.26650/TUDED2023-1309575



TIMELINE


Submitted04.06.2023
Accepted30.08.2023
Published Online01.11.2023

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.