Research Article


DOI :10.26650/TUDED2024-1448920   IUP :10.26650/TUDED2024-1448920    Full Text (PDF)

The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane

Seval Şahin

 Mehmet Rauf’s 1909 work Âşıkane is a gateway to the sentimental education of that period’s young, educated Ottoman man. It comprises three stories: “A Dance Competition at Summer Palas” (Summer Palas’ta Bir Müsamere-i Raksiye), “Serap” (Mirage), and “Youth Love” (Garam-ı Şebab). Similar to Mehmet Rauf’s previous works, these stories revolve around love and passion. By giving the title Âşıkane, Mehmet Rauf has invented the Ottoman equivalent of the concept of sentimental education. The three stories of Âşıkane present the position of men in relation to women and the ways in which their position transforms them into “lovers.” They are not just in love but are bodies embodying emotions that speak, think, dream, and write about love. These lovers use a language that prioritizes their actions to describe passion and desire. This language exists through desire and is expressed through an implied relationship between desire and youth. Consequently, these lovers demonstrate the relation of sentimental education to that which is spiritual/poetic and bodily while conveying the ways for the youth’s sentimental education. 

DOI :10.26650/TUDED2024-1448920   IUP :10.26650/TUDED2024-1448920    Full Text (PDF)

Genç Osmanlı Erkeğinin Duygusal Eğitimi: Âşıkane

Seval Şahin

 Mehmet Rauf'un 1909 tarihli eseri Âşıkane, 19. yüzyıl sonu genç ve eğitimli Osmanlı erkeğinin duygusal eğitimine açılan bir kapıdır. Eserde, “Summer Palas'ta Bir Müsamere-i Raksiye”, “Serap” ve “Garam-ı Şebab” adlı üç hikâye vardır. Bu hikâyeler, Mehmet Rauf'un pek çok eserinde olduğu gibi aşk ve tutku etrafında döner. Mehmet Rauf eserine Âşıkane adını vererek, sadece aşk ve tutku etrafında dönen hikâyeler yazmaz, aynı zamanda duygusal eğitim kavramının Osmanlı Türkçesindeki karşılığını icat eder. Âşıkane’yi oluşturan üç kısa hikâye, erkeklerin kadınlar karşısındaki konumlarını ve bu konumlarının onları nasıl “âşık” haline getirdiğini anlatır. Bu şekilde genç erkekler aşk ile kurdukları ilişkide sürekli olarak aktif bir şekilde konumlanır. Aşk onlar için zihinlerinde ve bedenlerinde bir performansa dönüşür. Bu performans hali devamlı bir akışkanlığı ve neredeyse bir dans halini çağrıştırır. Âşıkane’deki genç erkekler sadece âşık değil, aşk hakkında konuşan, düşünen, hayal eden ve yazan, duygularını yazı ile somutlaştırmaya çalışan bedenler ve zihinlerdir. Bu âşıklar tutkuyu ve arzuyu tanımlamak için eylemlerini önceleyen bir dil kullanırlar ve bu dil de arzu aracılığıyla var olur. Sonuç olarak, bu âşıklar duygusal eğitimin ruhsal, şiirsel ve bedensel olanla ilişkisini gösterirken, gençlerin duygusal eğitiminin yollarını da aktarırlar.


EXTENDED ABSTRACT


 Edebiyat-ı Cedide (Servet-i Fünun) kuşağı için edebiyatın dili duyularla, duygularla ve düşüncelerle iç içe bir şekilde kuruluyordu. Yazar/şair tabiata tüm duyularını açmış, bu duyular aracılığıyla dünyayı hem gözüyle hem kalbiyle seyreden, gören ve hisseden biri olarak manzaralarla, levhalarla beslenen görsel/işitsel bir dil yaratıyordu. Bu dilin aktarımı için yeni kelimeler, yeni vezinler ve roman, sone gibi yeni edebî türlerle tanışılıyordu. Bu topluluk içinde yer alan Mehmet Rauf, roman, hikâye ve mensur şiir örnekleriyle olduğu kadar dünya edebiyatı hakkında yazdıklarıyla da döneminin önde gelenleri arasındaydı. Eserlerinde musiki gibi bir dil yaratma peşinde olan Mehmet Rauf, kadınları, aşk ve kadın-erkek dünyasını, yazdıklarında tekrar tekrar işlemiştir. O dönemin edebiyatçılarının anılarında onunla ilgili olarak birçok kadınla ilişkide olması, kadınlara tutkuyla bağlanması hatta bundan dolayı kendini öldürme teşebbüsünde bulunması, Bir Zambak Hikâyesi (1913) adıyla yazdığı eser sonucu askerlikle ilişkisinin kesilmesi sıklıkla anlatılır. O, bu kuşağın anılarındaki yaramaz “oğlan çocuğudur.” Bu “yaramazlık”, var olan hayatı başka bir düzleme taşıma düşüncesi, onun edebiyatında özellikle kadın-erkek ve aşk ilişkisiyle belirginleşir. Çünkü Mehmet Rauf’ta aşk, hayat için bir yaşam kaynağıdır ve tek bir şekli yoktur: Onun metinlerinde aşkın, iki erkeğin aynı kadına âşık olduğu ya da iki kadının aynı erkeğe âşık olduğu aşk üçgenlerinden tamamen tensel olanlara, platonik olanlardan gönül eğlendirmek için uğranılanlara ve hatta evliliğin sakin sularına uzananlara kadar pek çok çeşidi vardır. Yazar, bu kadar farklı aşk çeşidini eserine yerleştirirken arzuyu da baş köşeye oturtur. Dilini, arzu edilene yönelik bir tasarımla sunmak için duyularını, duygularını, düşüncelerini, imgeleri; çokluk da erotik imgeleri kullanır. Böylece ondaki arzu, karşısındakine yönelirken bedensel ve duygusal bir ihtiyacı karşılayacak şekilde ortaya çıkan bir duygusal eğitime dönüşür ve yazar buna âşıkane adını verir. 

Mehmet Rauf’ta duygusal eğitimin temelini, genç Osmanlı erkeğinin “uyanışı” oluşturur. Bu uyanışta kelimenin hem uyku ve uykudan uyanış hem de durgun bir halden sıyrılıp harekete geçmek anlamları bir aradadır. Âşıkane’de üç hikâyedeki erkek karakterler de bir kadının onlarda yarattığı hisleri bir uyku-uyanıklık durumuyla karşılarlar. İlk hikâyedeki kahraman, hikâyenin sonunda uykuya doğru koşarken, ikinci kahraman göz çevresindeki kırışıkları gördüğünde uykuda geçirdiği yıllara hayıflanır, üçüncü hikâyedeki kahraman da gördüğü kadınla birlikte bir uyanış yaşar. O halde âşıkane’nin ilk durağı bu uyanma halidir. Bu hal miskinlik ile hareket arasındaki bir mücadeleden doğar. Bu mücadelede genç Osmanlı erkeği âdet (alışkanlık) ile tesadüf arasında kalmıştır çünkü bunların ikisini de kontrol edemez. Kontrol edemediğinden, âdet ve tesadüf arasında miskinliğe kapılmamak için sürekli hareket halindedir. Bu hareketlilik sadece bedenini değil, zihnini de meşgul eder. Beden oradan oraya koşuştururken zihin de peşinde olunana dair bir düşünceler silsilesi ile onu takip eder. Kahraman, zihnindeki düşünce silsilelerini bir sanat eseri, çoğunlukla da şiir olarak cisimleştirir. Bir tutkuyla onu harekete geçiren kadına dair düşünür, onu takip eder, hayal eder, hayallerini sanat eserine dönüştürür; bu şekilde hem peşinde koştuğu kadını hem de ona dair zihnindeki düşüncelerini şiirde somutlaştırır. Flaubert, Balzac ve Stendhal’in eserlerindeki duygusal eğitimde delikanlılar, kendilerinden büyük kadınlara yönelik aşklarında çoğunlukla isteklerine karşılık bulamazlar  ve bir süre sonra fikir değiştirirler. Ancak âşıkane’de bir ısrar vardır. Bu ısrar, aşkın en ufak bir kirlenmişliğiyle vazgeçişe yönelir. Duygusal eğitim, entelektüel dünyada ve sanat ortamında bir mücadele alanının içinde savaşmaktır, âşıkane ise bir sanatçı olduğunu çoktan kabul ettirmişlerin harcıdır. Kendisini başka erkeklere rahatça teslim eden kadınlar, genç Osmanlı erkeğinde bir iğrenme duygusu yaratır ki bu da onun âşıkane’sinin bir parçasıdır. Çoğunluğu yabancı ya da gayrimüslim kadınlarla girişilen bu evlilik dışı ilişkiler onlara evliliğin kutsal yolunu gösterir. Kahraman, evlilikteki iyiliğe, güzelliğe kendini ikna etmeye çalışsa da bundaki âdetin, rutinin onun ruhunu beslemeyeceğini de itiraf eder. Bu itiraflarda delikanlının “kirli” kadınlarla tanışabileceği kozmopolit ortamlar ve bu ortamlardaki “serbest kalan sözcükler”in dili de önemlidir. 

Bu makalede Mehmet Rauf’un 1909 yılında yayımlanan Âşıkane adlı hikâye kitabına odaklanarak yazarın bu kitaba ad olarak seçtiği âşıkane’nin 19. yüzyıl sonundaki entelektüel genç Osmanlı erkeğinin duygusal eğitimine karşılık geldiğini, Mehmet Rauf’taki arzunun aşk ile birleştiğinde bedeni de işaret eden bir dil ortaya çıkardığını, bu dilin sadece bedeni değil aynı zamanda bedenin sahnede bir oyuncu gibi hareketli halini de verdiğini iddia ediyorum.


PDF View

References

  • Aktaş, Ş. (2013). Yenileşme Devri Türk Şiiri ve Antolojisi 1. Ankara: Kurgan. google scholar
  • Buck-Morss, S. (1999). The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project (Studies in Contemporary German Social Thought) Cambridge: MIT. google scholar
  • Budak, A. (2013). Batılışma ve Türk Edebiyatı. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. google scholar
  • Deleuze, G. and Guattari, F. (2019). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. (Brian Massumi, Trans.) London: Bloomsbury. google scholar
  • Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition. (Paul Patton, trans.) New York: Colombia University Press. google scholar
  • Zürcher, E. J. (2003). Turkey: A Modern History. London: I.B. Tauris. google scholar
  • Ertürk, N. (2011) Grammatology and Literary Modernity in Turkey. Oxford: Oxford University Press. google scholar
  • Findley, C. (1980). Burocratic Reform in the Ottoman Empire: The Sublime Porte, 1789-1922. Princeton University Press. google scholar
  • Freud, S. (1957). On the History of the Psycho-Analytic Movement Papers on Metapsychology and Other Works. (James Strachey, trans.) London: The Hogart Press. google scholar
  • Karahan-Richardson B. (2011). Male Narcissism in Early Turkish Novels. Indiana University. google scholar
  • Koçak, O. (1995). Kaptırılmış İdeal: Mai ve Siyah Üzerine Psikanalitik Bir Deneme,”. Toplum ve Bilim. (70) 94-115. google scholar
  • Kristeva, J. (1983). Tales of Love. New York: Colombia University Press. google scholar
  • Kuru, S. S. (2008). Yaşanan, Söylenen ve Yazılan: Erkekler Arasında Tutkusal İlişkiler. Cogito. (65-66), 263-277. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2008). Edebî Hatıralar (Mehmet Törenek, haz.). İstanbul: Kitabevi. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2020). Âşıkane. (Seval Şahin, haz.). İstanbul: Can. google scholar
  • Mehmet Rauf. (2022). Son Emel. (Seval Şahin, haz.). Can Yayınları, İstanbul, google scholar
  • Mera, B. Introduction Au Lys Dans La Vallee, http://www.lysdanslavallee.fr/fr/article/introduction-au-lys-dans-la-vallee. google scholar
  • Orhan, O. (2019). Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: Dergâh. google scholar
  • Özkaya, E. (2011) Frederic Moreau de Flaubert et Julien Sorel de Stendhal Sont-Ils Arrivistes? CÜ Sosyal Bilimler Dergisi (35), 1-23. google scholar
  • Sarıtaş, E. (2020). Cinsel Normalliğin Kuruluşu. İstanbul: Metis. google scholar
  • Sayers, D.S. Tıfli Hikâyeleri. İstanbul: Bilgi Univesity Publishing, 2013. google scholar
  • Yuva, G. M. (2017). Modern Türk Edebiyatının Fransız Kaynakları. İstanbul: İletişim. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Şahin, S. (2024). The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature, 64(2), 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


AMA

Şahin S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature. 2024;64(2):441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


ABNT

Şahin, S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature, [Publisher Location], v. 64, n. 2, p. 441-462, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Şahin, Seval,. 2024. “The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane.” Journal of Turkish Language and Literature 64, no. 2: 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


Chicago: Humanities Style

Şahin, Seval,. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane.” Journal of Turkish Language and Literature 64, no. 2 (Mar. 2025): 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


Harvard: Australian Style

Şahin, S 2024, 'The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane', Journal of Turkish Language and Literature, vol. 64, no. 2, pp. 441-462, viewed 10 Mar. 2025, https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


Harvard: Author-Date Style

Şahin, S. (2024) ‘The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane’, Journal of Turkish Language and Literature, 64(2), pp. 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920 (10 Mar. 2025).


MLA

Şahin, Seval,. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane.” Journal of Turkish Language and Literature, vol. 64, no. 2, 2024, pp. 441-462. [Database Container], https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920


Vancouver

Şahin S. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane. Journal of Turkish Language and Literature [Internet]. 10 Mar. 2025 [cited 10 Mar. 2025];64(2):441-462. Available from: https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920 doi: 10.26650/TUDED2024-1448920


ISNAD

Şahin, Seval. The Sentimental Education of the Young Ottoman Man: Âşıkane”. Journal of Turkish Language and Literature 64/2 (Mar. 2025): 441-462. https://doi.org/10.26650/TUDED2024-1448920



TIMELINE


Submitted08.03.2024
Accepted22.08.2024
Published Online28.08.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.