Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/artsanat.2025.23.0014   IUP :10.26650/artsanat.2025.23.0014    Tam Metin (PDF)

Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi

Safiye Sarı

Kadın giyimi aksesuarlarından biri olan el çantaları ile türdeşi para keseleri, bulundukları dönemin ruhunu, yaşam stilini ve kültürel zenginliğini gösteren maddi kültür unsurları arasındadır. Çalışma, çanta ve keselerin tarihî gelişim sürecine ve tasarım özelliklerine odaklanırken aynı zamanda her iki aksesuarı birbiriyle kıyaslayarak incelemek9 tedir. Bu kıyaslamada çanta ve keseyi önemli kılan, Zürih kökenli çantalar ile Bayburt kökenli keselerin nesneleri taşımalarının ötesinde aynı koleksiyonda yer almaları ve yapıldıkları dönemin stil, tür, malzeme ve teknik özellikleri hakkında önemli ip ipuçları sunmalarıdır. Farklı iki kültürün sosyal yaşam gereklilikleri çerçevesinde gelişen çanta ve keselerin çeşitli özellikler bakımından ele alınmasının kadın aksesuarlarının tasarımsal özelliklerinin anlaşıla9 bilmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden etnografik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma iki aşamada gerçek9 leştirilmiş, birinci aşamada konunun ana hatları ile ele alındığı tarihî veriler toplanmış, ardından veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ile koleksiyon bilgilerine ulaşılmıştır. İkinci aşamada çanta ve keselerin ölçü, form, dokuma, süsleme ve dikim teknikleri araştırmacı tarafından geliştirilen bilgi kartlarıyla detaylandırılmış, son olarak elde edilen bilgiler tarihî ve tasarımsal arka plan okumalarıyla tartışılmıştır. Böylece bu çalışma ile tarihî öneme sahip hem yurt içi hem de yurt dışı kökenli farklı kültürlere ait çanta ve türdeşi keseler aynı araştırmada çeşitli yönleri ile ele alınmış ve ileride yapılacak benzer çalışmalar için bir kaynak oluşturulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Çantakeseaksesuargiyimtekstil süslemeform
DOI :10.26650/artsanat.2025.23.0014   IUP :10.26650/artsanat.2025.23.0014    Tam Metin (PDF)

Design Characteristics of the Zurich Handbags and Bayburt Purses in the Emir Collection

Safiye Sarı

Handbags and purses, as female accessories, are key elements of material culture that reflect the spirit, lifestyle, and cultural richness of their time. This study examines the historical development and design features of handbags and purses and compares these two accessories. What makes bags and purses significant in this comparison is that handbags originating from Zurich and purses from Bayburt, in addition to holding objects, are part of the same collection and offer valuable insights into their period's style, type, material, and technical characteristics. Analyzing the handbags and purses that evolved due to the social requirements of two distinct cultures, based on various characteristics, is essential for understanding the design features of women's accessories. The study was conducted using an ethnographic approach and a qualitative research method. It was carried out in two stages: in the first stage, historical data were collected, and the topic was discussed in general terms; then, collection data were collected through semi9structured interviews. In the second stage, the size, shape, weaving, decoration, and sewing techniques of the handbags and purses were outlined in the information cards created by the author. Finally, the study data were discussed in relation to the historical and design contexts. Thus, the study examined historically significant handbags and purses from both domestic and foreign cultures to develop a resource for future studies.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


The bag, which is made of different materials and used in the transportation process, is a garment complement that appears for a certain purpose. Bags that reflect the personality and taste of the user have been a symbol of power and wealth in the historical process. Furthermore they have been referred to with various forms and names throughout history. This is the first bag form seen in history. These pouches are attached to clothing in various forms or carried by hand, in the form of a bag containing personal items such as money and handkerchiefs.

The ancient Egyptians carried bags made of linen and leather containing fragrances, cosmetics or coins, Roman soldiers carried decorated bronze9colored bags, and men and women belonging to the upper class in the Middle Ages used money bags similar to the reticule. European nations have used ‘pear9shaped’ pouches, which are popularly used in decorative arts 15. and 17. Between the centuries. These bags have evolved over the centuries to brand bags such as Hermès (1837) and Louis Vuitton (1851), and thus they have continued their development. Nowadays, they have become important complements of clothing collections. Pouches presented the rarest examples of which, like their European counterparts, have a very ancient history in traditional Turkish arts. According to information from archeological excavations, kurgans, reliefs, miniatures and wall paintings, the Central Asian Turks used pouches, which were attached to the pendulums of belt buckles.

The tradition of tying the belt and belt continued during the Seljuk and Ottoman periods even after the Turks settled in Anatolia. These pouches, which have been seen in Anatolia since the early Turkish periods, have continued their existence to the present day as a continuation of an ancient tradition, although their use has decreased. The study aims to discuss the elements of bags and similar bags, to highlight and to Decipher the similar and different aspects of accessories belonging to two different cultures. They have undertaken important tasks about the periods in which he was and about the research that was done before him. The aim of the study is to decipher the place of bags and pouches in the historical process, the form, pattern, technical and material characteristics in the culture they belong to, the artistic and design influences they feed on, and the similar and different aspects between each other. The ethnographic research method, one of the qualitative research methods, was used in the study. The information of the collection related to the semi9structured interview technique as a data collection tool was obtained. Furthermore, thus, the cultural and social background of the periods to which the bags and bags belong, as well as the data sources, have been comprehensively evaluated.

The study has been started with the special permissions obtained (ethics committee permission certificate and permission for the works to be used within the framework of publication). It has been seen in the field studies that have been examined, pouches that vary depending on the type and size of the item to be used in the region. In the research, paraboloid (half ellipse), triangular, square and rectangular forms were found in the region. Most of the pouches made as dowry items have small sizes. Most money pouches have been seen in the area. Few examples of these sacs have reached the present day.

According to the information obtained in the field from the bags and pouches, they were fed from their own cultures. In this case, it has been influential in the period art movements. One of the important results of the study is that the bags represent the Art Nouveau art movement. The decorative elements used in the bags and the technical characteristics used in these elements also strengthen this knowledge. On the other hand, similar results have been obtained in the study of the ornamental properties of pouches. It is extremely normal that the pouches are influenced by traditional Turkish arts in terms of form and decoration. Because the Bayburt province has been the sanjak center of the Ottoman Empire for many years. On the other hand, Bayburt has been home to various civilizations in ancient times.

Within the scope of the research, about 70 national and international sources through which bags and pouches belonging to two different cultures passed were examined. As a result of the examination, it was obtained that the bags and pouches belonging to two different cultures show great ethnographic artifact characteristics of historical importance in terms of form, weaving, ornament and motif characteristics, especially in the period and years of construction.

The handbags that originated from European reticules and purses, which are key elements of material culture in Turkey, are significant for understanding the historical period. Their weaving, form, color, motif, decoration, embro9 idery, and sewing characteristics provide valuable insights for future research. Ethnographic research, a qualitative research method, was used in this study. The study data on the handbag and purse collection were collected through semi9structured interviews, while the cultural and social background of the periods of the handbags and purses, along with data sources, was established through a comprehensive and in9depth document review. Before the study, special approvals were obtained from the ethics committee and the collection owner. The absence of comprehensive studies on purses in the literature presented a significant challenge in the classification of the sources. In this study, a theoretical framework was first developed by examining handbags and purses from a historical perspective. The findings, which included the visual and design characteristics of the handbags and purses, were then analyzed. 

In this study, we used an ethnographic approach, a qualitative research method, to examine the historical and design characteristics of the Zurich handbags and Bayburt purses in the Emir collection. The study material included two Zurich handbags and three Bayburt purses. The history of Bayburt province in Turkey, home to the Emir collection, dates back to 3000 BC. This city is among the regions where the Turks first settled in Anatolia. Bayburt, which was a sanjak under Ottoman rule until 1878, was part of the Erzurum province until 1927. It then became a district of Gümüşhane province, and in 1989, it was established as a province. The Emir family is one of the longstanding families of Bayburt. The eldest member is Mustafa Efendi, known as Kitapsız Hoca. Selbin Emir, one of Mustafa Efendi’s grandchildren born in 1952, is the owner of the purses discussed in this study. 

It has also been seen that the design findings based on the results from historical findings indicate that the pouches dated to the 70s retain the form, weaving, motif, embroidery and sewing characteristics seen in previous periods. The situation is not different with bags. Nations keep alive the characteristics born of their cultural arts as a positive situation born of emulation and inspiration in art. The transmission of cultural elements stemming from the arts of various nations through imitation and inspiration is viewed as a beneficial result of cultural interaction. Situations involving artistic inspiration, influence, and the act of being influenced are common interactions among artists.

On the other hand, while it is unlikely that the handbags were added to the collection before the purses, It can be inferred that the handbags may have inspired the purses. The sewing, decoration, and embroidery techniques support this. It should not be overlooked that the source of inspiration in design plays a crucial role in generating ideas.

As a result, the study examined bags and conspecific pouches belonging to two different cultures of historical importance in the same study. Thus, it was possible to look at the historical and design characteristics of cultures at the same time, and it was concluded that it could be an effective study in terms of contributing to subsequent research based on the findings it obtained. Based on these analyses, the main findings on the Zurich handbags and Bayburt purses in the Emir Collection are presented in Tablo 1. 


PDF Görünüm

Referanslar

  • Akgün, Rahşan Fatma. “1980’lerden Günümüz Grafik Tasarımda Yapıbozumculuk (Deconstructivism).” Yüksek Lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2008. google scholar
  • Alexandermcqueen. “Women's Clutches.” Erişim 12 Şubat 2023. https://www.alexandermcqueen.com/en-us/pr/the-drop-clutch-803535J1VI11402.htm. google scholar
  • Algül, Ali. “Melih Cevdet Anday’a Göre Sanat.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 33/2 (2016): 29-39. google scholar
  • Ambrose, Gavin ve Paul Harris. Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. Çev. Bilge Barhana. İstanbul: Literatür Yayınları, 2010. google scholar
  • And, Metin. Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2014. google scholar
  • Anthony, Clare. Art of the Handbag: Crazy Beautiful Bags. New York: Race Point Yayınları, 2013. google scholar
  • Arseven, Celal Esat. “Kese.” Sanat Ansiklopedisi. 4. Cilt. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1983, 1052-1053. google scholar
  • Aydın, İrfan ve Yeşim Zümrüt. “Doğa ve Sanat Ekseninde Farklı Yaklaşımlar.” Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi 4/ 4 (2013): 53-78. google scholar
  • Aytaç, Gülsüm. “Nerede Eski Keselerimiz.” Kültür ve Sanat Dergisi 23. Ankara: https://www.simurgkitabevi.com/is-bankasi-kulturyayinlari. google scholar
  • Aytaç, Gülsüm. “Türk Kültüründe Keseler.” Sanat ve İnsan Dergisi 1/2 (2009): 13-21. google scholar
  • Başeğmez, Demet. “Kobi’ler Kapsamında Saraciye Sektörünün Gelişimi ve Tasarımın Sektörel Gelişime Etkisi.” Yüksek Lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2005. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi Sari, 2025 google scholar
  • Bayburt İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. “Tarihçe.” Erişim 20 Aralık 2024. https://bayburt.ktb.gov.tr/TR-91928/genel-bilgiler.htm. google scholar
  • Bilgili, Habibe. “İnönü Üniversitesi’nde Yabancı Uyruklu Öğrenci Olmak: Etnografik Bir Araştırma.” Yüksek Lisans tezi, İnönü Üniversitesi, 2016. google scholar
  • Blackman, Cally. Modanın Tarihi 1900’den Bugüne. İstanbul: Kerasus Yayınları, 2013. google scholar
  • Blog.adgager. “Geçmişten Günümüze Gucci 1947.” Erişim 22 Ağustos 2023. https://blog.adgager.com/gecmisten-gunumuze-gucci. google scholar
  • Breward, Christopher. “Arzuyu Yaymak.” Çev. Mine Haydaroğlu. Sanat Dünyamız 107 (2008): 87-119. google scholar
  • Can, Mine. “Anadolu Türk Kültüründe Kanaviçe.” Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 10/20 (2017): 319-334. google scholar
  • Candan, Ülkü. “Silifke Müzesi’nde Bulunan Osmanlı Dönemi Saat, Para ve Tütün Keselerinden Bazı Örnekler.” 24. Araştırma Sonuçları Toplantısı, Çanakkale 29 Mayıs-2 Haziran 2006. 2. Cilt. İzmir: Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, 2006, 642-658. google scholar
  • Centrepompidou. “Jean Moral 1906, France-1999, Suisse, Modèle d'Elsa Schiaparelli, cf, Harper's Bazaar, octobre 1939, p.73.” Erişim 01 Kasım 2023. https://www.centrepompidou.fr/en/ressources/oeuvre/c7p58B. google scholar
  • Çetin, Yusuf ve Cavit Polat. “Geç Osmanlı-Erken Cumhuriyet Dönemlerine Tarihlendirilen Bir Grup Tütün Kesesi Üzerine Değerlendirme.” Social Science Development Journal 22 (2020), 221-239. google scholar
  • Çevik, Mehmet. “Kültürel Değişim, Gelenek ve Türk Halk Hikâyeciliği.” Turkish Studies 9/12 (2014): 113-123. google scholar
  • Çoruhlu, Yaşar. Hun Sanatı. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2002 google scholar
  • Daireiki. “O Çantalar ve Öyküleri.” Erişim 15 Ocak 2024. https://daireiki.com/moda/aksesuar/d-o-cantalar-ve-oykuleri-86. google scholar
  • Doğan, Asuman. “İç Anadolu Bölgesi Kayseri İli Güpgüpoğlu Konağı Etnografya Müzesi’nde Bulunan El Sanatları Örnekleri Üzerine Bir Araştırma.” Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, 2009. google scholar
  • Eckert, Claudia ve Martin Stacey. “Sources of Inspiration: A Language of Design.” Design Studies 21/5 (2000): 523-538. google scholar
  • Emilyjogibbs. “Handbag.” Erişim 15 Mayıs 2022. https://www.emilyjogibbs.co.uk/archiv google scholar
  • Emir Koleksiyonu (EK), Leyla Karabulut (LK) (21 Ekim 2021). google scholar
  • Gombrich, Ernest. Sanatın Öyküsü. Çev. https://www.amazon.com.tr/s/ref=dp_byline_sr_book_2?ie=UTF8&field-author=%C3%96mer+Erduran&search-alias=books. google scholar
  • Güler, Ayşe. “Asya ve Avrupa Kıtalarında Seramik Mataralar.” Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, 1988. google scholar
  • Güneş, Özlem ve Hilal Pala. “Avusturya’da Giyim- Kuşam Konusunda Hazırlanmış Lisansüstü Tezler İçin Bir Literatür Taraması.” 3rd International Eurasian Conference On Sport Education And Society Proceedings Book, Mardin, 15-18 Kasım 2018. Ankara: International Science Culture and Sport Association Publisher, 2018. google scholar
  • Harmankaya, Hatice, Asuman Yılmaz, Duygu Ercan ve Aslı Çetin. “Giysi Süslemelerinde Pul-Boncuk Kullanımının Yeri ve İşleme Teknikleri.” Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi 1/1 (2012): 627-638. google scholar
  • Hasret, Feride ve Fatma Koç. “Emile Pingat’ın Ceket Tasarımlarında Art Nouveau Akımının Etkisi.” İnsan ve Sanat Dergisi 5 (2021): 366-387. google scholar
  • Johnson, Burke ve Larry Christensen. Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar. Çev. Selçuk Beşir Demir. Ankara: Eğiten Kitap, 2014. google scholar
  • Janeaustensworld. “https://janeaustensworld.com/ [Jane Austen's World];. Erişim 22 Kasım 2022. https://janeaustensworld.com/tag/kyoto-costume-institute/. google scholar
  • Karabıyık Barbarosoğlu, Fatma. Moda ve Zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık, 2004. google scholar
  • Karadeniz, Zarife ve Azize Melek Önder. “Çanta Formu ve Çanta Formunu Kullanan Seramik Sanatçıları.” Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi 6/13 (2021): 119-137. google scholar
  • Karagöz, Gözde. “Doğaya Öykünme; Art Nouveau Mimarlığı.” Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi, 2007. google scholar
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınlar, 2016. google scholar
  • Kayadibi, Pakize. “Kültür Mirasımız Para Keselerinden Örnekler.” Arış Halı, Dokuma ve İşleme Sanatları Dergisi 13 (2018): 46-52. google scholar
  • Kim, Mi Young ve Kyo-Hwa Cho. “A Study on Art Nouveau Style Fashion Design.” Journal of Fashion Business 7/6 (2003): 1-9. Erişim 12 google scholar
  • Kasım 2023. “https://www.researchgate.net/publication/264143742_A_Study_on_Art_Nouveau_Style_Fashion_Design_-Focusing_on_Flower_Pattern. google scholar
  • Koca, Emine, Fatma Koç ve Tuba Vural. “Kültürlerarası Etkileşimde Giyim Kuşam.” 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları google scholar
  • Kongresi Bıı̇ldıı̇rıı̇ler. 1. cilt. Yay. Haz. Zeki Dilek, Mustafa Akbulut, Zeki Cemil Arda, Zeynep Bağlan Özer, Reşide Gürses, Banu Karababa Taşkın (Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 2007), 793-808. google scholar
  • Komsuoğlu, Şükran, Arsal İmer Mengi, Mine Seçkinöz, Sabiha Alpaslan Aker, Serap Etike Köse. Resim II Moda Resmi ve Giyim Tarihi. Ankara: Devlet Kitapları Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1986. google scholar
  • Köseliören, Halime Öznur. “Art Nouveau Da Gaudi Örneklemesi.” Yüksek Lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, 2018. google scholar
  • Kyoto Costume Institute. “Jane Austen's World.” Erişim 28 Şubat 2023. https://janeaustensworld.com/tag/kyoto-costume-institute. google scholar
  • Laçinkaya, Aslınida. “Kadın Çanta Tasarımı Ürünlerin Gösterge Bilimsel İncelenmesi.” Yüksek Lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, 2019 google scholar
  • Lau, John. Moda Tasarımında Aksesuar Tasarımı. Çev. Begüm Başoğlu. İstanbul: Literatür Yayınları, 2014. google scholar
  • Oral, Okşan ve Esra Dirgar. Deri Saraciye Ürünleri ve Özellikleri. Ankara: İksad Yayınları, 2022. google scholar
  • Özbağı, Tevhide ve Pakize Kayadibi. “Osmanlı Dönemi Para Keseleri Üzerine.” Tarihi Kültürü ve Sanatıyla V. Eyüpsultan Belediyesi Sempozyumu Tebliğler, 11-13 Mayıs 2001. İstanbul: Eyüp Belediyesi, 2001, 52-59. google scholar
  • Özçıtak, Semra. “Bergama Arkeoloji Müzesi’nde Bulunan Geleneksel Tekstillerin Kataloglanması. Yüksek Lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2010. google scholar
  • Sari, Safiye. “Zanaatkârlıktan Stil Önderliğine: Giysi Tamamlayıcısı Özelinde Aksesuarlar.” Black Sea Summit 7th International Social Sciences Congress Book of Full Texts, Ordu, August 28-29, 2021. Ed. Gültekin Gürçay (Ankara: UBAK Publications, 2021), 283-301. google scholar
  • Selçuk, Keziban ve Hüseyin Yurttaş. “Doğu Karadeniz Bölgesi Kirkitli Dokumalarında Geometrik ve Bitkisel Motiflerden Örnekler.” ArtSanat 15 (2021): 287-315. DOI: 10.26650/artsanat.2021.15.0012. google scholar
  • Sürür, Ayten. Ege Bölgesi Kadın Kıyafetleri. İstanbul: Akbank Yayınları, 1983. google scholar
  • Süsveren, Esra. “Art Nouveau ve Louis Comfort Tiffany.” Yüksek Lisans tezi, Trakya Üniversitesi, 2013. google scholar
  • Taş, Ela. “Beşkonaklar Etnografya Müzesi ve Geeleneksel Malatya Evi’nde Bulunan El İşi Keseler.” İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 9/2 (2002): 564-578. google scholar
  • Türk Dil Kurumu. “Çanta.” Erişim 2 Eylül 2023. https://sozluk.gov.tr google scholar
  • Uğur, Beste. “Lif Sanatında Kullanılan Dokuma Teknikleri Üzerine Bir Araştırma.” Yüksek Lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2006. google scholar
  • Vogue. “A Speedy History Of Louis Vuitton’s Most Chameleonic It-Bag.” Erişim 18 Aralık 2022. https://www.vogue.co.uk/article/louisvuitton-speedy-bag-history. google scholar
  • Warren, Geoffrey. Fashion Accessories Since 1500. New York: Drama Book Publishers, 1987. google scholar
  • Weisberg, Gabriel. Art Nouveau Bing: Paris Style 1900. New York: Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service, 1986. google scholar
  • Yararel Doğan, Bilge, Kübra Arslan ve Gökçe Saadet Arpacı. “Art Nouveau Motiflerinin Dönemsel Özellikleri Bakımından İncelenmesi.” Uluslararası Gelenekten Geleceğe Konferansı: Mimaride Ahşap Bildiri Kitabı. Ed. Burcu Balaban Ökten ve Yaprak Arıcı Üstüner (İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Yayınları, 2022. google scholar
  • Yararel, Bilge. “Endüstri Devrimiyle Birlikte Değişen Üretim-Tüketim Kavramlarının Günümüz Mobilya Tasarımı Üzerindeki Etkileri.” Doktora tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2013. google scholar
  • Yemenicioğlu Negir, Ezgi. “Resimde Bitkisel Motiflerin Yorumlanışına Bakış.” Ulakbilge 6/28 (2018): 1177-1192. google scholar
  • Yener, Nüshet Göksun ve Tamer Nacar. “Gustav Klimt’in İkonaları.” Cappadocia Journal of History and Social Sciences 8 (2017): 109-128. google scholar
  • Yıldırım, Selin Demirkol. “Çağdaş Tasarımın Gelişim Sürecinde Art Nouveau Sanat Akımının Tekstil ve Modaya Yansıması.” Yüksek Lisans tezi, İstanbul Haliç Üniversitesi, 2014. google scholar
  • Yıldız, Nuray. Eski Çağda Deri Kullanımı ve Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları, 1993. google scholar
  • Yorulmaz, Selen. “Türkiye'de Saraciye Sektöründeki Deri Çantaların Tasarım ve Üretim Süreçlerinin Endüstriyel Tasarım Perspektifinden İncelenmesi.” Yüksek Lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, 2018. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Sarı, S. (2025). Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi. Art-Sanat, 0(23), 316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


AMA

Sarı S. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi. Art-Sanat. 2025;0(23):316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


ABNT

Sarı, S. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 23, p. 316-339, 2025.


Chicago: Author-Date Style

Sarı, Safiye,. 2025. “Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi.” Art-Sanat 0, no. 23: 316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


Chicago: Humanities Style

Sarı, Safiye,. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi.” Art-Sanat 0, no. 23 (Jun. 2025): 316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


Harvard: Australian Style

Sarı, S 2025, 'Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi', Art-Sanat, vol. 0, no. 23, pp. 316-339, viewed 26 Jun. 2025, https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


Harvard: Author-Date Style

Sarı, S. (2025) ‘Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi’, Art-Sanat, 0(23), pp. 316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014 (26 Jun. 2025).


MLA

Sarı, Safiye,. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi.” Art-Sanat, vol. 0, no. 23, 2025, pp. 316-339. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014


Vancouver

Sarı S. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi. Art-Sanat [Internet]. 26 Jun. 2025 [cited 26 Jun. 2025];0(23):316-339. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014 doi: 10.26650/artsanat.2025.23.0014


ISNAD

Sarı, Safiye. Emir Koleksiyonunda Bulunan Zürih Menşeili Çantalar ile Bayburt Keselerinin Tasarımsal Özelliklerinin İncelenmesi”. Art-Sanat 0/23 (Jun. 2025): 316-339. https://doi.org/10.26650/artsanat.2025.23.0014



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim29.09.2023
Kabul24.01.2025
Çevrimiçi Yayınlanma31.01.2025

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.