Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/artsanat.2024.22.1482465   IUP :10.26650/artsanat.2024.22.1482465    Tam Metin (PDF)

Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi

Sara Çebi

Bu araştırma, Trabzon Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Resim Bölümü’nde 2023-2024 eğitim öğretim yılında birinci sınıf öğrencisi olan 10 öğrencinin, temel sanat atölyesi dersi kapsamında bir araya gelerek 10 eser ortaya koyduğu bir çalışmayı incelemektedir. Öğrencilere, Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Milli Saraylar İdaresi Yazma ve Matbu Eserler Koleksiyonu’na ait 841 envanter numarasıyla kayıtlı Ayyukî tarafından 11. yüzyılda yazılmış Varka ve Gülşah mesnevisinin hikâyesi ve tarihi tanıtılmıştır. Öğrenciler, bu hikâye ile birlikte minyatürleri incelemiş, ardından sanatsal yeniden üretim kavramını öğrenmiş ve mesneviden seçtikleri minyatürleri temel sanat unsurları ve Gestalt kuramıyla yeniden değerlendirmişlerdir. Çağdaş olaylarla bütünleştirerek çoğalttıkları eserlerini analiz etmiş ve seçtikleri minyatürleri karşılaştırmışlardır. Bu yöntem, öğrencilere eserleri detaylı olarak inceleme ve analiz etme için sağlam bir platform sunmuştur. Çalışma, öğrencilerin sanat tarihine olan ilgilerini geliştirmeyi ve kapsamlı bir sanat eseri analizi becerisi kazanmalarını amaçlamıştır. Varka ve Gülşah minyatürlerini incelemekle başlayan çalışma, öğrencilerin eserlerini temel sanat unsurları ve Gestalt kuramı prensipleri doğrultusunda incelemiştir. Bu minyatürlerden ilham alan uygulamalar, öğrencilerin sanat eserlerinin yapısını anlamalarına ve estetik değerlerini değerlendirmelerine yardımcı olmuş, görsel unsurların kompozisyonlara entegrasyonuna odaklanmıştır.

DOI :10.26650/artsanat.2024.22.1482465   IUP :10.26650/artsanat.2024.22.1482465    Tam Metin (PDF)

Reproduction of Warqa wa Gulshah Miniatures in a Basic Design Workshop

Sara Çebi

This research examines a study where 10 first-year students from the Painting Department at Trabzon University’s Faculty of Fine Arts and Design collaborated during the 2023-2024 academic year to create 10 artworks as part of their basic art workshop course. The students were introduced to the story and history of the Warqa wa Gulshah epic written by Ayyukî in the 11th century, which is part of the Republic of Turkey Presidency of the National Palaces Administration Manuscript and Printed Works Collection, inventory number 841. They studied the miniatures alongside the narrative, then learned about artistic reproduction and reevaluated selected miniatures from the epic using basic art elements and Gestalt theory. Analyzing their reproduced works with contemporary integration and comparing chosen miniatures provided a robust platform for thorough examination and analysis of artworks. The study aimed to cultivate students’ interest in art history and enhance their skills in comprehensive artwork analysis. Beginning with analyzing the Warqa wa Gulshah miniatures, it proceeded to examine students’ works using basic art elements and Gestalt theory principles. Applications inspired by these miniatures helped students understand artwork structures and assess aesthetic merits, focusing on integrating visual elements into compositions.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Tasarım, geçmişten günümüze sanat eserleri ile kültürel mirasa olan ilgiyi ve etkiyi yansıtan önemli bir disiplindir. Günümüzde, tasarımcılar, geçmişin sanat eserlerinden ilham alarak yeni ve yenilikçi tasarımlar ortaya koymaktadır. Tasarım eylemi, belirli bir sonuca ulaşmak için tanımlanan bir süreçtir ve aynı zamanda yaratıcı, yenilikçi, katılımcı ve eleştirel bir yaklaşımı hedeflemektedir. Tasarım eğitimi, öğrencilere problem çözme tekniklerini öğretmeyi ve çok yönlü düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan teorik bir çerçeveye dayanmaktadır. Sanat eğitimi, diğer disiplinlerden belirgin bir şekilde ayrılmış ve özgün bir pedagojik yaklaşım geliştirmiştir. Bu da tasarım atölyelerinin öğrenci ile öğretmen arasındaki diyalog ve değerlendirme türlerine odaklanmasını sağlamıştır. Öğrenciler, sanat atölyelerinde belirsizlikle ve öğrenme süreciyle karşılaşırken çevre ile kurdukları kavramsal ilişkiyi farklı seviyelere taşımak ve yeni eğitim ortamının gereksinimlerini karşılayacak şekilde dönüştürmek için çaba gösterirler. Sanat eğitimi, soyut düşünme ve kavram üretme üzerine odaklanan tasarım dersleri tarafından oluşturulmakta ve yaratıcılığın gelişimine olanak tanımaktadır. Ayrıca, sanat dersleri, problem çözme ve öğrencilere değerlendirme yapma sürecinde de önemli bir rol oynamaktadır. Atölyeler, öğrencilere tasarım hakkında öğrenme ve tasarım eylemi hakkında bilgi edinme fırsatı sunmaktadır. Sanat eğitim süreci ilerledikçe, öğrenciler tasarım süreci ve entelektüel hareketlerle ilgili yöntemleri öğrenmeye çalışmaktadır. Temel sanat eğitimi, öğrencilere sanatın temel prensiplerini, tekniklerini ve kavramlarını öğreten kapsamlı bir eğitim programıdır. Bu program, resim, heykel, grafik tasarım, fotoğrafçılık, seramik ve tekstil sanatları gibi çeşitli sanat disiplinlerini ihtiva etmektedir. Ayrıca, temel sanat eğitimi, sanat tarihini, sanat teorisini, felsefeyi, estetik kavramları ile beraber sanat eleştirisini de kapsamaktadır. Bu eğitim, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini, problem çözme yeteneklerini ve özgüvenlerini geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Temel sanat eğitimi, öğrencilere sanatın farklı yönlerini tanıtarak onların sanatsal ifadelerini ve yeteneklerini genişletmeyi amaçlamaktadır. 

Bu makale, Trabzon Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi’nde 2023- 2024 eğitim öğretim yılında Resim Bölümü’nde verilen temel sanat eğitimi dersinde, Selçuklu Dönemi eseri olan Varka ve Gülşah mesnevisinin minyatürlerinin kullanımını ele almaktadır. Bu minyatürler, öğrencilere temel tasarım öğelerini anlamaları ve Gestalt kuramlarını uygulamaları için zengin bir kaynak sunmaktadır. Öğrenciler, bu tarihî eserleri analiz ederek ve yeniden üreterek hem Selçuklu sanatının estetik değerlerini hem de kendi yaratıcılıklarını geliştirme fırsatı bulmuşlardır. Öğrencilerin çalışmaları genel olarak çeşitli tarzları ve teknikleri içermektedir. Çalışmalar detaylara ve gerçekçi dokulara önem vererek doğanın güzelliklerini yakalamış, soyut düşünce ve duygulara yönlendirmiştir. Aynı zamanda hikâye anlatımı ve karakter gelişimi açısından da dikkat çekmiştir. Öğrencilerin çalışmalarındaki çeşitlilik, sanatın farklı yönlerini anlamalarına ve kişisel tarzlarını geliştirmelerine yardımcı olmuştur. Her bir öğrencinin kendine özgü bir yaklaşımı ve ifade tarzı olduğu gözlemlenmiştir. Genel olarak, öğrencilerin çalışmaları yaratıcı ve çeşitli bir perspektif sunmaktadır. 

Selçuklu Dönemi resim sanatı, İslam Öncesi Dönem ile Orta Asya’ya özgü sanat formlarıyla ilişkilidir. Selçuklu okulu, İran’da Selçukluların hâkimiyet döneminde ortaya çıkan bir resim akımının parçasıdır ve aynı zamanda insan figürleri ile çiçekler gibi unsurların sıkça kullanımı ile bilinmektedir. Renklerin yoğun ve dikkat çekici kullanımı, özellikle kırmızının hâkimiyeti, bu sanat akımının en belirgin özelliklerindendir. Abdü’l-Mü’min İbn Muhammed El-Hoyi gibi önemli sanatçılar, Varka ve Gülşah gibi klasik eserleri resmetmişlerdir. Hoyî’nin eserleri, Anadolu Selçuklu Dönemi’nin özelliklerini taşırken canlı renkleri ve detaylı işçilikleriyle dikkat çekmektedir. Ayyukî, 11. yüzyılın başlarında yaşamıştır ve ünü, aşk temasını ele aldığı Varka ve Gülşah adlı mesnevisiyle duyulmuştur. Varka ve Gülşah, Farsça bir aşk mesnevisi olup yaklaşık iki bin beyitten meydana gelmiştir. Bu eser, Fars edebiyatındaki ilk hikâye manzumelerinden biridir ve 10. yüzyılın sonları ile 11. yüzyılın başları arasında yazılmıştır. Hikâye Arapça kaynaklardan esinlenmiş olup Ferhad ve Şirin gibi aşk hikâyelerine de benzemektedir. Eserde, aşık ve sevgilinin hikâyesi basit ve sade bir dille anlatılmıştır. 

Trabzon Üniversitesinde gerçekleştirilen eğitim sürecinde, birinci sınıf resim bölümü öğrencileri, Selçuklu Dönemi minyatürlerini inceleyerek ve yeniden üreterek sanatsal becerilerini geliştirme fırsatı bulmuşlardır. Öğrencilere ders kapsamında, Varka ve Gülşah mesnevisinin hikâyesi ile tarihi anlatılmış ve minyatürler detaylı bir şekilde incelenmiştir. Daha sonra, yeniden üretim kavramı örneklerle açıklanmış ve öğrenciler bu minyatürlerden ilham alarak kendi eserlerini oluşturmuşlardır. Bu süreçte, öğrenciler temel sanat ögeleri (nokta, çizgi, renk, biçim, yön, ölçü, aralık ve doku) ve Gestalt kuramlarını (yakınlık, tamamlama, benzerlik, süreklilik ve şekil-zemin) aktif bir şekilde kullanarak minyatürleri yeniden ele almışlardır. Bu süreçte öğrenciler, günümüz olaylarıyla harmanlayarak yeniden ürettikleri eserleri analiz etmişlerdir. Öğrencilerin ortaya koymuş oldukları eserleri yan yana koymak suretiyle yapılan analizlerde, minyatürlerin sağladığı görsel ögelerin kullanımı ve kompozisyon üzerindeki etkisi derinlemesine incelenmiştir. Öğrencilerin yapmış oldukları çalışmalar, çeşitli tarzları ve teknikleri içermesiyle dikkat çekmektedir. Her öğrenci, sanatın farklı yönlerini anlamak ve kişisel tarzını geliştirmek için farklı yaklaşımlar benimsemiştir. Bu çalışmalar hem teknik hem de estetik açıdan zengin bir çeşitlilik sunmaktadır. Her bir öğrencinin kendine özgü yaklaşımı ve ifade tarzı olduğu gözlemlenmiş olup bu da çalışmaların bireysel yaratıcılığı ve özgünlüğünü vurgulamaktadır. Genel olarak, öğrencilerin eserleri, yaratıcı bir perspektif sunmakla kalmayıp sanatın çok yönlü doğasını da sergilemektedir. Bu çeşitlilik, öğrencilerin sanatsal ifadelerini genişletirken, onların özgüvenlerini ve problem çözme yeteneklerini geliştirmelerine de katkı sağlamıştır. 

Her bir çalışma, öğrencilerin Selçuklu Dönemi minyatürlerinden ilham alarak yarattığı yeni eserleri tanımlamaktadır. Temel bileşenler, kullanılan renk paleti, kompozisyon elemanları ve semboller gibi detaylar her çalışmada belirtilmiştir. Bu açıklamalar, öğrencilerin sanatsal süreçlerini ve tercihlerini daha iyi anlamamıza yardımcı olmaktadır. Öğrencilerin sanatsal tercihleri ve yaratıcı yaklaşımları, eserlerin özgünlüğünü vurgulamaktadır. Minyatürlerin temel unsurlarını ve kompozisyonlarını anlamak için farklı yaklaşımlar kullanılmıştır: Çalışmalarda kullanılan semboller ve figürler, zengin anlam katmanları sunmaktadır. Örneğin, nar ağacının dalları bereketi ve yaşamın devamlılığını simgelerken farklı renklerdeki atlar tutku, güç, cesaret, dinginlik ve sakinliği temsil etmektedir. Kuşlar özgürlüğü, ruhsal yükselişi ve huzuru; yeşil ağaç figürü doğayla olan bağlantıyı, büyümeyi ve yenilenmeyi simgelemektedir. Ayrıca, çadır ve cenaze töreni gibi sahneler, soyutlama ve semboller aracılığıyla yeniden yorumlanarak derin anlamlar kazanmıştır. Öğrenciler, geometrik şekiller ve soyut figürlerle minyatürlerden ilham alarak yeni kompozisyonlar oluşturmuşlardır. Bu çalışmalarda, renk paletlerinin genişliği dikkat çekmektedir. Lacivert, kırmızı, pembe, sarı, turuncu, yeşil, mavi ve altın gibi renkler, eserlerde canlılık ve dinamizm sağlamıştır. Renklerin sembolik anlamları da çalışmalarda önemli bir rol oynamıştır. Kırmızı genellikle tutku ve enerjiyi; mavi dinginlik ve derinliği; yeşil doğayı ve yaşamı; sarı neşe ve iyimserliği temsil etmektedir. Bu sembolik renkler, eserlerdeki duygusal ve tematik katmanları zenginleştirmiştir. Gestalt prensipleri, öğrenci çalışmalarında önemli bir rol oynamaktadır. Şekil-zemin ilişkisi kullanılarak kompozisyonlara derinlik ve bütünlük kazandırılmıştır. Özellikle üst üste binme ve çevre kapanması teknikleri, figürler ve unsurlar arasında görsel bir ilişki kurarak eserin anlatmak istediği duygusal ve sembolik mesajları güçlendirmiştir. Öğrenci çalışmalarında doku, kompozisyona derinlik ve gerçekçilik katmak için önemli bir unsur olarak kullanılmıştır. Lacivert boya (lapis lazuli) gibi değerli malzemeler zemin kaplamasında tercih edilmiştir. Mat dokular, izleyicinin eseri daha yakından hissetmesine olanak tanımaktadır. Fırça darbeleriyle zemine doku hissi verilmiş ve bu şekilde şekil-zemin ilişkisi vurgulanmıştır. Çalışmalarda hem yatay hem de dikey yönlerin baskın olduğu görülmektedir. Dikey yönlerin baskın olduğu eserlerde, figürler ve diğer unsurlar yukarı doğru hareket hissi verirken yatay yönlerin baskın olduğu çalışmalarda denge ve düzen hissi ön plandadır. Simetri, öğrenci çalışmalarında sıkça kullanılan bir ögedir. Kompozisyonlarda simetrik düzenlemeler, denge ve uyum hissi yaratmaktadır. Simetrik biçimlerin kullanımı, eserlere estetik bir bütünlük kazandırırken, izleyicinin dikkatini merkezi noktalara çekmektedir. 

Trabzon Üniversitesi öğrencilerinin aldığı temel sanat eğitimi dersleri, Selçuklu sanatını analiz etmek ve çağdaş sanatın temel kavramlarına değinmek açısından önemli bir katkı sağlamıştır. Bu dersler, öğrencilere sanatın evrensel dilini kullanma ve anlama becerilerini geliştirme fırsatı sunmuştur. Ayrıca, kültürel mirasın ve sanatın evrenselliğinin önemini vurgulamış ve öğrencilere benzersiz bir bakış açısı kazandırmıştır. Bu makale, öğrencilerin sanat yoluyla öğrenmeyi temel alan bir öğretme/ öğrenme modeliyle yeni bir yaklaşım getirdiğini ve bu yaklaşımın Selçuklu sanatını uluslararası alanda tanıtmak için önemli bir araç olduğunu belirtmektedir.

Öğrencilerin yeniden kompozisyon yapma ve değerlendirme süreçlerinde minyatürler temel bir kaynak olarak kullanılmış olup eserlerinde özgünlük ve yaratıcılık ön planda tutulmuştur. Minyatürlerden esinlenerek ortaya koydukları yeni eserlerle, sanatın evrensel dili aracılığıyla toplumsal bağlar kurulmuş ve kültürel mirasa olan katkılar açıkça ortaya konmuştur. Bu süreç, öğrencilerin estetik değerlendirme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmuş ve yeniden üretim yöntemi, ikili karşıtlıkları kullanarak anlamı sorgulamanın önemli bir aracı olarak ele alınmıştır. Bu yaklaşım, öğrencilerin sanatı anlama ve ifade etme yeteneklerini geliştirirken kültürel mirasın ve sanatın evrensel niteliğini vurgulamaktadır. 

Yeniden üretim, metin malzemelerine dayanarak geliştirilen bir taktiktir ve egemen anlamın var olmadığını savunmaktadır. Bu süreç, kültürel ürünlerin ve sanat eserlerinin mekanik yeniden üretimin etkisi altında nasıl değiştiğini ve yayıldığını vurgulamaktadır. Bu bağlamda, yeniden üretim, orijinal eserlerin otantikliğini ve eşsizliğini sorgularken aynı zamanda sanatın ve kültürün demokratikleşmesine katkıda bulunmaktadır. Mekanik yeniden üretim, sanat eserlerini daha geniş kitlelere ulaştırarak onların erişilebilirliğini arttırmaktadır. Ancak bu durum, eserin orijinal bağlamından koparılmasına ve anlamının dönüşmesine de sebep olabilir. Bu dinamik, kültürel ürünlerin sürekli bir dönüşüm ve yeniden yorumlama sürecine tabi olduğunu ve tek bir doğru veya egemen anlamın var olamayacağını göstermektedir. Bu sebeple yeniden üretim süreci hem sanatın hem de kültürel ürünlerin evrimine ve yayılımına dair önemli içgörüler sunmaktadır. Yeniden üretim, bilgiyi tersine çevirme amacıyla kullanılmakta ve anlamı sorgulamanın bir aracı olmaktadır. Bu makale, resim eğitiminde yeniden üretimin önemini vurgulamakta ve Trabzon Üniversitesinde gerçekleştirilen “Temel Sanat Selçuklu” atölyesinde yapılan çalışmalara odaklanmaktadır. Bu çalışmalar, Selçuklu sanatını bir araç olarak kullanmakta, yeniden üretim yöntemini benimseyerek çizgi, biçim, yönelim, doku, renk ve Gestalt kuramı gibi konuları sorgulamaktadır. Öğrenciler, verilen ikili karşıtlıklar aracılığıyla benzersiz sonuçlar ortaya koymuştur. Tasarım aracı olarak Selçuklu sanatı kullanılarak Varka ve Gülşah minyatürleri soyut terimlerde yaratıcı eserler olarak yeniden tasarlanmıştır. Her bir öğrencinin eseri, benzersiz bir hikâye anlatımını ve sanatsal ifadeyi temsil etmektedir. Bu temsil aynı zamanda sanat eğitiminin Temel Sanat Dersi için özel olarak uygulanan yeni bir bakış açısı sunabileceğini göstermektedir. Verilen problemler aracılığıyla üretilen eserlerin çeşitliliği, öğrencilerin entelektüel becerilerini geliştirdiğini ve kendilerini daha rahat ifade edebileceklerini göstermektedir. Öğrencilerin bu temel sanat eğitimi dersleri, sadece Selçuklu Dönemi sanatına değil, aynı zamanda çağdaş sanatın temel kavramlarına da değerli bir katkı sağlamaktadır. 

Sonuç olarak, sanatı tasarım sürecinde bir araç olarak görmek ve ondan yararlanmak, sanat eğitimi açısından büyük önem taşımaktadır. Temel Sanat Dersleri, sanat yoluyla öğrenmeyi temel alan öğretme/öğrenme modeli sayesinde öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini, estetik duyarlılıklarını ve teknik yeteneklerini geliştirmelerine olanak tanımaktadır. Bu yaklaşım, sadece bireysel yaratıcılığı teşvik etmekle kalmaz, aynı zamanda öğrencilere benzersiz ve yerel değerlere yeni bir bakış açısı kazandırmaktadır. Bu yeni eğitim modeli, Selçuklu sanatının derinlemesine analiz edilmesi ve uluslararası alanda tanıtımının yapılması açısından da büyük önem taşımaktadır. Selçuklu sanatının estetik ve kültürel mirasını günümüz sanat pratiğine entegre etmek hem tarihsel farkındalığı arttırmakta hem de bu mirası çağdaş sanatla buluşturarak yeni ve ilham verici perspektifler sunmaktadır. Böylelikle, sanat eğitimi yalnızca geçmişin bir yansıması olmaktan çıkmakta aynı zamanda da geleceğin sanatsal ve kültürel biçimlerini şekillendiren dinamik bir süreç hâline gelmektedir.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Abdullahi, Yahya and Mohamed Rashid Embi. “Evolution Of Abstract Vegetal Ornaments in Islamic Architecture.” Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research 9/1 (2015): 31-49. google scholar
  • Aliabadi, Maryam, Arezoo Paydarfard and Zeinab Niknasab. “A Study of the Illustrated Version of Varqa and Gulshah Belonging to the Seljuk School of Painting.” Journal of Islamic Archaeology Studies (2021): 209-231 google scholar
  • Atalay, Mustafa Cevat. “Türk Minyatür Sanatının Tasarım Ögelerinin Türk Resminde Varlık Bulması.” Akdeniz Sanat Degisi 5 (2012): 79-90. google scholar
  • Ateş, Ahmed. “Varaka ve Gülşah Mesnevisinin Kaynakları”. Türk Dili ve Edebiyat Dergisi 2/1-2 (1946): 18-32. google scholar
  • Ateş, Ahmed. “Farsça eski bir Varka ve Gülşah mesnevisi.” Türk Dili ve Edebiyat Dergisi 5/5 (1953): 34-50. google scholar
  • Benjamin, Walter. The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility and Other Writings on Media. London: Harvard University Press, 2008. google scholar
  • Berger, John. The Succes and Failure of Picasso. New York: Vintage 104 Publishing, 1993. google scholar
  • Boucharenc, Christian Gilles and Takanao Saiki. “International Comparative Research on Basic Design.” Japan: Design Research Association 29/2 (2002): 20-27. google scholar
  • Brunette, Peter and David Wills. Deconstruction and the Visual Arts: Art, Media, Architecture. London: Cambridge University Press, 1994. google scholar
  • Çoruhlu, Yaşar. Erken Devir Türk Sanatının ABC’si. İstanbul: Kabalcı Publishing, 1998. google scholar
  • Daneshvari, Abbas. Animal Symbolism in Warqa wa Gulshah. Oxford: Oxford University Press, 1986. google scholar
  • Dastmalchi, Alireza. “A Comparative Study of Shirin and Layla in Khamsa of Nizami Ganjavi.” International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding 10-4 (2023): 697-706. google scholar
  • Deleuze, Gilles. Francis Bacon: The Logic of Sensation. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003. google scholar
  • Derrida, Jacques. Deconstruction in a Nutshell: A Conversation with Jacques Derrida, with a New Introduction. New York: Fordham University Press, 2020. google scholar
  • Durmuş Öztürk, Serap, Asu Beşgen and Nilgün Kuloğlu. “Rethinking Basic Design Education: Deconstruction of Anatolian Carpets.” Art-Sanat 9 (2018): 463-478, https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/783748 google scholar
  • Esin, Emel. Orta Asya‘dan Osmanlıya: Türk Sanatında İkonografik Motifler. İstanbul: Kabalcı Publishing, 2004. google scholar
  • Frye, Richard Nelson. The Cambridge History of Iran: The Period from the Arab Invasion to the Saljuqs. Cambridge: Cambridge University Press, 1975. google scholar
  • Gibson, James Jerome. The Senses Considered as Perceptual Systems. London: Gerorge Allen and Unwin Ltd., 1966. google scholar
  • Hillenbrand, Carole. “Ravandi, the Seljuk Court at Konya and the Persinisation of Anatolian Cities.” Spesial Issue Les Seldjoukides d’Anatolie (2005): 25-26. google scholar
  • Hutcheon, Linda. A Theory of Parody: TheTeachings of Twentieth-century Art Forms. Illinois: University of Illinois Press, 2023. google scholar
  • Itten, Johannes. Design of Form: The Basic Course at the Bauhaus and Later. New Jersey: John Wiley and Sons Publishing, 1975. google scholar
  • İrepoğlu, Gül. Zeki Faik İzer. İstanbul: Yapı Kredi Publishing, 2005. google scholar
  • Kılıç, Hüsna. “16-18. Yy Osmanlı Minyatürlerinin Tasarım İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi ve Çağdaş Yorumları.” Master’s Thesis, Selcuk University, 2015. google scholar
  • Kızılırmak, Ebru. Minyatürleri ve Açıklamalarıyla Varka ve Gülşah: Ayyûkî. İstanbul: İlke Publishing, 2021. google scholar
  • Köktekin, Kâzım. Yûsuf-ı Meddâh Varka ve Gülşah. Ankara: Turkish Language Association Publishing, 2007. google scholar
  • Köseoğlu, Gülşah. “Varka ve Gülşâh Mesnevisi Minyatürlerinde Renk Biçim ve Kompozisyon.” Master’s thesis, Necmettin Erbakan University, 2019. google scholar
  • Mousavi Lor, Ashraf Sadat and Soheila Namaz Alizadeh. “Seljuk Portraiture: Continuation of Manichaean Visual Culture.” Cultural History Studies: Journal of the Iranian History Association 13 (2013): 105-85. google scholar
  • Neret, Gilles. Delacroix. Germany: Taschen Publishing, 1993. google scholar
  • Nikolov, Nayden. “Interpretacion Social-Psicologica de la Obra de Diego Velazquez Las Meninas.” Anuario de la Universidad de Sofia San Clemente de Ojrida 91 (1998): 3-26. google scholar
  • Özergin, Kemal. “Selçuklu Sanatçısı Nakkaş Abdülmü’min el-Hoyî Hakkında.” Belleten 34 (1970): 219-230. google scholar
  • Öztürk, Zehra. “Osmanlı Döneminde Kıraat Meclislerinde Okunan Halk Kitapları.” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 9 (2007): 401-446. google scholar
  • Peacock, Andrew Charels Spencer. Early Seljuq History: A New Interpretation. London: Routledge Publishing, 2013. google scholar
  • Schön, Donald Alan. The Design Studio: An Exploration of Its Traditions and Potentials. London: Riba Publications Limited, 1985. google scholar
  • Schön, Donald Alan. “Toward a Marraige of Artistry and Applied Science in the Architectural Design Studio.” Journal ofArchitectural Education 41 (1988): 4-10. google scholar
  • Schön, Donald Alan. The Reflective Practitoiner: How Professionals Think in Action. London: Basic Books, 1991 google scholar
  • Serban, Oana. “Portraying the Unrepresentable: The Methodical Eye of the Early Modern Meta-painting.” Analele Universitatii Bucuresti: Filosofie 2 (2013): 39-53. google scholar
  • Snyder, Joel and Ted Cohen. “Reflexions on Las Meninas: Paradox Lost.” Critical Inquiry 7-2 (1980): 429-447. google scholar
  • Şen, Emre. “Zamanın Ötesinde Geleneksellik ve Çağdaşlık Üzerine.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 12 (2023): 867-887. google scholar
  • Tetikçi, İsmail. “Resim Sanatında Kopya, Taklit ve Esinlenme.” İdil Sanat ve Dil Dergisi 6 (2017): 2273-2290, DOI: 10.7816/idil-06-36-09. google scholar
  • Van den Berg, Gabrielle. “Early Persian Verse Romances in Mutaqarib: Form, Structure, Contents.” Iranian Studies 56-4 (2023): 655-670. google scholar
  • Waley, Peter and Norah Milam Titley. “An Illustrated Persian Text of Kalıla and Dimna Dated 707/1307-8.” The British Library Journal 1-1 (1975): 42-61. google scholar
  • White, Alex. The Elements of Graphic Design: Space, Unity, Page Architecture, And Type. New York: Skyhorse Publishing, 2011. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Çebi, S. (2024). Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi. Art-Sanat, 0(22), 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


AMA

Çebi S. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi. Art-Sanat. 2024;0(22):435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


ABNT

Çebi, S. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 22, p. 435-466, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Çebi, Sara,. 2024. “Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi.” Art-Sanat 0, no. 22: 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


Chicago: Humanities Style

Çebi, Sara,. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi.” Art-Sanat 0, no. 22 (Jun. 2025): 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


Harvard: Australian Style

Çebi, S 2024, 'Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi', Art-Sanat, vol. 0, no. 22, pp. 435-466, viewed 26 Jun. 2025, https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


Harvard: Author-Date Style

Çebi, S. (2024) ‘Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi’, Art-Sanat, 0(22), pp. 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465 (26 Jun. 2025).


MLA

Çebi, Sara,. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi.” Art-Sanat, vol. 0, no. 22, 2024, pp. 435-466. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465


Vancouver

Çebi S. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi. Art-Sanat [Internet]. 26 Jun. 2025 [cited 26 Jun. 2025];0(22):435-466. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465 doi: 10.26650/artsanat.2024.22.1482465


ISNAD

Çebi, Sara. Varka ve Gülşah Minyatürlerinin Temel Tasarım Atölyesinde Yeniden Üretimi”. Art-Sanat 0/22 (Jun. 2025): 435-466. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.22.1482465



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim11.05.2024
Kabul24.07.2024
Çevrimiçi Yayınlanma08.08.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.