Derleme Makalesi


DOI :10.26650/hfaa.2024.1556659   IUP :10.26650/hfaa.2024.1556659    Tam Metin (PDF)

Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri

Merve Gerçek

Estetik emek, sosyoloji, psikoloji, yönetim ve örgütsel davranış gibi birçok alanda incelenmiş önemli bir kavramdır. Duygusal emekle yakından ilişkili olan estetik emek, çalışanların görünüşleriyle ilgili olarak şirketlerin işe alım, kariyer ilerlemesi, performans değerlendirmeleri ve ücretlendirme gibi süreçlerde belirlenen standartlara uygun olarak gerçekleştirdiği kasıtlı eylemleri ifade eder. Hizmet sektörü, estetik emeği pazarlama karmasının ve hizmet kalitesinin önemli bir unsuru olarak kabul etmekte olup, mevcut araştırmalar bu emeğin cinsiyetle bağlantılı özelliklerini vurgulamaktadır. Estetik emeğin havayolu endüstrisindeki öncülleri ve sonuçlarına dair araştırmalar, diğer mesleklerde incelenmesine rağmen sınırlı kalmıştır. Bu çalışma, estetik emeğin belirleyicilerini ve sonuçlarını cinsiyet perspektifinden inceleyerek havayolu çalışanlarına yönelik gelecekteki araştırmalar için öneriler sunmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma için veriler, Temmuz 2024 ile Eylül 2024 arasında akademik arama motorları Google Scholar ve TR Dizin dahil olmak üzere iki büyük akademik veritabanı olan Scopus ve Web of Science’da kapsamlı bir literatür taraması yapılarak elde edilmiştir. Arama, “estetik emek”, “havayolu endüstrisi”, “cinsiyet”, “cinsiyetlendirilmiş emek”, “kabin ekibi” ve “uçuş görevlileri” gibi belirli anahtar kelimelerden oluşan kapsamlı bir set kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yalnızca Türkçe ve İngilizce olarak hakemli akademik makaleler dikkate alınmıştır. Bu çalışma, şirketlerin estetik emeği önemli bir stratejik araç olarak kullanmasına rağmen, stres, tükenmişlik ve ayrımcılık gibi bireysel ve örgütsel sonuçlara yol açabileceğini ortaya koymaktadır.

DOI :10.26650/hfaa.2024.1556659   IUP :10.26650/hfaa.2024.1556659    Tam Metin (PDF)

Sky-High Style: An Overview and Research Agenda on Aesthetic Labour in the Airline Industry from a Gender Perspective

Merve Gerçek

Aesthetic labour is a significant concept that has been examined in several fields, including sociology, psychology, management, and organisational behaviour. Aesthetic labour, which is closely related to emotional labour, refers to companies’ deliberate actions regarding employees’ appearances in the context of recruiting, career advancement, performance assessments, and compensation, all of which are aligned with established standards. The service sector recognises aesthetic labour as a vital component of the marketing mix and service quality, with current research highlighting its gendered characteristics. Research on the antecedents and consequences of aesthetic labour, specifically within the airline industry, remains limited, despite its examination in various occupations. This study investigates the determiners and outcomes of aesthetic labour through a gender lens and provides suggestions for future research on the airline industry. This study reveals that although organisations use aesthetic labour as a crucial strategic tool, it could also result in individual and organisational outcomes, including stress, burnout, and discrimination. This study is expected to be a valuable guide for decision makers in the airline industry, human resource experts, industrial and organisational psychologists and researchers.


PDF Görünüm

Referanslar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Gerçek, M. (2024). Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri. Human Factors in Aviation and Aerospace, 1(2), 148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


AMA

Gerçek M. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri. Human Factors in Aviation and Aerospace. 2024;1(2):148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


ABNT

Gerçek, M. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri. Human Factors in Aviation and Aerospace, [Publisher Location], v. 1, n. 2, p. 148-162, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Gerçek, Merve,. 2024. “Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri.” Human Factors in Aviation and Aerospace 1, no. 2: 148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


Chicago: Humanities Style

Gerçek, Merve,. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri.” Human Factors in Aviation and Aerospace 1, no. 2 (Mar. 2025): 148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


Harvard: Australian Style

Gerçek, M 2024, 'Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri', Human Factors in Aviation and Aerospace, vol. 1, no. 2, pp. 148-162, viewed 10 Mar. 2025, https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


Harvard: Author-Date Style

Gerçek, M. (2024) ‘Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri’, Human Factors in Aviation and Aerospace, 1(2), pp. 148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659 (10 Mar. 2025).


MLA

Gerçek, Merve,. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri.” Human Factors in Aviation and Aerospace, vol. 1, no. 2, 2024, pp. 148-162. [Database Container], https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659


Vancouver

Gerçek M. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri. Human Factors in Aviation and Aerospace [Internet]. 10 Mar. 2025 [cited 10 Mar. 2025];1(2):148-162. Available from: https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659 doi: 10.26650/hfaa.2024.1556659


ISNAD

Gerçek, Merve. Çok-Yüksek Stil: Havayolu Endüstrisinde Estetik Eemek Üzerine Cinsiyet Perspektifinden Bir Derleme ve Araştırma Önerileri”. Human Factors in Aviation and Aerospace 1/2 (Mar. 2025): 148-162. https://doi.org/10.26650/hfaa.2024.1556659



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim24.09.2024
Kabul24.10.2024
Çevrimiçi Yayınlanma31.10.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.