Rasyonel Ekonomik Faaliyetin Muhasebesi Açısından Werner Sombart ve Max Weber
Werner Sombart (1863–1941) ve Max Weber (1864-1920), Yahudilerin ya da Puritanların modern Batı uygarlığına katkı sunduğu hakkında bilimsel bir tartışma başlatmıştır. M. Weber, rasyonalizmin özünü, kalvinizmin metodik ve ekonomik yaşama tarzı olduğunu kabul etmiştir. Weber’e göre, kadercilik öğretisinin kalvinist yorumu, her günkü davranışa doğrudan tesir etmiş ve temelini de kapitalist toplumun başarı güdüsü oluşturmuştur. Weber, aşırı gelenekçi oldukları için Yahudilerin kapitalist gelişmedeki nedensel rollerinin son derece sınırlı olduğu görüşünü öne sürmüştür. Weber’e karşı çıkan Sombart ise, Protestanlığın mistik olmasına rağmen, Avrupa’lı Yahudilerin mistik bir hayata karşı direndiklerini belirtmiştir. Ayrıca Sombart, Yahudilerin dünyevi asketik olduklarında ve çilekeşliğin öz denetimle bağıntısının bulunduğunda ısrarlı olmuştur.
Werner Sombart and Max Weber from the Point of the Accounting of the Rational Economic Action
Werner Sombart (1863–1941) and Max Weber (1864-1920), started in a academic polemic on the contribution of Jews or Puritans to modern Western civilization. M. Weber accepted the nucleus of rationalism in Calvinism’s a mode of methodic and economic life. According to Weber, the Calvinist interpretation of the doctrine of predestination, as it influenced everyday behaviour, underlies the achievement drive of capitalist society. Weber argued that the causal role of Jews in capitalist development was so limitted, because Jews are very traditionalistic. Sombart argued, against Weber, that Protestantism is mystic, but European Jewry resists the mystic life. Also Sombart insisted that Jews are inner-worldly ascetic and associated asceticism with self-control.