Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/di.2023.34.2.1300195   IUP :10.26650/di.2023.34.2.1300195    Tam Metin (PDF)

İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği)

Banu GürerElif Kaya

Engellilik hem engelli bireyler hem de aileleri açısından anlamlandırma ve başa çıkma güçlükleri içeren bir durum ve süreçtir. Söz konusu durumu anlamlandırmak ve süreçle başa çıkmak için kullanılan referanslar arasında dinin önemli bir yer tuttuğunu söylemek mümkündür. Çünkü din, insanların içinde bulunduğu durumu anlamlandırmasına yönelik verdiği cevaplara bağlı olarak, bu durumla başa çıkabilmeleri için gerekli manevi güç ihtiyacını karşılayan bir kaynaktır. Dinin bu işlevini hayata geçiren temel unsurlardan biri de din eğitimidir. Türkiye’de engellilere yönelik yaygın din eğitimi faaliyetleri düzenleyen başlıca kurum Diyanet İşleri Başkanlığı’dır. Bu çalışmada Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesindeki Kur’an kurslarında engelli bireylere yönelik olarak verilen yaygın din eğitimine devam eden işitme ve görme engelli bireylerin sorun ve beklentilerinin anlaşılması amaçlanmaktadır. Araştırma fenomenolojik bir desenle yapılandırılmıştır. Verilerin elde edilmesinde yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme/ mülakat tekniği kullanılmıştır. Görüşmelere 15 işitme engelli ve 15 görme engelli olmak üzere 30 kişi katılmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri ile incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları, katılımcıların din eğitimi kaynaklarını, engellilikle başa çıkma durumları ve dinin etkisi, din eğitimi ihtiyaçları ve bu ihtiyaçlar doğrultusunda yaygın din eğitimi aldıkları Kur’an kurslarından beklentileri olmak üzere dört boyutta değerlendirilecektir. 

DOI :10.26650/di.2023.34.2.1300195   IUP :10.26650/di.2023.34.2.1300195    Tam Metin (PDF)

Opinions, Problems, and Expectations of Participants in Informal Religious Education Services for Hearing- and Visually-impaired People

Banu GürerElif Kaya

Disability is a situation and process that includes difficulties in rationalizing and coping with it on the part of individuals with disabilities and their families. It can be said that religion has an important place among the ways used to make sense of the situation in question and to cope with the process. This is because religion is a resource that can provide the spiritual strength needed for people to cope with the situation they are in, by giving answers to people to make sense of the situation they are in. One of the basic elements that bring this function of religion to life is religious education. The main institution that organizes informal religious education activities for people with disabilities in Turkey is the Presidency of Religious Affairs. This study aims to understand the problems and expectations of hearing- and visuallyimpaired individuals who take part in the informal religious education given to people with disabilities in the Qur’an courses in the Presidency of Religious Affairs. The research is structured with a phenomenological pattern. Interviews consisting of semi-structured questions were used to obtain the data. Thirty people, 15 of whom were hearing impaired and 15 visually impaired, participated in the interviews. The data were analyzed with descriptive analysis and content analysis techniques. The results of the research were evaluated in four dimensions: the sources of the religious education of the participants, their coping with disability and the effect of religion, their religious education needs, and their expectations from the Qur’an courses in which they receive non-formal religious education in line with these needs.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Disability, which is seen to have different definitions due to its many forms and the debates on its determination, refers to an impairment that prevents the fulfillment of the roles that should be performed depending on age, gender, and social and cultural factors for various reasons that occur before, during or after birth.

The relationship between religious education and disability can be considered in two ways. First, religious education is evaluated as an element that supports individuals with disabilities and their families in the context of religious coping. The second dimension of the relationship between disability and religious education is the acquisition of basic religious knowledge by individuals with disabilities to fulfill their religious obligations, especially their worship.

Formal religious education for people with disabilities can take place in special education schools in addition to ensuring the educational and social integration of students with disabilities with students without disabilities, in inclusive classrooms where they are educated and trained together, starting from the fourth grade of primary school to high school. It takes place in the curriculum (with courses on Religious Culture and Moral Knowledge, the Qur’an, the Life of the Prophet Muhammad, and Basic Religious Knowledge) until the students’ graduation. Informal religious education is given in mosques and educational institutions belonging to various non-governmental organizations, besides the Qur’an courses run within the Presidency of Religious Affairs.

The Directorate of Religious Affairs (Diyanet) is one of the leading institutions providing informal religious education in Turkey. Education for people with disabilities is given by the Presidency of Religious Affairs within the scope of a general curriculum that takes into account the various groups within the framework of the Need-Focused Qur’an Courses Curriculum.3 In the program in question, there are fields such as akaid, catechism, tafsir, hadith, and siyer. Since there is no Quran course curriculum for visually impaired individuals, it can be said that Need-Based Quran Lessons Curriculum is based on these courses. However, there is also the Special Education Program of the Qur’an Courses for the Hearing Impaired. The program consists of two main courses, namely the Qur’an and Religious Studies. The Qur’an course is planned as a course to read the Qur’an, to memorize some surahs and to learn about its history. The Religious Studies course includes the subjects of faith, worship, sirah, and morality.

The research was structured with a phenomenological design. An interview technique consisting of semistructured questions was used to obtain the data. The sample included students selected by snowball sampling within the scope of the purposive sampling method among students attending Qur’an courses in two districts of Üsküdar, Bahçelievler, Küçükçekmece, and Bağcılar. Between September and December 2022, 30 people, 15 hearing-impaired and 15 visually-impaired individuals (5 men and 10 women in each group), participated in the face-to-face interviews.

In the study, one-third of the participants stated that they had not received religious education before the Qur’an course, and it was determined that the family was the primary source of religious education for those participants who stated that they had received religious education. It is possible to state that schools and institutions have taken second place. It is noteworthy at this point that visually-impaired individuals have more opportunities to receive religious education than hearing-impaired individuals. The main reason for this could be that communicating with a hearing-impaired individual requires more equipment than with visually-impaired individuals.

The coping status of the participants with a disability varies depending primarily on whether the disability is congenital or not. Accordingly, it has been observed that individuals who are disabled from birth or a very young age do not experience the problem of accepting their disability because they do not have a different experience. However, if there are communication problems with their family and the environment, or if the attitudes of their family and the environment toward the disability are not constructive and supportive, individuals with disabilities from birth or a young age may question their disability.

It is possible to say that religion and family are among the important sources of support in the process of coping with disability, and some participants stated that the Qur’an courses they received also provided support for them.

In terms of coping with disability, it was understood that a significant number of the participants evaluated their disability as a motivating factor for self-improvement and thought that their situation was effective in developing empathy and sensitivity. However, it is seen that the supportive effect of the family and the environment plays an important role in the establishment of this perception and motivation.

It has been determined that the participants in the research felt the need for religious education within the framework of the disability process and situation. It is seen that the need in question is felt in terms of making sense of life and disability within the framework  of the belief in God and destiny, finding spiritual support, and fulfilling worship and religious obligations by improving their knowledge about religion. This situation shows that the meaning of the relationship between disability and religious education and the dimensions of religious practices should be taken into account as a whole when preparing programs for people with disabilities. When we look at the fields of knowledge needed in religious education, it is seen that the desire and need to learn to read the Qur’an is in the first place, followed by the history of the prophets, especially in the context of worship, and the need for information in various fields related to catechism and religion.

According to this study, it is understood that the first information the participants found about the Qur’an for disabled people was generally obtained through friends and acquaintances, and on this occasion, they were informed about the courses. It is seen that promotional elements such as brochures are mostly accessed by the participants in formal education institutions, and a limited number of participants are aware of social media platforms.

It has been determined that the participants do not have communication and approach problems with the educators in the context of the institution employees, and the educators have an empathetic, helpful, and supportive attitude. This finding can be evaluated as a positive result in terms of the efficiency of in-service training. However, although there is no general opinion, some warnings from the participants that educators should not treat themselves as mentally disabled are important for educators to pay attention to their approach. As far as communication within the institution is concerned, the relationships of students with each other can be a problem, another point that requires attention and consideration in terms of environmental effects.

It has been determined that the number of participants who think that the education they receive from the Qur’an courses is most helpful in terms of teaching reading the Qur’an is quite high. In addition, some participants stated that it helps to get information in the different fields related to religion. The evaluations that the said training helps the participants not only in terms of their knowledge but also in terms of socialization and self-confidence suggest that it is important and necessary to support the inclusion of activities in the Qur’an courses for disabled individuals’ participation in life. It is seen within the scope of current research and different studies that one of the most important expectations of people with disabilities is that they are not excluded from life because of their disabilities that they see and show that there are things they can achieve despite their disabilities.

In learning the Qur’an, memorization and belief principles stand out among the subjects that the participants had difficulty with in the process of religious education. In addition, different problems that the participants had during the education process, such as not being able to socialize, lack of resources and materials, and not being able to repeat the subject of the course, were also mentioned.

It is seen that the main demand that stands out among the practices and expectations that the participants want to be developed and supported in the courses is to eliminate the material deficiencies. To meet this need, the publication of translations of the Qur’an, catechisms, and publications of the Diyanet, written or voiced in the Braille alphabet, especially by visually-impaired participants is recommended. It is also expected that audio course books will be created and recorder support will be provided. Participants want course materials and catechisms to be written in a way they can understand. The dissemination of the courses was also expressed as a common demand of the hearingimpaired participants.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Akçamete, Gönül & Kaner, Sema. “Cumhuriyetin 75. Yılında Çocuğa Yönelik Özel Eğitim Çalışmaları”, 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi: Cumhuriyet ve Çocuk, No: 2, Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, 1999, 395-405. google scholar
  • Albayrak, Haşim. “Tarihte Kör, Sağır, Dilsiz ve Engelli Eğitimi”. A. Koçibar, H. Albayrak, N. Güçtekin, H. Köse (Araş. Komisyonu). Engelliler Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. İstanbul: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Bölümü, 2014. google scholar
  • Arslan, Adnan. “Engellilerde Dini başa Çıkmada Felsefi Arkaplan”, Din, Felsefe ve Bilim Işığında Engelli Olmak ve Sorunları Sempozyumu Bildirileri, (İstanbul: Sultanbeyli Belediyesi, 2012), 147-159. google scholar
  • Aslan, Cem. “İşitme Engelli Öğrencilerin Öğrenme Stilleri Üzerine Bir Araştırma”, Turkish Journal of Education 2(2) (2013), 4-15. google scholar
  • Ay, Mehmet Emin. “Özürlü Çocukların Eğitiminde Din Eğitimi ve Öğretiminin Katkısı”, I. Çocuk Kurultayı Bildiriler Kitabı, (İstanbul: İstanbul Çocuk Vakfı, 2000), 394-397. google scholar
  • Bahçekapılı, Mehmet. “Biyopsikososyal Açıdan Dinin Engellilik ve Farklı Sağlık Problemleri Üzerine Etkisi, Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 1 (2016), 19-44. google scholar
  • Bahçekapılı, Sevgi Savcı. Görme Yetersizliği Olan Bireyler ve Dini Başa Çıkma, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019. google scholar
  • Başkonak, Mustafa. Türkiye’deki Lise Mezunu İşitme Engellilerin Din Eğitiminde Karşılaştıkları Güçlüklerin Öğrenci ve Eğitimci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2016. google scholar
  • __________. “İşitme Engelli Bireylerde Din Eğitimi”, Özel Eğitimde Din Eğitimi, Ed. Saadettin Özdemir & Mustafa Başkonak (Ankara: Grafiker Yayınları, 2018), 205-234. google scholar
  • __________. “Görme Engelli Bireylerde Din Eğitimi”, Özel Eğitimde Din Eğitimi, Ed. Saadettin Özdemir & Mustafa Başkonak (Ankara: Grafiker Yayınları, 2018), 173-187. google scholar
  • __________. Türkiye’de İşitme Engellilerin Din Eğitimi, (Konya: Eğitim Yayınevi, 2019). google scholar
  • __________. “Covid-19 Salgın Sürecinde İşitme Engellilere Yönelik Uzaktan Yaygın Din Eğitimi”, Türkiye din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 12 (2022), 89-119. google scholar
  • __________. “Engelli Bireylerin Din Eğitiminde Motivasyon ve Verimlilik”, Din Eğitiminde Motivasyon ve Verimlilik Sempozyumu (14-15 Mayıs 2016), Ed. Mehmet Bahçekapılı vd. (Balıkesir: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, 2017), 307-313. google scholar
  • __________. “Engelli Gençlerin Din Eğitiminde Camilerin, Kur’an Kurslarının ve Din Görevlilerinin Yeri ve Önemi”, Gençliğin Gelişimi ve Problemleri Karşısında Din Görevlileri (7. Uluslararası Din Görevlileri Sempozyumu Bildirileri-Sakarya 2016), Ed. Abdullah İnce, (İstanbul 2016), 183-190. google scholar
  • Bilecik, Sümeyra. “Özel Eğitim ve DKAB Öğretmenlerine Göre Otizmlilerde Din-Ahlak Eğitimi ve DKAB Dersleri”, Bilimname 2/38 (2019), 459-495. google scholar
  • Bucuka, Yunus. Dini Sosyalleşme ve Sosyal Dışlanma Ekseninde Engellilik (Bingöl İli Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2017. google scholar
  • _____________. “Engelliler, Din ve Sosyal Dışlanma”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18) (2019), 899-929. google scholar
  • Burke, Mary Thomas, Harold Hackney, Patricia E. Hudson, Judith G. Miranti, Gail A. Watts, and Lawrence R. Epp. “Spirituality, Religion, and Cacrep Curriculum Standards”, Journal of Counseling &Amp; Development, 3(77) (1999), 251-257. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02448.x google scholar
  • Çağlar, Doğan. “Cumhuriyet Devrinde 1981’e Kadar Özel Eğitim”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15(1), (1982, 2019), 322 - 334. google scholar
  • Demir, Rıdvan. “Hafif (Eğitilebilir) Zihin Engelli Öğrencilere Yönelik Hazırlanan Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi 64 (2017), 209-235. google scholar
  • ____________. “Özel Gereksinimli, Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Problemler ve Çözüm Önerileri”, II. Uluslararası Multidispliner Çalışmaları Kongresi (4-5 Mayıs 2018, Adana) Bildiriler Kitabı, Ed. Münir Yıldırım (Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2018), 14- 32. google scholar
  • Demir, Tazegül & Şen, Ülker. “Görme Engelli Öğrencilerin Çeşitli Değişkenler Açısından Öğrenme Stilleri Üzerine Bir Araştırma” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2(8) (2009), 155-161. google scholar
  • Durna, Gülderen. Görme Engellilerde Dini Sosyalleşme, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2020. google scholar
  • Durna, Gülderen & Coşkun, Ali. “Görme Engelli Bireylerde Dini Sosyalleşme Araçları”, Toplum Bilimleri Dergisi 13/29 (2020), 143-164. google scholar
  • Efe, Adem. “Engelli Çocuk ve Ailelerinin Sorunlarının Belirlenmesi ve Bunların Çözümünde Dinin Rolü (Isparta Spastik Çocuklar Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Örneği)”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 (2006/1), 169-198. google scholar
  • Enç, Mitat; Çağlar, Doğan & Özsoy, Yahya. Özel Eğitime Giriş, (Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 156, 1987). google scholar
  • Erten, Şerafettin & Akel, Mehmet. “Engellilik Kültürü: Engellilik Modelleri Çerçevesinde Bir Değerlendirme”, Sosyal Bilimlerde Kültür Tartışmaları, Ed. Cem Ergun&Süleyman Öğrekçi, (Ankara: Gece Kitaplığı, 2017). google scholar
  • Gün, Ayşegül. “İşitme Engelliler Ortaokulunda Okuyan Öğrencilerin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Yönelik Tutum ve Değerlendirmeleri: Amasya ve Samsun Örneği”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14/28 (2015/2), 61-92. google scholar
  • Güloğlu, Fatma Kahraman. “Tarihi Süreçte Dünyada ve Türkiye’de Engelliliğin Değişimi ve Gelişimi”, Değişen Dünyada Sosyal Politika”, Ed. Tuncay Güloğlu&Eyüp Sabri Kala, İstanbul: Ekin Yayınevi, 2021. google scholar
  • Heimbrock, Hans-Günter. “Life Without Language? What Religious Education Has to Learn From The Experience of The Hearing-Impaired”, BritisA Journal of Religious Education, 9 (2) (1987), 78-83. google scholar
  • İhtiyaç Odaklı Kur’an Kursları Öğretim Programları, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2019. google scholar
  • İşitme Engellilere Yönelik Kur’an Kursları Özel Öretim Programı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2021. google scholar
  • Karagöz, İsmail. Ülkemizde Engelliler Gerçeği ve İslam, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2003. google scholar
  • Karasu, Teceli. “Din Eğitiminde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programının Hazırlanması ve Öğretim”, Özel Eğitim’de Din Eğitimi, Ed. Saadettin Özdemir&Mustafa Başkonak (Ankara: Grafiker Yayınları, 2018), 64-84. google scholar
  • Kaya, Elif. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi veren Din Görevlilerinin Mesleki Problemleri ve Beklentileri, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksel Lisans Tezi, İstanbul, 2019. google scholar
  • Köse, Hasan. “Kronolojik Engelli Tarihi ve Eğitimi”, Engelliler Eğitiminin Tarihsel Gelişimi, Ed. A. Koçibar, H. Albayrak, N. Güçtekin, H. Köse. İstanbul: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Bölümü, 2014, 56-101. google scholar
  • Kula, Naci. “Bedeni Özürlü Gençlerin Din Eğitiminde Dikkat Edilmesi Gereken Psikolojik Hususlar”, Gençlik Dönemi ve Eğitimi, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2000. google scholar
  • __________. “Engellilere Verilecek Tebliğ ve İrşad Hizmeti”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi IV (2004), 17-45. google scholar
  • __________. “Engelliliğin Getirdiği Sorunlarla Başa Çıkmada Dini İnançların ve Değerlerin Etkisi” Hayati, Hökelekli, (Ed.), Din, Değerler ve Sağlık İstanbul: DEM Yayınları, 2017, 117-147. google scholar
  • __________. Bedensel Engellilik ve Dini Başa Çıkma, İstanbul: DEM Yayınları, 2005. google scholar
  • __________. “Engelli Gençlerin Gelişim Özellikleri ve Din-Ahlak Eğitimi”, Turkish Studies, 12/20, 167-182. google scholar
  • __________. “Engelli Bireylerin ve Ailelerinin Yaşantılarında Hz. Muhammed’in Örnekliği (Çorum Örneği)”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 11 (1) (2011), 163-194. google scholar
  • Meşe, İlknur. “Engelliliği Açıklayan Sosyal Model Nedir?”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(13) (2014), 79-92. google scholar
  • Kumaş, Ali & Özdemir, Metin & Yaman, Ahmet. Sorulu Cevaplı Engelliler İlmihali, Ankara: DİB, 2020. google scholar
  • Musayev, İslam. Engelli Bireylerin Din ve Değerler Eğitimi, İstanbul: C Planı Yayınları, 2016. google scholar
  • __________. “Zihinsel Engelli Çocuklar İçin Din Eğitiminin Önemi”, Bakü Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Elmi Mecmuası 23(2015), 193-204. google scholar
  • Obuz, Filiz. İşitme Engelli Bireylerde Engelleri İle İlgili Dini Atıfları İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin incelenmesi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Çorum, 2015. google scholar
  • Orhan, Serdar & Genç, Kemal Gökmen. “Engellilere Yönelik Ülkemizdeki Özel Eğitim Hizmet Uygulamaları ve Örnek Ülke Karşılaştırması”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 15 (35/2) (2015), 115-146. google scholar
  • Öz, Şaban. “Engelli Din Eğitiminden Özürsüz Din Eğitimi Modelliğine: Ötekileştirilen Özürlülerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Hikmet Yurdu 6 (11) (2013/1), 75-89. google scholar
  • Özdemir, Saadettin. Engelliler ve Din, (İstanbul: C Planı, 2016). google scholar
  • __________. “Engellilerin İnanç Konuları Hakkındaki Dini bilgi Yeterlilikleri”, I. Uluslararası Engellilik ve Din Sempozyumu, (İstanbul: Yeditepe Yayıncılık, 2016), 523-544. google scholar
  • __________. “Türkiye’de Özel Eğitim ve Özel Eğitimde Din Eğitimi”, Özel Eğitim’de Din Eğitimi, Ed. Saadettin Özdemir&Mustafa Başkonak (Ankara: Grafiker Yayınları, 2018), 112-138. google scholar
  • __________. “Engelli Bireylerin Manevi Rehabilitelerinde İletişimin Önemi”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22 (38) (2017),137-159. google scholar
  • Özkan, Arkın. İşitme Engelliler Ortaokullarında Görev Yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Karşılaştığı Problemler, Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017. google scholar
  • Özürlülüğe Karşı Ayrımcılığın Ölçülmesi Araştırması, (Ankara: T.C. Özürlüler İdaresi Başkanlığı, 2010). google scholar
  • Şimşek, Eyüp. & Karasu, Teceli. “Din Eğitiminde Engellilere Yönelik Öğretim Materyalleri (Öğretmen Görüşlerine Dayalı)”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 16/37 (2016), 51-75. google scholar
  • Teke, Tuğba. Görme Yetersizliği Olan Bireylere Yönelik Din Eğitiminde Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019. google scholar
  • Türk İşaret Dili Din Terminolojisi, Ed. Mustafa Başkonak, Ankara: Akıncı Ofset, 2021. google scholar
  • Türkiye’de Özel Eğitim Hizmetleri, Ed. Uğur Sak & Seyfettin Toraman, Ankara: MEB, 2020. google scholar
  • Usta, Mustafa. “Özel Eğitim Gerektiren Birey, Aile ve Din Eğitimi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 20 (2010), 75-110. google scholar
  • Ünal,Vehbi. “Engellilerin Engelliliğe Bakışı ve Dine Yaklaşımları”, Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 22(3) (2018), 1457-1482. google scholar
  • Üzümcü, Muzaffer & Nazıroğlu, Bayramali. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Karşılaştığı Problemler ve Bunlarla Başa Çıkma Yolları”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/43 (2016), 1546-1557. google scholar
  • Yıldırım, Ali & Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları, 2008. google scholar
  • Yücel, Mehmet & Bulut, Ramazan. “Bedensel Engellilerin Din Hizmetlerine Erişimlerinde Yaşadığı Sorunlar: Alaşehir Örneği”, Academic Platform Journal of ıslamic Researches, 4/1 (2020), 70-85. google scholar
  • Zola, Irving Kenneth. “Toward the Necessary Universalizing of a Disability Policy”. The Milbank google scholar
  • Quarterly, 83: Online-only-Online-only, (2005): https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00436.x (Erişim Tarihi: 10.04.2023) google scholar
  • https://www.mevzuat.gov.tr/anasayfa/ MevzuatFihristDetayIframe?MevzuatTur=1&MevzuatNo=2828&MevzuatTertip=5 (Erişim Tarihi: 10.04.2023) google scholar
  • https://www.aile.gov.tr/media/113393/eyhgm_istatistik_bulteni_haziran2022.pdf (Erişim Tarihi: 10.04.2023) google scholar
  • https://www.diyanet.gov.tr/tr-TR/Kurumsal/Detay/30054/haydi-turkiye-evden-kuran-ogrenmeye?TSPD_101_R0=083d721e09ab2000989a3d1e59f88f144ca5ea3e863c016c3eea678 525dea68e9a166f3682bb1461089b9cc9e0143000eb0d5dcf96c6e40c802a7950a9926562d37a6 1374a54eb81696c7a3f051b3be7e76773c1b71973a5de64e4e892caf027 google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Gürer, B., & Kaya, E. (2019). İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği). darulfunun ilahiyat, 0(0), -. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


AMA

Gürer B, Kaya E. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği). darulfunun ilahiyat. 2019;0(0):-. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


ABNT

Gürer, B.; Kaya, E. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği). darulfunun ilahiyat, [Publisher Location], v. 0, n. 0, p. -, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Gürer, Banu, and Elif Kaya. 2019. “İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği).” darulfunun ilahiyat 0, no. 0: -. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


Chicago: Humanities Style

Gürer, Banu, and Elif Kaya. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği).” darulfunun ilahiyat 0, no. 0 (May. 2024): -. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


Harvard: Australian Style

Gürer, B & Kaya, E 2019, 'İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği)', darulfunun ilahiyat, vol. 0, no. 0, pp. -, viewed 2 May. 2024, https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


Harvard: Author-Date Style

Gürer, B. and Kaya, E. (2019) ‘İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği)’, darulfunun ilahiyat, 0(0), pp. -. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195 (2 May. 2024).


MLA

Gürer, Banu, and Elif Kaya. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği).” darulfunun ilahiyat, vol. 0, no. 0, 2019, pp. -. [Database Container], https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195


Vancouver

Gürer B, Kaya E. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği). darulfunun ilahiyat [Internet]. 2 May. 2024 [cited 2 May. 2024];0(0):-. Available from: https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195 doi: 10.26650/di.2023.34.2.1300195


ISNAD

Gürer, Banu - Kaya, Elif. İşitme ve Görme Engellilere Yönelik Yaygın Din Eğitimi Hizmetlerine Katılanların Problem ve Beklentileri (İstanbul Örneği)”. darulfunun ilahiyat 0/0 (May. 2024): -. https://doi.org/10.26650/di.2023.34.2.1300195



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim21.05.2023
İlk Revizyon22.06.2023
Son Revizyon12.09.2023
Kabul19.08.2023
Çevrimiçi Yayınlanma29.11.2023

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.