Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/di.2019.30.1.0004   IUP :10.26650/di.2019.30.1.0004    Tam Metin (PDF)

Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler

Thomas Douglas

Limamou Laye’nın (1844-1909) mehdilik iddiası ‘mehdi’ kavramının yeniden tanımlanmasına neden olmuştur. İslam dünyasında mehdi kavramına yönelik farklı yaklaşımlar olmasına rağmen mehdinin Hz. Muhammed’in tekrar dünyaya gelmiş hali oluşu (reincarnation) fikri ilk kez Limamou Laye tarafından gündeme getirmiştir. Sünni ve Şii gelenekleri temel alarak mehdi kavramının tarihinden hareketle konuya yaklaşan bu makale Limamou Laye’nın mehdilik iddiasını araştırmaktadır. Limamou Laye ismiyle tanınan Libasse Thiaw, 24 Mayıs 1883’te kendisinin mehdi ve Hz. Muhammed’in yeryüzüne yeniden gelmiş hali olduğunu iddia etmiştir. Bu olayı tarihsel açıdan incelemek, İslami mehdi geleneğine bu yeni iddianın neden eklendiği sorusunu gündeme getirmektedir. Bu sorunun cevabı, Libasse Thiaw’ın da mensup olduğu etnik grup olan Lebu’nun tarihi ve coğrafi konumunda aranmalıdır. Bu noktada makale, Lebu’nun mehdi anlayışının şekillenmesinde üç kültürel etkinin yardımcı olduğunu ileri sürmektedir. Bunlar; Lebu’nun geleneksel dini inanç sistemi, Senegal - Gambiya bölgesinde ifade edildiği ve uygulandığı şekliyle İslam ve Fransızların bölgeye getirdiği Hristiyanlıktır. 

Anahtar Kelimeler: MehdiLayeci (Layenne)SenegalLimamou LayeLebu
DOI :10.26650/di.2019.30.1.0004   IUP :10.26650/di.2019.30.1.0004    Tam Metin (PDF)

Redefining al-Mahdi: The Layennes of Senegal

Thomas Douglas

Limamou Laye (1844-1909) redefined the concept of the Mahdi with his proclamation. Though the concept of Mahdi has a history of variations across the Islamic world, Limamou Laye added a previously unknown characteristic: Mahdi as reincarnation of Muhammed. This article explores the history of the concept of the Mahdi focusing on the Sunni and Shi’a traditions. On the 24 May 1883, Libasse Thiaw (later known as Limamou Laye) proclaimed himself the Mahdi. His proclamation went on to say that he was the Prophet Muhammed returned to earth. Studying this event historically begs the question, why was this particular detail added to an honored Islamic messianic tradition? The answer lies in the history and geographical positioning of the Lebu, the ethnicity to which Libasse Thiaw belonged. I argue that three cultural influences helped shaped the Lebu expression of the Mahdi. The first influence was the Lebu traditional religious belief system. The second was Islam as expressed and practiced in the Senegambia. The third was the Christianity that the French brought with them to the area. 

Anahtar Kelimeler: MahdiLayennesSenegalLimamou LayeLebu

PDF Görünüm

Referanslar

  • Armstrong, Karen. Islam: A Short History. New York: The Modern Library, 2002. google scholar
  • Charles, Eunice. “Shaikh Amadu Ba and Jihad in Jolof.” The International Journal of African Historical Studies 8, no. 3 (1975): 367–382. google scholar
  • Clarke, Peter. Mahdism in West Africa: The Ijebu Mahdiyya Movement. London: Luzac Oriental, 1996. google scholar
  • Cleveland, William L. A History of the Modern Middle East. Boulder, Colorado: Westview Press, 1994. google scholar
  • Diop, Cheikh Anta. Precolonial Black Africa. Translated by Harold Salemson. Chicago: Chicago Review Press, 1988. google scholar
  • Diouf, Mamadou. Kajoor aux XIXe Siecle: Pouvoir ceddo et conquete colonial. Paris, France: Karthala, 1990. google scholar
  • Duchemin, G. J. “La Republique Lebou et le peuplement actuel de La Presqu’ile du Cap- Vert.” Etudes senegalaises (IFAN) 1 (1949): 289–304. google scholar
  • Dumez, Richard, and Moustapha Ka. Un village lebou dans la banlieue de Dakar. Paris: United Nations, 2000. google scholar
  • Fisher, Humphrey. “The Early Life and Pilgrimage of al-Hajj Muhammad al-Amin the Soninke (d. 1877).” The Journal of African History 11, no.1 (1970): 51–69. google scholar
  • Laborde, Cecile. La Confrierie Layenne et les Lebou du Senegal: Islam et culture traditionelle en Afrique. Bourdeaux: CEAN, 1995. google scholar
  • Lovejoy, Paul, and J.S. Hogendorn. “Revolutionary Mahdism and the REsistance to Colonial Rule, 1905-1906.” The Journal of African History 31, no. 2 (1990): 217–244. google scholar
  • Njeuma, Martin Z. “Adamawa and Mahdism: The Career of Hayatu ibn Sa’id in Adamawa, 18781898.” Journal of African History 12, no. 1 (1971): 61–77. google scholar
  • Ross, Eric. “Christmas in Camberene, or How Muhammad Begets Jesus in Senegal.” In Muslims and Others in Sacred Places, edited by Margaret Cormack, 74–107. New York: Oxford University Press, 2013. doi:10.1093/acprof:oso/9780199925049.003.0004. google scholar
  • Sarr, El Hajj Malik. Ajibou da Iyallah ou La vie exemplaire de Limamou Laye. Dakar: Imprimerie Nouvelle, 1966. google scholar
  • Sylla, Assane. Les Prophetes Seydina Limamou Le Mahdi et Seydina Issa Rouhou Lahi. Dakar: Imprimerie Saint-Paul, 1989. google scholar
  • Umar, Muhammad. “Muslims’ Eschatological Discourses on Colonialism in Northern Nigeria.” Journal of the American Academy of Religion 67, no. 1 (1999): 59–84. google scholar
  • Willis, John R. “Jihad fi Sabil Allah- Its Doctrinal Basis in Islam and Some Aspects of its Evolution in Nineteenth Century West Africa.” The Journal of African History 8 (3): 395–415. google scholar
  • Zempleni, Andras. “La dimension therapeutique du culte des rab Ndep Tuuru et Samp: Rites de possession chez les lebou et les wolofs.” Psychopathologie Africaine 2, no. 3 (1966): 289–439. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Douglas, T. (2019). Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler. darulfunun ilahiyat, 30(1), 171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


AMA

Douglas T. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler. darulfunun ilahiyat. 2019;30(1):171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


ABNT

Douglas, T. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler. darulfunun ilahiyat, [Publisher Location], v. 30, n. 1, p. 171-186, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Douglas, Thomas,. 2019. “Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler.” darulfunun ilahiyat 30, no. 1: 171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


Chicago: Humanities Style

Douglas, Thomas,. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler.” darulfunun ilahiyat 30, no. 1 (May. 2024): 171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


Harvard: Australian Style

Douglas, T 2019, 'Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler', darulfunun ilahiyat, vol. 30, no. 1, pp. 171-186, viewed 20 May. 2024, https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


Harvard: Author-Date Style

Douglas, T. (2019) ‘Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler’, darulfunun ilahiyat, 30(1), pp. 171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004 (20 May. 2024).


MLA

Douglas, Thomas,. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler.” darulfunun ilahiyat, vol. 30, no. 1, 2019, pp. 171-186. [Database Container], https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004


Vancouver

Douglas T. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler. darulfunun ilahiyat [Internet]. 20 May. 2024 [cited 20 May. 2024];30(1):171-186. Available from: https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004 doi: 10.26650/di.2019.30.1.0004


ISNAD

Douglas, Thomas. Mehdi’yi Yeniden Tanımlamak: Senegalli Layeciler”. darulfunun ilahiyat 30/1 (May. 2024): 171-186. https://doi.org/10.26650/di.2019.30.1.0004



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim21.04.2018
Kabul17.01.2019
Çevrimiçi Yayınlanma20.05.2019

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.