EĞİTİMDE CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİNİN OKULLAŞMA ORANINA ETKİSİ: GELİŞMİŞ VE GELİŞMEKTE OLAN ÜLKELER KARŞILAŞTIRMASI
Nebiye YaşarEğitim ve öğrenim alanında tüm dünyada yaşanan hızlı ilerleme ve gelişmelere rağmen, dünyanın pek çok bölgesinde kadınların eğitimi önemli bir sorun olarak devam etmektedir. Kadınlar ve kız çocukları eğitim fırsatlarından erkeklere oranla daha az yararlanmakta, toplumsal cinsiyete dayalı eşitsizlikler devam etmektedir. Eğitim hakkını toplumun diğer üyeleriyle eşit ve etkili kullanan birey toplumun gelişiminde de etkin rol oynayacaktır. Bu nedenle, günümüzde bir toplumun bireylerine vereceği eğitimin niteliği, toplumun tüm kesimlerini içine alması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, cinsiyet eşitsizliği endeksinin okullaşma oranı üzerine etkisinin panel regresyon analizi ile gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler açısından karşılaştırılmasıdır. Analiz sonucunda, gelişmiş ülkeler için cinsiyet eşitsizliği endeksi arttıkça okullaşma oranı %9.5 azalmakta, gelişmekte olan ülkelerde ise, %49.8 oranında azalmaktadır. Gelişmekte olan ülkeler için, cinsiyet eşitsizliği arttıkça okullaşma oranı daha fazla düşüş göstermektedir.
THE EFFECT OF GENDER INEQUALITY ON SCHOOLING RATE IN EDUCATION: COMPARISON OF DEVELOPED AND DEVELOPING COUNTRIES
Nebiye YaşarDespite the rapid progress and developments in education and training all over the world, women's education continues to be an important problem in many regions of the world. Women and girls benefit from educational opportunities less than men and gender inequalities continue. The individual who uses the right to education equally and effectively with other members of the society will also play an active role in the development of the society. Therefore, the quality of education given to individuals by a society today is of great importance in terms of including all segments of society. The aim of this study is to compare the effect of gender inequality index on schooling rate with panel regression analysis in terms of developed and developing countries. As a result of the analysis, as the gender inequality index for developed countries increases, the schooling rate decreases by 9.5% and in developing countries it decreases by 49.8%. For developing countries, the schooling rate decreases more as gender inequality increases.