TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ AÇISINDAN ÖĞRETİM PROGRAMLARININ İNCELENMESİ
Emel Karakuş, Esra Mutlu, Yelkin Diker ÇoşkunBu çalıĢmanın amacı, 2017 ve 2018 yıllarında güncellenen ilk ve ortaokul eğitim düzeylerine ait zorunlu derslerin öğretim programlarının içerdiği toplumsal cinsiyete yönelik kavramları ortaya çıkarmaktır. ÇalıĢmada betimsel araĢtırma tekniklerinden doküman inceleme kullanılmıĢtır. AraĢtırma kapsamında ortaokul düzeyinde verilen iki ders hariç (Rehberlik ve Kariyer Planlama Dersi ve Ġngilizce Dersi) 16 zorunlu derse ait öğretim programları incelenmiĢtir. Programların hedef, içerik, öğrenme-öğretme durumları ile ölçme-değerlendirme öğelerine ait içeriklerin analizi yapılmıĢ ve toplumsal cinsiyetle iliĢkilendirilen kavramlar taranmıĢtır. ÇalıĢmada ele alınan ifadeler pedagojik çerçevede değerlendirilerek öğretim programlarında cinsiyetlerin ele alınıĢ biçimleri ortaya çıkarılmıĢtır. AraĢtırmada elde edilen bulgular 2017 yılında güncellenen öğretim programlarında yer bulan toplumsal cinsiyete yönelik kavramların 2018 yılında yeniden düzenlenen öğretim programlarında bulunan kavramlardan sayıca daha fazla olduğunu göstermiĢtir. Ayrıca, 2017 programlarında en çok cinsiyetçi kavram içeren iki dersten biri olan Beden Eğitimi ve Spor dersinden cinsiyet yanlılığına yönelik kavramlar tamamen çıkarılırken Matematik dersindeki bu kavramların sayısı güncellenmiĢ programda daha da arttığı ortaya çıkarılmıĢtır. Böylece, 2018 yılında yapılan güncellemeler ile öğretim programlarının toplumsal cinsiyet eĢitsizliğine vurgu yapan kavramlardan arındırılmasında önemli bir adım atılmasına rağmen çalıĢmaların toplumsal eĢitliğin örneklerini sunmada yetersiz kaldığı açıktır.
GENDER ANALYSIS OF THE NATIONAL CURRICULA FOR PRIMARY AND SECODARY LEVEL COMPULSORY COURSES UPDATED IN 2017 AND 2018
Emel Karakuş, Esra Mutlu, Yelkin Diker ÇoşkunThis study aims to reveal the gender-related concepts and expressions written in the national curricula for primary and secondary level compulsory courses which were updated in 2017 and 2018, respectively. In the study, document review as a form of descriptive research techniques- was used. Within the scope of the research, except for two courses given at secondary level, (Guidance and Career Planning Course and English Course), the curricula for the 16 compulsory courses were examined. The content analysis of key curriculum components objectives, content, process, and evaluation- was carried out via document review and gender-related concepts and expressions were searched. The concepts and expressions searched for in the present study were evaluated within the pedagogical framework and thus approaches on gender in the curricula were revealed. The findings of the study revealed that genderrelated concepts included in the curricula that were updated in 2017 were more than the concepts included in the curricula updated in 2018 just six months after the previous curricula update. Moreover, while the concepts related to gender discrimination were completely removed from the Physical Education course, one of the two courses which included gendered concepts most in updated programs in 2017, it was revealed that the number of these concepts in the mathematics course increased even more in the updated program. As a result, although an important step was taken in order to eliminate the concepts emphasizing gender inequality thanks to the updates in 2018, it is clear that the curriculum studies are insufficient to provide examples of gender equality.