Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/iukad.2024.1519694   IUP :10.26650/iukad.2024.1519694    Tam Metin (PDF)

Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Şeyma Esin ErbenHazal Koray Alay

Bu çalışma, Türkiye’deki kadın hakları STK’larının web sitelerinin bilgilendirme ve eğitim amaçlı kullanımına dayalı işlevlerini ve odak noktalarını incelemektedir. Bu amaçla çalışma, Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği (Association for Struggle Against Sexual Violence), Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği (Flying Broom Women’s Communication and Research Association), Mor Çatı Kadın İletişim ve Araştırma Derneği’nin (Purple Roof Women’s Shelter Foundation), (Eşitlik için Kadın Platformu (the Women’s Platform for Equality), and Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu ( We Will Stop Femicides Platform) internet sitelerinin karşılaştırmalı analizini içermektedir. Analizler sonrası elde edilen bulgular, incelenen kuruluşların öncelikle veri ve raporlamaya ilişkin eğitici ve bilgilendirici içerik sağladığını ortaya koymaktadır. Ayrıca bulgular, Türkiye’de kadın haklarını aktif olarak savunan STK’ların web sitelerinin, bilgi ve belgelerinin uygunluğunu ve doğruluğunu sağlamak için düzenli olarak gözden geçirilmesi ve güncellenmesi gerektiğini de göstermektedir. Bu nedenle bu araştırma, Kadın Hakları STK’larının web sitelerinin güncel, ulaşılabilir ve kolay gezinilebilir tutulmasına yönelik açık bir ihtiyacı ortaya koymaktadırAyrıca site gezinme menülerinin bilgi içeriğine kolay erişimi kolaylaştırmadığı da görülmektedir. Bu bulguların, Türkiye’deki kadın hakları STK’larının çevrimiçi girişimlerine ilişkin anlayışımızı geliştirmesi açısından önemli olduğuna inanılmaktadır. 

DOI :10.26650/iukad.2024.1519694   IUP :10.26650/iukad.2024.1519694    Tam Metin (PDF)

Use of Websites by Women’s Rights NGOs for Informational and Educational Purposes: A Comparative Analysis

Şeyma Esin ErbenHazal Koray Alay

This study explores the functions and focuses of the websites of women’s rights NGOs in Türkiye in providing educational and informative content. For this purpose, a comparative website analysis was conducted for The Sexual Violence Prevention Association (Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği), The Flying Broom Women’s Communication and Research Association (Uçan Süpürge Kadın İletişim ve Araştırma Derneği), The Purple Roof Women’s Shelter Foundation (Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı), The Women’s Platform for Equality (Eşitlik için Kadın Platformu) and the We Will Stop Femicides Platform (Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu), which effectively use social media to expand their organisational network and publicise their offline initiatives. The researchers included the website content in the analysis for May 2024. The findings reveal that the organisations primarily offer educational and informative content based on data and reporting. Additionally, the findings that women’s rights NGOs in Türkiye should regularly review and update their websites to ensure the appropriateness and accuracy of the information and documents on their websites. Therefore, there is a clear need for women’s rights NGOs to have up-to-date, accessible and easyto-navigate websites. The research contributes to the literature by examining websites with permanent, archivable, and navigable content, unlike social media, where information is rapidly consumed. This study is also significant as it enhances women’s right activists’ and supporters’ understanding of the online initiatives of women’s rights NGOs in Türkiye. 


PDF Görünüm

Referanslar

  • Altınbaş, D. (2006). Feminist Tartişmalarda Liberal Feminizm. Kadın Araştırmaları Dergisi, (9), 21-52. google scholar
  • Ataizi, M. (2018). İçerik analizi. In N. S. Sever & N. B. Ispir (Eds.), İletişim Araştırmaları (pp. 2-29). T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2676. Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1642. google scholar
  • Bauer, N. (2001). Simone de Beauvoir, philosophy, and feminism. Columbia University Press. google scholar
  • Butler, J. (1990). Feminism and the subversion of identity. Routledge. google scholar
  • Chingwena, L., Mhute, I. (2023). The Effectiveness of Social Media in Mitigating Unfair Mainstream Media Electoral Coverage in Zimbabwe. In: Mavengano, E., Chirongoma, S. (eds) Electoral Politics in Zimbabwe, Vol II. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-33796-3_15 google scholar
  • Clark, C. (2015). TrendingFeminism: The impact of digital feminist activism. The George Washington University. google scholar
  • Cochrane, K. (2014). All the rebel women: The rise of the fourth wave feminism. Guardian Shorts. google scholar
  • Day, K., & Wray, R. (2018). Fourth-wave feminism and postfeminism: Successes and failures. Transform: A Journal of the Radical Left, 4, 113-137. google scholar
  • Fotopoulou, A. (2016). Digital and networked by default? Women’s organisations and the social imaginary of networked feminism. New Media & Society, 18(6), 989-1005. google scholar
  • Gibson, R. K., Margolis, M., Resnick, D., & Ward, S. J. (2003). Election campaigning on the WWW in the USA and UK: A comparative analysis. Party Politics, 9(1), 47-75. https://doi.org/10.1177/135406880391004 google scholar
  • Gillis, S., Howie, G., & Munford, R. (Eds.). (2004). Third wave feminism. Palgrave Macmillan. google scholar
  • Gilmore, S. (Ed.). (2008). Feminist coalitions: Historical perspectives on second-wave feminism in the United States. University of Illinois Press. google scholar
  • Hawkesworth, M. (2020). Theorizing gender power and gendered institutions: Sexual harassment and resistance to feminist activism. In S. google scholar
  • Fenstermaker & A. J. Stewart (Eds.), Gender, considered (pp. xx-xx). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48501-6_5 google scholar
  • Householder, A. K. (2015). Girls, grrrls, Girls: Lena Dunham, girls, and the contradictions of fourth wave feminism. In Feminist theory and pop culture (pp. 19-33). Brill. google scholar
  • Hsiao, M. (2023). Public comments, private interests. In Proceedings of the 41st ACM International Conference on Design of Communication (SIGDOC ’23) (pp. 89-95). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3615335.3623016 google scholar
  • Irving, C. J., & English, L. M. (2009, May). Feminist network activism and education in Canada. Paper presented at the 28th an-nual national conference of the Canadian Association for the Study of Adult Education, Carleton University, Ottawa, Canada. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=11baadbd82fb27547b6b0a15dbcdbcb90f1d2dce google scholar
  • Işık, M. F. (2022). Feminizm Kim (ler) İçindir: bell hooks. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, (24), 1-12. google scholar
  • Jain, S. (2020, July). The rising fourth wave: Feminist activism and digital platforms in India (Issue Brief No. 384). Observer Research Foundation. google scholar
  • Johnson, P. R. (2021). Media literacy for freedom: Activism for the oppressed [Case commentary]. Fall, 33(1). google scholar
  • Jouet, J. (2018). Digital feminism: Questioning the renewal of activism. Journal of Research in Gender Studies, 8(1), 133-157. google scholar
  • Kawano, N., & Temocin, P. (2019). Citizen advocacy: The achievements of New Zealand’s peace activism. Asia-Pacific Journal: Japan Focus, 17(19), 2. https://apjjf.org/2019/19/temocin google scholar
  • Kent, M. L., & Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide web. Public Relations Review, 24(3), 321-334. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(99)80143-X google scholar
  • Kepekçi, E. (2012). (Hegemonik) Erkeklik Eleştirisi ve Feminizm Birlikteliği Mümkün Mü?. Kadın Araştırmaları Dergisi, (11). google scholar
  • Leath, S., Ball, P., Mims, L., Butler-Barnes, S., & Quiles, T. (2022). “They Need to Hear Our Voices”: A Multidimensional Framework of Black College Women’s Sociopolitical Development and Activism. Journal of Black Psychology, 48(3-4), 392-427. https://doi.org/10.1177/00957984211016943 google scholar
  • McLean, J., Maalsen, S., & Grech, A. (2016). Learning about feminism in digital spaces: Online methodologies and participatory mapping. Australian Geographer, 47(2), 157-177. google scholar
  • Mendes, K., Ringrose, J., & Keller, J. (2019). Digital feminist activism: Girls and women fight back against rape culture. Oxford University Press. google scholar
  • Munro, E. (2013). Feminism: A fourth wave?. Political insight, 4(2), 22-25. google scholar
  • Munro, E. (2013). Feminism: A fourth wave?. Political Insight, 4(2), 22-25. google scholar
  • Nachescu, V. (2009). Radical feminism and the nation: History and space in the political imagination of second-wave feminism. Journal for the Study of Radicalism, 3(1), 29-59. google scholar
  • Ollis, T. (2011). Learning in social movements: A Marxist pedagogy of becoming. Australian Journal of Adult Learning, 51(2), 248-268. google scholar
  • Parry, D. C., Johnson, C. W., & Wagler, F. A. (2018). Fourth wave feminism: Theoretical underpinnings and future directions for leisure research. In Feminisms in leisure studies (pp. 1-12). Routledge. google scholar
  • Phillips, R., & Cree, V. E. (2014). What does the ‘fourth wave’ mean for teaching feminism in twenty-first century social work? Social Work Education, 33(7), 930-943. google scholar
  • Primo, T. T., & Vicari, R. M. (2011). A recommender system that allows reasoning and interoperability over educational content metadata. In 2011 IEEE 11th International Conference on Advanced Learning Technologies (pp. 598-599). https://doi.org/10.1109/ICALT.2011.181 google scholar
  • Snyder, R. C. (2008). What is third-wave feminism? A new directions essay. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 34(1), 175-196. google scholar
  • Sternadori, M. (2019). Situating the Fourth Wave of feminism in popular media discourses. Misogyny and Media in the Age of Trump, 31-55. google scholar
  • The Stop Campaign, Safe Responsible Kit. (n.d.). Activism and advocacy. Retrieved from https://www.saferesponsetoolkit.com.au/activism-and-advocacy google scholar
  • Thompson, B. (2002). Multiracial feminism: Recasting the chronology of second wave feminism. Feminist Studies, 28(2), 337-360. google scholar
  • Walby, S. (2011). The future of feminism. Polity. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Erben, Ş.E., & Koray Alay, H. (2024). Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 0(29), 1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


AMA

Erben Ş E, Koray Alay H. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi. 2024;0(29):1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


ABNT

Erben, Ş.E.; Koray Alay, H. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, [Publisher Location], v. 0, n. 29, p. 1-11, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Erben, Şeyma Esin, and Hazal Koray Alay. 2024. “Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz.” İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi 0, no. 29: 1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


Chicago: Humanities Style

Erben, Şeyma Esin, and Hazal Koray Alay. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz.” İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi 0, no. 29 (Dec. 2024): 1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


Harvard: Australian Style

Erben, ŞE & Koray Alay, H 2024, 'Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz', İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, vol. 0, no. 29, pp. 1-11, viewed 22 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


Harvard: Author-Date Style

Erben, Ş.E. and Koray Alay, H. (2024) ‘Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz’, İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 0(29), pp. 1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694 (22 Dec. 2024).


MLA

Erben, Şeyma Esin, and Hazal Koray Alay. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz.” İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, vol. 0, no. 29, 2024, pp. 1-11. [Database Container], https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694


Vancouver

Erben ŞE, Koray Alay H. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi [Internet]. 22 Dec. 2024 [cited 22 Dec. 2024];0(29):1-11. Available from: https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694 doi: 10.26650/iukad.2024.1519694


ISNAD

Erben, ŞeymaEsin - Koray Alay, Hazal. Kadın Hakları STK’larının Web Sitelerinin Bilgilendirme ve Eğitim Amaçlı Kullanımı: Karşılaştırmalı Bir Analiz”. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi 0/29 (Dec. 2024): 1-11. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1519694



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim20.07.2024
Kabul14.10.2024
Çevrimiçi Yayınlanma31.10.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.