BURADA HER ŞEY KENDİLİĞİNDEN”: MERSİN’DE YAŞAYAN ROMANLAR ÜZERİNE ALAN ARAŞTIRMASI
Romanlar tarih boyunca “tekinsiz” bir topluluk olarak görülmüştür. Göç ettikleri ve yerleştikleri her yerde damgalanma ve ayrımcılık ile karşılaşmıştır. Maruz kaldıkları: dışlanmaların doğurduğu sonuçlar Romanların sayısız acıdan dezavantajlı olmalarına yol açmıştır. Günümüzde Romanların yasadığı her coğrafyada, olumlu toplumsal hareketliliğin zayıflığı ve ötekileştirme Romanların ortak sorunlarıdır. Bu çalışmada Mersin’de yasayan Romanların bu sorunlardan ne ölçüde “pay aldıkları” üzerinde durulmuştur. Çalışmada Mersin’de Romanların yoğun yasadığı mahallelerden demografik ve sosyolojik bilgiler toplanmış; anket, mülakat ve odak grup teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında Romanların etno-ırksal bir adacık halinde yasadığı tespit edilmiştir. Okula devamları azdır ve hareketliliği temin edecek öğrenim durumları zayıftır. Düzensiz, düşük ücretli ve hayati risk taşıyan islerde çalışmaktadırlar. Dezavantajlı konumları mevcut kuşak içinde çözülmediğinden dolayı kuşaklar arasında döngü oluşturmaktadır. Roman olmayanların kendilerine yönelik ayrımcı tutumlarının da etkisiyle topluluk yoksulluk ve ötekilik sarmalında kalmaktadır.
EVERYTHING HAPPENS SPONTANEOUSLY HERE”: A CASE STUDY ON ROMANI COMMUNITIES LIVING IN MERSİN
Throughout history, Romani communities have been perceived as uncanny and marginal, people who have been perpetually exposed to discrimination and stigmatization. Because of the exclusion and isolation that Romani communities have faced, they carry this disadvantaged status with them. No matter where the Romani people live, marginalization and deficient vertical mobility remain common problems. This study examines the extent to which Romani people living in Mersin “get a share” of these problems. Demographic and sociologic information was collected from the guarters densely populated by Romani people. Participants were interviewed, administered a guestionnaire, and took part in a focus group. From the data received, it was ascertained that Romani people are rendered an ethno-racial islet. Their attendance in school is insufficient and educational background enabling their social mobility is also inadeguate. Employment opportunities tend to be irregular, offer poor compensation, and can often be life-threatening. Because their disadvantaged statues cannot be unraveled from this current generation, an intergenerational cycle continues to occur between them. Discriminative attitudes of non-Romani people toward Romani people keep them deeply embedded in poverty and marginality.