KLASİK TÜRK VE FARS EDEBİYATLARINDA TIFL-I MEKTEP KAVRAMI
Emrullah YakutBu çalışmada Türk ve İranlı şairler tarafından kullanılan tıfl-ı mekteb (okul çocuğu) terkibi ve söz konusu terkip etrafında şairler tarafından oluşturulan farklı tasavvurlar ele alınmıştır. Ayrıca tıfl-ı mekteb kavramıyla işaret edilen okuldan kaçma, okul nefreti ve tatil sevinci mazmunu incelenirken, bu terkiple ilişkili kavramlar üzerinde durulmuştur. Kavramın klasik edebiyat geleneği içindeki yeri tespit edildikten sonra, geleneğin kendini yeniden üretmesi örneklerle ortaya konmuştur. Şairlerin söz konusu kavramdan yeni bir mazmun üretirken sosyal hayattan ve edebî gelenekten nasıl yararlandıkları belirlenmeye çalışılmıştır. İpucu mahiyetindeki bazı mazmun ve terkiplerin izini sürmek klasik şiirin daha iyi anlaşılmasını sağlayacağı gibi, şairlerin şiir dünyalarının birbirleriyle olan münasebetlerini somut bir şekilde ortaya koymaya yardımcı olmaktadır. Elbette bir tek kavramdan yola çıkılarak şairler arasındaki sözü edilen ilgiler hakkında kesin ve nihaî bir hükme varmak mümkün değildir. Bu tür çalışmalar, daha kapsayıcı değerlendirmelere doğru atılmış adımlar olarak değerlendirilmelidir. Çalışma yapılırken belge tarama ve analiz yöntemleri kullanılmıştır. İlgili metinler taranırken elde edilen veriler analiz edilmiş, bu kavramların arka planı ve klasik edebiyatın anlam dünyası içindeki yeri tespit edilmeye çalışılmıştır.
THE CONCEPT OF “TIFL-E MAKTAB” IN CLASSICAL TURKISH AND PERSIAN LITERATURE
Emrullah YakutThis study looks at the phrase “tifl-e maktab” (school boy, school kid), used by Turkish and Persian poets, and the different imaginations of the poets that evolve around this phrase. It also addresses the subjects of truancy, hatred of school and joy of school holidays reflected in the phrase “tifl-e maktab” and discusses related concepts. Tracing the hints of “mazmun” (poetic themes) and “tarkib” (phrases) will not only enable a better understanding of diwan poetry, but also reveal more substantially the relationship between the poetic universes of various poets. It will not be possible to reach a definitive and ultimate conclusion on the subject through a single concept, but this type of study should be viewed as an initial step to more comprehensive analyses. The methods used in this study were document browsing and analysis. The collected data from document browsing was analyzed, and the background of the aforementioned concepts and their place within the semantic context of classical literature was attempted.