Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/sty.2020.005   IUP :10.26650/sty.2020.005    Tam Metin (PDF)

19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri

Derya İstanbulluoğlu

Gerçekten yaşadığına dair kesin bir delil olmayan ve genelde 5 ya da 6. yüzyıla tarihlendirilen Kral Arthur, muhtemelen bir savaş lideri ya da Kelt soylu bir klan şefiydi. Birçok ülkenin sözlü ve yazılı edebiyatından beslenerek gelişen Kral Arthur Efsanesi’ni bugün en çok bilinen hale getiren Arthur’un Ölümü adlı nesriyle 15. yüzyılda yaşamış olan Sir Thomas Malory’dir. Victoria Dönemi ulusal şairi Lord Alfred Tennyson ise şiirleriyle efsanenin 19. yüzyılda popülerliğini arttırmıştır. Kral Arthur Efsanesi öykülerinden biri olan Shalott Lady’si öyküsü, Victoria Dönemi olarak da bilinen 19. yüzyıl İngiltere’sinde en çok tercih edilen konuların başında gelir. Pre-Raphaelite’ler grubunun özellikle ilgilendiği bir konu olan Shalott Lady’si; cinselliği tabulaştıran Victoria Dönemi toplumsal hiyerarşisinde kadının yerini irdelemek açısından önemli örneklerden biri olmuştur. Lady, kendisine doğrudan bakmanın yasak olduğu dış dünyaya adım atana dek pasif rolleriyle desteklenen Victoria dönemi ideal kadın tipine uygun biridir. Ancak, yansımalarla yetinmeyip sınırlarını zorlaması onu isyankar yapmıştır. Bu çalışmada öne çıkan Shalott Lady’si betimlerinin dönemin kadın algısı bağlamında nasıl konumlandırıldığı, Victoria Dönemi sonrasında başlayıp dokuz yıl süren Edward Dönemi’nde kadın hakları mücadeleleri sonucu kendine güvenen kadın tipinin oluşması, özellikle Pre-Raphaelite sanatçılarınca ele alınan bu konunun sanat tarihsel açıdan betimsel farklılıkları ve anlamsal boyutları konuları üzerinden değerlendirme yapılmıştır.

DOI :10.26650/sty.2020.005   IUP :10.26650/sty.2020.005    Tam Metin (PDF)

The Lady of Shalott Imagery in 19th Century England

Derya İstanbulluoğlu

Arthur, whose true existence has never been finally verified, is thought to have lived in the 5th or 6th centuries, probably as a war leader or a Celtic clan chief. Sir Thomas Malory is the 15th century writer who made the legend of King Arthur most well known with his prose Le Morte Darthur. The national poet of the Victorian Era, Lord Alfred Tennyson, also increased its popularity. In 19th century England The Lady of Shalott was one of the favourite subjects of this legend. This subject , in which the Pre-Raphaelites group was especially interested, has become one of the most important examples of studying the views of women in the Victorian Era’s tendency to keep sexuality as a taboo subject. The Lady of Shalott is a proper Victorian woman until she looks out of the window. Not being content with the reflection that she sees in the window makes her rebellious. This study evaluates how this imagery was placed in the context of women’s perception in the Victorian and Edwardian Eras. It also examines the creation of the self-confident woman , explains the descriptive uniqueness of this subject particularly as discussed by the Pre-Raphaelites, and in terms of art history it discusses lexical extent.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Alexander, Michael, Medievalism: The Middle Ages in Modern England, North Yorkshire, Yale University P., 2007. google scholar
  • Barnes, Rachel, Waterhouse: The Modern Pre-Raphaelite, London, Tradewinds Ltd., 2009. Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2003. google scholar
  • Frauenhofer, Erin, “Men vs. Women: Illustrating ‘The Lady of Shalott’”, Boston University, 2003. http://www.victorianweb.org/authors/tennyson/frauenhofer html, 23.01.2018. google scholar
  • Goff, Jacques Le, Ortaçağ Kahramanları, Çev: Füsun Önen Pinard, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2010. google scholar
  • Hameleers, Paula, A Mystery in paint and Print: Nineteenth Century Interpretations of Tennyson’s ‘The Lady of Shalott, Universiteit Van Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen, Master of Arts T., Amsterdam2011. google scholar
  • Layard, Georges Somes, Tennyson and His Pre-Raphaelite Illustrators: A Book About Book, London, Elliot Stock, 1894. google scholar
  • Marek, Zasempa, The Pre-Raphaelite Brotherhood: Painting Versus Poetry, University of Silesia, Degree of PhD. Murray, Christopher John, Encyclopedia of The Romantic Era, 1760-1850 Volume 2, Taylor & Francis Group, New York, London, 2004. google scholar
  • Pınarbaşı, Simge Özer, Hacıoğlu, Volkan, Pelin, Batu, Dante Gabriel Rossetti: Yeryüzüne İndirilmiş Gölgeler, Artshop, İstanbul, 2018. google scholar
  • Poulson, Christine, The Quest for the Holy Grail: Arthurian Legend in British Art, 1840-1920, Oxford, Alden P.,1999 google scholar
  • Pratt, Ashley, “The Lady of Shalott: Pre-Raphaelite Representations of the Poem by Alfred, Lord Tennyson”, Lycoming, 2011. google scholar
  • Prettejohn, Elizabeth, The Art of the Pre-Raphaelites, Princeton, Princeton University Press, 2000. google scholar
  • Roger Wiehe, “Sir Gawain, Sir Lancelot, The Pre Raphaelite Brotherhood and Tennyson”, Pre-Raphaelitism and Medievalism in The Arts, Ed. Liana de Girolami Cheney, New York The Edwin Mellen Press, 1992. google scholar
  • Staines, David, Tennyson’s Camelot: The Idylls of The King and Its Medieval Sources, Wilfrid Laurier University Press, Waterloo, Ontario, Canada,1982. google scholar
  • Tennyson, Alfred, The Complete Works of Alfred Tennyson: Poet Laurate, New York, R. Worthington, 1878. google scholar
  • Udall, Sharyn R., Between Dream and Shadow: William Holman Hunt’s ‘Lady of Shalott’”, Woman’s Art Journal, Vol. 11, No: 1, İlkbahar-Yaz 1990. google scholar
  • Webb, Jessica, “Why Women Fell: Representing the Sexual Lapse in Mid-Victorian Art (1850-65)”, Gender: Power and Authority, No: 9. google scholar
  • Whitaker, Murial, The Legends of King Arthur in Art, Great Britain, St. Edmunsbury Press Ltd, 1995. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

İstanbulluoğlu, D. (2020). 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri. Sanat Tarihi Yıllığı, 0(29), 89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


AMA

İstanbulluoğlu D. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri. Sanat Tarihi Yıllığı. 2020;0(29):89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


ABNT

İstanbulluoğlu, D. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri. Sanat Tarihi Yıllığı, [Publisher Location], v. 0, n. 29, p. 89-106, 2020.


Chicago: Author-Date Style

İstanbulluoğlu, Derya,. 2020. “19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri.” Sanat Tarihi Yıllığı 0, no. 29: 89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


Chicago: Humanities Style

İstanbulluoğlu, Derya,. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri.” Sanat Tarihi Yıllığı 0, no. 29 (May. 2024): 89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


Harvard: Australian Style

İstanbulluoğlu, D 2020, '19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri', Sanat Tarihi Yıllığı, vol. 0, no. 29, pp. 89-106, viewed 6 May. 2024, https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


Harvard: Author-Date Style

İstanbulluoğlu, D. (2020) ‘19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri’, Sanat Tarihi Yıllığı, 0(29), pp. 89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005 (6 May. 2024).


MLA

İstanbulluoğlu, Derya,. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri.” Sanat Tarihi Yıllığı, vol. 0, no. 29, 2020, pp. 89-106. [Database Container], https://doi.org/10.26650/sty.2020.005


Vancouver

İstanbulluoğlu D. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri. Sanat Tarihi Yıllığı [Internet]. 6 May. 2024 [cited 6 May. 2024];0(29):89-106. Available from: https://doi.org/10.26650/sty.2020.005 doi: 10.26650/sty.2020.005


ISNAD

İstanbulluoğlu, Derya. 19. Yüzyıl İngiltere’sinde Shalott Lady’si Betimleri”. Sanat Tarihi Yıllığı 0/29 (May. 2024): 89-106. https://doi.org/10.26650/sty.2020.005



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim15.04.2020
Kabul27.04.2020
Çevrimiçi Yayınlanma30.06.2020

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.