Araştırma Makalesi


DOI :10.5222/j.child.2013.160   IUP :10.5222/j.child.2013.160    Tam Metin (PDF)

Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü

Nilcan Kuleli Sertgil

Amaç: Türkiye için her beş çocuktan birinin gelişimsel sorunu olduğu kabul edilirse, bu çocukların olabilecek en erken dönemde fark edilmeleri çok önem kazanmaktadır. Çocuk doktorlarının olası gelişimsel sorunların erken fark edilmesi noktasında özel bir konumları olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, çocuklarda görülen gelişimsel gecikmelerin erken tespiti konusunda çocuk doktorlarının tutum ve davranışlarını belirlemek, ailelerin bu konudaki beklentilerini tanımlamaktır.

Gereç ve Yöntem: Bu araştırmada 29 çocuk doktoru ve onları ziyarete gelen 189 (0-3) yaş çocuk sahibi ailelere birer anket uygulaması yapılmıştır.

Bulgular: Çalışmaya katılan çocuk doktorlarının yalnızca % 29’u gelişim tarama testi kullanmaktadır. Çalışmada çocuk gelişimi takip yöntemi olarak “Gelişim Tarama Testi Kullanımı” son sırada yer almıştır.

Sonuç: Çocuk doktorlarının gelişim takibinde düzenli gelişim tarama testi kullanmasına, yeni ebeveyn-bildirimli gelişim tarama ölçeklerinin ülkemiz için geliştirilmesi yolunda çalışmalar yapılmasına ve çocuk sağlığını ilgilendiren ortamlarda gelişim danışmanlığı hizmetlerinin sunulmasına yönelik proje çalışmalarına gereksinim vardır.

DOI :10.5222/j.child.2013.160   IUP :10.5222/j.child.2013.160    Tam Metin (PDF)

Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü

Nilcan Kuleli Sertgil

Pediatrician’s Role in Early Identification of Developmental Delays

Objective: One out of five children in Turkey is assumed to have a developmental delay or disability. Early identification of these children is very important for early intervention. Pediatricians stand in a unique position regarding early identification of developmental issues. The aim of this research is to determine the attitude and behaviors of pediatricians towards early detection of developmental delays and to describe the expectation of parents on this issue.

Material and Methods: Only 29 % of the pediatricians said that they had been using developmental screening tests. Developmental screening test was the least used method for developmental.

Results: Only 29 % of the pediatricians said that they were using developmental screening tests. Developmental screening test was the least used method for developmental follow-up.

Conclusion: Project studies should be performed concerning routine use of screening tests for developmental follow-ups by pediatricians, new parent-reported screening tests should be introduced for use in our country, and counselling services should be offered for improvement of children’s health.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Shonkoff JP, Philips DA. From neurons to neighbourhoods: The science of early childhood development. National Research Council and Institute of Medicine. Washington, DC: National Academy Press, 2000. google scholar
  • Halfon N, Regalado M, Sareen H, Inkelas M, Reuland Peck CH, et al. Assessing development in the pediatric office. Pediatrics 2004;113:1926-33. google scholar
  • Köroğlu E. Ro Codec çocuklarda kronik hastalıkların sıklığı tarama çalışması. Ankara: Ajans ve Matbaacılık Hizmetleri, 1997. google scholar
  • Ertem İÖ, Barlan IB, Oral M, Düzova Ö, Cin Ş. Mental health and developmental needs of hospitalized infants: A view from Turkey. Infant Mental Health Journal 2000;2:105. google scholar
  • Atasay B, Gunlemez A, Unal S, Arsan S. Outcomes of very low birth weight infants in a newborn tertiary center in Turkey, 1997-2000. Turkish Journal of Pediatrics 2003;45:283-9. google scholar
  • Otizm Platformu 2008. (Erişim Kasım 2008 http://www.otizmplatformu.org) google scholar
  • Glascoe FP, Robertshaw NS. Five reasons to screen well for developmental and behavioral problems; An explanation of why developmental and behavioral assessments are important components to pediatrician practice. Contemporary Pediatrics 2007;24(7):72-4. google scholar
  • Surveillance and Screening Facilitator Manual, Medical Home Initiatives for Children with Special Needs 2004. (Erişim Ocak 2006 http://www.medicalhomeinfo.org/training/materials/April2004Curriculum/SS/ScreeningFacilitator.pdf) google scholar
  • Palfrey JS, Singer JD, Walker DK, Butler JA. Early identification of cildren’s special needs: A study in five metropolitan communities. J Pediatr 1987;111:651-9.http://dx.doi.org/10.1016/S0022-3476(87)80238-X google scholar
  • Glascoe FP, Dworkin PH. The role of parents in the detection of developmental and behavior problems. Pediatrics 1995;95: 829-36. google scholar
  • Rydz D, Srour M, Oskoui M, Marget N, Shiller M, Birnbaum R, et al. Screening for developmental delay in the setting of a community pediatric clinic: A prospective assessment of parent-reported questinnaires. Pediatrics 2006;118: 1178-86.http://dx.doi.org/10.1542/peds.2006-0466 google scholar
  • American Academy of Pediatrics Developmental Surveillance and Screening of Infants and Young Children. Pediatrics 2001;108:192-5.http://dx.doi.org/10.1542/peds.108.1.192 google scholar
  • Ertem İÖ. Sağlık hizmetinde çocukların gelişimlerinin izlenmesi ve festeklenmesi. Sted 2006;15(4):67-74. google scholar
  • Melmed M. Talking with parents about emotional development. Pediatrics 1998;102:1317-26. google scholar
  • Meisels SJ, Shonkoff JP. Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. google scholar
  • Dearlove J, Kearney D. How good is general practice developmental screening? Br Med J 1990;300:1177-80.http://dx.doi.org/10.1136/bmj.300.6733.1177 google scholar
  • Glascoe FP, Dworkin PH. The role of parents in the detection of developmental and behavior problems. Pediatrics 1995;95: 829-36. google scholar
  • Regalado M, Halfon N. Primary care services promoting optimal child development from birth to age 3 years: Review of the literature. Arch Pediatr Adolesc Med 2001;155:1311-22.http://dx.doi.org/10.1001/archpedi.155.12.1311 google scholar
  • ASD Workgroup. (2006). Screening Tools and Processes Recommendations. (Retrieved April, 2010 from 2010, http//asd.cenmi.org/portals/8/Documents/screeningrecommendations.pdf) google scholar
  • Sand N, Silverstein F, Glascoe FP, Gupta VB, Tonniges TP, O’Connor KG. Pediatricians’ reported practices regarding developmental screening: Do guidelines work? Do they help? Pediatrics 2005;116:174-9.http://dx.doi.org/10.1542/peds.2004-1809 google scholar
  • Glascoe FP. Early detection of developmental and behavioral problems. Pediatrics in Review 2000;21(8):272-80.http://dx.doi.org/10.1542/pir.21-8-272 google scholar
  • Halfon N, Regalado M, Sareen H, Inkelas M, Reuland Peck CH, et al. Assessing development in the pediatric office. Pediatrics 2004;113:1926-33. google scholar
  • Glascoe FP, Shapiro HL. Introduction to Developmental and Behavioral Screening 2004 (Erişim Kasım 2007 www.dpeds.org). google scholar
  • Earls MF, Hay SS. Setting the Stage for Succes: Implementation of Developmental and Behavioral Screening and Surveillance in Primary Care Practice - The North Carolina Assuring Better Child Health AND Development (ABCD) Project. Pediatrics 2006;118:183-8.http://dx.doi.org/10.1542/peds.2006-0475 google scholar
  • Dworkin PH. Enhancing developmental services in child supervision - An idea whose time has truly arrived. Pediatrics 2004;114:827-31.http://dx.doi.org/10.1542/peds.2004-0416 google scholar
  • Dworkin P, Glascoe FP. Developmental Surveillance and Developmental Screening: An Either/Or Proposition 2005. (Erişim; Aralık 2007 http://www.dbpeds.org/articles). google scholar
  • The Future of Pediatric Education II (FOPE): Organizing pediatric education to meet the needs of infants, children, adolescents ad young adults in the 21st. Century. Pediatrics 2000;105:163-212. google scholar
  • Kaplan-Sanoff M, Lerner C, Bernard A. New roles for developmental specialists in pediatric primary care. Zero to Three. October/November 2000. (Erişim; Ocak 2008 http://main.zerotothree.org/site/DocServer/Vol_21-2c.pdf?docID=1101). google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Sertgil, N.K. (2015). Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü. Çocuk Dergisi, 13(4), 160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


AMA

Sertgil N K. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü. Çocuk Dergisi. 2015;13(4):160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


ABNT

Sertgil, N.K. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü. Çocuk Dergisi, [Publisher Location], v. 13, n. 4, p. 160-166, 2015.


Chicago: Author-Date Style

Sertgil, Nilcan Kuleli,. 2015. “Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü.” Çocuk Dergisi 13, no. 4: 160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


Chicago: Humanities Style

Sertgil, Nilcan Kuleli,. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü.” Çocuk Dergisi 13, no. 4 (Nov. 2024): 160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


Harvard: Australian Style

Sertgil, NK 2015, 'Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü', Çocuk Dergisi, vol. 13, no. 4, pp. 160-166, viewed 21 Nov. 2024, https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


Harvard: Author-Date Style

Sertgil, N.K. (2015) ‘Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü’, Çocuk Dergisi, 13(4), pp. 160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160 (21 Nov. 2024).


MLA

Sertgil, Nilcan Kuleli,. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü.” Çocuk Dergisi, vol. 13, no. 4, 2015, pp. 160-166. [Database Container], https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160


Vancouver

Sertgil NK. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü. Çocuk Dergisi [Internet]. 21 Nov. 2024 [cited 21 Nov. 2024];13(4):160-166. Available from: https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160 doi: 10.5222/j.child.2013.160


ISNAD

Sertgil, NilcanKuleli. Gelişimsel Gecikmelerin Erken Tanısında Çocuk Doktorlarının Rolü”. Çocuk Dergisi 13/4 (Nov. 2024): 160-166. https://doi.org/10.5222/j.child.2013.160



ZAMAN ÇİZELGESİ


Kabul17.04.2014
Çevrimiçi Yayınlanma23.01.2015

PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.