Araştırma Makalesi


DOI :10.5222/j.child.2018.45577   IUP :10.5222/j.child.2018.45577    Tam Metin (PDF)

Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması

Şennur Keleşİsmail İşlek

Amaç: Hastaların aldıkları sağlık hizmetlerinden memnuniyetleri verilen hizmetlerin niteliğini değerlendirmede önemli ölçütlerden biri olmuştur. Çalışmamızda, Genel Pediatri Polikliniğine başvuran hastaların ebeveynlerinden alınan bilgiler doğrultusunda ebeveynlerin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi ve ebeveyn memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: İleriye dönük ve tanımlayıcı bu çalışma, Genel Pediatri Polikliniğine başvuran, iletişim ve dil sorunu olmayan, aydınlatılmış onam formunu onaylayan 500 ebeveyn üzerinde gerçekleştirildi. Ebeveynlerin demografik özellikleri, sosyal güvenceleri, başvuru sayısı ve nedenleri, sonlanma durumları, doktor muayene sırası bekleme ve toplam kalış sürelerinin genel memnuniyet üzerine etkileri incelendi. Bulgular: Ebeveynlerin %51’i anne, %30.4’ü baba, %18.6’sı diğer hasta yakınları, yaş ortalaması 34.1±8.9 idi. Hastaların %30.2’sini bir yaş altı çocuklar, %27’sini 1 ile 5 yaş arasındaki çocuklar, %42.8’ini 5 yaş üzeri çocuklar oluşturuyordu. Ebeveynlerin % 43’ünün ilkokul mezunu, % 36.6’sının ortaokul ve lise yalnızca %15’inin yüksek okul mezunu olduğu tespit edildi. Ebeveyn genel memnuniyet oranı %72.4 olarak hesaplandı. Tıbbi personel davranışı, bilgilendirme, temizlik ve konforun genel memnuniyet üzerine etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulundu. Sonuç: Bu tür çalışmalarla hastanelerin etkin ve verimli bir şekilde hizmet kalitesini arttırması ve toplumun beklentilerine cevap vermesi sağlanabilir.

DOI :10.5222/j.child.2018.45577   IUP :10.5222/j.child.2018.45577    Tam Metin (PDF)

Investigation of the Satisfaction and Affecting Factors of the Parents Attending to the General Pediatrics Outpatient Clinic

Şennur Keleşİsmail İşlek

Objection: Patients satisfaction with the healthcare services they receive has been one of the important criteria for evaluating the quality of the services provided. In our study, it was aimed to determine the satisfaction level of the parents and the factors affecting the parents’ satisfaction in accordance with the information obtained from the parents of the patients who applied to the General Pediatric Outpatient Clinic. Material and Methods: This prospective and descriptive study was carried out on 500 parents who applied to the General Pediatric Outpatient Clinic, who had no communication and language problems, and approved the informed consent form. The demographic characteristics of the parents, social security coverage, number and reasons of referral, termination status, effects of waiting for doctor examination and total duration of hospital stay on general satisfaction were examined. Results: The study participants were mothers (51%), fathers (30.4%), and other relatives (18.6%) of the patients with a mean age of 34.1±8.9 years. Pediatric patients were less than 1 year (30.2%), 1-5 years (27%), and more than 5 years of age (42.8%). The parents were primary school (43.6%), middle school (36.6%), and high school graduates (15%). Overall satisfaction rate of the parents was as 72.4 percent. The effect of medical personnel behavior, information, cleanliness and comfort on overall satisfaction was statistically significant. Conclusion: With such studies, it can be ensured that hospitals effectively increase service quality and respond to community expectations. 


PDF Görünüm

Referanslar

  • 1. Varni JW, Seid M, Kurtin PS. Pediatric health-related quality of life measurement techonolgy: A guide for health care decision makers. J Clin Outcomes Manage 1999;6:33-40. google scholar
  • 2. Starfield B, Simpson L. Primary care as part of US health services reform. JAMA 1993;269:3136-9. https://doi.org/10.1001/jama.1993.03500240080030 google scholar
  • 3. Topaçoglu H. Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörlerin analizi. Uzmanlık tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Acil Tıp Anabilim dalı, İzmir: 2002. google scholar
  • 4. Schwartz LR, Overton DT. The management of patient complaints and dissatisfaction. Emerg Med Clin North Am. 1992;10:557-72. google scholar
  • 5. Hansagi H, Carlsson B, Brismar B. The urgency of care need and patient satisfaction at a hospital emergency department. Health Care Manage Rev. 1992;17(2):71-5. https://doi.org/10.1097/00004010-199201720-00008 google scholar
  • 6. Hostutler JJ, Taft SH, Snyder C. Patient needs in the emergency department: nurses’ and patients’ perceptions. J Nurse Admin. 1999:29:43-50. https://doi.org/10.1097/00005110-199901000-00007 google scholar
  • 7. Roghman KJ, Hengst A, Zastowny TR. Satisfaction with medical care. its measurement and relation to utilization. Med Care. 1979;17:461-79. https://doi.org/10.1097/00005650-197905000-00002 google scholar
  • 8. Şişe Ş, Altınel EC. Bir üniversite hastanesinde yatan hasta memnuniyeti, Selçuk Tıp Dergisi. 2012;28(4): 213-8. google scholar
  • 9. Kavas HG, Gultekin MC ve Emek OF. Patient satisfaction in the context of total quality management: an example of Sivas State Hospital, Press Academia Procedia. 2016;2(1):1-9. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016118622 google scholar
  • 10. Mahendrayana IMA, Yasa PNS and Indiani LP. The effect of srvice quality on patient loyalty mediated by patient satisfaction in Bali Siloam Hospital, JAGADITHA: Jurnal Ekonomi&Bisnis. 2018;5(1):1-7. google scholar
  • 11. Rydman RJ, Roberts RR, Albrecht GI, Zalenski RJ, Mc Dermott M. Patient satisfaction with an emergency department asthma observation unit. Acad Emerg Med. 1999:6:178-83. https://doi.org/10.1111/j.1553-2712.1999.tb00152.x google scholar
  • 12. Hickson GB, Clayton EW, Entman SS, et al. Obstetricians’ prior malpractice experience and patients’ satisfaction with care. JAMA. 1994;272:1583-7. https://doi.org/10.1001/jama.1994.03520200039032 google scholar
  • 13. Thomas EJ, Burstin HR, O’Neil AC, Orav EJ, Brennan TA. Patient noncompliance with medical advice after the emergency department visit. Ann Emerg Med. 1996;27:49-55 https://doi.org/10.1016/S0196-0644(96)70296-2 google scholar
  • 14. Crane JA. Patient comprehension of doctor-patient communication on discharge from the emergency department. J Emerg Med. 1997:15:1-7. https://doi.org/10.1016/S0736-4679(96)00261-2 google scholar
  • 15. Beal CA, Patrick TJ, Dougherty D. Quality measures for children’s health care. Pediatrics 2004;113:199- 209. google scholar
  • 16. Forrest CB, Simpson L, Clancy C. Child health services research. Challenges and opportunities. JAMA 1997;277:1787-9314. https://doi.org/10.1001/jama.1997.03540460051032 google scholar
  • 17. Tezcan S, Altıntaş KH, Yeşildal N. Hacettepe Üniversitesi İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi polikliniklerine başvuran hastaların hizmetlerden memnuniyet düzeyi. Hacettepe TIP Dergisi 1999:30:267-85. google scholar
  • 18. Çoban M. Genel Pediatri Bilim Dalı Polikliniğine başvuran ebeveynlerin memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, İstanbul: 2007. google scholar
  • 19. Seid M, Varni JW, Bermudez LO. Parents perceptions of primary care: measuring parents experiences of pediatric primary care quality. Am Acad Pediatrics 2001;108:26. https://doi.org/10.1542/peds.108.2.264 google scholar
  • 20. Nizamoğlu M. Sağlam çocukların düzenli takiplerini etkileyen faktörler, Bakırköy Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Uzmanlık Tezi, İstanbul:2006. Ş. Keleş ve İ. İşlek, Genel Pediatri Polikliniği’ne Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması 77 google scholar
  • 21. Lewis JR. Patient views on quality care in general practice: literature review Soc Sci Med. 1994;39(5):655- 70. https://doi.org/10.1016/0277-9536(94)90022-1 google scholar
  • 22. Akkuş T. Acil ünitesinde ebeveyn memnuniyeti ve etkileyen etmenlerin araştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Samsun, 2008. google scholar
  • 23. Nervey MP, Chin MH, Jin L, et al. Factors associated with older patients’ satisfaction with care in an innercity emergency department. Ann Emerg Med. 2001;38:140-5. https://doi.org/10.1067/mem.2001.114304 google scholar
  • 24. Boudreaux ED, Mandry CV, Wood K. Patient satisfaction data as a quality indicator: a tale of two emergency departments. Acad Emerg Med. 2003;10(3):261-8. https://doi.org/10.1197/aemj.10.3.261 google scholar
  • 25. Sun BC, Adams J, Orav EJ, Rucker DW, Brennan TA, Burstin HR. Determinants of patient satisfaction and willingness to return with emergency care. Ann Emerg Med. 2000;35(5):426-34. https://doi.org/10.1016/S0196-0644(00)70003-5 google scholar
  • 26. Bodur S, Özdemir YE, Kara F. Outpatient satisfaction with health centers in urban areas, Turk J Med Sci. 2002:409-14. google scholar
  • 27. Esatoglu AE. Hastanelerde hasta tatmininin hastane yönetimi açısından değerlendirilmesi ve kullanıma yönelik model önerisi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora tezi, Ankara: 1997. google scholar
  • 28. Öztaş D. Ankara’da Üç Çocuk Hastanesinde polikliniklere başvuran hasta yakınlarının memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı, Ankara: 1996. google scholar
  • 29. Karagün Ö. Acil tıp birimine başvuran hastalarda hoşnutluk düzeyi ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Uzmanlık Tezi, Çukurova Universitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı, Adana:2006. google scholar
  • 30. Patel PB, Vinson DR. Team assignment system: expediting emergency department care. Ann Emerg Med. 2005;46(6):499-506. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2005.06.012 google scholar
  • 31. Krishel S, Baraff LJ. Effect of emergency department information on patient satisfaction. Ann Emerg Med. 1993;22(3):568-72. https://doi.org/10.1016/S0196-0644(05)81943-2 google scholar
  • 32. Hedges JR, Singal BM, Rousseau EW, et al. Geriatric patient emergency visits part Il: perceptions of visits by geriatric and younger patients. Ann Emerg Med. 1992;21:808-13. https://doi.org/10.1016/S0196-0644(05)81026-1 google scholar
  • 33. Bursch B, Beezy J, Shaw R. Emergency department satisfaction: What matters most? Ann Emerg Med. 1993;22:586-91. https://doi.org/10.1016/S0196-0644(05)81947-X google scholar
  • 34. Yarnold PR, Michelson EA, Thompson DA, Adams SL. Predicting patient satisfaction: a study of two emergency departments. J Behav Med. 1998;21(6):545-63. https://doi.org/10.1023/A:1018796628917 google scholar
  • 35. Yıldırım C, Kocoglu H, Goksu S, Gunay N, Savas H. Patient satisfaction in a university hospital emergency department in Turkey. Acta Medica. 2005;48:59-62. google scholar
  • 36. Campanella HC, Campanella PM, Grayson K. Factors affecting department of defense patient satisfaction in a military emergency departments. Mil. Med, 2000;165(5):396-402. https://doi.org/10.1093/milmed/165.5.396 google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Keleş, Ş., & İşlek, İ. (2018). Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması. Çocuk Dergisi, 18(2), 69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


AMA

Keleş Ş, İşlek İ. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması. Çocuk Dergisi. 2018;18(2):69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


ABNT

Keleş, Ş.; İşlek, İ. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması. Çocuk Dergisi, [Publisher Location], v. 18, n. 2, p. 69-77, 2018.


Chicago: Author-Date Style

Keleş, Şennur, and İsmail İşlek. 2018. “Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması.” Çocuk Dergisi 18, no. 2: 69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


Chicago: Humanities Style

Keleş, Şennur, and İsmail İşlek. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması.” Çocuk Dergisi 18, no. 2 (Nov. 2024): 69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


Harvard: Australian Style

Keleş, Ş & İşlek, İ 2018, 'Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması', Çocuk Dergisi, vol. 18, no. 2, pp. 69-77, viewed 5 Nov. 2024, https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


Harvard: Author-Date Style

Keleş, Ş. and İşlek, İ. (2018) ‘Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması’, Çocuk Dergisi, 18(2), pp. 69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577 (5 Nov. 2024).


MLA

Keleş, Şennur, and İsmail İşlek. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması.” Çocuk Dergisi, vol. 18, no. 2, 2018, pp. 69-77. [Database Container], https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577


Vancouver

Keleş Ş, İşlek İ. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması. Çocuk Dergisi [Internet]. 5 Nov. 2024 [cited 5 Nov. 2024];18(2):69-77. Available from: https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577 doi: 10.5222/j.child.2018.45577


ISNAD

Keleş, Şennur - İşlek, İsmail. Genel Pediatri Polikliniğine Başvuran Ebeveynlerin Memnuniyeti ve Etkileyen Etmenlerin Araştırılması”. Çocuk Dergisi 18/2 (Nov. 2024): 69-77. https://doi.org/10.5222/j.child.2018.45577



ZAMAN ÇİZELGESİ


Çevrimiçi Yayınlanma31.08.2018

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.