Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/JEPR1227397   IUP :10.26650/JEPR1227397    Tam Metin (PDF)

Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı

Zehra Vildan SerinSeda Yeldan

Jeopolitik durumu nedeniyle, Türkiye savunma sanayi, açısından tarih boyunca stratejik öneme sahip olmuştur. Türkiye son yıllarda savunma sanayinde önemli adımlar atarak dışa bağımlılığını azaltmış, pek çok ülkeyle rekabet edecek konuma gelmiştir. Türkiye özellikle 2000 yılından itibaren savunma sanayinde yerli üretimini artırmayı başarmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, savunma sanayi ihracatında küresel güç olan ABD, Rusya, Çin, Fransa ve Almanya karşısında zırhlı araç, topçu, füze vegemi ürün gruplarında Türkiye’nin rekabet gücünün belirlenmesi ve Dünya savunma sanayi pazarında Türkiye’nin seçilen ülkeler karşısında rekabet güçlerinin avantajlı konumda olup olmadığını ortaya koymaktır. Çalışmamız konuyla ilgili sınırlı sayıda çalışma barındıran literatüre de katkı sağlayacaktır. Bu çalışmada ‘Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler’ (AKÜ) indeksi ve ‘Karşılaştırmalı İhracat Performans’ (KİP)- indeksi yöntemleri 2010-2020 dönemi için uygulanmıştır. Araştırma bulguları, Türkiye’nin 2010-2020 döneminde zırhlı araç ihracatında , AKÜ indeks değerlerine göre rekabet gücünün yüksek olduğunu göstermektedir Topçu ürün grubunda KİP indeks değerlerinde Türkiye 2015 yılında Rusyadan üstün bir performansa sahiptir. Dalgalı bir indeks seyri izlese de, 2011-2017 yılları arasında seçilmiş ülkelerden topçu ürün ihracat performansı yüksektir. Füze KİP indeks değerleri karşılaştırmalı ihracat performansı genel olarak düşüktür. Türkiye füze ihracatında dezavantajlı bir konuma sahiptir. Gemi ihracat performansında 2010 ve 2019 yıllarında Rusyadan daha iyi konuma ulaştığı bulgusuna ulaşılmıştır. ABD ile ise 2012 sonrası ihracat performansı yüksektir. 2018 yılına kadar Çin’den daha avantajlı konumdadır. Türkiye’ nin savunma zırhlı araç, topçu ve gemi ürün ihracatında ABD, Rusya, Çin, Fransa ve Almanya karşısında rekabet gücünün devam etmesi Türkiye’nin bu ürün guruplarında araştırma ve geliştirmeye verdiği önemi artırmasına ve uyguladığı stratejik ticaret politikalarını devam ettirmesine bağlıdır.

JEL Classification : A10 , F10 , F14
DOI :10.26650/JEPR1227397   IUP :10.26650/JEPR1227397    Tam Metin (PDF)

Determining the Competitiveness of Türkiye’s Selected Defense Products: A Revealed Comparative Advantage and Comparative Export Performance

Zehra Vildan SerinSeda Yeldan

Türkiye has had strategic importance for the defense industry throughout history due to its geopolitical status. Türkiye has taken important steps in the defense industry in recent years by reducing its dependence on foreign sources and has come to a competitive position with many countries. Türkiye has succeeded in increasing its domestic production in the defense industry, especially since 2000. The main purpose of this study is to determine Türkiye’s competitiveness regarding armored vehicle, artillery, missile, and ship product groups with the USA, Russia, China, France, and Germany as the global powers in defense industry exports. The study aims to reveal whether Türkiye has an advantageous position regarding its competitiveness with the selected countries in the world defense industry market. This research will also contribute to the literature, which contains a limited number of studies on the subject. This study applies the revealed comparative advantages (RCA) and comparative export performance (CEP) index methods to the 2010-2020 period. The research findings show Türkiye’s to have high competitive power in terms of armored vehicle exports over the 2010-2020 period according to the RCA index values. Türkiye surpassed Russia in terms of artillery product requirements and CEP index values in 2015. Although the index follows a fluctuating course, the product export performance from non-commissioned officers when selected between 2011-2017 is high. The comparative export performances of the missile CEP index values are generally unsatisfactory. Türkiye shows a flawed performance regarding missile exports. In2010 and 2019, the export performance for ships was determined to be better than Russia. Export performance with the USA was high after 2012. The continuation of Türkiye’s competitive advantage against the USA, Russia, China, France, and Germany regarding the export of defense armored vehicles, artillery, and ship products will depend on Türkiye increasing the importance it gives to research and its orientations toward these product groups and on maintaining its strategic trade policies.

JEL Classification : A10 , F10 , F14

GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Due to internal and external security being two of the most important needs countries have, the defense industry has critical importance. With the collapse of the Union of the Soviet Socialist Republics in 1991, peace was said to have come to the world, but civil wars have since caused great migrations and increased the importance of the defense industry. Türkiye has an important position in the world as a result of its geopolitical location. The history of Türkiye’s defense industry dates back to the Ottoman Empire, and its defense industry came to the fore again with the Cyprus Peace Operation in 1974, after which the USA placed an arms embargo on Türkiye, marking a turning point where Türkiye began to see itself in a dangerous position. For this reason, Türkiye has sought to reduce its foreign dependency and meet its own national defense inventory needs. The 2016 coup attempt that took place in Türkiye, and the operations against ISIS and the PKK in Syria and Iraq since 2016 have caused Türkiye to make progress in the defense industry in addition to the significant progress it has made since 2000. Over the last decade, Türkiye has become able to mostly meet the needs of its Armed Forces, while also showing a significant export performance by reducing its foreign dependency. Turkish defense industry companies have achieved competitive power in the world defense industry by being among the top 100 companies in the world defense industry with their export figures.

The main purpose of the study is to determine Türkiye’s export competitiveness with countries such as Germany, USA, Russia, France, and China, which lead the world in terms of defense exports. The study takes advantage of the widely used revealed comparative advantage (RCA) and comparative export performance (CEP) indices for the competitiveness analysis, which uses armored vehicle, artillery, missile, and ship product groups for the 2010-2020 period.

The RCA approach was first introduced by Liesner then later developed by Bela Balassa (Balassa,1965, s.101). The RCA index allows countries to compare their advantage in a particular industry with a different country and is calculated with the following formula:

RCAij = (Xij / Xi) / (Xaj / Xa) (1)

The dependent variable in the formula is RCA, which is also known as the Ballassaindex and explains countries’ competitive advantage. In the formula, i denotes a particular country and j denotes a particular industry. On the right side of the equation, Xij represents the selected armored vehicle, artillery, missile, and ship products exports of a certain country for a certain period, and Xi represents the total exports of that country during the same period. Xaj, which is in the denominator, represents the total world exports of armored vehicles, artillery, missile, and ship products for a given period, and Xa represents the total world exports for the same period. The CEP index is calculated using the following formula developed by Donges (Donges ve ark.,1982, s.83):

CEPirj = (Xij / Xrj) / (Σ Xit / Σ Xrt) (2)

where i represents a specific country.

CEPirj shows the comparative export performance index of country i versus competitor country j regarding a specific commodity.

Xij is country i’s exports of good j over a given period.

Xrj is the competitor countries’ exports of good j during the same period.

Σ Xit is the total exports of country i during the given period.

Σ Xrt is the competitor’s total exports during the same period.

According to the results from the RCA index values regarding armored vehicle products for the studied period, Türkiye is seen to have great competitive power. Türkiye has index values similar to the USA’s and stronger competitive power than France, Germany, and China. Türkiye can be said to have a comparative advantage regarding the armored vehicle product group. When compared to other countries regarding the artillery product group, Türkiye had the greatest competitive power between 2011-2014. However, it has lost its strong competitive power in recent years. The results for the missile battery index values show Russia, USA, and France to have strong competitive power and Türkiye to have had no competitive power except for 2015. Türkiye occasionally had competitive power as shown by the fluctuating course it followed regarding ship RCA index values, while other times it had no competitive power during the same period.

Türkiye’s armored vehicle product group had a better position than Russia in 2019 as a result of CEP index values. After 2017, Türkiye was more advantageous than the USA. The

export performance for armored vehicles also exceeded France and China. Regarding the artillery product group, Türkiye has had superior performance compared to Russia in terms

of the CEP index values. Despite fluctuations in the index, the export performance for artillery products from the selected countries was very good between 2011-2017. The CEP index values for missiles generally showed a low comparative export performance. Türkiye is seen to have been in a disadvantageous position in this regard. While its ship exportperformance exceeded Russia’s in 2010 and 2019, this was not the case for the other years. Export performance with the USA after 2012 remained high, and Türkiye also stayed in a more advantageous position than China until 2018.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Akgül, A. (1986). Savunma Sanayi İşletmelerinin Yapısı ve Türk Savunma Sanayi, Ankara, Başbakanlık Basınevi. google scholar
  • Ateş, E. (2020). Savunma Sanayi Sektörünün İhracat Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Türkiye Örneği. Euroasia International Congress on Scientific Researches and Recent Trends 7. Azerbaycan. google scholar
  • Bakan, S., Akkaya, O. & Yalçın, T. (2019). Açıklanmış karşılaştırmalı üstünlükler endeksi: türkiye taşımacılık sektörü üzerine bir uygulama. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2(2), 190-203. google scholar
  • Balassa, B. (1965). Trade Liberalization and ‘‘Revealed’’ Comparative Advantage. Manchester School of Economic and Social Studies, 33, 99-124. google scholar
  • Balassa, B. & Noland, M. 1989. The Changing Comparative Advantage of Japan and the United States. Journal of the Japanese and International Economies, 3(2),174-188. google scholar
  • Baran, T. (2018). Türkiye’de Savunma Sanayi Sektörünün İncelenmesi ve Savunma Sanayi Sektörü Harcamalarının Ekonomi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(2), 58-81. google scholar
  • Bashimov, G. (2014). Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Karşılaştırmalı Avantajı: Türkiye ve Pakistan Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-41. google scholar
  • Buzdağlı, Ö., Bilici, N., Gerni, M., & Emsen, Ö. S. (2018). Stresli Ekonomilerde Savunma Sanayi Rekabet Gücünde Gelişmeler . International Conference on Eurasian Economies. 384-390. google scholar
  • Çivi, E. (2001). Rekabet Gücü: Literatür Araştırması. Yönetim ve Ekonomi, 8(2), 21-38. google scholar
  • Devlet Planlama Teşkilatı (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Makine İmalat Sanayii Özel İhtisas Komisyon Raporu. Ankara: DPT: 2536-ÖİK: 552. google scholar
  • Donges, J.B., Krieger, B. C. Langhammer, R. J., Schatz, K.W.,Thoroe, C. (1982). The Second Enlargement Of The European Community : Adjustment Requirements And Challenges For Policy Reform. S. Kieler Studien, 171. google scholar
  • Eceral, T.Ö., & Koroğlu, B.A. (2015). Incentive Mechanisms in Industrial Development: An Evaluation through Defense and Aviation Industry of Ankara, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195,1563 - 1572. google scholar
  • Fertö, I. & Hubbard L.J. (2003). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Hungarian Agri-Food Sectors. The World Economy, 26(2), 247-59. google scholar
  • Hinloopen, J. & Marrewijk, C. V. (2001). On the empirical distribution of the Balassa index. Review of World Economics / Weltwirtschaftliches Archiv, 13, 1-35. google scholar
  • Hossein, S. & Malek. M. C. K. M. (2007). Computation of the Comparative and Competitive Advantage of the leather industry in Iran in the world markets. commertial seasonal (44), 235-265. google scholar
  • Jucevicius, R. & Rybakovas, E. (2010). Competitiveness of Lithuanian Textile and Clothing Industry, 6th International Scientific Conference, 390-398. google scholar
  • Kaitila, V. (1999). Trade and revealed comparative advantage: Hungary, the Czech Republic, and the European Union. Bank of Finland Institute for Economies in Transition (BOFIT), 8, 1-59. google scholar
  • Karasu, S. (2019). 2005-2016 DönemindeTeknolojik Değişimin Türk İmalat Sanayinin Rekabet Gücü Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Kaya, A.A. (2006). İmalat Sanayi İhracatında Uzmanlaşma: Türkiye -Avrupa Birliği Analizi (1991-2003). Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(6), 73-82. google scholar
  • Ketenci, C. K., & Bayramoğlu, Z. (2018). Türkiye’de Ceviz Üretiminin Rekabet Analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 5(3),339-347. google scholar
  • Khan, Z., & Batra, Z. (2005). Revealed Comparative Advantage: An Analysis for India and China. Indian Council for Research on International Economic Relations. 168, 1-85. google scholar
  • Kök, R. & Çoban, O. (2005). Türkiye Tekstil Endüstrisi Ve Rekabet Gücü: AB Ülkeleriyle Karşılaştırmalı Bir Analiz Örneği, 1989-2001. İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 20(228), 68-81. google scholar
  • Kösekahyaoğlu, L. (2003). Comparative Advantage of Turkey with Regard to the EU.Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 8(2), 147-156. google scholar
  • Kösekahyaoğlu, L & Özdamar, G.(2005). Türkiye, Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Polonya ve Estonya’nın Sektörel Rekabet Gücü ve Dış Ticaret Yapısı Üzerine Karşılaştırmalı bir Analiz. Sosyoekonomi, 2005(2), 74-102 google scholar
  • Savunma ve Havacılık Sanayii İmalatçılar Derneği (SASAD). (2017). Türk Savunma ve Havacılık Sanayii 2017 Yılı Performans Raporu. Ankara. google scholar
  • Salimifar, M. & Mirzaei, K. A., S. (2002). Iran’s Comparative Advantage in Pistachio Export. Agricultural Economy and Development (38), 7-28. google scholar
  • Sandalcılar, A. R., Hacıimamoğlu, T., & Cihan, K. A. (2018). Türkiye ile ABD Arasında Ateşli Harp Silahları ve Malzemeleri Dış Ticaretinin Analizi. Business and Organization Research Kongresi . 401-409. google scholar
  • Serin, V. & Civan, A. (2008). Revealed comparative advantage and competitivenes: a case study for Turkey towards the EU. Journal of Economics and Social Research, 10(2), 25-41. google scholar
  • Sezgin, Ş. ve Sezgin, S. (2018). Dünya’da ve Türkiye’de Savunma Sanayi: Genel Bir Bakış. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12). google scholar
  • Stockholm International Peace Research Institute. (2021). https://armstrade.sipri.org/armstrade/page/values.php google scholar
  • Suntharalingam, C., Ahmad, T. M. A. T., Ali, A. K., Rusli, R. & Halim, N. A. (2011). Competitiveness Of Malaysia’s Fruits in The Global Agricultural And Selected Export Markets: Analyses Of Revealed Comparative Advantages And Comparative Export Performance. Economic and Technology Management Review, 6, 11-17. google scholar
  • Şahinli, M. A. (2011). Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler İndeksi: Türkiye Pamuk Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi 11 (21), 227-240. ^ google scholar
  • Trademap, (2022). www.trademap.org google scholar
  • Türkiye Ticaret Bakanlığı, (2022). https://ticaret.gov.tr google scholar
  • Utkulu, U. & Seymen, D. (2004). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey visavis the EU/15. google scholar
  • Yeşilkaya, M. (2017). Türk Savunma Sanayinin Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi. 2. Uluslararası Savunma Sanayi Sempozyumu. 567-573. Worldbank, (2022). www.worldbank.org google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Serin, Z.V., & Yeldan, S. (2023). Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 10(2), 485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


AMA

Serin Z V, Yeldan S. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi. 2023;10(2):485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


ABNT

Serin, Z.V.; Yeldan, S. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, [Publisher Location], v. 10, n. 2, p. 485-503, 2023.


Chicago: Author-Date Style

Serin, Zehra Vildan, and Seda Yeldan. 2023. “Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı.” İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10, no. 2: 485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


Chicago: Humanities Style

Serin, Zehra Vildan, and Seda Yeldan. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı.” İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10, no. 2 (Dec. 2024): 485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


Harvard: Australian Style

Serin, ZV & Yeldan, S 2023, 'Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı', İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, vol. 10, no. 2, pp. 485-503, viewed 4 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


Harvard: Author-Date Style

Serin, Z.V. and Yeldan, S. (2023) ‘Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı’, İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 10(2), pp. 485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397 (4 Dec. 2024).


MLA

Serin, Zehra Vildan, and Seda Yeldan. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı.” İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, vol. 10, no. 2, 2023, pp. 485-503. [Database Container], https://doi.org/10.26650/JEPR1227397


Vancouver

Serin ZV, Yeldan S. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi [Internet]. 4 Dec. 2024 [cited 4 Dec. 2024];10(2):485-503. Available from: https://doi.org/10.26650/JEPR1227397 doi: 10.26650/JEPR1227397


ISNAD

Serin, ZehraVildan - Yeldan, Seda. Savunma Sanayi Ürünlerinde Türkiye’nin Rekabet Gücünün Belirlenmesi: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Karşılaştırmalı İhracat Performansı”. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10/2 (Dec. 2024): 485-503. https://doi.org/10.26650/JEPR1227397



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim31.01.2022
Kabul08.06.2023
Çevrimiçi Yayınlanma02.08.2023

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.