Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/IUITFD.2019.0020   IUP :10.26650/IUITFD.2019.0020    Tam Metin (PDF)

DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI

Gonca KeskindemirciEmine Gülbin Gökçay

Amaç: Çocuklarda dil gelişimi birçok faktörden etkilenebilir. Cep telefonları ve televizyon olmak üzere çeşitli elektronik iletişim araçları yolu ile ekran maruziyeti günümüzde hızla artmaktadır. Çalışmada izole dil gelişim gecikmesi olan çocuklarda ekran maruziyetini incelemek amaçlanmıştır. 

Gereç ve Yöntem: İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakultesi Sosyal Pediatri Bilim Dalı Çocuk Sağlığı İzlem Polikliniğine Ocak 2018 ve Mart 2018 tarihleri arasında başvuran 18-36 aylık çocuklardan izole dil gelişme gecikmiş olanlar vaka grubunda yer aldılar. Global gelişim geriliği olan, bilinen süreğen hastalığına bağlı dil gelişimi geri olan vakalar değerlendirme dışı tutuldu. Aynı zamanda başvuran aynı yaş grubundan olup dil gelişimine sorun olmayanlar kontrol grubu oluşturuldu. Ön ve arka fonda ekran maruziyet sıklığı ve süreleri açısından gruplar karşılaştırıldı. 

Bulgular: Yüzseksenyedi çocuktan dil gelişimi geciken 22 çocuğun ekran maruziyeti %81,8 olarak belirlenmiştir. Vaka grubunda arka fonda ekran maruziyeti ise %40,9, günlük ortanca maruziyet süresi 120 dakikadır. Kontrol grubunda (n=21) ise ekran maruziyeti %66,6, arka fonda ekran maruziyeti %23,8 ve günlük maruziyet süresinin ortanca değeri 60 dakika olarak saptanmıştır. Maruz kalınan süre riski vaka grubunda kontrol grubundan 1,01 kat fazla ve fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur 

Sonuç: Bulgularımıza göre ekran maruziyeti çocuklarda dil gelişimini etkileyen bir faktör olarak gözükmektedir. Bu alanda geniş ölçekte prospektif araştırmaların yapılmasına gereksinim vardır. 
DOI :10.26650/IUITFD.2019.0020   IUP :10.26650/IUITFD.2019.0020    Tam Metin (PDF)

SCREEN EXPOSURE IN CHILDREN WITH LANGUAGE DELAY; RESULTS OF PILOT STUDY

Gonca KeskindemirciEmine Gülbin Gökçay

Objective: Many factors can affect language development. Screen exposure is increasing rapidly nowadays and the aim of this study was to investigate the effect of screen exposure on children with a delay in speech and language development. 

Material and Method: Children with an isolated language delay between the ages of 18 and 36 months and who were admitted to the İstanbul University İstanbul Medical Faculty Social Pediatrics, Outpatient Clinic, between January 2018 and March 2018 were evaluated as the case group. Children with a global developmental delay or with a chronic disease were excluded. Children with normal development admitted during the same period at the same age constituted the control group. Screen exposure times in terms of foreground and background activity, and total exposure times were evaluated. 

Results: In the case group (n=22) the screen exposure rate was 81.8%, background screen exposure was 40.9% and the median daily duration of exposure was 120 minutes. These figures were 66.6%, 23.8%, and 60 minutes respectively in the control group. The risk associated with duration of screen exposure in the case group was 1.01 times higher than that of the control group and the difference was found statistically significant. 

Conclusion: Screen exposure appears to be an important factor in language development in children. Further prospective studies on screen exposure and language delay are needed. 

PDF Görünüm

Referanslar

  • 1. Duch H, Fisher EM, Ensari İ, Harrington A. Screen time use in children under 3 years old: a systemic review of corralates. Int J Behav Nutr Phys Act 2013;10;102. google scholar
  • 2. Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Television and DVD/video viewing in children younger than 2 years. Arch Pediatr Adolesc Med 2007;161:473-9. google scholar
  • 3. Çullas İlarslan NE, Ulukol B, Akılcı Medya Kullanımı. Gökçay G. ve Beyazova U, editors. İlk Beş Yaşta Çocuk Sağlığı İzlemi. İstanbul, 2017.p. 219-33. google scholar
  • 4. Susan Feigelman. The Frist Year. Kleigman RM, Stanton BF, St Geme JW, Schor NF, Behrman RE, Nelson Textbook of Pediatrics.. Elsevier Inc,Philadelphia. 20 th Edition, 2016. pp:65-70. google scholar
  • 5. Susan Feigelman The Second Year. Kleigman RM, Stanton BF, St Geme JW, Schor NF, Behrman RE, Nelson Textbook of Pediatrics. Elsevier Inc,Philadelphia. 20 th Edition, 2016. pp:70-6. google scholar
  • 6. Sertgil NK, Özen DŞ, Gökçay EG. The Social-Communication Area Developmental Screening Test for infants and young children. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2015;58:8795. google scholar
  • 7. Kara B, Mukaddes NM, Altınkaya I, Güntepe D, Gökçay G, Özmen M. Using the Modified Checklist for Autism in toddlers in a well-child clinic in Turkey: Adapting the screening method based on culture and setting. Autism 2015;18:331-8. google scholar
  • 8. Tomopoulos DS, Dreyer BP, Berkule S, Fierman AH, MD, Brockmeyer C, Mendelsohn AL Infant Media Exposure and Toddler Development. Arch Pediatr Adolesc Med 2010;164:1105-11. google scholar
  • 9. Thompson DA, Tschann JM. Factors contributing to background television exposure in low-income Mexican American preschoolers. Matern Child Health J 2016;20:183541. google scholar
  • 10. McLaughlin MR. Speech and Language Delay in Children. Am Fam Physician 2011;83:1183-8. 11. İnce T, Aydın A. Dil Gelişiminin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi. Gökçay G, Beyazova U, İlk Beş Yaşta Çocuk Sağlığı İzlemi. İstanbul, 2017. p.137-54. google scholar
  • 12. Duch H, Fisher EM, Ensari İ, Font M, Harrington A, Taromino C, Yip J, Rodriquez C. Association of Screen Time Use and Language Development in Hispanic Toddlers: A CrossSectional and Longitudinal Study. Clin Pediatr 2013;52:85765. google scholar
  • 13. Schmidt ME, Pempek TA, Kirkorian HL, Lund AF, Anderson DR. The effect of background television on the toy play behaviour of very young childen. Child Dev 2008;79(4):113751. google scholar
  • 14. AAP. Council on Communication and Media Media and Young Minds. Pediatrics 2016;138(5):e20162591. google scholar
  • 15. AAP. Council on Communications and Media. Virtual Violence. Pediatrics 2016;138(1):e2016298. google scholar
  • 16. AAP. Policy Statement media use by children younger than 2 Years. Pediatrics 2011;128:1040-5. google scholar
  • 17. AAP. Announces new recommendations for children’s media use. 21.10.2016 Available from: URL: https://www. aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/pages/ american-academy-of-pediatrics-announces- newrecommendations- for- childrens- media-use.aspx. Son Erişim 17.2.2019 google scholar
  • 18. Radesky JS, Peacock-Chambers E, Zuckerman B, Silverstein M. Use of mobile technology to calm upset children: Associations with social-emotional development. JAMA Pediatr 2016;170:397-9. google scholar
  • 19. Macias MM, Twyman KA. Speeech and Language Development and Disorders. In: Voigt RG, Macias MM, Myers SM. Developmental and Behavioral Peidatrics. United States of America. 2011.p.201-21. google scholar
  • 20. World Health Organization. Nurturing Care for Early Childhood Development. A framework for helping children survive and thrive to transform health and human potential. 2018. Available from: URL: https://apps.who.int/iris/ bitstream/handle/10665/272603/9789241514064-eng.pdf google scholar
  • 21. Davies SC, Atherton F, Calderwood C, McBride M. United Kingdom Chief Medical Officers’ commentary on ‘Screenbased activities and children and young people’s mental health and psychosocial wellbeing: a systematic map of reviews’. Department of Health and Social Care (2019). Available from: URL: https://assets.publishing.service.gov. uk/government/uploads/system/uploads/attachment_ data/file/777026/UK_CMO_commentary_on_screentime_ and_social_media_map_of_reviews.pdf google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Keskindemirci, G., & Gökçay, E.G. (2020). DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 83(1), 30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


AMA

Keskindemirci G, Gökçay E G. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi. 2020;83(1):30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


ABNT

Keskindemirci, G.; Gökçay, E.G. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, [Publisher Location], v. 83, n. 1, p. 30-34, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Keskindemirci, Gonca, and Emine Gülbin Gökçay. 2020. “DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 83, no. 1: 30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


Chicago: Humanities Style

Keskindemirci, Gonca, and Emine Gülbin Gökçay. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 83, no. 1 (Oct. 2024): 30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


Harvard: Australian Style

Keskindemirci, G & Gökçay, EG 2020, 'DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI', İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 83, no. 1, pp. 30-34, viewed 25 Oct. 2024, https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


Harvard: Author-Date Style

Keskindemirci, G. and Gökçay, E.G. (2020) ‘DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI’, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 83(1), pp. 30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020 (25 Oct. 2024).


MLA

Keskindemirci, Gonca, and Emine Gülbin Gökçay. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 83, no. 1, 2020, pp. 30-34. [Database Container], https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020


Vancouver

Keskindemirci G, Gökçay EG. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi [Internet]. 25 Oct. 2024 [cited 25 Oct. 2024];83(1):30-34. Available from: https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020 doi: 10.26650/IUITFD.2019.0020


ISNAD

Keskindemirci, Gonca - Gökçay, EmineGülbin. DİL GELİŞİMİ GECİKMİŞ OLAN ÇOCUKLARDA EKRAN MARUZİYETİ: ÖN ÇALIŞMA SONUÇLARI”. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 83/1 (Oct. 2024): 30-34. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2019.0020



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim01.03.2019
Kabul04.09.2019
Çevrimiçi Yayınlanma13.01.2020

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.