Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/IUITFD.2018.0004   IUP :10.26650/IUITFD.2018.0004    Tam Metin (PDF)

STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ

Yeşim ŞenolSelen BozkurtEnder Terzioğlu

Amaç: Bu çalışmada yapılandırılmış bir eğitim programı ve standardize hasta uygulamaları ile profesyonellik değerlerinin değişiminin izlenmesi hedeflenmiştir. 

Yöntem: Çalışma 2016-2017 eğitim döneminde eğitim alan 346 üçüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Profesyonelliğe ilişkin tutumlar, Pensilvanya Eyalet Üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından geliştirilen “profesyonellik” ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Ölçek formu öğrencilerin tümüne eğitim öncesi (ön test) ve eğitimlerin bitmesinden sonra (son test) uygulanmıştır. 

Bulgular: Standardize hasta uygulaması sonrası, öğrencilerin profesyonellik tutum ölçeği ortalama puanları; eğitim öncesi ve sonrasında sırasıyla hesap sorulabilirlik için 17,5±1,8-18,1±1,9; zenginleştirme için 16,4±2,1-17,0±1,6; hakkaniyet için 12,5±1,313,0±2,1, onur ve şeref için 19,64±1,7-20,7±1,5, özgecilik için 8,4±1,2-13,5±2,1 ödev için 11,9±1,2-13,4±1,1 ve saygı için 5,51±0,6-5,9±0,9 olarak bulunmuştur (p<0,05). Öğrencilerin ortalama puanları cinsiyete göre karşılaştırıldığında tüm alt boyutlarda, kadın öğrencilerin puanları erkek öğrencilere göre yüksek bulunmuştur (p<0,05). 

Sonuç: Profesyonel değerler birden çok değişkenden etkilenen, karmaşık, ölçülmesi zor bir yetkinlik alanıdır. Standart hasta ile eğitimden sonra öğrencilerin profesyonellik ölçek puanlarında bir artış görülmüştür. Bu artış kadın öğrencilerde erkek öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksektir. 
DOI :10.26650/IUITFD.2018.0004   IUP :10.26650/IUITFD.2018.0004    Tam Metin (PDF)

THE EFFECT OF STANDARDIZED PATIENT EDUCATION ON PROFESSIONAL VALUES

Yeşim ŞenolSelen BozkurtEnder Terzioğlu

Objective: This study aims to investigate the changes in professional values through a structured training program and standardized patient practices. 

Method: The study was conducted with 346 3rd year medical students during the 2016-2017 academic year. Attitudes towards professionalism were assessed by using the “Professionalism” scale developed by The Penn State College of Medicine. The scale was applied to all of the students before the training (pretest) and after the training was completed (post-test). 

Results: The mean scores of the pre-test and post-test, respectively, were 17.5±1.8-18.1±1.9 for accountability; 16.34±2.117.0±1.6 for enrichment; 12.5±1.3-13.0±2.1 for equity; 19.6±1.720.7±1.5 for honor and integrity; 8.4±1.2-13.5±2.1 for altruism; 11.9±1.2-13.4±1.1 for duty; and 5.51±0.6-5.92±0.9 for respect (p<0.05). When the mean scores of the students were compared based on gender, the scores of the female students were found to be higher than those of the male students in all sub dimensions (p<0.05). 

Conclusion: Professional values are important concepts which are complex, difficult-to-measure and affected by multiple factors. An increase was observed in the professionalism scores of the students after the standard patient education practice. This increase was found to be significantly higher among the female students than among the male students.

PDF Görünüm

Referanslar

  • 1. Frank JR, Snell L, Sherbino J. CanMEDS 2015, Physician Competency Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada; 2015. google scholar
  • 2. ACP-ASIM Foundation European Federation of Internal Medicine. Project of the ABIM Foundation, Medical professionalism in the new millennium: A physician Charter. Ann Intern Med 2002;136(3):243-6. google scholar
  • 3. Barnhoorn PC, Youngson C. Refining a definition of medical professionalism. Acad Med 2014;89(12):1579. google scholar
  • 4. Hilton S, Soutgate L. Professionalism in medical education. Teaching and Teacher Education 2007;23:265-79. google scholar
  • 5. Ulusal çekirdek eğitim programı, 2014, Available from: http://www.yok.gov.tr/documents/10279/38058561/tip_ fakultesi_cep.pdf (23 Mart 2018 tarihinde ulaşılmıştır) google scholar
  • 6. UTEAK. UTEAK Özdeğerlendirme raporu hazırlama kılavuzu. 2018 http://www.uteak.org.tr/uploads/belge/ adresinden erişim tarihi: 28.01.2019 google scholar
  • 7. Jameel A, Noor SM, Ayub S, Ali SS, Park YS, Tekian A. Feasibility, relevance and effectiveness of teaching and assessment of ethical status and communication skills as attributes of professionalism. JPMA 2015;65:721-6. google scholar
  • 8. Dieter PM, Hudak NM, Robinson PR. Promoting faculty professionalism: a case-based approach. Perspect Med Educ 2015;4(4):188-90. google scholar
  • 9. Yazdankhah A, Tayefeh Norooz M, Ahmadi Amoli H, Aminian A, Khorgami Z, Khashayar P, et al. Using 360-degree multisource feedback to evaluate professionalism in surgery departments: An Iranian perspective. Med J Islam Repub Iran 2015;29(1):1088-94. google scholar
  • 10. Mueller PS. Incorporating professionalism into medical education: The Mayo Clinic Experience. Keio J Med 2009;58(3):133-43. google scholar
  • 11. Dwyer T, Glover Takahashi S, Kennedy Hynes M, Herold J, Wasserstein D, Nousiainen M, et al. How to assess communication, professionalism, collaboration and the other intrinsic CanMEDS roles in orthopedic residents: use of an objective structured clinical examination (OSCE). Can J Surg 2014;57(4):230-6. google scholar
  • 12. Ülkü HH, Şenol Y. Mezuniyet öncesi tıp eğitiminde profesyonalizm ve iletişim becerilerinin 360 derece değerlendirme yöntemiyle belirlenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2017;49:28-38. google scholar
  • 13. Bustamante E, Sanabria Á. Spanish adaptation of The Penn State College of Medicine Scale to assess professionalism in medical students. Biomedica 2014;34(2):291-9. 14. Akhund S, Shaikh ZA, Ali SA. Attitudes of Pakistani and Pakistani heritage medical students regarding professionalism at a medical college in Karachi, Pakistan. BMC Res Notes 2014;7:150. google scholar
  • 15. Kung JW, Slanetz PJ, Huang GC, Eisenberg RL. Reflective Practice: Assessing its Effectiveness to Teach Professionalism in a Radiology Residency. Acad Radiol 2015;22(10):1280-6. google scholar
  • 16. Tran EM, Scott IU, Clark MA, Greenberg PB. Assessing and Promoting the Wellness of United States Ophthalmology Residents: A Survey of Program Directors. J Surg Educ 2018;75(1):95-103. google scholar
  • 17. Demirören M, Öztuna D. Tıp öğrencilerinde profesyonalizme yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: ölçek uyarlama çalışması. STED 2015;24(3):89-98. google scholar
  • 18. Rees C, Sheard C, Mcpherson A. Medical students’ views and experiences of methods of teaching and learning communication skills. Patient Educ Couns 2004;54(1):11921. google scholar
  • 19. Wright B, McKendree J, Morgan L, Allgar VL, Brown A. Examiner and simulated patient ratings of empathy in medical student final year clinical examination:are they useful? BMC Med Educ 2014;14:199. google scholar
  • 20. Berg K, Majdan JF, Berg D, Veloski J, Hojat M. Medical students’ self-reported empathy and simulated patients’ assessments of student empathy: An analysis by gender and ethnicity. Acad Med 2011;86(8):984-8. google scholar
  • 21. Guiton G, Hodgson CS, Delandshere G, Wilkerson L. Communication skills instandardized-patient assessment of final-year medical students: a psychometric study. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2004;9(3):179-87. google scholar
  • 22. Goldie J, Dowie A, Cotton P, Morrison J. Teaching professionalism in the early years of a medical curriculum: a qualitative study. Med Educ 2007;41(6):610-7. 23. Blackall GF, Melnick SA, Shoop GH, George J, Lerner SM, Wilson PK, et al. Professionalism in medical education: the development and validation of a survey instrument to assess attitudes toward professionalism. Med Teach 2007;29(2-3):e58-62. google scholar
  • 24. Morrison J, Dowie A, Cotton P, Goldie J. A medical education view on sociological perspectives on professionalism. Med Educ 2009;43(9):824-5. google scholar
  • 25. Monrouxe LV, Rees CE, Hu W. Differences in medical students’ explicit discourses of professionalism: acting, representing, becoming. Med Educ 2011;45(6):585-602. google scholar
  • 26. Roberts LW, Green Hammond KA, Geppert CM, Warner TD. The positive role of professionalism and ethics training in medical education: a comparison of medical student and resident perspectives. Acad Psychiatry 2004;28(3):170-82. google scholar
  • 27. Byszewski A, Gill JS, Lochnan H. Socialization to professionalism in medical schools: a Canadian experience. BMC Med Educ 2015;15:204. google scholar
  • 28. Joubert PM, Krüger C, Bergh A-M, et.al. Medical students on the value of role models for developing ‘soft skills’ - “That’s the way you do it” S Afr Psychiatry Rev 2006;9:28-32. google scholar
  • 29. Benbassat J. Role modelling in medical education: the importance of reflective imitation. Acad Med 2014;89(4):5504. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Şenol, Y., Bozkurt, S., & Terzioğlu, E. (2019). STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 82(4), 199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


AMA

Şenol Y, Bozkurt S, Terzioğlu E. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi. 2019;82(4):199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


ABNT

Şenol, Y.; Bozkurt, S.; Terzioğlu, E. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, [Publisher Location], v. 82, n. 4, p. 199-205, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Şenol, Yeşim, and Selen Bozkurt and Ender Terzioğlu. 2019. “STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 82, no. 4: 199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


Chicago: Humanities Style

Şenol, Yeşim, and Selen Bozkurt and Ender Terzioğlu. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 82, no. 4 (Apr. 2025): 199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


Harvard: Australian Style

Şenol, Y & Bozkurt, S & Terzioğlu, E 2019, 'STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ', İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 82, no. 4, pp. 199-205, viewed 25 Apr. 2025, https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


Harvard: Author-Date Style

Şenol, Y. and Bozkurt, S. and Terzioğlu, E. (2019) ‘STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ’, İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, 82(4), pp. 199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004 (25 Apr. 2025).


MLA

Şenol, Yeşim, and Selen Bozkurt and Ender Terzioğlu. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ.” İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi, vol. 82, no. 4, 2019, pp. 199-205. [Database Container], https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004


Vancouver

Şenol Y, Bozkurt S, Terzioğlu E. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi [Internet]. 25 Apr. 2025 [cited 25 Apr. 2025];82(4):199-205. Available from: https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004 doi: 10.26650/IUITFD.2018.0004


ISNAD

Şenol, Yeşim - Bozkurt, Selen - Terzioğlu, Ender. STANDART HASTA İLE EĞİTİMİN PROFESYONEL DEĞERLERE ETKİSİ”. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 82/4 (Apr. 2025): 199-205. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2018.0004



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim07.09.2018
Kabul26.03.2019
Çevrimiçi Yayınlanma03.09.2019

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.