Türk-Sovyet Kültürel İlişkilerine Müzik Yönlü Bir Bakış
Esra Özkan Koç, Hanife SaraçÜlkelerin birbirleri arasında yakınlık kurmasında siyasi ilişkiler kadar kültürel ilişkiler de önem arz etmektedir. Hatta daha geniş bir kitleye hitap etmesi ve kalıcı olması nedeniyle pek çok devlet, kendi amaçları, ideolojileri ve çıkarları doğrultusunda kültürel faaliyetlerden yararlanma yoluna gitmişlerdir. 1930’lu yıllar, Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB) ile Türkiye arasındaki ilişkilerin kültürel bakımdan çeşitlilik ve sayıca fazla olduğu bir sürece işaret etmektedir. Bu çalışmada her iki ülke arasındaki ilişkileri kültürel boyutuyla müzik sanatı özelinde ele almak amaçlanmıştır. 1930’lu yıllarda Türk-SSCB kültürel ilişkilerine ve SSCB’nin yabancı ülkelerle kültürel diplomasi faaliyetlerini yürüttüğü VOKS teşkilatına ana hatlarıyla değinilerek, her iki ülke arasındaki müzik sanatı alanındaki hareketlilik mercek altına alınmıştır. SSCB ve Türkiye’nin dış politikalarında müzik sanatının olanaklarından ne şekilde yararlandığı ve söz konusu faaliyetlerin siyasi ilişkileri ne yönde etkilediği gibi sorulara yanıtlar aranmıştır. Çalışma kapsamında 1934 tarihine kadar adı Hâkimiyet-i Milliye olan Ulus gazetesinden, Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivlerinden ve konuyla ilgili Rusya ve Türkiye’de yayımlanan güncel kaynaklardan yararlanılmıştır.
A Music-Oriented Analysis of the Cultural Relations between Türkiye and the USSR
Esra Özkan Koç, Hanife SaraçCultural interactions are as significant as political relations in fostering proximity between nations. Many states utilize cultural events to serve their own aims, ideologies, and interests due to their broad appeal and lasting impact. The 1930s marked a period when relations between the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) and Türkiye were culturally diverse and numerous. The present study aims to analyze the relations between the two countries, with a special focus on the art of music in its cultural dimension. The cultural relations between Türkiye and the USSR in the 1930s, and the VOKS organization, through which the USSR conducted cultural diplomacy activities with foreign countries, are outlined, and the mobility in the field of music between both countries are analyzed. This study seeks to answer questions such as how the USSR and Türkiye incorporated music into their foreign policies and the impact of these efforts on political relations. The study employed sources such as the Ulus newspaper, formerly known as Hâkimiyet-i Milliye until 1934, the State Archives of the Presidency of the Republic of Türkiye, and contemporary sources from Russia and Türkiye.