From an Unknown Territory to a Nation’s Motherland: An Analysis of the Memoirs of the Republic’s First Generation of Intellectuals
U. Ceren Ünlü, Mehmet ErtanThis article aims to analyze the memories and autobiographies of six intellectuals who witnessed and contributed to the foundation of the Turkish Republic and played important roles in the cultural policies of the era of the early Republic of Turkey. In the analysis, the sociological concept of generation is utilized as a conceptual framework. Characterizing a group of people that not only share approximating birth dates and locations but also have experienced similar historical moments or political and socioeconomic transformations as a generation, this article regards Şevket Süreyya Aydemir, Süleyman Edip Balkır, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ahmet Emin Yalman and Hasan Âli Yücel as members of the same generation. An in-depth analysis of the memoirs and autobiographies reveals two common themes among these people’s memories: first, because they were born and grew up on the western side of the Ottoman lands, they were all strangers to Anatolia before World War I or the foundation of the Republic; and, second, all six intellectuals believed in the fact that the path of turning Anatolia into a modernized and secularized homeland passed through education. Their strangeness to Anatolia and the importance of education for its socio-cultural development were highly related because the transformation of Anatolia through education not only aimed to create a homeland but also ended the strangeness between these intellectuals and Anatolia.
Bilinmeyen Topraklardan Anavatana: Cumhuriyetin İlk Aydın Kuşağının Anılarının Analizi
U. Ceren Ünlü, Mehmet ErtanBu makale Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna tanıklık etmiş ve katkıda bulunmuş ve erken cumhuriyet döneminin kültürel politikalarında önemli roller oynamış altı aydının anılarını ve otobiyografilerini incelemeyi amaçlıyor. İncelemede kavramsal çerçeveyi kuşak kavramı çiziyor. Kuşak kavramını sadece benzer tarihlerde aynı coğrafyada doğmuş olmak değil benzer tarihsel an ve sosyoekonomik dönüşüm süreçlerini deneyimlemek üzerinden ele alarak, Şevket Süreyya Aydemir, Süleyman Edip Balkır, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ahmet Emin Yalman ve Hasan Âli Yücel’i aynı kuşağın üyeleri olarak değerlendiriyoruz. Bu isimlerin anı ve otobiyografilerinin derinlemesine analizinde ortaklaşan iki ana tema öne çıkmaktadır. İlki Anadolu’ya yabancılıktır, çünkü bu isimler Osmanlı topraklarının batısında doğmuşlardı ve Anadolu ile tanışıklıkları I. Dünya Savaşı ya da cumhuriyetin kuruluş dönemlerine denk düşüyordu. İkinci ortak temaysa Anadolu’nun kalkınması ve aydınlanmasının yolunun eğitimden geçtiğine inanmalarıdır. Bu entelektüellerin Anadolu’ya yabancılıkları ve eğitime verdikleri önem de birbiriyle ilişkilidir, çünkü eğitimle Anadolu’nun dönüşümü anavatanın kalkınmasını sağlamanın yanı sıra, bu isimlerin Anadolu’ya yabancılıklarının da sona ermesine katkıda bulunacaktır.