Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/CONS2024-1558082   IUP :10.26650/CONS2024-1558082    Tam Metin (PDF)

Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi

Sonat Mutver

Altın Oran, sanat eserlerinin yapısal, işlevsel ve estetik anlamda dengeli ve uyumlu oluşlarında belirleyici bir etkendir. Doğadaki ve sanattaki örnekleri düşünüldüğünde biçim ve işlevin, birbirleri ile sıkı sıkıya ilişkili oldukları görülür. Müzik eserlerindeki varlığı, üzerinde az çalışılmış bir konu olduğundan klasik batı müziğinin farklı dönemlere ait eserler üzerinde yapılmış analizler bulmak güçtür. Bu çalışma, bu amacı yerine getirmek üzere hem klasik batı müziğinin çeşitli dönemlerindeki farklı müzikal yaklaşımlar sergileyen eserler üzerinde altın oranı göstermeye hem de altın oranın klasik batı müziği yapıtlarında ne şekilde incelenebileceğine dair bir yöntem sunmaktadır. Söz konusu yöntem, müzik yazısının zamansal olarak sıralı birimler halinde ve sıklıkla birden fazla sayfa kullanması sebebiyle, müziğin örneğin bir mimari plan gibi bir bütün halinde, tek bakışta görülememesi sorununu aşmak amacıyla geliştirilmiş müziğin tümünü kapsayan grafik bir temsildir. Böylelikle altın orana ait bölmeler standart sayfa genişliğine sığan bir müzikal grafik üzerinde gösterilebilmekte, bu sayede parça bütün ilişkileri net bir şekilde incelenebilmektedir. 

DOI :10.26650/CONS2024-1558082   IUP :10.26650/CONS2024-1558082    Tam Metin (PDF)

Graphical Analysis of Golden Ratio on Selected Works of Western Music

Sonat Mutver

The Golden Ratio is the key to achieving structural, functional and aesthetic balance and harmony in works of art. It is clear from the examples in nature and art that form and function are closely related. Given the lack of analysis on musical works from different periods of western classical music, it is challenging to find studies on the subject. This study fulfils this purpose by presenting the golden ratio on works from various periods with different musical approaches of western classical music and offering a method for analysing the golden ratio in such musical works. The method is a graphical representation of the whole of the music. It overcomes the problem that music cannot be seen as a whole, such as an architectural plan, at a single glance. This is because music writing uses temporally sequential units and often more than one page. The divisions of the golden ratio can be shown on a musical graphic that fits on a standard page width. This allows part-whole relationships to be clearly analysed.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Bergil, M. S. (1992). Doğada Bilimde Sanatta Altın Oran. Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. google scholar
  • Stakhov, A. (2007). Mathematical Connections in Nature, Science, and Art. Museum of Harmony and the Golden Section. google scholar
  • Tatlow, R. (2006). The use and abuse of Fibonacci numbers and the golden section in musicology today. Understanding Bach, 1, 69-85. google scholar
  • Orenstein, A. (1990). A Ravel Reader. Colombia University Press. google scholar
  • Solomon, L. J. (2002). Symmetry as a compositional determinant. Perspectives of New Music, 11, 2. google scholar
  • Sadie, S. (2001). “The New Groove Dictionary of Music and Musicians”, 2nd edition, Volume: 27, Oxford University Press. google scholar
  • Kis Zuvela, S. (2011). The Golden Section as a Source of Consistency in 20th Century Music. ArtiMusices, 42(2), 274-280. google scholar
  • Pareyon, G. (2011). On Musical Self-Similarity: Intersemiosis as Synecdoche and Analogy, International Semiotics Institute at Imatra Semiotic Society of Finland, Acta Semiotica Fennica XXXIX Approaches to Musical Semiotics 13. google scholar
  • Kandinsky, W. (2001). Sanatta Ruhsallık Üzerine, Altıkırkbeş Yayınları. google scholar
  • J. S. Bach, BWV 537 Fantasia and Fugues, Classical Music Collection, Broussonn Press. google scholar
  • W. A. Mozart, Requiem aeternam K 626, G. Schimer, Inc. Hal Lenoard. google scholar
  • Johannes Bramhs, Piano Concerto No.1 in D minor, Op.15, Petrucci Library Press google scholar
  • Frederic Chopin, Etudes - piano, G. Henle Verlag. google scholar
  • Franz Liszt, Sonata in B Minor, Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Maurice Ravel, String Quartet in F Major Alfred Music, Kalmus Edition. google scholar
  • Igor Stravinsky, Symphony in C, Edition Eulenburg. google scholar
  • Anton Webern, Variations for piano - op. 27, for piano, Universal Edition. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Mutver, S. (2024). Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi. Konservatoryum, 11(2), 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


AMA

Mutver S. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi. Konservatoryum. 2024;11(2):449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


ABNT

Mutver, S. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi. Konservatoryum, [Publisher Location], v. 11, n. 2, p. 449-477, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Mutver, Sonat,. 2024. “Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi.” Konservatoryum 11, no. 2: 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


Chicago: Humanities Style

Mutver, Sonat,. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi.” Konservatoryum 11, no. 2 (Jul. 2025): 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


Harvard: Australian Style

Mutver, S 2024, 'Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi', Konservatoryum, vol. 11, no. 2, pp. 449-477, viewed 12 Jul. 2025, https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


Harvard: Author-Date Style

Mutver, S. (2024) ‘Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi’, Konservatoryum, 11(2), pp. 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082 (12 Jul. 2025).


MLA

Mutver, Sonat,. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi.” Konservatoryum, vol. 11, no. 2, 2024, pp. 449-477. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082


Vancouver

Mutver S. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi. Konservatoryum [Internet]. 12 Jul. 2025 [cited 12 Jul. 2025];11(2):449-477. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082 doi: 10.26650/CONS2024-1558082


ISNAD

Mutver, Sonat. Batı Müziğinden Seçilmiş Eserlerde Altın Oranın Grafik Analizi”. Konservatoryum 11/2 (Jul. 2025): 449-477. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1558082



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim29.09.2024
Kabul23.11.2024
Çevrimiçi Yayınlanma04.12.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.