Research Article


DOI :10.26650/4boyut.2024.1514197   IUP :10.26650/4boyut.2024.1514197    Full Text (PDF)

A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory

Zeynep Özcan

Collective memory emerges as a result of the togetherness of individuals within society; It is the storage of characteristics, events or situations that reflect society in order to be remembered again. It is formed by the preservation and transfer of past experiences related to the society among the members of the society, and the values that become specific to that society by archiving it are of critical importance in maintaining the collective memory. When these values are specific to nations, national values emerge. National values are social and cultural elements specific to a nation; they help nations protect and maintain their existence. National values are acquired through learning during the socialisation process of individuals; is passed on from generation to generation. Opinion leaders, who have the power to influence individuals’ emotions, thoughts and behaviours with their opinions and comments, also have an important role in protecting and sustaining national values. Today, on social media, one of the main places of collective memory; The shares of opinion leaders were examined with content analysis. Content such as Turkish language, Turkish names, Turkish soldiers, Ataturk, and Turkish food are frequently shared by opinion leaders; It has been observed that they include content related to Turkish national values, especially on special national and religious days. In this context, it can be said that opinion leaders act as intermediaries in the use of content related to Turkish national values and therefore the maintenance of collective memory

DOI :10.26650/4boyut.2024.1514197   IUP :10.26650/4boyut.2024.1514197    Full Text (PDF)

Toplumsal Belleğin Sürdürülmesinde Türk Milli Değerlerine Kanaat Önderlerinin Sosyal Medya Paylaşımları Bağlamında Bakış

Zeynep Özcan

Toplumsal bellek, toplum içindeki bireylerin bir aradalıkları neticesinde ortaya çıkan; toplumu yansıtan özelliklerin, olayların ya da durumların tekrar hatırlanması üzere depolanmasıdır. Toplumla ilişkili geçmiş yaşanmışlıkların toplumu oluşturan üyeler arasında korunması ve aktarımı itibariyle ortaya çıkan toplumsal belleğe arşivlenerek o topluma özgü çıktılardan biri haline gelen değerler de toplumsal belleğin sürdürülmesinde kritik öneme sahiptir. Bu değerlerin milletlere özgülük kazanması ile milli değerler ortaya çıkmaktadır. Milli değerler, bir milletin kendisine özgü toplumsal ve kültürel kaynaklı ögelerdir; milletlerin varlığını koruması, varlığını sürdürmesi noktasında ortak paydada buluşmalarını sağlamaktadır. Milli değerler, bireylerin toplumsallaşma süreci içerisinde öğrenme yoluyla edinilmekte; nesilden nesile aktarılmaktadır. Bireylerin duygu, düşünce ve davranışları üzerinde görüşleri ve yorumlarıyla etkileme gücüne sahip olan kanaat önderleri de milli değerlerin korunması ve sürdürülmesi noktasında önemli bir role sahip olabilmektedir. Bugün, toplumsal belleğin başlıca mekanlarından biri olarak sosyal medya, bireylerin günlük yaşam pratiklerinin ayrılmaz bir parçası haline geldiği üzere çalışmada kanaat önderlerinin sosyal medyadaki paylaşımları içerik analizinde bulunularak incelenmiştir. Türk dili, Türk isimleri, Türk askeri, Atatürk, Türk yemekleri gibi içeriklerin yüksek frekansla kanaat önderlerinin paylaşımlarında yer aldığı; ayrıca kanaat önderlerinin özellikle de milli ve dini özel günlerde Türk milli değerlerine ilişkin içeriklere yer verdikleri gözlemlenmiştir. Bu bağlamda Türk milli değerlerine yönelik içeriklerin kullanımı ve dolayısıyla toplumsal belleğin sürdürülmesi noktasında kanaat önderlerinin birer aracı niteliğine sahip olduğu söylenebilmektedir.


EXTENDED ABSTRACT


Collective memory; it is an archive that is formed in line with the events and situations experienced by individuals in the society and reveals the characteristics of that society; it is the product of a collective effort. It emerges as a result of the common experiences and sensations of the individual within the society with other individuals. Collective memory; it cannot be considered independent of the culture, values, teachings and lifestyles in that society. Values as one of these components; it includes the characteristics adopted by that society, which provide a certain criterion for the emotions, thoughts and behaviours of the members of the society. Values have a structure that is loaded with ideological meanings and adds meaning to society. As members of the society in which they live, individuals adopt the basic values of the society and shape their socialisation processes in line with these values.

Values can be universal or national depending on their scope. While universal values refer to values that have the same qualities in all societies and cultures in the world; national value corresponds to the values that are unique to nations. National values are among the elements that keep collective memory alive as the memory of a society. It is decisive in the existence of collective memory. National values specific to a nation occur in the collective memory of that nation and create citizenship awareness and loyalty in the members of that nation. Therefore, national values are important for the collective memory of nations and help maintain the collective memory.

Time and space are important in transferring and keeping collective memory alive. In particular, space determines the area and scope of memory. Just as the memories of individuals in their personal lives cannot be considered independently of place; collective memory also exists with space. This space can be concrete or abstract. The memories that the memory keeps are realised within a certain perception of space. The existence of a place is a must for these memories to be experienced and stored in memory. Members of society who create collective memory during the socialisation process and remember or forget the memories in collective memory; they perform these actions in the places where they communicate. One of these places is social media.

Social media are virtual environments where users can communicate and interact with each other regardless of time and place. In other words, it is possible to think of social media as a new form of space that eliminates the necessity of physical space. Many individuals with small or large target audiences, such as ordinary individuals, celebrities, and political leaders, can participate in this venue. Among these individuals, there are also people called opinion leaders who have the power to influence the feelings, thoughts and behaviours of other individuals.

Opinion leaders are those who have an impact on those who watch, listen or read them with their actions and opinions; they are people whose actions and opinions are valued. These people eliminate the necessity of physical time and space; they also occur in social media, which creates an alternative to the condition of time and space commonality of collective memory in a different form. Opinion leaders on social media appeal to their target audiences by sharing posts for various purposes and motivations.

Collective memory is constantly updated as it is transferred by the members of the society, and it updates itself and presents itself to its members. National values are important in terms of how close or far away they are from the essence in this updating process. The existence of national values enables societies to preserve their identities in the global world and prevents them from assimilating. It is a necessity to protect and keep alive national values in order to prevent the separation from the essence in the updating of collective memory and to prevent the loss of national characteristics in the globalising world. The existence of national values means that the collective memory exists with its essence, and therefore the collective memory is maintained with its essence.

In this context, the study focused on national values in maintaining collective memory and national values; It was examined through social media, which has a central position in today’s daily life practises. In this review, the posts of opinion leaders who have influence over other individuals on social media and whose behaviours and opinions are given importance were discussed. In the review, content analysis was conducted; frequency analysis and categorical analysis techniques were used. The last 50 inactive posts of the selected opinion leaders on Instagram, one of the most used social media platforms, were analysed. Because of the analysis, it was observed that opinion leaders included national values in their posts. In particular, it has been determined that content such as Turkish, Turkish names, Turkish soldiers, Ataturk and Turkish food are included at high frequency. Therefore, in transferring and keeping national values alive; at the same time, it was concluded that opinion leaders play an important role in maintaining collective memory. It is expected that the study will raise awareness on this issue and contribute to the maintenance of collective memory and national values through future studies.


PDF View

References

  • Akyol, A. (1991). Milli Eğitim: Milletleşme, demokratikleşme, çağdaşlaşma. Ankara: MEB Yayınları. google scholar
  • Arslanoğlu, İ. (2005). Türk değerleri üzerine bir değerlendirme. Felsefe Dünyası Dergisi, (41), 64-77. google scholar
  • Arslan, Z. Ş. & Yaşar, F. T. (2014). Yükselen değer kavramı üzerine eleştirel bir yaklaşım. Y. Zavalsız (Ed), Değerler eğitimi içinde (s. 7-13). İstanbul: Ensar Neşriyat Yayınları. google scholar
  • Assmann, A. (2006). Memory, individual and collective. R. E. Goodin & C. Tilly (Ed). The Oxford handbook of contextual political analysis içinde (s. 210-224). New York: Oxford University Press. google scholar
  • Atik, A. & Erdoğan, Ş. B. (2014). Toplumsal bellek ve medya. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 1-16. Aydın, M. (2003). Gençliğin değer algısı: Konya örneği, Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 121-144. Bauman, Z. (2010). Küreselleşme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Bilgin, N. (2018). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. google scholar
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık. google scholar
  • Boyd, D. (2015), Social media: A phenomenon to be analyzed. Social Media+ Society, 1(1), 1-2. google scholar
  • Büyükaslan, A. & Kırık, A. M. (2017). Genel iletişim, sosyal medya ve sanat pazarı, A. Büyükaslan & M. A. Kırık (Ed). Sosyalleşen birey sosyal medya araştırmaları I içinde (s. 253-284). Konya: Çizgi Kitabevi. google scholar
  • Chen, G.M. (2012). The impact of new media on ıntercultural communication in global context. China Media Research, 8(2), 1-10. google scholar
  • Chen, G. M. & Zhang, K. (2010). New media and cultural identity in the global society, R. Taiwo (Ed). Handbook of research on discourse behavior and digital communication: Language structures and social ınteraction içinde (s. 795-809). Hershey, PA: Idea Group Inc. google scholar
  • Coser, L. (1992). Maurice Halbwachs: On collective memory. Chicago: University of Chicago Press. google scholar
  • Çelikkaya, H. (1996). Fonksiyonel eğitim sosyolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları. google scholar
  • Demir, Ö. & Acar, M. (2005). Sosyal bilimler sözlüğü. Ankara: Adres Yayınları. google scholar
  • Dijk, V. J. (2018). Ağ toplumu. İstanbul: Kafka Yayınları. google scholar
  • Eldeniz, L. (2010). İkinci medya çağında internet. İstanbul: Alfa Yayınları. google scholar
  • Evin, İ. & Kafadar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler programının ve ders kitaplarının ulusal ve evrensel değerler yönünden içerik çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 293-304. google scholar
  • Fichter, J. (1990). Sosyoloji nedir?. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Gedi, N. & Elam, Y. (1996). Collective memory—What is it?. History and Memory, 8(1), 30-50. google scholar
  • Güçdemir, Y. (2017). Sosyal medya: Halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama. İstanbul: Derin Yayınları. google scholar
  • Güngör, N. (2016). İletişim: Kuramlar & yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. google scholar
  • Güngör, E. (1993). Değerler psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yayınları. google scholar
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202. google scholar
  • Harvey, D. (2003). Postmodernliğin durumu. İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Held, D. & McGrew, A. (2008). Küresel dönüşümler büyük küreselleşme tartışması. Ankara: Phoenix Yayınevi. google scholar
  • İnce, G. B. (2010). Medya ve toplumsal hafıza. Kültür ve İletişim, 13(1), 9-29. google scholar
  • İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • İşçi, M. (2000). Sosyal yapı ve sosyal değişme. İstanbul: Der Yayınları. google scholar
  • Kalebaşı, E. T. (2017). Ağızdan ağıza iletişim açısından bir moda ürünün yayılma sürecinde kanaat önderlerinin rolü (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Kandemir, S. (2022). Kültürel bellek aktarıcısı olarak Instagram: TRT arşiv örneği. TRT Akademi, 7 (14), 82-103. google scholar
  • Kapani, M. (2014). Politika bilimine giriş. İstanbul: Bilgi Yayınları. google scholar
  • Kaplan, A., M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68. google scholar
  • Karaarslan, F. (2014). Modern dünyada toplumsal hafıza ve dönüşümü (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. google scholar
  • Karababa, A. (2014). Değer olgusu, B. Dilmaç & H. H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi içinde (s. 1-20). Ankara: Pegem Akademi. google scholar
  • Karaçanta, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin milli değerlere yönelik metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, (32), 107-114. google scholar
  • Karagülle, A. E., & Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 4(1), 1-9. google scholar
  • Kıvılcım, F. (2013). Küreselleşme kavramı ve küreselleşme sürecinin gelişmekte olan ülke türkiye açısından değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 219-230. google scholar
  • Kim, W., Jeong, O., K. & Lee, S., W. (2010), On social web sites. Information Systems, 35(2), 215-236. google scholar
  • Mayfield, A. (2008). What is Social Media?. Erişim adresi: https://icrossing.co.uk/sites/default/files_uk/ insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf. Erişim Tarihi: 27.09.2024. google scholar
  • Miller, D., Costa, E., Haynes, N., McDonald, T., Nicolescu, R., Sinanan, J., Spyer, J., Venkatraman, S. & Wang, X. (2016). How the world changed social media. London: UCL Press. google scholar
  • Olkun, E. O., Yüksel, E. & Akdemir, G. Y. (2018). Sosyal medya ve siyasal katılım: 2017 referandumunda google scholar
  • bir saha araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 992-100. google scholar
  • Özdemir, B. (2019). Hatırlama ve unutma kültürü: Geçmişle yüzleşme bağlamında Türkiye örneği (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Özdemir, Ç. & Anlaş, O. (2022). Türkiye’nin Kanaat Önderleri Araştırması. Erişim adresi: https://www. marketingturkiye.com.tr/haberler/turkiyenin-kanaat-onderleri/. Erişim Tarihi: 22.11.2022. google scholar
  • Özen, Y. (2014). Türk milli kültüründe değerler ve değerlerin milletleşmeye etkisi. Hikmet Yurdu, 7(7), 59-87. google scholar
  • Özensel, E. (2014). Sosyoloji ve değer B. Dilmaç ve H. H. Bircan (Ed). Değerler ve değerler psikolojisi içinde (s. 66-80), Ankara: Pegem Yayınları. google scholar
  • Özkan, G. (2022). Cumhuriyet meydanları ve toprak alma törenleri örneğinde ulus inşa, toplumsal bellek ve halkla ilişkiler. Kültür ve İletişim, 25(49), 153-181. google scholar
  • Özkan, R. (2006). Türk eğitim sisteminde himayeci değerler: İlköğretim ders kitapları örneği (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • Sabuncuoğlu, A. & Gülay, G. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: Twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38), 1-23. google scholar
  • Safko, L. (2010). The social media bible: Tactics, tools, and strategies for business success. New Jersey: John Wiley & Sons. google scholar
  • Sarıkaya Levent, Y. (2023). Hatırlama ve unutma aracı olarak bellek mekânları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(85), 328-339. google scholar
  • Savaşkan, V. & Arslan, M. A. (2015). Kimlik oluşturmada milli ve manevi değerlerin türk edebiyatı program ve ders kitaplarındaki yeri. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 363-374. google scholar
  • Tezcan, M. (1974). Türklerle ilgili stereotipler ve Türk değerleri üzerine bir deneme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi. google scholar
  • Toku, N. (2002). Değerlerin dilemması: Sübjektiflik ve objektiflik, Ş. Yalçın (Ed). Bilgi ve değer içinde (s. 101-113). Ankara: Vadi Yayınları. google scholar
  • Türkdoğan, O. (1996). Değişme, kültür ve sosyal çözülme. İstanbul: Birleşik Yayınları. google scholar
  • Türk Dil Kurumu (t.y.). Değer. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 22.11.2022. google scholar
  • Türk Dil Kurumu (t.y.). Milli Değer. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 22.11.2022. google scholar
  • Türk Dil Kurumu (t.y.). Kanaat. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/. Erişim Tarihi: 22.11.2022. google scholar
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). Sosyal Medya Kullanım İstatistikleri, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/ Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587, (Erişim Tarihi: 22.11.2022). google scholar
  • Wang, Y. (2017). Review for identifying online opinion leaders. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Economics and Management, 11(10), 2519-2523. google scholar
  • Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. California: O’Reilly Media. google scholar
  • Valente, T. W. & Pumpuang, P. (2007). Identifying opinion leaders to promote behavior change. Health Education & Behavior, 34(6), 881-896. google scholar
  • Yegen, C. & Dönmez, S. C. (2023). Tarih ve kolektif bellek aktarımında sanal gerçeklik: “War Remains” örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 412-430. google scholar
  • Yücel, G. (2016). Türk milliyetçiliğinin terkibinde mekan (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Özcan, Z. (2024). A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory. 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies, 0(25), 111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


AMA

Özcan Z. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory. 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies. 2024;0(25):111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


ABNT

Özcan, Z. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory. 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies, [Publisher Location], v. 0, n. 25, p. 111-140, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Özcan, Zeynep,. 2024. “A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory.” 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies 0, no. 25: 111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


Chicago: Humanities Style

Özcan, Zeynep,. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory.” 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies 0, no. 25 (Mar. 2025): 111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


Harvard: Australian Style

Özcan, Z 2024, 'A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory', 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies, vol. 0, no. 25, pp. 111-140, viewed 10 Mar. 2025, https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


Harvard: Author-Date Style

Özcan, Z. (2024) ‘A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory’, 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies, 0(25), pp. 111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197 (10 Mar. 2025).


MLA

Özcan, Zeynep,. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory.” 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies, vol. 0, no. 25, 2024, pp. 111-140. [Database Container], https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197


Vancouver

Özcan Z. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory. 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies [Internet]. 10 Mar. 2025 [cited 10 Mar. 2025];0(25):111-140. Available from: https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197 doi: 10.26650/4boyut.2024.1514197


ISNAD

Özcan, Zeynep. A Look at Turkish National Values in the Context of the Social Media Shares of Opinion Leaders in Maintaining Collective Memory”. 4. BOYUT Journal of Media and Cultural Studies 0/25 (Mar. 2025): 111-140. https://doi.org/10.26650/4boyut.2024.1514197



TIMELINE


Submitted10.07.2024
Accepted04.10.2024
Published Online08.11.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.