Research Article


DOI :10.26650/CONS2024-1562373   IUP :10.26650/CONS2024-1562373    Full Text (PDF)

Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Cihan YaygınOzan BaysalYavuz BurukBarış Bozkurt

Ritmik karmaşıklık çalışmaları, ritimlerin algısal karmaşıklığını, ne kadar kolay hatırlanıp icra edilebileceğini belirlemeyi amaçlayan bir araştırma alanıdır. Bu makalede, ritmik karmaşıklığa iki tamamlayıcı perspektiften yaklaşan (kavramsal algı ve ritmik kalıpların icrası.) iki ön çalışmanın sonuçlarını raporlanmıştır. Çalışmada beş ölçeğe odaklanılmıştır: Lempel-Ziv, Keith, Tanguiane, Weight Note-to-Beat Distance (WNBD) ve Pressing. Çalışmalarda kullanılan ritimler, Konservatuvar giriş sınavı soruları temel alınarak tasarlanan algoritmik yazılım tarafından oluşturulmuştur. İlk çalışmada, üç uzman değerlendirici, algoritmik olarak oluşturulan 80 ritim kalıbının uygunluğunu ve zorluğunu değerlendirmiştir. Verdikleri puanlar, karmaşıklık ölçeklerinden elde edilen değerlerle karşılaştırılmıştır. İkinci çalışmada 11 konservatuar öğrencisi (5 kadın, 6 erkek) ilk havuzdan seçilen 16 ritmi icra etmiştir.

Sonuçlar, farklı koşullar altında farklı ölçekler ve uzman tahminleri arasında değişen derecelerde uyum olduğunu göstermiştir. İlk çalışmada, Pressing, WNBD, Keith ve Tanguiane karmaşıklık ölçeklerinin uzman puanlayıcılarla tutarlı olduğu bulunmuştur. İkinci çalışmada, ritim tekrarı zorluğu için en doğru tahminleri uzman puanlayıcılar yapmış, bunu WNBD ölçeği ve Tanguiane ölçeği izlemiştir. Ayrıca, her bir soru için harcanan ortalama süre ile performans puanları arasında anlamlı bir negatif korelasyon bulunmuştur.

DOI :10.26650/CONS2024-1562373   IUP :10.26650/CONS2024-1562373    Full Text (PDF)

A Comparative Study of Rhythmic Complexity Measures in Music Performance

Cihan YaygınOzan BaysalYavuz BurukBarış Bozkurt

The study of rhythmic complexity aims to determine the perceptual complexity of rhythms and how easily they can be remembered and performed. This research report evaluates two preliminary studies that approached rhythmic complexity from two complementary perspectives: conceptual understanding and performance. The research focuses on five rhythmic complexity measures: Lempel-Ziv, Keith, Tanguiane, Weighted Note-to-Beat Distance (WNBD), and Pressing. The rhythms used in the studies were created by the algorithmic software designed based on the conservatory entrance exam questions. In the first study, three expert raters evaluated the suitability and difficulty of 80 patterns. Their scores were compared with the values obtained from the complexity scales. The second study involved 11 conservatory students (5 female, 6 male) performing 16 selected rhythms from the initial pool.

The results demonstrated varying degrees of alignment between different scales and expert predictions under different conditions. In fırst study, Pressing, WNBD, Keith and Tanguiane complexity scales were found to be consistent with expert raters. In the second study, the expert raters provided the most accurate predictions for rhythm repetition difficulty, followed by the WNBD scale and the Tanguiane scale. In addition, there was a significant negative correlation between the average time spent and performance scores.


PDF View

References

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yaygın, C., Baysal, O., Buruk, Y., & Bozkurt, B. (2024). Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Conservatorium, 11(2), 478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


AMA

Yaygın C, Baysal O, Buruk Y, Bozkurt B. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Conservatorium. 2024;11(2):478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


ABNT

Yaygın, C.; Baysal, O.; Buruk, Y.; Bozkurt, B. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Conservatorium, [Publisher Location], v. 11, n. 2, p. 478-487, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Yaygın, Cihan, and Ozan Baysal and Yavuz Buruk and Barış Bozkurt. 2024. “Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma.” Conservatorium 11, no. 2: 478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


Chicago: Humanities Style

Yaygın, Cihan, and Ozan Baysal and Yavuz Buruk and Barış Bozkurt. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma.” Conservatorium 11, no. 2 (Apr. 2025): 478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


Harvard: Australian Style

Yaygın, C & Baysal, O & Buruk, Y & Bozkurt, B 2024, 'Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma', Conservatorium, vol. 11, no. 2, pp. 478-487, viewed 30 Apr. 2025, https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


Harvard: Author-Date Style

Yaygın, C. and Baysal, O. and Buruk, Y. and Bozkurt, B. (2024) ‘Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma’, Conservatorium, 11(2), pp. 478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373 (30 Apr. 2025).


MLA

Yaygın, Cihan, and Ozan Baysal and Yavuz Buruk and Barış Bozkurt. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma.” Conservatorium, vol. 11, no. 2, 2024, pp. 478-487. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373


Vancouver

Yaygın C, Baysal O, Buruk Y, Bozkurt B. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Conservatorium [Internet]. 30 Apr. 2025 [cited 30 Apr. 2025];11(2):478-487. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373 doi: 10.26650/CONS2024-1562373


ISNAD

Yaygın, Cihan - Baysal, Ozan - Buruk, Yavuz - Bozkurt, Barış. Müzik Performansında Ritmik Karmaşıklık Ölçümleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. Conservatorium 11/2 (Apr. 2025): 478-487. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1562373



TIMELINE


Submitted06.10.2024
Accepted29.11.2024
Published Online03.12.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.