Research Article


DOI :10.26650/CONS2023-1319966   IUP :10.26650/CONS2023-1319966    Full Text (PDF)

Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun

İbrahim Şevket GüleçElif Sanem Güleç

Within the realm of opera literature, two notable works draw inspiration from the Epic of Gilgamesh: "Gilgamesh," composed by Nevit Kodallı with a libretto by Orhan Asena, and another piece with the same title composed by Ahmed Adnan Saygun, who also wrote the libretto. While the overarching theme of Gilgamesh’s quest revolves around immortality, Kodallı approaches it as a means, emphasizing the protagonist’s profound desire for freedom. Gilgamesh’s journey, portrayed by Kodallı, unfolds as a transformation into a wise man with an unending passion for freedom. In Saygun’s rendition, the narrative of maturity is woven through the lens of Sufism. Death in this context is not an endpoint but a commencement, adding depth to the story. This paper delves into how composers and librettists interpret and reshape the epic, exploring the divergence and derivation from the original material. The analysis considers various aspects, including storyline, characters, time, place, and theme, shedding light on the intertextual affiliations that aid in understanding these new compositions. The paper emphasizes the evolution of themes and changes in forms as the central focus. As these shifts are examined, the evaluation encompasses subcategories such as storyline, characters, time, place, and theme. The exploration of intertextual connections draws parallels between dramaturgical analyses of opera pieces, offering valuable insights for staging opera productions.

DOI :10.26650/CONS2023-1319966   IUP :10.26650/CONS2023-1319966    Full Text (PDF)

Gilgameş Destanının Çağdaş Yorumu: Nevid Kodallı ve Ahmed Adnan Saygun’un Gilgameş Operaları

İbrahim Şevket GüleçElif Sanem Güleç

Opera literatürümüzde Gilgameş destanından esinlenerek bestelenmiş, iki eser vardır. Birincisi müziği Nevit Kodallı’ya, librettosu Orhan Asena’ya ait olan Gilgameş, diğeri müziği ve librettosu Ahmed Adnan Saygun’a ait olan Gilgameş operasıdır. Gilgameş destanının teması ölümsüzlükken, Kodallı’nın eserinde ölümsüzlük bir araç olarak ele alınmıştır. Gilgameş’i Gilgameş yapan perde sonuna dek tükenmeyen özgürlük tutkusudur. Destan boyunca olayların akışı içinde kahramanın olgunlaşması, bir anlamda bilgisizlikten bilgiye geçiş sürecidir. Saygun’un eserinde, Gilgameş’in bilgisizlikten bilgiye geçişi tasavvuf yoluyla ele alınır. Gilgameş’te ölüm vardır, ama bu ölüm, bir son değil bir başlangıçtır. Destanın librettoya uyarlamasında asıl metinle kurulan paralellikler-uzaklaşılan noktalar ve destanın bestecilerin bakış açısına göre nasıl yapılandığı çözümlemenin odak noktasıdır. Besteci ve libretto yazarı biçimsel ve içeriksel değişimle konuyu yeni bir bağlamda ele alırken, yeni metinler, metinlerarası bir bakış açısı benimsenerek kavranabilir. Çalışmada yeni tema ve biçim dönüşümünün irdelenmesi amaçlanmaktadır. Bu biçim dönüşümü incelenirken eserler “Olay Çizgisi/Kişiler/Zaman/Mekân/Tema” başlıkları altında değerlendirilmiştir. Metinlerarası ilişkilendirme, bir operanın dramaturjik çözümlemesiyle paralellikler gösterdiğinden, bu çalışma eserlerin sahnelenme aşamasında benzer çözümlemeleri desteklemesi açısından önem taşımaktadır.


EXTENDED ABSTRACT


Folk literature undergoes transformations in form, content, and function, reflecting changes in genre and ideological perspectives. These adaptations, seen in opera librettos, incorporate various approaches like quotation, reference, allusion, reflection, imitation, collage, montage, and rewriting. Orhan Asena’s play, "Gods and Humans (Gilgamesh)," staged in 1954 with music by Nevit Kodallı, was later adapted into an opera in 1963. Ahmed Adnan Saygun, on the other hand, composed the Gilgamesh opera based on the classical text, crafting the libretto himself between 1964 and 1979.

The production process involves the recontextualization of the subject by the composer and librettist, resulting in new forms and content that can be understood through an intertextual perspective. Intertextual references connect with the old literary tradition, invoking national and universal emotions. Works based on the Gilgamesh epic are thus defined as rewriting. Orhan Asena’s play, created during the 1950s amid political and social transformations, reflects a narrative where the gods side represents outdated systems hindering progress. This forms the basis for the Gilgamesh opera’s structure.

Both Kodallı and Asena maintain the hero prototype in the epic, depicting Gilgamesh as a multifaceted character—ruler, lover, friend, and mortal. The opera includes a passionate yet conflicted love and a friendship story, highlighting Gilgamesh’s mortality. Saygun, composing in the tumultuous 1970s, presents a Gilgamesh punished by the gods for his tyranny. The hero’s search for immortality leads to loss and transformation, evolving from a cruel king to an emotional hero who heeds the warnings of his people. The hero’s maturation, a transition from ignorance to wisdom in the epic, is portrayed through the Sufi way in Saygun’s opera. The struggle for self-purification leads to the transformation of fear of death into a pursuit of immortality, where death is not an end but a new beginning. 

The study explores how composers and librettists, influenced by their thoughts and the socio-political context, redefine the main message of the epic. Intertextuality parallels dramaturgical analysis, creating a model that interpreters can use in their roles. Incorporating drama art lessons in opera department curricula can enhance the theatrical success of singers on the international stage. To present an opera with high visual aesthetics, correct analysis of the dramatic structure is essential during staging, providing a reference source for understanding and interpreting the work effectively


PDF View

References

  • Aktulum K. (1999). Metinlerarası İlişkiler. İstanbul: Öteki Yayınları. google scholar
  • Aktüze İ. (2003). Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayınları google scholar
  • Alpaslan G. G. (2007). Metinlerarası İlişkiler ve Gılgamış Destanının Çağdaş Yorumları. İstanbul: Multilingual Yayınları. google scholar
  • Altar, C. M.. (1993). Opera Tarihi. Cilt IV. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. google scholar
  • (A.D.O.B), Ankara Devlet Opera ve Balesi (1965). Gilgameş Libretto. Ankara: Doğuş Matbaa. google scholar
  • Asena, O. (1978/1979). Gilgameş. Dramatik Opera 4 Perde. Ankara: Ankara Devlet Opera ve Balesi. google scholar
  • Ersel H. (2010). Sözden Müziğe: Şairler ve Bestecileri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Filoğlu, L. (1991, 8 Ocak), “Adnan Saygun’la Son Söyleşi”, Cumhuriyet, s. 7. google scholar
  • Günersel T. (2007). “Şiir &Libretto....biraz da hayat”. Sanat Dünyamız, 102, 124-125. google scholar
  • İlyasoğlu E. (2009). Mersin’den Yükselen Çağdaş Bir Ses, Nevit Kodallı. İstanbul: Pan Yayınları. google scholar
  • (M.D.O.B) Mersin Devlet Opera ve Balesi (1998). Gilgameş. Mersin: Mersin Devlet Opera ve Balesi Yayınları. google scholar
  • Saraç T. (1970). Asena’nın Oyunlarında Toplum Önder İlişkisi. Türk Dili c. 23 (230), 147-154. google scholar
  • Saraç T. (1971). Asena’nın Oyunlarındaki Ezilmiş İnsancıklar. Türk Dili c. 24 (236), 126-135. google scholar
  • Saygun, A.A. (?). Gilgameş Libretto. Bilkent Üniversitesi Ahmed Adnan Saygun Müzik Araştırma ve Eğitim Merkezi. google scholar
  • Tanju, S. (2012). Adnan Saygunlarda Çay Sohbetleri. İstanbul: Pan Yayıncılık. google scholar
  • Temur N. (2011). Folklor-İdeoloji-Edebiyat Üçgeninde Suat Taşer’in Deli Dumrul’u. Turkish Studies, 6 (4 ), 305-315. google scholar
  • Tuncay M. (1998). Mersin’de Işıldayan Gilgameş, Bir Özgürlük Tutkusunun Öyküsü, Hürriyet Gösteri, 205, 46-48. google scholar
  • Tuncay, M. (2003). Operada Rolün Dramatik Boyutları ve Sanatçının Buna Hazırlanması. I. Ulusal Müzik ve Sahne Sanatları Kongresinde Sunulan Bildiri. İzmir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayını, s. 427-432, İzmir google scholar
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri, (2023, 19 Mayıs). Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/ google scholar
  • Refiğ, G. (2004). Müzikte Doruklar. Biyografya 5, Ahmed Adnan Saygun. İstanbul: Bağlam Yayınları. google scholar
  • Öztürk Y. N. (1995). Dinde Fıtrat (Yaratılış). İstanbul: Yeni Boyut Yayınevi google scholar
  • Öztürk, Y. N. (2003). Kuran ve Sünnete Göre Tasavvuf. İstanbul: Yeni Boyut Yayını. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Güleç, İ.Ş., & Güleç, E.S. (2023). Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun. Conservatorium, 10(2), 27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


AMA

Güleç İ Ş, Güleç E S. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun. Conservatorium. 2023;10(2):27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


ABNT

Güleç, İ.Ş.; Güleç, E.S. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun. Conservatorium, [Publisher Location], v. 10, n. 2, p. 27-38, 2023.


Chicago: Author-Date Style

Güleç, İbrahim Şevket, and Elif Sanem Güleç. 2023. “Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun.” Conservatorium 10, no. 2: 27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


Chicago: Humanities Style

Güleç, İbrahim Şevket, and Elif Sanem Güleç. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun.” Conservatorium 10, no. 2 (May. 2024): 27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


Harvard: Australian Style

Güleç, İŞ & Güleç, ES 2023, 'Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun', Conservatorium, vol. 10, no. 2, pp. 27-38, viewed 4 May. 2024, https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


Harvard: Author-Date Style

Güleç, İ.Ş. and Güleç, E.S. (2023) ‘Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun’, Conservatorium, 10(2), pp. 27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966 (4 May. 2024).


MLA

Güleç, İbrahim Şevket, and Elif Sanem Güleç. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun.” Conservatorium, vol. 10, no. 2, 2023, pp. 27-38. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966


Vancouver

Güleç İŞ, Güleç ES. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun. Conservatorium [Internet]. 4 May. 2024 [cited 4 May. 2024];10(2):27-38. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966 doi: 10.26650/CONS2023-1319966


ISNAD

Güleç, İbrahimŞevket - Güleç, ElifSanem. Contemporary Interpretation of the Epic of Gilgamesh: Gilgamesh Operas by Nevid Kodallı and Ahmed Adnan Saygun”. Conservatorium 10/2 (May. 2024): 27-38. https://doi.org/10.26650/CONS2023-1319966



TIMELINE


Submitted25.06.2023
Accepted01.12.2023
Published Online07.12.2023

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.