Research Article


DOI :10.26650/iukad.2024.1408577   IUP :10.26650/iukad.2024.1408577    Full Text (PDF)

A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies

Vildan Bahçacı

States are changing more rapidly than ever and are making extraordinary efforts to protect their existence. In the globalized world, diplomacy and networks are differentiating, and reading cultural codes has become more challenging in the digital age. In this case, having states present themselves correctly and influence domestic and foreign public opinion using public diplomacy have become more important. As such, cinema being the visible face of public diplomacy plays a major role in explaining and coordinating the activities ministries of foreign affairs apply. As a result, states are able to easily reach minds and emotions by attaching importance to the magical screen of cinema in the construction and dissemination of public items. Cinema is effective at creating heroes and characters and breaking defense mechanisms through identification and thus has gained increasing momentum in constructing the discourses of states. Therefore, this research focuses on how women are used in diplomacy and on what cultural codes they are given by discussing the female element in cinema from the perspective of the discipline of diplomacy. The backbone of the research comprises how female diplomats are represented based on diplomatic perceptions in cinema and focuses on diplomatic relations and the representation of female diplomats in movies after 2000. As a result, no noticeable change is observed to have occurred in the representation of female diplomats and diplomats between 2000-2021 from the perspective of cinema films. No significant differences are found regarding such points as the number of female diplomats, the prestige of women, or their appointment to critical positions. As a result, female diplomats cannot be part of any solution because they are not positioned at the center of any conflict.

DOI :10.26650/iukad.2024.1408577   IUP :10.26650/iukad.2024.1408577    Full Text (PDF)

Kadın Diplomatların Sinema Filmlerinde Verilişi Üzerine Nitel Bir Analiz

Vildan Bahçacı

Tarihte hiç olmadığı kadar hızlı bir şekilde değişip dönüşen devletler, varlık alanlarını korumak adına fevkalade gayret göstermektedirler. Globalleşen dünyada diplomasi ve ağları farklılaşmakta, dijital çağda kültürel kodları okumak giderek zorlaşmaktadır. Gelinen noktada devletlerin kamu diplomasisini kullanarak kendilerini doğru tanıtabilmeleri ve iç/dış kamuoyunu etkilemeleri daha bir önem kazanmıştır. Bu bağlamda kamu diplomasinin görünen yüzü olan sinema, dışişlerinin yürüttüğü faaliyetlerin anlatılması, yönlendirilmesi ve eş güdümlü olarak idare edilmesinde büyük bir rol oynamaktadır. Neticede kamuya yönelik öğelerin inşası ve yayılmasında sinemanın büyülü ekranına önem veren devletlerin, zihinlere ve duygulara daha kolay ulaştıkları görülmektedir. Bilhassa kahraman ve karakter yaratmada etkili olan, özdeşleşme suretiyle savunma mekanizmalarını kıran sinema, devletlerin söylemlerini kurgulamada da yükselen bir ivme kazanmıştır. Bu nedenle araştırmada kadının diplomaside ne ölçüde kullanıldığı ve hangi kültürel kodlarla verildiği üzerinde durulmuş; sinemada kadın unsuru, diplomasi disiplinin bakış açısıyla ele alınmıştır. Öyle ki ulusların sinemadaki diplomatik algı ve imajlarının neler olduğundan hareketle, filmlerde kadın diplomatların temsil edilişi araştırmanın omurgasını oluşturmaktadır. Dolayısıyla araştırmada kamu diplomasisini devletlerin nasıl kullandığına bakılmış ve sinema filmlerinde diplomasinin işlenişi ve kadın diplomatlar tematik nitel analiz yöntemiyle yordanmıştır. Çalışma, 2000 yılı sonrası çekilen sinema filmlerinde diplomatik ilişkilere ve kadın diplomatların temsiline odaklanmıştır. Neticede sinema filmleri perspektifinden 2000’den 2021’e kadın diplomat ve diplomasi temsilinde fark edilir bir değişim olmadığı görülmüştür. Kadın diplomat sayısı, kadınların saygınlığı ve kritik pozisyonlara atanması gibi noktalarda belirgin bir farklılık görülmemektedir. Sonuç olarak kadın diplomatlar, bir çatışmanın merkezine konumlandırılmadıklarından bir çözümün parçası da olamamaktadırlar.


PDF View

References

  • Abisel, N. (2016). Popüler sinema ve film türleri. Ankara: De ki Basım Yayım. google scholar
  • Arı, T. (2008). Uluslararası ilişkiler ve dış politika. Bursa: Mkm Yayıncılık. google scholar
  • Ayhan, V. (2014). Uluslararası ilişkilerin disiplin olarak ortaya çıkışı ve nitelikleri. H. Çakmak içinde, Uluslararası ilişkiler:giriş kavramlar ve teoriler (s. 13-75). İstanbul: Doğu Kitabevi. google scholar
  • Berg, B., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemi. (A. Arı, Çev.) Konya: Eğitim Bilimleri. google scholar
  • Bostancı, M. N. (2011). Siyaset ve medya, alacakaranlığın iki atlısı. Ankara: Özgür Yayınları. google scholar
  • Canbey, M. (2017). Türkiye’de kamu diplomasisi bağlamında kamu yayıncılığının rolü: “TRT ve Anadolu Ajansı”. Doktora Tezi. İstanbu: İstanbul Üniversitesi, 76-90. google scholar
  • Dedeoğlu, B. (2014). Uluslararası Güvenlik ve Strateji. İstanbul: Yeniyüzyıl Yayınları. google scholar
  • Demir, V. (2012). Kamu diplomasisi ve yumuşak güç. İstanbul: Beta Yayıncılık. google scholar
  • Erzen, M. Ü. (2014). Kamu diplomasisi. İstanbul: Derin Yayınları. google scholar
  • Fattor, E. (2017). Amerikan imparatorluğu ve eğlence cephanesi. Yumuşak güç ve küresel silahlanma. (P. Tabak, Çev.) İstanbul: Avangard Yayınları. google scholar
  • Gönenç, Ö. (2018). Medyada algı yönetimi. (D. Yayınları, Dü.) İstanbul. google scholar
  • Hepp, A. (2015). Medyatikleşen kültürler. (Ç. Bozdağ, & E. P. Devrani, Çev.) Ankara: Dipnot Yayınları. google scholar
  • İskit, T. (2015). Diplomaasi, tarihi,teorisi, kurumları ve uygulaması. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Karadağ, H. (2012). Bir dış politika tekniği olarak kamu diplomasisi: Karar verme süreci üzerine etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, 10-117. google scholar
  • Kavoğlu, S. (2016). Kamu diplomasisi bağlamında Türk dış politikasında paradigma değişimi ve ulusal basına yansımaları. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. google scholar
  • Kissinger, H. (2000). Diplomasi. (İ. H. Kurt, Çev.) İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Maxwell, R., Miller, T., Govil, N., & Wang, T. (2012). Seyirciyi seçmek. T. Miller, N. Govil, J. McMurria, R. Maxwell, T. Wang, & Z. Atam (Dü.) içinde, Küresel Hollywood (Z. Atam, S. Türkmenoğlu, & Y. C. Ekinci, Çev., s. 465-583). İstanbul: Doruk Yayımcılık. google scholar
  • Miller, T. (2012). Bırakınız yapsınlar Hollywood’u mu yoksa devlet iştiraki mi? T. Miller, N. Govil, J. McMurria, R. Maxwell, T. Wang, & Z. Atam (Dü.) içinde, Küresel Hollywood (Z. Atam, S. Türkmenoğlu, & Y. C. Ekinci, Çev., s. 9-220). İstanbul: Doruk Yayımcılık. google scholar
  • Pembecioğlu, N. (2015). Antrakt geçmişle gelecek arasında. İstanbul: Altın bilek Yayınları. google scholar
  • S. Nye, J. J. (2020). Yumuşak güç. (R. İnan-Aydın, Çev.) Ankara: BB101 Yayınları. google scholar
  • Saldana, J. (2019). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı. A. T. Akcan, & S. N. Şad içinde, Kod ve kodlama sürecine giriş (N. Özer, Çev., s. 1-44). Ankara: Pegem Yayınları. google scholar
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu diplomasisi ve uluslararası halkla ilişkiler. İstanbul: Beta Basım Yayım. google scholar
  • Şen, A. (2018). Bilimkurgu sinemasında ekolojik adalet ve ekoeleştiri. İlef Dergisi(5/1), 30-70. google scholar
  • Tuncer, H. (1995). Eski ve yeni diplomasi. Ankara: Ümit Yayıncılık. google scholar
  • Tuncer, H. (2009). Diplomasinin evrimi gizli diplomasiden küresel diplomasiye. İstanbul: Kaynak Yayınları. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Bahçacı, V. (2024). A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies. Istanbul University Journal of Women’s Studies, 0(28), 29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


AMA

Bahçacı V. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies. Istanbul University Journal of Women’s Studies. 2024;0(28):29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


ABNT

Bahçacı, V. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies. Istanbul University Journal of Women’s Studies, [Publisher Location], v. 0, n. 28, p. 29-43, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Bahçacı, Vildan,. 2024. “A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies.” Istanbul University Journal of Women’s Studies 0, no. 28: 29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


Chicago: Humanities Style

Bahçacı, Vildan,. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies.” Istanbul University Journal of Women’s Studies 0, no. 28 (Dec. 2024): 29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


Harvard: Australian Style

Bahçacı, V 2024, 'A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies', Istanbul University Journal of Women’s Studies, vol. 0, no. 28, pp. 29-43, viewed 23 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


Harvard: Author-Date Style

Bahçacı, V. (2024) ‘A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies’, Istanbul University Journal of Women’s Studies, 0(28), pp. 29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577 (23 Dec. 2024).


MLA

Bahçacı, Vildan,. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies.” Istanbul University Journal of Women’s Studies, vol. 0, no. 28, 2024, pp. 29-43. [Database Container], https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577


Vancouver

Bahçacı V. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies. Istanbul University Journal of Women’s Studies [Internet]. 23 Dec. 2024 [cited 23 Dec. 2024];0(28):29-43. Available from: https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577 doi: 10.26650/iukad.2024.1408577


ISNAD

Bahçacı, Vildan. A Qualitative Analysis on the Presentation of Female Diplomats in Movies”. Istanbul University Journal of Women’s Studies 0/28 (Dec. 2024): 29-43. https://doi.org/10.26650/iukad.2024.1408577



TIMELINE


Submitted22.12.2023
Accepted27.04.2024
Published Online22.05.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.